Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Porsche 911 (992) - (2019)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Comment
-
VOORLOPIGE SUBTOPPER
PORSCHE ONTKETENT 911 TURBO
Wie in de markt is voor een splinternieuwe Porsche 911 mag zich naast gelukkig prijzen ook voorbereiden op het maken van een lastige keuze. De 911 is al met diverse aandrijflijnen te krijgen en daar komt er nu nóg eentje bij. Dit is de 911 Turbo, tot de komst van GT3 RS- en GT2 RS-versies de subtopper van de 911-familie.
De prijslijst van de Porsche 911 is niet bepaald beknopt. De 911 is namelijk te krijgen als Carrera, Carrera S, Carrera 4, Carrera 4S en als Turbo S. Porsche introduceert nu de 911 Turbo, een versie die een plekje opeist onder voorlopige topversie Turbo S. Waar de 911 Turbo S een met twee turbo's bedeelde 3.8-zescilinder heeft die 650 pk en 800 Nm ophoest, is de S-loze 911 Turbo logischerwijs bescheidener gemotoriseerd. Gelukkig is 'bescheiden' in supercarland een relatief begrip.
De nieuwe Porsche 911 Turbo heeft een 580 pk en 740 Nm sterke 3,8-liter zescilinder, een net als in de Turbo S dubbel geblazen boxermotor. Met zijn 580 pk vult de nieuwe 911-versie vermogenstechnisch mooi het gat op tussen de 450 pk sterke Carrera S en de 650 pk sterke Turbo S. Zetten we de nieuwe 911 Turbo naast die versie van de vorige generatie 911, dan troeft de nieuwkomer zijn voorganger met 40 pk en 40 Nm af. Zowel de 911 Coupé als Cabrio dendert in 2,8 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Pas als de snelheidsmeter op 320 km/h staat, behoort accelereren tot het verleden. Schakelen gaat met Porsches PDK-automaat met acht versnellingen, die het vermogen over alle vier de wielen verdeelt.
Breed
Geheel volgens traditie is de 911 Turbo, net als de Turbo S overigens, net even een tandje breder dan zijn minder potente zustermodellen. De wielkasten komen aan de voorzijde 4,5 centimeter verder naar buiten. Achter steken ze 2 centimeter verder naar buiten. De spoorbreedte voor is 4,2 centimeter groter dan je wellicht van de 911 gewend bent. Aan de achterzijde neemt de spoorbreedte met één centimeter toe. Aan de voorzijde hebben de wielen een diameter van 20 inch, achter zijn ze maar liefst 21 inch groot. Achter de sloffen houden zich maar liefst 40 centimeter grote en 3,6 centimeter dikke remschijven met rode klauwen schuil. Achter zijn de schijven met een diameter van 38 centimeter en een dikte van 3 cm íets minder indrukwekkend. De 911 Turbo heeft net als de 911 Turbo S achterwielsturing. Vanbuiten is de 911 Turbo onder meer te herkennen aan zijn grote actieve achterspoiler en zijn bumpers met grote koelopeningen.
Aanvullen
Voor het eerst in de 911-geschiedenis levert Porsche tegen bijbetaling een sportuitlaatsysteem op de 911 Turbo. Daarnaast is er naast het standaard Porsche Active Suspension Management-onderstel (PASM) ook een harder afgeveerd sportonderstel, waarmee de 911 Turbo één centimeter dichter tegen het asfalt komt te liggen. Ook zijn het Lichtgewicht Pakket en het Sport Pakket nieuw. Dat eerste pakket, verkrijgbaar op de Coupé, verlaagt het wagengewicht met 30 kilo door de komst van onder meer lichtgewicht kuipstoelen en door het verwijderen van de achterzittingen. In het Sport Pakket zit onder meer alles van het Sport Design-pakket, aangevuld met Exclusive Design-achterlichten, zwarte accenten en uit koolstofvezel opgetrokken sierdelen. Wie geen opties aanvinkt, komt er overigens niet bepaald bekaaid van af. Porsche geeft de 911 Turbo standaard een 10,9 inch digitaal display, een digitaal instrumentarium, veertienvoudig verstelbare sportstoelen, het Sport Chrono Pakket, een sportstuurwiel met schakelflippers en een uitgebreid audiosysteem van Bose.
De nieuwe 911 Turbo is per direct te bestellen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
NIEUWE PORSCHE 911 GT3 WEER GESPOT
De nieuwe Porsche 911 GT3 wordt al geruime tijd getest, maar nu lijkt de laatste testfase toch echt in volle gang te zijn. AutoWeek-lezer Mike Vreuls kwam dit nagenoeg ongecamoufleerde exemplaar tegen op de Stelviopas.
De eerste keer dat de nieuwe Porsche 911 GT3 in beeld verscheen, is alweer bijna twee jaar geleden. Het duurde uiteindelijk nog tot april dit jaar voordat de sportieve topper zijn ware gezicht grotendeels liet zien. Een vergelijkbaar prototype, met nagenoeg hetzelfde kenteken, werd dus onlangs op zijn staart getrapt op de Stelviopas. Dankzij de scherpe foto's van Mike Vreuls is de auto goed te bewonderen. De twee openingen onderaan de voorklep, de enorme achtervleugel die onder twee beugels hangt (zoals bij de McLaren Senna), de fors uitgebouwde achterbumper en de twee centraal geplaatste uitlaten; alles is van de partij.
De 911 GT3, die ook duidelijk weer wat breder op zijn wielen staat dan de minder bedeelde versies, komt binnenkort bovenaan de voedselketen te staan in 911-land. Momenteel vinden we daar de onlangs onthulde Turbo S nog, maar met de GT-versies gaat Porsche altijd weer een stap verder. Een op extra sportieve prestaties gericht onderstel, enorme remschijven en een flinke klap downforce dankzij de achtervleugel zijn daarvoor de basisingrediënten. Het zou echter nergens zijn zonder de atmosferische 4.0 zescilinder boxermotor achterin. Naar verluidt mag die krachtbron (in de vorige 911 GT3 goed voor 520 pk) er voor nog een ronde tegenaan. De onthulling van de GT3 vindt mogelijk nog dit jaar plaats.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
- Likes 1
Comment
-
SMAKEN TE OVER
PORSCHE 911 GTS TARGA GESNAPT
De Porsche 911 komt uiteraard ook weer als GTS en daarbij pakt het merk gelijk alle varianten mee. Dat betekent dus ook dat er een Targa van komt en die zien we hier voor het eerst voorbijrijden.
Met de komst van de Turbo, Turbo S en binnenkort dus ook de GTS, loopt het gamma van de huidige 911 weer lekker vol. Voor de duidelijkheid; de GTS is de versie die ónder de Turbo staat, maar boven de Carrera S. Zoals we van Porsche gewend zijn, is er binnen die varianten behoorlijk wat keuze en dus komt de GTS als reguliere dichte variant, als cabriolet én als Targa. Die laatste zien we nu voor het eerst in de buitenlucht.
De 911 GTS Targa onderscheidt zich van de reeds onthulde Targa 4 en Targa 4S middels een iets anders ingedeelde voorbumper, een lichtgrijze in plaats van rode ledstrip boven de achterlichten en ook de lichten boven het koelrooster zijn op de GTS Targa lichtgrijs in plaats van rood. Ook is bij de GTS de Targa-beugel zwart in plaats van accentuerend grijs, al zal dat waarschijnlijk als optie leverbaar zijn. Het grootste verschil zit uiteraard in de motor. Die levert in de GTS waarschijnlijk zo'n 470 pk. De geblazen 3,0-liter boxermotor is waarschijnlijk gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie, maar kijk er niet gek van op als ook de PDK-automaat op de bestellijst komt te staan. We mikken erop dat Porsche de 911 GTS (en ook deze Targa) ergens in de komende paar maanden presenteert.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Comment
-
TOURING PACK VOLGT DIT JAAR, AERODYNAMICA EXTREEM VERBETERD
NIEUWE PORSCHE 911 GT3 IS LOS
Porsche breidt het leveringsgamma van de 911 uit met de machtige GT3. Die perst 510 pk uit zijn 4.0 zescilinder boxermotor en mag zich daarmee tot de komst van de GT3 RS en GT2 het sportiefste lid van de 911-familie noemen.
Wie niet helemaal bekend is met de Porsche 911 begint het ongetwijfeld te duizelen als alle uitvoeringen van het icoon de revue passeren. De in 2019 gepresenteerde 992-generatie is namelijk al in tal van smaken leverbaar. Kopers van een 911 kunnen zich in de Porsche-showrooms al even vergapen aan de Carrera, Carrera 4, Carrera S, Turbo en Turbo S. Nieuw is deze GT3, de sportiefste atmosferische 911 die je tot de komst van een nieuwe GT3 RS kunt kopen.
Hoewel de Porsche 911 Turbo en Turbo S met hun respectievelijk 581 pk en 650 pk 3.8 zescilinder boxermotoren de echte krachtpatsers zijn, is de nieuwe GT3 de meest dynamische van het stel. Die krijgt een motor die is afgeleid van die van de 911 GT3 R Endurance-racer, een blok dat eveneens in de nieuwe 911 GT3 Cup-racer ligt. Dat betekent in het geval van de actuele GT3 dat er achterin een 510 pk en 470 Nm sterke turboloze 4,0-liter zescilinder boxermotor zijn werk doet. De vermogenstoename bedraagt daarmee 10 pk en 10 Nm ten opzichte van zijn voorganger. Die cijfers komen kenners bekend voor, de gelimiteerde 911 Speedster uit 2019 had hetzelfde vermogen. De motor is dan ook bijna gelijk aan die auto, al kreeg hij wel een nieuw uitlaatsysteem, mede om aan alle emissie-eisen te voldoen. Als we spreken met Porsche GT-baas Andreas Preuninger geeft hij wel aan dat de 510 pk een bescheiden opgave van het daadwerkelijke vermogen is, iets wat we gewend zijn van Porsche. 520 ligt waarschijnlijk meer bij de realiteit. De redline ligt opnieuw op 9.000 tpm. In deze tijd is een atmosferische motor met dit vermogen een zeldzaamheid en het was volgens de man ook een opgave om aan alle wereldwijde emissie-eisen te voldoen. "We willen zo lang mogelijk doorgaan met een atmosferische motor voor de GT3 en we zullen het blijven doen zolang het ons lukt. De nieuwe EU-eisen van 2025 zijn een opgave, maar we zijn hier gewend om buiten de gebaande paden te denken om met oplossingen te komen." Een KERS- of hybride systeem zou kunnen helpen, maar dan zit je volgens Preuninger met een ander probleem. "Zoiets zorgt voor extra kilo's. En als er nu één eis bovenaan staat bij GT3-kopers is het dat er geen gewichtstoename is. Dus daar zitten we met een dilemma."
De nieuwe 911 GT3 krijgt een handgeschakelde zesbak, maar is ook verkrijgbaar met een PDK-automaat. De handgeschakelde variant legt 1.418 kilo in de schaal, de automaat is met een wagengewicht van 1.435 iets zwaarder. Het gemiddeld verbruik ligt, hoe irrelevant ook in dit segment, op 13,3 l/100 km. Een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h is in 3,4 tellen achter de rug. De topsnelheid ligt op 320 km/h. Kies je de 911 GT3 met automaat, dan moet je het met een verwaarloosbaar lagere topsnelheid van 318 km/h doen. De automaat geeft zeven verzetten vs acht in de Carrera's en de 911 Turbo en is gebaseerd op de bak uit de vorige generatie 911. Daarom heeft de auto ook geen klein pookje uit de 922 Carrera maar een grote hendel voor de automaat, waardoor je ook met de pook kunt schakelen en niet alleen met de flippers. "Dit was een persoonlijke eis", zegt Preuninger die duidelijk laat blijken dat hij (net als wij) geen fan is van het kleine pookje in de 992. "Als ik op de openbare weg rijd in een GT3 met PDK, schakel ik liever met de pook dan met de flippers, die laatste gebruik ik alleen op het circuit. En ik begrijp van klanten dat dat voor een groot deel van hen ook geldt. De nieuwe PDK met acht verzetten is ook zwaarder dan de zeventraps die wij gebruiken en die overdrive versnelling is toch niet nodig op een GT3."
Ringknaller
Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar eigenaren van de vorige 911 GT3 worden er niet warm of koud van. Het is namelijk het circuit waarop de nieuweling vooral dankzij verbeterde aerodynamica zijn aangescherpte kwaliteiten etaleert. De 911 GT3 is namelijk de eerste productieauto met atmosferische motor die een ronde op de beruchte 20,8 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife in minder dan 7 minuten aflegt. Testcoureur Lars Kern beukte de jongste 911 GT3 in 6:59.927 minuten over de 'Ring'. De iets kortere 20,6 kilometer lange configuratie van de Nordschleife wist Kern in 6:55.2 minuten te bedwingen. Let wel, de 911 GT3 stond tijdens deze rondes op de optionele Michelin Sport Cup 2 R-banden. Dezelfde Lars Kern zette met de vorige 911 GT3 een tijd neer van 7:12,7 minuten. Die winst zit hem voor een zeer groot deel in de downforce, waar bij de 992 GT3 ontwikkeling extreem veel aandacht naar uitging. De bijzondere hangende 'zwanennek' spoiler is daar een opvallend kenmerk van.
Porsche Motorsport, de autosportafdeling van Zuffenhausen, heeft zich nadrukkelijk met de ontwikkeling van de auto bemoeid. Het mag dan ook geen verassing heten dat de nieuwe GT3 is doorspekt met techniek uit de racerij. Zo komt de ophanging aan de voorkant met zijn dubbele driehoekige draagarmen linea recta van de 911 RSR circuitracer. Ook de handmatig te verstellen achtervleugel en de uitbundige diffuser vinden hun oorsprong in die heftige raceversie van de 911. De voorklep is vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt kunststof, de ruitjes zijn van lichtgewicht glas gemaakt en ook het uitlaatsysteem is een vedergewicht. Het complete systeem met instelbare kleppen weegt slechts 10 kilo.
Niet alleen vanbuiten, ook vanbinnen komen de racegenen tot uiting, zij het in mindere mate. Porsche geeft de 911 GT3 een modus waarmee de klokken ter linker- en rechterzijde van de centraal geplaatste toerenteller informatie over onder meer bandenspanning, oliedruk, olietemperatuur, brandstofniveau en koelwatertemperatuur weergeven. Eveneens aan boord is een schakelindicator die uit gekleurde balkjes is opgebouwd.
De nieuwe Porsche 911 GT3 is vanaf mei dit jaar leverbaar. Die prijs valt nog behoorlijk op te schroeven als je de lekkernijen bestelt die Porsche Exclusive op de 911 GT3 aanbiedt. De auto is namelijk te voorzien van een volledig uit zichtbaar koolstofvezel vervaardigd dak. Ook koolstofvezel zijspiegelkappen zijn te bestellen, hetzelfde geldt voor donkerder uitgevoerde koplampen en dito achterlichten. Mogelijk breidt Porsche het leveringsgamma op termijn uit met een ingetogener ogende GT3 Touring Package-variant. Dat de 911 GT3 op termijn een knalharde GT3 RS en een extreme GT2 RS met een geblazen hart boven zich krijgt, staat in ieder geval wél vast. Ook geeft Preuninger aan dat er opnieuw een Touring Pack komt van de GT3: een versie waarbij het meeste spoilerwerk ontbreekt met een handbak, voor het meeste rijplezier op de openbare weg. Waarschijnlijk al voor de zomer. "Dit is een concept wat inmiddels een vaste plek verdient in onze line-up, het geeft ons bovendien de ruimte om de 'standaard' GT3 mét vleugel iets meer hardcore te maken, al moeten we dit natuurlijk balanceren met de nieuwe GT3 RS die zoals je zoals weet nog gaat verschijnen."
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment