EXTREEM: BUGATTI DIVO BREEKT LOS!
Bugatti heeft de Divo gepresenteerd, een extreme hypercar die zijn Chiron-broer degradeert tot een luie lobbes.
Bugatti voegt een nieuwe telg aan zijn portfolio toe: de Divo. Met Veyron-opvolger Chiron heeft het merk een zeer exclusieve, op luxe én op snelheid in de rechte lijn gerichte hypercar op de menukaart staan die voor niet minder dan dik 2 miljoen euro van eigenaar wisselt. Maak kennis met de Divo, een meer op sportiviteit gerichte Chiron-broer met een prijskaartje van liefst 5 miljoen euro. Slecht nieuws voor wie z'n chequeboek al getrokken heeft: er komen er 40 van en ze zijn allen al vergeven.
De naar de Franse coureur Albert Divo vernoemde hypercar deelt zijn technische basis met de Chiron. Dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel is de auto 35 kilo lichter dan de Chiron. Daar wordt de alsnog zo'n 1.960 kilo wegende Divo natuurlijk geen lichtgewicht van, maar alle beetjes helpen. Heftig spoilerwerk levert 90 kilo méér downforce op dan de koets van de Chiron genereert. De auto moet laterale krachten van 1,6 g aankunnen. De topsnelheid is gelimiteerd op 380 km/h en ligt door de uitbundige spoilers lager dan die van de Chiron (420 km/h). Opvallend zijn de compleet van die van de Chiron afwijkende voor- en achterzijde.
Dat het lagere gewicht en de aanpassingen aan het chassis en het onderstel iets oplevert, blijkt wel uit het feit dat de Divo een ronde op Nardo 8 volle seconden sneller aflegt dan de Chiron. De 8,0-liter grote W16 blijft 1.500 pk sterk, maar hoe rap de auto een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, 200 km/h of 300 km/h aflegt, houdt Bugatti nog even geheim. Sowieso is Bugatti niet bepaald vrijgevig met informatie, mogelijk bewaart het merk alle specificaties voor een tweede mediamoment.
Bugatti heeft de Divo gepresenteerd, een extreme hypercar die zijn Chiron-broer degradeert tot een luie lobbes.
Bugatti voegt een nieuwe telg aan zijn portfolio toe: de Divo. Met Veyron-opvolger Chiron heeft het merk een zeer exclusieve, op luxe én op snelheid in de rechte lijn gerichte hypercar op de menukaart staan die voor niet minder dan dik 2 miljoen euro van eigenaar wisselt. Maak kennis met de Divo, een meer op sportiviteit gerichte Chiron-broer met een prijskaartje van liefst 5 miljoen euro. Slecht nieuws voor wie z'n chequeboek al getrokken heeft: er komen er 40 van en ze zijn allen al vergeven.
De naar de Franse coureur Albert Divo vernoemde hypercar deelt zijn technische basis met de Chiron. Dankzij veelvuldig gebruik van koolstofvezel is de auto 35 kilo lichter dan de Chiron. Daar wordt de alsnog zo'n 1.960 kilo wegende Divo natuurlijk geen lichtgewicht van, maar alle beetjes helpen. Heftig spoilerwerk levert 90 kilo méér downforce op dan de koets van de Chiron genereert. De auto moet laterale krachten van 1,6 g aankunnen. De topsnelheid is gelimiteerd op 380 km/h en ligt door de uitbundige spoilers lager dan die van de Chiron (420 km/h). Opvallend zijn de compleet van die van de Chiron afwijkende voor- en achterzijde.
Dat het lagere gewicht en de aanpassingen aan het chassis en het onderstel iets oplevert, blijkt wel uit het feit dat de Divo een ronde op Nardo 8 volle seconden sneller aflegt dan de Chiron. De 8,0-liter grote W16 blijft 1.500 pk sterk, maar hoe rap de auto een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, 200 km/h of 300 km/h aflegt, houdt Bugatti nog even geheim. Sowieso is Bugatti niet bepaald vrijgevig met informatie, mogelijk bewaart het merk alle specificaties voor een tweede mediamoment.
Comment