ook al een keer de Ionity in Wetteren gebruikt. Was wel maar 130kW van de beloofde 150... Hoe vinden jullie 't "lawaai" van de elektromotor? Heb er precies meer last van dan toen de 2 testritten dat ik deed.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
AUDI E-tron (2019)
Collapse
X
-
mij viel vooral de stilte op tijdens het rijden... zeker niet het gejank van de elektromotor. 't is geen autoke op afstandsbediening hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El_Gran_Extractor Bekijk BerichtenVoor ons die range ruim voldoende, echter ben ik wel ontgoocheld in de laadinfrastructuur. Die is echt nog niet in orde en dat is gewoon jammer. Laadpalen die niet werken (komt veel voor), auto's die op oplaadplaatsen staat die helemaal niet (kunnen) opladen, colruyt die dat's24 laadpalen zetten die echter nog moeten worden geactiveerd en dat zal ooit wel gebeuren, ...
Het komt wel, maar 't is nog een jaartje of 2 te vroeg om als enige auto te hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenipv met de auto te blijven rijden zou men beter overstappen op de snelle e-bike, voor de 16kw/h (of equivalent van 1.6 liter diesel) die jij nodig hebt voor 100km voor je zoe, doe je dan 1250km...kwasi inspanningvrij met een gemiddelde snelheid niet veel lager, dus geen tijdverlies
(Ik neem aan dat je niet bedoelt dat auto's helemaal moetenverdwijnen en bijna volledig door fietsen moeten vervangen worden?)
Deze week (eerste week met e-fiets, ding toevalig gewonnen) twee ker bijna van de weg gemaaid. Van de eerst ekeer begrijp ik nog steeds niet hoe ik een (bijna)doorervaring heb kunnen
vermijden. Reed op een gescheiden fietspad, op een voorrangsweg, met overal vrij zicht tegen 26 km/uur (dus al geen rotvaart). Kwam er een auto uit een zijstraat zonder gte stoppen
de hoofdweg opgereden. Had zelfs de tijd niet meer om te remmen. Enige mogelijkheid was in een reflex me van het fietspad naar links te werpen en "mee te gaan" met de flank van de auto
die de weg opreed. Tweede geluk was dat er op dat ogenblik juist geen tegenliggers aankwamen (wat daar ook al een zeldzaamheid is) of ik had daar weer onder gestoken. Tegen 40 had ik de auto niet zeker meer kunnen ontwijken ofwel remmend onderuit gegaan. "In mijn recht" overreden worden wil ik toch ook niet meemaken.
De statistieken liegen er ook nie tom. Gewonden en doden in het verkeer stijgen hier weer. Overwegend door het fietsgebruik.
p s. ik ben al decennia een overtuigd fietser, daar heeft het dus niets mee te maken. Maar de infrastructuur loopt steeds, ondanks alle beloften en plannen, steeds meer achter. Ze doen een inhaalbeweging maar de technologie gaat nog sneller. Dus het gat wordt alleen maar groter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenIk zou zo nen e-tron ook wel zien zitten, maar die prijs krijg ik er hier niet door.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenWij rijden toch al ruim 6 maanden met een EV . En dit al enige wagen. Wel met een eigen laadpaal. Zonder eigen laadpaal zou ik het ook niet echt aanraden. Veel ge veel gedoe (zoals je al zelf omschrijft). We hebben wel - als vaste winkelstek - de Colruyt ingewisseld voor de Lidl.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Reminder: met die e-tron garaak je ook niet in één ruk in Zuid-Frankrijk hoor noch kan je er 1000 Km mee rijden zonder bij te laden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
Al 5 jaar een EV als 2e wagen en al 3 jaar ene als 1e wagen. Beide laden op nachttarief op een gewoon stopcontact. Mijn woon-werk verkeer is momenteel een 130 km, terwijl ik 's nachts een 100-tal km kan bijladen. Dit betekent dat ik op maandagochtend vertrek met 90% batterij, elke nacht bijlaad en op vrijdagmorgen vertrek met 50% batterij. Dit betekent ook dat ik een kwartiertje aan een snellader moet hangen als ik een langere extra rit moet doen. Is dat echt veel gedoe?
Ik had al eens zitten zoeken hoe dat allemaal precies zat, maar idd om tot 100% te gaan op 230V duurt dat wel ff.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk BerichtenIk laad op 8u de E-tron volledig vol. 16A driefasig. Dus van zodra ik thuis kom, is hij geprogrammeerd vanaf 21u (nachttarief) te laden. Altijd al vol kunnen vertrekken 's ochtends.
Bij mij is het laden met timers eerder van "zoveel % geladen tegen dit uur (van vertrek)".
Maar geen laden vanaf hoor...
In principe begint ie wel altijd pas na 22u te laden, tegen 5u15 moet ie op zijn percentage zitten want dan vertrek ik naar mijn werk
Comment
-
3 fase 230 volt bij 16 A betekent ongeveer met 11 kW laden. ( Gemakkelijkheidshalve even geen rekening gehouden met een beetje verlies en cos φ)
8 u laden aan 11 kW betekent 88 kWh.
Kan dus perfect dat die vol is na 8 u laden, echt leeg zal die 's avonds ook wel niet zijn.Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 08/10/2019, 11:05.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door caelis Bekijk Berichten
Laden vanaf?
Bij mij is het laden met timers eerder van "zoveel % geladen tegen dit uur (van vertrek)".
Maar geen laden vanaf hoor...
In principe begint ie wel altijd pas na 22u te laden, tegen 5u15 moet ie op zijn percentage zitten want dan vertrek ik naar mijn werk2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door qwan Bekijk Berichten
Al 5 jaar een EV als 2e wagen en al 3 jaar ene als 1e wagen. Beide laden op nachttarief op een gewoon stopcontact. Mijn woon-werk verkeer is momenteel een 130 km, terwijl ik 's nachts een 100-tal km kan bijladen. Dit betekent dat ik op maandagochtend vertrek met 90% batterij, elke nacht bijlaad en op vrijdagmorgen vertrek met 50% batterij. Dit betekent ook dat ik een kwartiertje aan een snellader moet hangen als ik een langere extra rit moet doen. Is dat echt veel gedoe?
Dat is iets anders dan "niet doenbaar". Maar voor de kost van een laadpaal (zeker als die kan loadbalancen) zou ik niet uitsluitend betrouwen op openbare laadpalen en een granny stekker.
Maar ieder zijn ding/situatie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Het zien zitten, wil nog steeds niet zeggen 'direct' willen hebben. Maar qua vormgeving vind ik dat wel de meest mooie op de markt momenteel.
Maar de vraagprijs en bruikbare range staan niet tot elkaar in verhouding (persoonlijke mening).
Komt uiteraard deels door dat gewicht dat hij moet meezeulen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Krijgt ge op een hele lacht maar 100km bijgeladen?
Ik had al eens zitten zoeken hoe dat allemaal precies zat, maar idd om tot 100% te gaan op 230V duurt dat wel ff.
KWh batterij/AxVxfase + laadverlies AC/DC
Bij een gewoon stopcontact van 10 A op monofase geeft dat dus 10 x 230 x 1 = 2300 kW.
Bij een batterij van bv. 64 kWh geeft dat 28 uur + 10% laadverliezen : 30 uur (van leeg naar vol maar dat doe je in praktijk nooit).
Bij een AC laadpaal van 32A op monofase geeft dat 32 x 230 x 1 = 7.3 Kw => 64/7 = 9 +10% => 10 uur.*
Bij een AC laadpaal van 16A trifase geeft dat 16 x 230 x 3 = 11 => 80/11 = 7 + 15% => 8 uur*
Hoeveel Km per uur je laadt hangt dan weer af van hetgemiddelde verbruik van de EV. Is dat 15 kWh/100 km geeft dat uiteraard een heel
ander resultaat dan eentje die 20-30 kWh/100 Km nodig heeft.
* Hoe sterker de laadstroom, hoe hoger de verliezen. In praktijk duurt 0 => 100% uiteraard langer daar, afhankelijk van EV, sterkte laadstroom en soort stroom (AC of DC) de laadsnelheid vanaf 70-80% een knik naar beneden maakt. Het is maar om een algemeen idee te krijgen hoe het werkt.
DC kan je gemakkelijk aan 40 tot 150 (en de ontwikkelingen gaan steeds sneller) kWh laden. Afhankelijk van de DC laadpaal en beperkingen van de laadsnelheid van het voertuig.
Zelf laad ik bij voorkeur gedurende de dag op (dan kan de opgewekte elektriciteit van de PV rechtstreeks in de batterij van de EV).
Bij gebruik door de dag is het een gewoonte geworden dat diegene die thuis parkeert bij minder dan 40% inplugt en diegene die vertrekt uitplugt.
We hebben geen dag/nachttarief, dus uur van laden maakt - wat betreft de factuur - niet uit.Last edited by ivob2; 08/10/2019, 20:06.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Smaken verschillen maar vind het idd ook wel een mooie en luxe auto.
Maar de vraagprijs en bruikbare range staan niet tot elkaar in verhouding (persoonlijke mening).
Komt uiteraard deels door dat gewicht dat hij moet meezeulen.
Comment
-
In mijn geval zal het laden wss wel wat makkelijker zijn. Want ik geraak 4 van de 5 dagen per week sowizo wel op kantoor waar ik hem kan insteken, en 's avonds ben ik altijd tegen 18,00u ten laatste thuis en gebruik de wagen mss 1 x per week 's avonds nog. Voor de rest kan die altijd van 18u tot 7u 's morgens laden. Ik hoef niet te zien naar nachttarrief met de zonnepanelen.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Volgende zal nog wel een dieselke worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
Dat klopt idd, maar de goekopere modellen zullen er de volgende jaar wel komen en wss ook mooie modellen.
Goedkoper moet niet echt. Of het zou voor een particulier moeten zijn die alleen de aankoopprijs als criterium neemt.
Wat betreft salariswagens zijn EV's voor de gebruiker nu al veel goedkoper dan een fossiel.
Voor een kandidaat koper van een e-Tron zal de prijs wel niet echt een hoofdbreker zijn.
En over smaken kan je inderdaad niet in discussie treden. Alles bij elkaar genomen (prijs, bereik, luxe, uitzicht,....) vind ik momenteel de Mercedes de EQC
er wel bovenuit steken. Louter persoonlijk gegeven. Over een paar jaar zal ik er wellicht weer geheel anders over denken.
Als je PV hebt en niet met het nachttarief moet rekening houden is thuisladen inderdaad geen punt. Integendeel je kan er met een salariswagen dan niet alleen gratis mee rijden tegen de laagste VAA maar er misschien nog cash aan over houden.Last edited by ivob2; 09/10/2019, 13:02.
Comment
Comment