Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bmw x7 (2019)
Collapse
X
-
Eerste test / BMW X7 xDrive30d (2019)
Wat krijg je als je een X5 en een 7 Reeks in de mixer gooit? AutoWereld doet de test met de BMW X7.
Wat is dit?
Zie de BMW X7 niet als een grotere X5, maar als de SUV-versie van de 7 Reeks. En dus als een concurrent voor de Range Rover. De twee extra zitjes die de X5 als optie aanbiedt, zijn standaard. De verschuifbare driezitsbank op de tweede zitbank kan je vervangen door twee afzonderlijke comfortstoelen, zodat de BMW X7 echt een limousine op hoge poten wordt.
Wat moet je nog weten over de nieuwe BMW X7?- Bouwt op de modulaire CLAR-architectuur waarop ook de X5 en de 7 Reeks staan
- Wielbasis van 3.105 millimeter, mooi tussen die van een gewone en een verlengde 7 Reeks in
- De BMW X7 is 23 centimeter langder dan de X5
- Komt standaard als zevenzitter: de bediening voor alle zeven zitplaatsen gebeurt elektrisch
- Maximaal laadvolume van 2.120 liter (250 liter meer dan de X5)
- Adaptieve dempers en luchtvering zijn standaard, vierwielsturing en actieve rolstabilisatie blijven optioneel (S op M50d)
- Motorisaties: 30d, 40i en M50d (enkel zescilinders, de 50i met 4,4 liter-V8 komt niet naar België)
- Ook sprake van plug-inhybride xDrive45e en snelle X7 M
- Gebouwd in Spartanburg, South Carolina (Verenigde Staten)
Optioneel komt de X5 ook met een derde zitrij, inderdaad. Maar dat zijn echte noodzitjes, enkel bestemd voor kinderen. In de BMW X7 vinden ook volwassenen voldoende bewegingsruimte achterin. Ze moeten er alleen geraken, want het vraagt wel wat kunst- en vliegwerk om die derde zetelrij te bereiken (ondanks de opvallend grote achterdeuren). De wat duurdere luxeconfiguratie maakt de toegang eenvoudiger, maar maakt er een zeszitter van.
De BMW X7 beschikt over een automatische achterklep in twee delen. Met alle zeven de plaatsen in gebruik, blijft er 326 liter aan koffervolume over. Als vijfzitter slikt de bagageruimte tot 750 liter aan spulletjes, toch 100 liter meer dan bij een X5. Met alle banken plat heb je liefst 2.120 liter tot je beschikking. De geautomatiseerde bediening waarmee je die zetels verschuift en de rugleuningen kantelt, komt wat fragiel over. Bovendien duurt het soms erg lang om de stoelen elektrisch te verstellen.
Hoeveel Freude am Fahren biedt een kolos als de BMW X7 nog?
Een hoogpoter die een lengte van 5,15 meter combineert met een gewicht van vlot 2,4 ton wervelt niet zoals de compactere jongens uit het BMW-gamma. Daar kunnen de slimme ondersteltechnologieën weinig aan veranderen. Nu voelt de X7 compacter en lichter aan dan hij eigenlijk is, zeker als je naast een vlotte ook een vloeiende rijstijl hanteert. Enkel onder het remmen en bij korte directieveranderingen merk je dat het een neushoorn en geen zebra is.
De stuurinrichting heeft iets artificeels en de ophanging gaat snel pompen, zeker als je de Comfort-rijmodus hanteert. Maar de voorwielen vinden gemakkelijk grip, terwijl de xDrive-vierwielaandrijving over het dynamische evenwicht waakt. Wie zijn X7 liever wat sportiever heeft, moet de M50d hebben. Niet zozeer omwille van diens extra krachtreserves (400 pk en 760 Nm), maar omdat die standaard komt met actieve vierwielsturing, met actieve rolstabilisatie en met een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen. Avonturiers worden geruggesteund door de off-roadfunctionaliteiten, die aangescherpt werden op de jongste X5-generatie.
Het algemene comfortniveau is hoog en de beschikbare luxesnufjes zijn nauwelijks te tellen, maar maak er geen 7 Reeks van. Het hoge zwaartepunt doet het koetswerk nadrukkelijker wiegen, vooral onder het remmen word je gewaar met een SUV onderweg te zijn in plaats van met een limousine. De geluiddempende glaspartijen die BMW standaard aanbiedt, zorgen voor auditieve rust aan boord. Al hebben ze geen verhaal tegen de rolgeluiden van de gigantische banden. En tijdens de acceleraties hoor je de dieselmotor duidelijk van jetje geven.
Over welke dieselmotor hebben we het dan?
Het motorenpalet van de BMW X7 is gelijk aan dat van de X5, toch als je de plug-inhybride 45e even buiten beschouwing laat. De door ons geteste xDrive30d vertrouwt op een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 265 pk en een maximumkoppel van 620 Nm. Schakelen doe je via de onvermijdelijke Steptronic-achttrapsautomaat.
Dat volstaat om deze xDrive30d in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen, terwijl het gemiddelde normverbruik stokt op 6,5 liter per 100 kilometer (171 gram CO2). Nogal optimistisch, we besloten onze testweek met een gemiddelde dieseldorst van 7,8 liter. Als je dat deelt door de zeven inzittenden, valt dat best mee. De dieselmotor pronkt bovendien met een aangename loopcultuur en vormt een vaardige tandem met de automatische achtbak.
En wat moet dat dan kosten?
De basisversie van de BMW X7 verkoopt de Belgische invoerder vanaf 86.800 euro, toch ruim 15.000 euro meer dan wat ze voor een identiek gemotoriseerde X5 xDrive30d vragen. Die meerprijs wordt gerechtvaardigd door de extra binnenruimte, door de extra zitplaatsen en door de extra standaarduitrusting (luchtvering, gelaagd glas,...), maar het blijft een hoop geld. Vooral omdat de factuur snel de hoogte ingaat zodra je ook de interessante opties in rekening brengt of voor een zwaardere motorisatie gaat. Het AutoWereld-verdict?
Wij vinden de BMW X7 eerder rijden als een grote X5, dan als een verhoogde 7 Reeks. Maar verder vormt deze SUV een getalenteerd totaalpakket, zelfs in combinatie met de basisdiesel. Je moet alleen kunnen leven met dat gigantische radiatorrooster, dat de meningen splitst in enkele wauws en veel jakkes. Verder hebben we ons enkel wat gestoord aan de grote afmetingen (tijdens het parkeren), aan de trage bediening van de elektrische zetels en aan de overdaad van knopjes binnenin (meer is daarom niet beter, gelukkig blijft de ergonomie overeind).
Bron; https://www.autowereld.be/autotests/...box=1553061774
Comment
-
TOCH EEN BENZINE-V8
BMW X5 EN X7 ALS M50I
BMW presenteerde vorige week een reeks wijzigingen voor een breed scala aan modellen. Het merk lijkt één nieuwtje te zijn vergeten en presenteert daarom vandaag alsnog de M50i-versies van z’n X5 en X7.
Een handbak voor de Z4, vierwielaandrijving voor de 3-serie en een nieuwe instap-benzineversie voor de 8-serie: het hoorde er vorige week allemaal bij. Ook voor de X5 was er nieuws, onder meer in de vorm van de plug-inhybride 45e-versie.
Wie niet zo maalt om verbruik kan zal echter eerder enthousiast worden van het nieuws van vandaag. De X5 en X7 worden namelijk leverbaar als M50i. Die versies krijgen de beschikking over de 4.4 V8 uit de M550i. Bij de grote updateronde kreeg die er wat vermogen bij en dus beschikken ook de SUV’s straks over 530 pk en 750 Nm. De X5 knalt daarmee in 4,4 seconden van 0 naar 100, de X7 heeft daar 4,7 tellen voor nodig.
Voor Europeanen is de komst van de nieuwe topversies van de X5 en X7 extra goed nieuws, want een V8 was hier überhaupt nog niet leverbaar. In de VS stond de ‘oude’ versie van het 50i-blok, de 462 pk-variant, al wel leverbaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk BerichtenDeze week mijn eerste gezien, en vond het nog redelijk discreet
Eerder wat saai eigenlijk...
Als je er een Range Rover naast zet
En qua prijs, tja, ik heb een beetje moeite met auto's die (flink) meer kosten als we ons huis indertijd betaald hebben, maar goed, ieder zijn ding natuurlijk :'-)
Verstuurd vanaf mijn Moto G6 Play met Tapatalk
Comment
-
Heb er hier nu toch al een aantal zien rijden. Mij valt op dat hij eigenlijk niet zo groot oogt.
Maar dat komt misschien omdat de 5m15 niet zo groot is in een regio waar 5m70 lange Escalade ESV's en gebroeders in overvloed rondrijden.
Zelfs een Chevrolet Tahoe is een beetje groter. Er is dus nog plaats voor een BMW X9 in de markt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk BerichtenDeze morgen zaakvoerder Gregoir op de A12 ook in eentje tegen gekomen. Valt idd best wel mee. Ik zou het niet moeten hebben, maar het is niet de onmogelijke mastodont die je eerst denkt.
Handig is toch anders ;-)
Comment
Comment