DERDE GENERATIE IS DE MEEST UITGESPROKEN
NIEUWE KIA SOUL IS LEFGOZER
Kia's Soul is altijd een lekker eigenwijs model geweest. Met deze zojuist in Los Angeles gepresenteerde derde generatie bewijzen de Koreanen dat de afgelopen jaren aan lef op designgebied helemaal niets is verloren. Sterker nog, deze derde generatie Soul is de meest eigenzinnige tot nu toe.
De Soul die momenteel nog in de Nederlandse showrooms staat, is sinds een aantal jaar puur en alleen als EV te krijgen. Althans, in Nederland. In overige delen van de wereld wordt die tweede generatie Soul wél nog met reguliere brandstofmotoren te krijgen. Kia heeft vanavond in Los Angeles de nieuwe derde generatie Soul gepresenteerd. Direct in drie smaken.
De derde generatie Soul is er als EV, als GT-Line en als X-Line. De eerste is een volledig elektrische variant, de tweede is de sportieve van het stel en de laatste is een variant die is volgehangen met zaken als zwarte kunststof wielkastranden en skidplates. De nieuwe Soul is 4,2 meter lang en daarmee is hij 5,6 centimeter langer dan z'n voorganger. De breedte en hoogte blijven met respectievelijk 1,8 en 1,6 meter identiek. Wel neemt de wielbasis toe en wel met 3 centimeter tot 2,6 meter. De bagageruimte van deze derde Soul meet een verre van misselijke 674 liter. Bijna 142 liter meer dan die van de uitgaande Soul.
Excentriek
De Soul behoudt zijn hooggeplaatste achterlichtunits, al nemen ze voor het eerst in de Soul-geschiedenis een L-vorm aan. Dat betekent dat de verlichting aan de achterzijde nu ook een horizontaal deel kent. Misschien wel nog opvallender: de verlichting lijkt aan de bovenkant van de auto de lijn van het dak te volgen. De auto krijgt verder opmerkelijk platte verlichting aan de voorzijde, al plaatst Kia daaronder een vierkante unit waarmee de verlichting in feite over twee verdiepingen is verdeeld
Stekkeren
Om maar met de EV te beginnen: deze krijgt een 64 kWh groot accupakket mee, een enorm verschil met het 27 kWh grote exemplaar dat in de huidige Soul EV ligt. De capaciteit van dat accupakket klinkt bekend, en dat heeft te maken met het feit dat Kia de aandrijflijn én het accupakket van de krachtigste versie van de elektrische Niro, de e-Niro, in de Soul EV legt. Dat betekent dat ook de Soul EV wordt aangedreven door een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Hoe ver de Soul daarmee komt, wil Kia nog niet kwijt. De e-Niro haalt met die aandrijflijn in ieder geval een WLTP-actieradius van 485 kilometer. De klep op de neus biedt toegang tot een laadopening.
De Soul EV is in vier rijmodi te zetten: Eco, Comfort, Sport en Eco+. De Noord-Amerikaanse tak van Kia omschrijft een rijke standaarduitrusting, Zo zouden niet alleen de 17-inch grote lichtmetalen wielen, maar ook het 10,25 inch grote touchscreen dat bij het infotainmentsysteem hoort, een uitgebreid audiosysteem en een hele rits veiligheidssystemen standaard zijn. In dat laatste geval moet je denken aan zaken als Forward Collision Warning, Lane Departure Warning ,Lane Keeping Assist, adaptieve cruise control, parkeersensoren, en dodehoekdetectie.
GT-Line en X-Line
Mocht de Soul naar Nederland komen, dan zijn de van reguliere benzinemotoren voorziene GT-Line en X-Line niet aan ons besteed. De Noord-Amerikaanse klant kan ze wél bestellen en kan bij de GT-Line uit twee motoren kiezen: een 150 pk en 179 Nm sterke atmosferische 2.0 viercilinder en uit een geblazen 1.6 T-GDI die 204 pk en 264 Nm levert. De X-Line is alleen met de 2.0 leverbaar. De GT-Line heeft, in combinatie met de krachtigste motor, centraal geplaatste uitlaateindstukken, krachtigere remmen en een sportonderstel.
Bron: Autoweek
NIEUWE KIA SOUL IS LEFGOZER
Kia's Soul is altijd een lekker eigenwijs model geweest. Met deze zojuist in Los Angeles gepresenteerde derde generatie bewijzen de Koreanen dat de afgelopen jaren aan lef op designgebied helemaal niets is verloren. Sterker nog, deze derde generatie Soul is de meest eigenzinnige tot nu toe.
De Soul die momenteel nog in de Nederlandse showrooms staat, is sinds een aantal jaar puur en alleen als EV te krijgen. Althans, in Nederland. In overige delen van de wereld wordt die tweede generatie Soul wél nog met reguliere brandstofmotoren te krijgen. Kia heeft vanavond in Los Angeles de nieuwe derde generatie Soul gepresenteerd. Direct in drie smaken.
De derde generatie Soul is er als EV, als GT-Line en als X-Line. De eerste is een volledig elektrische variant, de tweede is de sportieve van het stel en de laatste is een variant die is volgehangen met zaken als zwarte kunststof wielkastranden en skidplates. De nieuwe Soul is 4,2 meter lang en daarmee is hij 5,6 centimeter langer dan z'n voorganger. De breedte en hoogte blijven met respectievelijk 1,8 en 1,6 meter identiek. Wel neemt de wielbasis toe en wel met 3 centimeter tot 2,6 meter. De bagageruimte van deze derde Soul meet een verre van misselijke 674 liter. Bijna 142 liter meer dan die van de uitgaande Soul.
Excentriek
De Soul behoudt zijn hooggeplaatste achterlichtunits, al nemen ze voor het eerst in de Soul-geschiedenis een L-vorm aan. Dat betekent dat de verlichting aan de achterzijde nu ook een horizontaal deel kent. Misschien wel nog opvallender: de verlichting lijkt aan de bovenkant van de auto de lijn van het dak te volgen. De auto krijgt verder opmerkelijk platte verlichting aan de voorzijde, al plaatst Kia daaronder een vierkante unit waarmee de verlichting in feite over twee verdiepingen is verdeeld
Stekkeren
Om maar met de EV te beginnen: deze krijgt een 64 kWh groot accupakket mee, een enorm verschil met het 27 kWh grote exemplaar dat in de huidige Soul EV ligt. De capaciteit van dat accupakket klinkt bekend, en dat heeft te maken met het feit dat Kia de aandrijflijn én het accupakket van de krachtigste versie van de elektrische Niro, de e-Niro, in de Soul EV legt. Dat betekent dat ook de Soul EV wordt aangedreven door een 204 pk en 395 Nm sterke elektromotor. Hoe ver de Soul daarmee komt, wil Kia nog niet kwijt. De e-Niro haalt met die aandrijflijn in ieder geval een WLTP-actieradius van 485 kilometer. De klep op de neus biedt toegang tot een laadopening.
De Soul EV is in vier rijmodi te zetten: Eco, Comfort, Sport en Eco+. De Noord-Amerikaanse tak van Kia omschrijft een rijke standaarduitrusting, Zo zouden niet alleen de 17-inch grote lichtmetalen wielen, maar ook het 10,25 inch grote touchscreen dat bij het infotainmentsysteem hoort, een uitgebreid audiosysteem en een hele rits veiligheidssystemen standaard zijn. In dat laatste geval moet je denken aan zaken als Forward Collision Warning, Lane Departure Warning ,Lane Keeping Assist, adaptieve cruise control, parkeersensoren, en dodehoekdetectie.
GT-Line en X-Line
Mocht de Soul naar Nederland komen, dan zijn de van reguliere benzinemotoren voorziene GT-Line en X-Line niet aan ons besteed. De Noord-Amerikaanse klant kan ze wél bestellen en kan bij de GT-Line uit twee motoren kiezen: een 150 pk en 179 Nm sterke atmosferische 2.0 viercilinder en uit een geblazen 1.6 T-GDI die 204 pk en 264 Nm levert. De X-Line is alleen met de 2.0 leverbaar. De GT-Line heeft, in combinatie met de krachtigste motor, centraal geplaatste uitlaateindstukken, krachtigere remmen en een sportonderstel.
Bron: Autoweek
Comment