Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi TT-RS - Facelift (2019)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • AUDI TT RS ICONIC EDITION: EERBETOON AAN EERSTE TT

    SLECHTS HONDERD EXEMPLAREN

    Naast de R8 krijgt ook de minder bedeelde sportcoupé van Audi vandaag een gelimiteerd pak aangemeten. Dit is de Audi TT RS Iconic Edition, een tot honderd exemplaren gelimiteerde, voor de Europese markt gereserveerde versie van de TT.


    Als eerbetoon aan het ontwerp van de eerste Audi TT, die in 2023 25 kaarsjes mag uitblazen, levert Audi volgend jaar in Europa honderd exemplaren van de TT RS Iconic Edition. Het merk voorziet alle honderd exemplaren van een exterieur in Nardo grijs en zwarte details, waaronder de wielen en de altijd aanwezige 'aerokit'. Aan de binnenkant mag de kleur geel voor een beetje frivoliteit zorgen: daar vind je stiksels en de woorden 'iconic edition' onder de geïntegreerde hoofdsteunen in contrastkleur.

    Hoeveel exemplaren van de TT RS Iconic Edition voorbehouden zijn aan de Nederlands markt, maakt Audi niet duidelijk. Wel zijn er in ieder geval elf bestemd voor het Verenigd Koninkrijk. De Duitsers lieten de aandrijflijn voor dit speciaaltje ongemoeid. Dat betekent dat de bekende vijfcilinder met turbo nog altijd garant staat voor 400 pk en 480 Nm koppel, waarmee de sportcoupé in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/h snelt en een top kent van 250 km/h. Verwacht een vanafprijs inclusief belastingen van ruim een ton.


    Op de pookknop vind je een plaatje waarop je het unieke productienummer van de Iconic Edition kunt aflezen.















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • AUDI TT RS ICONIC EDITION - LAATSTE TEST MET BIJZONDERE VERSIE VAN HET ICOON

      AFSCHEID VAN DE TT

      Opnieuw nemen we afscheid van een icoon, de Audi TT, Dat deden we laatst ook al van de Audi R8 maar in zijn laatste verschijningsvorm is de Audi TT RS Iconic Edition feitelijk de exclusievere van de twee. Van de TT RS Iconic Edition worden namelijk maar honderd exemplaren gebouwd. Daarvan komen er precies nul naar Nederland, dus de kans dat je hem ooit in het echt gaat zien is, op zijn zachtst gezegd, tamelijk beperkt.


      Met de ervaringen met de R8 GT in het achterhoofd zou je goede hoop kunnen hebben dat de TT Iconic Edition niettemin op een even waardige manier afscheid neemt van de kleinere coupé. Helaas blijkt dat niet het geval te zijn. In technisch opzicht verandert er namelijk bar weinig aan de bestaande TT RS. Niet dat dit nu een slechte auto is, maar tegenover de GT voelt dit toch een beetje als een moetje en dat verdient de TT niet. Het is immers misschien nog meer dan de R8 een design-icoon voor het merk met de ringen. En om daar nou een enorme achtervleugel op te plakken, voelt een beetje cru. Vooral omdat die vleugel niet alleen kilo’s downforce toevoegt, maar op de snelweg ook een heleboel decibellen. De wervelingen die van het stuk carbon fiber afkomen zijn bij 130 km/h net even te veel aanwezig.


      Op de snelweg zorgt de enorme achterspoiler van de Audi TT RS Iconic Edition voor veel herrie.


      Verschillen met normale TT RS nihil


      Zoals gezegd zijn de verschillen met een normale TT RS daarbij nihil. De 2,5-liter vijfcilinder komt ongewijzigd over en de 7-traps S-Tronic bak met dubbele koppeling is eveneens hetzelfde. De prestaties zijn in principe identiek, ook al krijgt de Iconic Edition standaard de tot 280 km/h opgerekte begrenzer die bij de normale versie op de optielijst staat. Hoewel de vijfcilinder goed klinkt en er met de prestaties weinig mis is, ontbreekt het een beetje aan scherpte in de aandrijflijn ten opzichte van modernere concurrenten.


      De leeftijd voel je overal terug deze laatste heftige Audi TT

      Ook in het onderstel voel je de leeftijd van de TT eerlijk gezegd wel terug. De vering en demping zijn relatief straf, maar je krijgt nooit de binding met het onderstel die je in ruil daarvoor graag zou willen. De zware motor in de neus heeft de neiging om behoorlijk door te drukken en zowel de remmen als de besturing zijn te zwaar bekrachtigd om genoeg feedback te kunnen geven. Het is simpelweg niet het scherpste mes in de la en het is jammer dat Audi niet de kans heeft aangegrepen om dat net als bij zijn grote broer op het laatst nog even recht te zetten. Tevens is het een unieke kans.








      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment






      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Die performance pakketten heb ik nooit iets gevonden, misschien leuk als je constant op het circuit vertoeft, maar zonder al die zooi er op is een TT RS toch mooier, zelf nog mooier met klap spoiler in plaats van een vaste.
          Verder hadden ze deze ICONIC EDITION​ ook wel af kunnen maken met de lichtgewicht Audi Sport wheels, in plaats van gewone zwarte velgen.
          Om nog maar te zwijgen van het ontbreken van ceramische remmen, het is echt een goedkope afdankversie om het einde van de TT in te luiden.

          Deze velgen dus.


          Last edited by The Pretender; 11/12/2022, 12:55.
          There are Pretenders among us.....
          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

          Comment


          • Het wordt ook wel een beetje het einde van de sport Coupe's en Cabrio's van Audi, ook het einde van de Audi A5 Coupe komt in zicht, alleen de A5 Sportback zou kunnen gaan overleven, al zou dat volgens geruchten een A4 model kunnen worden, waardoor er ook een einde aan de A5 modellijn kan gaan komen.
            There are Pretenders among us.....
            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

            Comment


            • Audi TT RS Iconic Edition (2023) Von diesem Auto gibt's nur 100 Stück! Fahrbericht | Review | Test

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Het einde van een mooie sportcoupé.
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Je ziet nu echt wel dat de TT zijn tijd gehad heeft, vanaf 2016 is er niets meer doorontwikkeld, en van deze spoiler snik snak moet je houden, ik zou er nooit voor kiezen, mijn keuze zou zelfs een elektrische klap spoiler zijn, de auto wordt er niet bepaald mooier van met de Tupperware toevoegingen , in tegen deel zelfs.
                  Last edited by The Pretender; 15/01/2023, 13:28.
                  There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • Audi TT RS Iconic Edition 2023 Review: Ultimate TT tested
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment

                    Working...