Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Focus ST (2019)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Focus ST (2019)

    280 PK STERKE 2.3 ECOBOOST

    DIT IS DE FORD FOCUS ST

    Ford heeft de hagelnieuwe Focus ST naar voren geschoven, de auto die tot de komst van een nieuwe RS als topper van de Focus-familie geldt.

    De huidige generatie Focus is inmiddels even onder ons en dat betekent dat het tijd is dat Ford een gespierde versie aan de menukaart toevoegt. Bovenaan de ladder komt uiteraard een oppermachtige RS-versie te staan, maar op die versie moeten we nog even wachten. Wel kunnen we vandaag digitaal kennismaken met de nieuwe Focus ST!

    De vorige generatie Focus ST had een 250 pk sterke 2.0 EcoBoost onder de kap, een blok dat nu wordt ingewisseld voor een 280 pk en 420 Nm sterke 2.3 Ecoboost viercilinder. Inderdaad: in de basis de machine uit de vorige RS en uit de huidige Mustang. Het maximumkoppel komt vrij tussen de 3.000 en 4.000 tpm. Met die machine sprint de Focus ST in 6 tellen naar een snelheid van 100 km/h, een halve tel rapper dan zijn voorganger. Het vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak met tussengasfunctie of middels een zeventraps automaat naar de voorwielen gestuurd. In de transmissie is eLSD-techniek geïntegreerd, techniek die in feite als elektronisch sperdifferentieel fungeert.

    De ST valt in diverse rijmodi in te stellen, Slippery/Wet, Normal en Sport. Wie het optionele Performance Pack bestelt, kan de Focus ST ook in 'Track' zetten én krijgt een Focus ST met Launch Control. De Sport-knop op het stuurwiel zet de auto direct in de Sport-stand. Ford Performance heeft uiteraard de ophanging en de remmerij onder handen genomen en Ford belooft een directere gasrespons. De remmen hebben aan de voorzijde een diameter van 330mm, achter zijn ze 302 mm groot. Daarnaast is de stuurinrichting 15 procent directer dan die van de reguliere Focus. De dempers aan de voorzijde zijn 20 procent stijver, de exemplaren achter 13 procent stijver.

    Vanbuiten is de nieuwe Focus ST natuurlijk te herkennen aan zijn heftigere uiterlijk, maar voor écht extreem spoilerwerk zal je moeten wachten op een nieuwe Focus RS. De centraal geplaatste uitlaat van de vorige ST keert niet meer terug. Het voordeel: de Focus ST is nu ook met een trekhaak te krijgen.

    Vanbinnen monteert Ford onder andere een nieuw instrumentarium, een exemplaar met meters voor de turbo- en oliedruk en voor de olietemperatuur, informatie die weergegeven wordt op een 4,2-inch digitaal display. Recaro-sportstoelen zijn van de partij, zetels die te bekleden zijn met stof, leer of met een combinatie van stoffen. Andere sfeerverhogende zaken: een afgeplat stuurwiel, ST-logo's, aluminium sportpedalen en aluminium accenten en sierdelen. Goed nieuws voor wie graag op pad gaat met bagage: Focus ST komt er ook weer als Wagon!

    Bron: Autoweek














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Ziet er niet slecht uit, maar hij mist toch het "in your face" gehalte van een paar van zijn voorgangers

    Comment


    • #3
      Zal misschien beter zijn in dat oranje/geel.
      Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
      Audi S3 '02 sold => topic
      Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
      Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

      Comment


      • #4


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Aha, de Mustang motor dus.

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6








            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Zeer leuk geheel toch wel. Ik vind de nieuwe focus zo al een leuke verschijning op onze wegen, dus de ST zal dat zeker zijn. Ik heb het ook altijd meer voor ST dan RS modellen gehad, zeker de breaks.
              Is die 2.3 zo fragiel als het internet soms doet vermoeden of valt dat in de praktijk en zonder misbruik en tuning best mee?

              Comment


              • #8
                ik weet het niet kan niet antwoorden, maar lees vooral dat die zijn waardes niet haalt, niet direct wat over betrouwbaarheid

                Comment


                • #9
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    FORD FOCUS ST (WAGON)

                    Na de introductie van een nieuwe generatie Focus kan het aftellen naar de komst van een ST- en RS-versie beginnen. De Focus ST werd medio februari aan de wereld voorgesteld en kreeg vandaag gezelschap van de Focus ST Wagon.

                    Zowel de Focus ST als de Focus ST Wagon heeft een 280 pk en 450 Nm sterke 2,3-liter EcoBoost-vierpitter onder de kap, een machine die zijn volledige koppel tussen 3.000 en 4.000 tpm op de voorwielen loslaat. Met die relatief hoogtoerige krachtcentrale jaagt de Focus ST in minder dan 6 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen gaat in de voor Nederland bestemde versies in alle gevallen met een handgeschakelde zesbak. Een groot voordeel ten opzichte van de vorige generatie Focus ST: deze nieuwe sporters kunnen wél met een trekhaak worden geleverd. Dat heeft natuurlijk onder andere te maken met het feit dat de ST's geen centraal geplaatste uitlaateindstukken meer hebben. Het maximale geremde trekgewicht van 1.600 kilo geldt zowel voor de vijfdeurs Focus ST als voor de ST Wagon. De ST's zijn leverbaar in de reguliere Focus-kleuren, maar zijn daarnaast ook leverbaar in de speciale kleuren Ford Performance Blue en Orange Fury.

                    Van de vorige generatie Focus had Ford ook een 185 pk sterke ST Diesel op de prijslijst staan. Vandaag is ook van de huidige generatie Focus ST een dieselversie gepresenteerd, maar Ford Nederland bevestigt aan AutoWeek dat die ditmaal niet naar Nederland komt. Daarnaast zet Ford op de internationale prijslijst van de benzineversies een zeventrapsautomaat, maar ook die blijft buiten de Nederlandse landsgrenzen, zo bevestigt de Nederlandse importeur.

                    Focus ST

                    De ST valt in diverse rijmodi in te stellen, Slippery/Wet, Normal en Sport. Ford Performance heeft uiteraard de ophanging en de remmerij onder handen genomen en Ford belooft een directere gasrespons. De remmen hebben aan de voorzijde een diameter van 330 mm, achter zijn ze 302 mm groot. Daarnaast is de stuurinrichting 15 procent directer dan die van de reguliere Focus. De dempers aan de voorzijde zijn 20 procent stijver, de exemplaren achter 13 procent stijver. Het elektronische sperdifferentieel is in staat om, indien nodig, het volledige vermogen naar het wiel met de meeste tractie te sturen.

                    Vanbuiten is de nieuwe Focus ST natuurlijk te herkennen aan zijn heftiger uiterlijk, maar voor écht extreem spoilerwerk zul je moeten wachten op een nieuwe Focus RS. De centraal geplaatste uitlaat van de vorige ST keert niet meer terug. Het voordeel: de Focus ST is nu ook met een trekhaak te krijgen.

                    Vanbinnen monteert Ford onder andere een nieuw instrumentarium, een exemplaar met meters voor de turbo- en oliedruk en voor de olietemperatuur, informatie die wordt weergegeven op een 4,2 inch digitaal display. Recaro-sportstoelen zijn van de partij, zetels die te bekleden zijn met stof, leer of met een combinatie van stoffen. Andere sfeerverhogende zaken: een afgeplat stuurwiel, ST-logo's, aluminium sportpedalen en aluminium accenten en sierdelen.









                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Hoe werkt een elektronisch sperdifferentieel? Is dat via de remmen of een ander systeem?

                      Comment


                      • #12










                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Hoe werkt een elektronisch sperdifferentieel? Is dat via de remmen of een ander systeem?
                          Remmen
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • #14
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      Testje:


                                      FORD FOCUS ST

                                      Zeus, Jupiter, Thor, Indra. De god van het onweer kent vele namen. In 2019 kwam er een bij, de Ford Focus ST. Hij klinkt als de donder, gaat als de bliksem en rijdt bijna goddelijk goed.

                                      Die arme banden. En dat zielige asfalt. Wanneer de Ford Focus ST beide andermaal om de oren mept met 420 stampende newtonmeters, is het moeilijk om geen medelijden te hebben met zowel het rubber onder de auto als het asfalt waarover ze rollen. Of schaatsen natuurlijk, want dat komt met zoveel vermogen geregeld voor. De 2,3-liter vier-cilinder van de nieuwe Ford Focus ST levert zó veel kracht, dat zelfs de combinatie van een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel en 235 millimeter brede Michelins het soms niet meer fatsoenlijk op het asfalt krijgt. Daarin schuilt meteen het grote verschil met de vorige ST, die zijn vermogen slechts zeer incidenteel fatsoenlijk op het asfalt kreeg. In dat opzicht is de nieuwe versie een veel serieuzere hete hatchback geworden.

                                      Hyperdirecte besturing

                                      Op de Focus ST zitten verschillende rij-modi, maar die zijn verder niet los te configureren. Jammer, want gezien de stugheid van het onderstel is het denkbaar dat je het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel op zijn scherpst wilt en de automatische tussengasfunctie van de motor ‘aan’ en de dempers juist niet op de harde stand. Maar dat kan niet en dat is een gemiste kans. Desondanks voel je wel Fords decennialange ervaring met opgefokte hatchbacks terug in de nieuwe ST. Er zit een verzachtend randje in de dempers. Slecht asfalt brengt de ST daardoor minder van zijn stuk en hoewel ook deze auto zich met precisie laat rijden, zit er nog een diepere laag onder. Door de lichte, hyperdirecte besturing en het ontbreken van onderstuur laat de Focus zich namelijk net zo gemakkelijk verleiden tot een uitbrekende achterzijde. Genoeg om de neus vast naar binnen te drukken en die met het gas vast te spijkeren aan de apex. De achterzijde stabiliseert dan, maar blijft door de enorme tractie van de vooras licht en zo lijkt het alsof de ST kan draaien op een Euro-muntstuk. Het chassis is ongekend plooibaar voor een voorwielaandrijver en dat maakt de Ford uitdagend. Met het ESP aan worden dergelijke glijpartijen immers in de kiem gesmoord. De besturing zou net wat meer gevoel mogen bieden, maar ook hier laat de Focus geen noemenswaardige punten liggen. Het hele pakket is enorm uitgebalanceerd en competent en voelt bij vlagen meer als een RS dan een ST.

                                      Beleving

                                      Er is nog een reden dat de letters R en S weleens uit de krochten van je gedachten kruipen, aangezien de 2,3-liter viercilinder in beginsel hetzelfde is als in de uitgaande RS. Hoewel we niet altijd even enthousiast waren over die relatief grote motor, wordt de vierpitter wel steeds beter. Ten opzichte van het RS-blok zijn diverse wijzigingen doorgevoerd, waaronder een gasklep die in Sport-stand open kan blijven staan bij gas loslaten. Dat heeft als voordeel dat de turbo minder opspoeltijd nodig heeft bij hernemingen en dat verbetert de respons. Nog altijd hangt de 2.3 niet vlijmscherp aan het gas, maar het is een duidelijke stap voorwaarts. Wat blijft, is het vrij smalle optimale werkgebied. Pas bij 2.000 toeren zit er echt leven in en tussen de 3.000 en 5.000 omwentelingen doet de motor zijn beste werk, om vervolgens te pieken bij 280 pk. Als gezegd, trekt de motor dan zo hard, dat je gaat vrezen voor de aandrijfassen. Richting toerenbegrenzer zakt het blok echter snel in. Het maakt dat je hem vooral op koppel rijdt. Jammer, gezien de fijn schakelende zesbak. Voor de prestaties maakt het weinig uit. De beleving lijdt er wel wat onder, wat helaas niet helemaal gecompenseerd wordt door het geluid. Aan boord klinkt het bijna als een gekunstelde vijfcilinder, van buiten valt het allemaal nogal tegen.

                                      Ruimte

                                      De Focus biedt ruimte en heeft een goed afgewerkt interieur. Daar komt bij dat de sportstoelen goed zitten en ruim verstelbaar zijn, terwijl het SYNC3-multimediasysteem van deze tijd is. Ford levert zaken als adaptieve cruisecontrol, dodehoeksensor en verkeersbordherkenning, zij het optioneel. Zoals we inmiddels van het merk met het blauwe ovaal gewend zijn, vallen de optieprijzen gelukkig mee.

                                      SPECIFICATIES

                                      Brandstof benzine
                                      Motor 4-cil. in lijn
                                      Cilinderinhoud 2.298 cc
                                      Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 5.500 tpm
                                      Maximaal koppel 420 Nm bij 3.000 tpm
                                      Inhoud brandstoftank 52 l
                                      Lengte / breedte / hoogte 4.378 mm / 1.825 mm / 1.452 mm
                                      Wielbasis 2.700 mm
                                      Massa leeg 1.333 kg
                                      Laadvermogen 0 kg
                                      Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
                                      Banden 235/35R19
                                      Topsnelheid 250 km/h
                                      Acceleratie 0-100 km/h 5,8 s (fabrieksopgave: 5,7 s)
                                      Acceleratie 50-80 km/h in 3 2,5 s
                                      Acceleratie 80-120 km/h in 4 4,3 s
                                      Brandstofverbruik 10,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,9 l/100km)
                                      CO2-uitstoot 179 g/km

                                      EINDOORDEEL

                                      4,5 / 5

                                      De Focus ST is prijzig, maar spreekt voldoende tot de verbeelding voor een hoog restwaardecijfer. Alle elementen die voor een hot hatch belangrijk zijn, namelijk aandrijflijn, rijeigenschappen en funfactor, zijn op orde bij de Focus. Maar andere zaken die voor een hatchback van belang zijn, zoals ruimte, veiligheid en interieurafwerking, komen er vervolgens nog bij. Dat maakt de Focus ST een hete, maar vooral goede hatchback.



















                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        EINDE VERHAAL

                                        'NIEUWE FORD FOCUS RS DEFINITIEF VAN DE BAAN'

                                        Slecht nieuws voor de liefhebbers van sportieve Fords: de huidige Ford Focus zal het met de ST als sportiefste uitvoering moeten doen. Een nieuwe RS-versie ziet Ford naar verluidt niet meer zitten.

                                        Er is nog geen generatie van de Ford Focus voorbijgegaan zonder een RS-versie. In lijn met de Escort-voorgangers bleef Ford de befaamde RS-naam voeren op de sportiefste Focus, tot en met de zeer indrukwekkende RS van de vorige generatie. Nu de huidige Focus al even op de markt is en er ook al een ST-versie is, kijken velen met grote spanning uit naar de komst van de nieuwe RS. Helaas zal die niet komen, meldt het Franse Caradisiac op basis van bronnen binnen het merk. Niet per se omdat Ford het niet wil, maar omdat het gewoon niet meer haalbaar wordt geacht.

                                        Ford zet al alle zeilen bij om te voldoen aan de striktere Europese regels rond de CO2-uitstoot en een Focus RS is binnen dat verhaal natuurlijk niet handig. Dat zou de belangrijkste reden zijn om het niet te doen. Eerder dit jaar werd op basis van die argumentatie al een uitstel van de nieuwe RS verwacht. Een hybride aandrijflijn voor de RS zou een oplossing kunnen zijn, zo betoogde een anonieme bron binnen het merk toen nog. Ook die vlieger lijkt nu dus toch niet op te gaan.

                                        Verder is de ontwikkeling van een nieuwe RS natuurlijk een kostbaar verhaal en daarbij zorgt de RS niet bepaald voor een florissant financieel resultaat van een dergelijke investering. Ook in dat opzicht past een nieuwe RS naar verluidt niet meer in de toekomstplannen van het merk, zeker nu het vanwege de coronacrisis mogelijk nog meer moet bezuinigen dan het al van plan was. Gelukkig is de Focus ST er nog wel en die is met zijn 280 pk sterke 2.3 uit de laatste Focus RS ook bepaald niet voor de poes. Dat verzacht de eventuele pijn van het gemis van een RS nog iets.

                                        Bron: Autoweek
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X