Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Kamiq (2019)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Skoda Kamiq (2019)

    WAAROM NOG EEN KAROQ?

    DÍT IS DE SKODA KAMIQ!

    Skoda breidt het portfolio uit met de Kamiq, een nieuwe compacte cross-over die je moet zien als de evenknie van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. De Tsjech heeft echter een troef achter de hand om zich van die broertjes te onderscheiden.

    Tijdens de salon van Genève presenteert Skoda de Kamiq, een compacte cross-over die als kleinere broer van de Karoq fungeert. Waar die Karoq in feite naast de Seat Ateca staat, moet je deze Kamiq zien als de Tsjechische variatie op het thema Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Skoda houdt vast aan zijn voorliefde voor net dat beetje extra interieurruimte en heeft ook voor deze Kamiq zijn troefkaart getrokken. De Kamiq is namelijk ruimer dan zijn technisch gelijkwaardige broers.

    De Kamiq, de productieversie van de vorig jaar in Genève getoonde Vision X Concept, staat geheel volgens verwachting op het MQB A0-platform, een variant van de MQB-basis die we kennen van modellen als de Polo, Ibiza, Arona, T-Cross én van de Skoda Scala. De Kamiq, niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China verkoopt, is met zijn lengte van 4,24 meter zo'n 13 centimeter langer dan de T-Cross en 10 centimeter langer dan de Arona. Daarbij is de wielbasis van de Kamiq met 2,65 meter grofweg 9 centimeter langer dan die van beide twee cross-overs. Sterker nog, de afstand tussen de voor- en achteras van de Kamiq is zelfs een centimeter groter dan bij diens grotere broer Karoq. Skoda belooft dan ook dat de Kamiq meer interieurruimte biedt dan de Karoq en dat je op achterbank, net als in de Scala, meer beenruimte hebt dan in de Octavia. Wel moet de Kamiq wat bagageruimte betreft zijn meerdere erkennen in de Karoq. Waar die laatste 520 liter opslokt, blijft de Kamiq steken op 400 liter. De Octavia groeit bij zijn aanstaande generatiewissel natuurlijk weer een slag, om een en ander recht te zetten.

    Motoren

    Een vertrouwd platform brengt natuurlijk bekende krachtbronnen met zich mee en dat betekent dat ook de Kamiq beschikbaar komt met een selectie TSI- benzine- en TDI-dieselmotoren. De benzinelijst begint bij de 95 pk en 115 Nm sterke 1.0 TSI, die altijd aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Het kent verder de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die driecilinder, die met een handgeschakelde zesbak of een DSG7-transmissie leverbaar is. De krachtigste benzineversie is de bekende 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die 150 pk en 250 Nm levert. Ook hier een handgeschakelde zesbak of een DSG. Dieselen kan met een 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI met een zesbak of DSG7. Op de internationale prijslijst verschijnt verder een 1.0 G-Tec, die 90 pk en 160 Nm opwekt. Dit is een driepitter op aardgas (cng). De Kamiq staat 3,7 centimeter hoger op zijn poten dan familielid Scala. Daarnaast is Sport Chassis Control leverbaar, het sportonderstel waarmee de Karoq een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen. Daarbij is de auto met dit systeem in een Sport-modus te zetten.

    Uiterlijk

    Over het ex- en interieur van de Kamiq is al een boel gezegd. Vanbuiten is de cross-over duidelijk geïnspireerd op de Vision X, de concept-car die vorig jaar in Genève stond. De Tsjechen passen opnieuw gesplitste koplampunits toe. Aan de achterzijde vertoont de auto, net als in het interieur, sterke overeenkomsten met Rapid-opvolger Scala. Ook hier monteert Skoda een 10,25 inch Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel, en een tot 9,2-inch groot infotainmentscherm.

    Skoda brengt uiteraard een reeks veiligheidssystemen in de Kamiq onder. Zo zijn zaken als Front Assist (met een noodremsysteem en voetgangersherkenning) en Lane Assist standaard. Andere slimmigheden komen in de vorm van een optioneel volledig neerklapbare bijrijdersstoel, een led-zaklampje in de bagageruimte, een optioneel elektrisch uit te klappen trekhaak en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep. Daarnaast beschikt de Kamiq over portierbeschermers die - we kennen het van Ford - automatisch uitklappen zodra het portier wordt geopend.

    Skoda slaat de orderboeken van de Kamiq eind deze zomer open. In november staat de nieuweling bij de dealer.

    Bron: Autoweek












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Van alle mini SUV's toch wel de mooiste van de VAG groep, vind ik persoonlijk. Ook het interieur mag er wel zijn.

      Thuis zijn we ook érg tevreden van de Arona. Dat ding rijdt echt zalig, met de 1.0 benzine 115 PK.
      Nu niet meteen een Autobahn cruiser, maar ik betrap me er vaak op, dat ik hem op korte afstanden eerder zal pakken dan de Volvo.

      Comment


      • #4
        Not bad at all!
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Kontje is toch wel een mislukking.

          Comment


          • #6
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Dat wordt een succes bij gezinnen als de prijs redelijk blijft.

              Comment


              • #8
                Al is hij hier fel rood, toch vin dik hem kleurloos...
                Zo verschrikkelijk risicoloos ontworpen.
                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                  Al is hij hier fel rood, toch vin dik hem kleurloos...
                  Zo verschrikkelijk risicoloos ontworpen.
                  Idd, die eeuwige generische flank, de gesplitte dagrijverlichting/koplampen van bij Citroën, achterlichten van de Fiat Tipo etc. Jammer.
                  En onbegrijpelijk, met zo'n merkenportfolio en zoveel modellen in zowat ieder segment bij VAG, ze kunnen toch wel één merk nemen waarmee ze meer originaliteit/durf tonen qua ontwerp ?


                  Verstuurd vanaf mijn Moto G6 Play met Tapatalk


                  Last edited by Fre79; 26/02/2019, 22:39.

                  Comment


                  • #10
                    persoonlijk hoeft dat niet op een skoda, dat mag gewoon deftig en kleurloos zijn voor een goeie prijs (sic)

                    moeder vw zou volkswagen véél spannender moeten maken, de kever, de golf 1 2 4, de passat b3 en b5 waren echt ontwerpen die eruit sprongen en vw op de kaart zette imo

                    Comment


                    • #11
                      lijkt op zo een Citroen Picasso of Peugeot's met die led DRL boven de gewone lichten...
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                      Comment


                      • #12








                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13














                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14












                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Mooi alternatief voor de T-Cross.
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat mij betreft mooier dan de T-cross en de Arona.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zou ne schone opvolger zijn voor het vrouwke hare C4 volgend jaar. Maar vermits het cafetariaplan is waar ze zelf een stuk van betalen, wil ze dat bedrag zo laag mogelijk houden waardoor de keuze steeds beperkt is. Ze hecht dan ook niet zoveel belang aan een auto. Hare volgende moet gewoon 4 deuren hebben, Carplay, navigatie en automaat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        De mijne zegt dat ook altijd, dat het haar niet interesseert.... tot ze moet gaan kiezen

                                        Comment

                                        Working...
                                        X