WAAROM NOG EEN KAROQ?
DÍT IS DE SKODA KAMIQ!
Skoda breidt het portfolio uit met de Kamiq, een nieuwe compacte cross-over die je moet zien als de evenknie van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. De Tsjech heeft echter een troef achter de hand om zich van die broertjes te onderscheiden.
Tijdens de salon van Genève presenteert Skoda de Kamiq, een compacte cross-over die als kleinere broer van de Karoq fungeert. Waar die Karoq in feite naast de Seat Ateca staat, moet je deze Kamiq zien als de Tsjechische variatie op het thema Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Skoda houdt vast aan zijn voorliefde voor net dat beetje extra interieurruimte en heeft ook voor deze Kamiq zijn troefkaart getrokken. De Kamiq is namelijk ruimer dan zijn technisch gelijkwaardige broers.
De Kamiq, de productieversie van de vorig jaar in Genève getoonde Vision X Concept, staat geheel volgens verwachting op het MQB A0-platform, een variant van de MQB-basis die we kennen van modellen als de Polo, Ibiza, Arona, T-Cross én van de Skoda Scala. De Kamiq, niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China verkoopt, is met zijn lengte van 4,24 meter zo'n 13 centimeter langer dan de T-Cross en 10 centimeter langer dan de Arona. Daarbij is de wielbasis van de Kamiq met 2,65 meter grofweg 9 centimeter langer dan die van beide twee cross-overs. Sterker nog, de afstand tussen de voor- en achteras van de Kamiq is zelfs een centimeter groter dan bij diens grotere broer Karoq. Skoda belooft dan ook dat de Kamiq meer interieurruimte biedt dan de Karoq en dat je op achterbank, net als in de Scala, meer beenruimte hebt dan in de Octavia. Wel moet de Kamiq wat bagageruimte betreft zijn meerdere erkennen in de Karoq. Waar die laatste 520 liter opslokt, blijft de Kamiq steken op 400 liter. De Octavia groeit bij zijn aanstaande generatiewissel natuurlijk weer een slag, om een en ander recht te zetten.
Motoren
Een vertrouwd platform brengt natuurlijk bekende krachtbronnen met zich mee en dat betekent dat ook de Kamiq beschikbaar komt met een selectie TSI- benzine- en TDI-dieselmotoren. De benzinelijst begint bij de 95 pk en 115 Nm sterke 1.0 TSI, die altijd aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Het kent verder de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die driecilinder, die met een handgeschakelde zesbak of een DSG7-transmissie leverbaar is. De krachtigste benzineversie is de bekende 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die 150 pk en 250 Nm levert. Ook hier een handgeschakelde zesbak of een DSG. Dieselen kan met een 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI met een zesbak of DSG7. Op de internationale prijslijst verschijnt verder een 1.0 G-Tec, die 90 pk en 160 Nm opwekt. Dit is een driepitter op aardgas (cng). De Kamiq staat 3,7 centimeter hoger op zijn poten dan familielid Scala. Daarnaast is Sport Chassis Control leverbaar, het sportonderstel waarmee de Karoq een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen. Daarbij is de auto met dit systeem in een Sport-modus te zetten.
Uiterlijk
Over het ex- en interieur van de Kamiq is al een boel gezegd. Vanbuiten is de cross-over duidelijk geïnspireerd op de Vision X, de concept-car die vorig jaar in Genève stond. De Tsjechen passen opnieuw gesplitste koplampunits toe. Aan de achterzijde vertoont de auto, net als in het interieur, sterke overeenkomsten met Rapid-opvolger Scala. Ook hier monteert Skoda een 10,25 inch Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel, en een tot 9,2-inch groot infotainmentscherm.
Skoda brengt uiteraard een reeks veiligheidssystemen in de Kamiq onder. Zo zijn zaken als Front Assist (met een noodremsysteem en voetgangersherkenning) en Lane Assist standaard. Andere slimmigheden komen in de vorm van een optioneel volledig neerklapbare bijrijdersstoel, een led-zaklampje in de bagageruimte, een optioneel elektrisch uit te klappen trekhaak en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep. Daarnaast beschikt de Kamiq over portierbeschermers die - we kennen het van Ford - automatisch uitklappen zodra het portier wordt geopend.
Skoda slaat de orderboeken van de Kamiq eind deze zomer open. In november staat de nieuweling bij de dealer.
Bron: Autoweek
DÍT IS DE SKODA KAMIQ!
Skoda breidt het portfolio uit met de Kamiq, een nieuwe compacte cross-over die je moet zien als de evenknie van de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. De Tsjech heeft echter een troef achter de hand om zich van die broertjes te onderscheiden.
Tijdens de salon van Genève presenteert Skoda de Kamiq, een compacte cross-over die als kleinere broer van de Karoq fungeert. Waar die Karoq in feite naast de Seat Ateca staat, moet je deze Kamiq zien als de Tsjechische variatie op het thema Seat Arona en Volkswagen T-Cross. Skoda houdt vast aan zijn voorliefde voor net dat beetje extra interieurruimte en heeft ook voor deze Kamiq zijn troefkaart getrokken. De Kamiq is namelijk ruimer dan zijn technisch gelijkwaardige broers.
De Kamiq, de productieversie van de vorig jaar in Genève getoonde Vision X Concept, staat geheel volgens verwachting op het MQB A0-platform, een variant van de MQB-basis die we kennen van modellen als de Polo, Ibiza, Arona, T-Cross én van de Skoda Scala. De Kamiq, niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China verkoopt, is met zijn lengte van 4,24 meter zo'n 13 centimeter langer dan de T-Cross en 10 centimeter langer dan de Arona. Daarbij is de wielbasis van de Kamiq met 2,65 meter grofweg 9 centimeter langer dan die van beide twee cross-overs. Sterker nog, de afstand tussen de voor- en achteras van de Kamiq is zelfs een centimeter groter dan bij diens grotere broer Karoq. Skoda belooft dan ook dat de Kamiq meer interieurruimte biedt dan de Karoq en dat je op achterbank, net als in de Scala, meer beenruimte hebt dan in de Octavia. Wel moet de Kamiq wat bagageruimte betreft zijn meerdere erkennen in de Karoq. Waar die laatste 520 liter opslokt, blijft de Kamiq steken op 400 liter. De Octavia groeit bij zijn aanstaande generatiewissel natuurlijk weer een slag, om een en ander recht te zetten.
Motoren
Een vertrouwd platform brengt natuurlijk bekende krachtbronnen met zich mee en dat betekent dat ook de Kamiq beschikbaar komt met een selectie TSI- benzine- en TDI-dieselmotoren. De benzinelijst begint bij de 95 pk en 115 Nm sterke 1.0 TSI, die altijd aan een handgeschakelde vijfbak is gekoppeld. Het kent verder de 115 pk en 200 Nm sterke variant van die driecilinder, die met een handgeschakelde zesbak of een DSG7-transmissie leverbaar is. De krachtigste benzineversie is de bekende 1.5 TSI met cilinderuitschakeling, die 150 pk en 250 Nm levert. Ook hier een handgeschakelde zesbak of een DSG. Dieselen kan met een 115 pk en 250 Nm sterke 1.6 TDI met een zesbak of DSG7. Op de internationale prijslijst verschijnt verder een 1.0 G-Tec, die 90 pk en 160 Nm opwekt. Dit is een driepitter op aardgas (cng). De Kamiq staat 3,7 centimeter hoger op zijn poten dan familielid Scala. Daarnaast is Sport Chassis Control leverbaar, het sportonderstel waarmee de Karoq een centimeter dichter boven het asfalt komt te liggen. Daarbij is de auto met dit systeem in een Sport-modus te zetten.
Uiterlijk
Over het ex- en interieur van de Kamiq is al een boel gezegd. Vanbuiten is de cross-over duidelijk geïnspireerd op de Vision X, de concept-car die vorig jaar in Genève stond. De Tsjechen passen opnieuw gesplitste koplampunits toe. Aan de achterzijde vertoont de auto, net als in het interieur, sterke overeenkomsten met Rapid-opvolger Scala. Ook hier monteert Skoda een 10,25 inch Virtual Cockpit, het digitale instrumentenpaneel, en een tot 9,2-inch groot infotainmentscherm.
Skoda brengt uiteraard een reeks veiligheidssystemen in de Kamiq onder. Zo zijn zaken als Front Assist (met een noodremsysteem en voetgangersherkenning) en Lane Assist standaard. Andere slimmigheden komen in de vorm van een optioneel volledig neerklapbare bijrijdersstoel, een led-zaklampje in de bagageruimte, een optioneel elektrisch uit te klappen trekhaak en een optioneel elektrisch bedienbare achterklep. Daarnaast beschikt de Kamiq over portierbeschermers die - we kennen het van Ford - automatisch uitklappen zodra het portier wordt geopend.
Skoda slaat de orderboeken van de Kamiq eind deze zomer open. In november staat de nieuweling bij de dealer.
Bron: Autoweek
Comment