TESLA MODEL 3: EAT YOUR HEART OUT
POLESTAR 2 ONTHULD
Na een flinke reeks teasers zijn alle ogen vandaag op Götenburg gericht, want daar onthult Polestar de langverwachte 2. De volledig elektrische liftback belooft betaalbaar te worden en dát hebben we eerder gehoord bij een ander merk.
Het is alweer 1,5 jaar geleden dat Polestar zich van Volvo loswrikte als een opzichzelfstaand merk. Het beloofde elektrische merk wist bij de introductie echter voor verwarring te zorgen, want het eerste model, de Polestar 1, kreeg een hybride aandrijflijn. Die sportieve geëlektrificeerde coupé krijgt nu echter gezelschap van wél een volledig elektrische auto: deze Polestar 2.
Voor de onderhuidse basis ging Polestar langs bij de ontwikkelaars van de Volvo XC40, maar werd de basis iets uitgerekt tot een lengte van 4,70 meter. Geen verwonderlijke lengte, want de Tesla Model 3 is nagenoeg even lang. Ook als we kijken naar het vermogen van de Polestar 2, wordt in één oogopslag duidelijk op welk model hij zijn pijlen richt. De vierwielaangedreven Polestar beschikt over één elektromotor op de vooras en één op de achteras. Polestar monteert het accupakket daar precies tussen. De elektromotor heeft een capaciteit van 78 kWh, wat zorgt voor een bereik van 500 kilometer (WLTP). Dankzij een totaal vermogen van 408 pk en 660 Nm zou een sprint volgens Polestar van 0 naar 100 minder dan vijf seconden in beslag moeten nemen. Komen deze cijfers je bekend voor? Precies, bij Tesla noteren we soortgelijke prestaties voor de Model 3.
Kijken we naar het ontwerp, dan komen we veel gelijkenissen tegen met de eerdere concept-concept-auto’s van Volvo. Zo heeft de Polestar 2 vrijwel de identieke lijnen die de Volvo Concept 40.2 ook heeft. Nieuw bij de Polestar is de achterlichtpartij die middels een doorlopende lichtbalk met elkaar wordt verbonden. In de neus verwerkt Polestar Pixel led-koplampen. De randloze buitenspiegels zijn een nieuw ontwerpkenmerk van Polestars.
Binnenin verwerkt Polestar een 11-inch touchscreen voor de bediening van het infotainment. Het grootste nieuws daarin vinden we in de vorm van het systeem achter het scherm. De elektrische Zweed is namelijk het eerste model ooit dat gebruikmaakt van het Google Android-platform als besturingssysteem. Door dit systeem maakt de Polestar 2 gebruik van applicaties als Google Maps, Google Assistant en Google Play Store.
De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.
Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.
Bron: Autoweek
POLESTAR 2 ONTHULD
Na een flinke reeks teasers zijn alle ogen vandaag op Götenburg gericht, want daar onthult Polestar de langverwachte 2. De volledig elektrische liftback belooft betaalbaar te worden en dát hebben we eerder gehoord bij een ander merk.
Het is alweer 1,5 jaar geleden dat Polestar zich van Volvo loswrikte als een opzichzelfstaand merk. Het beloofde elektrische merk wist bij de introductie echter voor verwarring te zorgen, want het eerste model, de Polestar 1, kreeg een hybride aandrijflijn. Die sportieve geëlektrificeerde coupé krijgt nu echter gezelschap van wél een volledig elektrische auto: deze Polestar 2.
Voor de onderhuidse basis ging Polestar langs bij de ontwikkelaars van de Volvo XC40, maar werd de basis iets uitgerekt tot een lengte van 4,70 meter. Geen verwonderlijke lengte, want de Tesla Model 3 is nagenoeg even lang. Ook als we kijken naar het vermogen van de Polestar 2, wordt in één oogopslag duidelijk op welk model hij zijn pijlen richt. De vierwielaangedreven Polestar beschikt over één elektromotor op de vooras en één op de achteras. Polestar monteert het accupakket daar precies tussen. De elektromotor heeft een capaciteit van 78 kWh, wat zorgt voor een bereik van 500 kilometer (WLTP). Dankzij een totaal vermogen van 408 pk en 660 Nm zou een sprint volgens Polestar van 0 naar 100 minder dan vijf seconden in beslag moeten nemen. Komen deze cijfers je bekend voor? Precies, bij Tesla noteren we soortgelijke prestaties voor de Model 3.
Kijken we naar het ontwerp, dan komen we veel gelijkenissen tegen met de eerdere concept-concept-auto’s van Volvo. Zo heeft de Polestar 2 vrijwel de identieke lijnen die de Volvo Concept 40.2 ook heeft. Nieuw bij de Polestar is de achterlichtpartij die middels een doorlopende lichtbalk met elkaar wordt verbonden. In de neus verwerkt Polestar Pixel led-koplampen. De randloze buitenspiegels zijn een nieuw ontwerpkenmerk van Polestars.
Binnenin verwerkt Polestar een 11-inch touchscreen voor de bediening van het infotainment. Het grootste nieuws daarin vinden we in de vorm van het systeem achter het scherm. De elektrische Zweed is namelijk het eerste model ooit dat gebruikmaakt van het Google Android-platform als besturingssysteem. Door dit systeem maakt de Polestar 2 gebruik van applicaties als Google Maps, Google Assistant en Google Play Store.
De productie van de Polestar 2 begint in het voorjaar van 2020 in de Chinese fabriek. Het model kan enkel online gekocht worden. De introductieversie heeft een vanaf richtprijs van € 59.900. Pre-orders worden nu geopend. Op de beursvloer in Genève beleeft de Polestar 2 zijn publieksdebuut waarna de auto een roadtrip door Europa, Noord-Amerika en China maakt.
Nederland behoort samen met onder andere België, Duitsland en Noorwegen tot de eerste markten waar de Polestar 2 geïntroduceerd wordt. Andere markten worden volgens Polestar overwogen voor toekomstige uitbreiding.
Bron: Autoweek
Comment