Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model Y (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tesla Model Y (2020)

    MODEL 3 + MODEL X = MODEL Y

    DÍT IS DE TESLA MODEL Y

    Met de productie van de Model 3 net een beetje op orde, waagt Tesla zich aan een nieuw avontuur. In Amerika is namelijk Tesla’s nieuwste model gepresenteerd: de Model Y.

    Deze compacte cross-over maakt Tesla’s S3XY-woordgrap eindelijk compleet, want na de reeds gepresenteerde Model S, Model X en Model 3 is dit de Model Y. Met de compacte SUV gaat Tesla het gevecht aan in een nieuw segment die vooralsnog vrij uitgestorven is. Maar let daarbij vooral op het woord ‘vooralsnog’, want de concurrentie zit (deze keer) niet stil. Directe concurrentie vindt de Model Y in de vorm van de Mercedes-Benz EQC die we sinds vorige zomer kennen, maar verder rijdt er nog weinig rond in het segment van de compacte elektrische SUV. Nu moeten ze bij Tesla echter nog niet te vroeg juichen, want Audi presenteerde tijdens de salon in Genève de vrijwel productierijpe Q4 E-tron Concept en ook bij BMW en Volvo zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van respectievelijk de iX3 en een elektrische variant van de XC40.

    Maar hoe moeten we deze nieuwe Tesla in zijn eigen gamma positioneren? Het is in feite de verhoogde SUV-broer van de compacte Model 3 en daarmee het kleinere broertje van de 5,04 meter lange Model X. Over precieze afmetingen van de Model Y wordt niet gesproken, maar hij zou zo'n 10 procent groter moeten zijn dan de Model 3. De Model Y komt wereldwijd in vijf smaken op de markt: van Standard Range tot Performance. De verschillende actieradius lopen uit van 230 miles (ongeveer 370 kilometer) tot 300 miles (ongeveer 480 kilometer). De Performance zou als snelste binnen 3,5 seconden op 60 mph moeten zitten, de Standard Range is de 'langzaamste met eenzelfde sprint in 5,9 seconden. De topsnelheden variëren van 120 mph tot 150 mp/h.

    De Model Y krijgt veel herkenbare Tesla-trekjes in het ontwerp mee. Zo loopt ook deze keer het voorruit over het dak door, herken je het familiegezicht op de neus en zakken de handgrepen automatisch in de deur. Binnenin herken je de Tesla gelijk als een Tesla door het gigantische scherm. Uiteraard wordt ook deze Tesla van de laatste veiligheids- en autonometechnieken voorzien. Op het gebied van rijhulp kan de koper van een Model Y op onder andere autobrake, forward collision warning en side collision warning rekenen. In tegenstelling tot de Model 3 neemt de Model Y (optioneel) zeven passagiers mee.

    De Model Y verschijnt in eerste instantie als Longe Range, Dual Motor AWD en Perfomance in het najaar van 2020. De Standard Range laat tot de lente van 2021 op zich wachten. Richtprijzen beginnen bij $ 39.000 voor de Standard Range en lopen op tot $ 60.000 voor de Performance. Hoe Tesla een eventuele productiehel, zoals we die bij de Model 3 tegenkwamen wil tegengaan, is vooralsnog niet bekend. Tijdens de persconferentie van de Model Y gaf CEO Elon Musk aan dat de productie van de auto misschien nog wel het moeilijkste gedeelte is. "Een prototype zet je vrij simpel in elkaar, maar om die vervolgens daadwerkelijk te produceren is heel moeilijk." Tesla doet in ieder geval enorm zijn best, want op dit moment werkt het in China met man en macht aan nieuwe fabriek. Musk heeft grote plannen, want in de afgelopen elf jaar verschenen er 500.000 Tesla's op de weg. Binnen twaalf maanden vanaf nu zou de miljoenste Tesla geproduceerd moeten zijn. Zou het spreekwoord van die ezel en die steen dan niét voor de Model Y gelden?

    Model Actieradius Topsnelheid 0-60 mp/h Richtprijs Komst
    Standard Range 230 miles - 370 km 120 mp/h - 193 km/h 5,9 seconden $ 39.000 Voorjaar 2021
    Long Range 300 miles - 482 km 130 mp/h -209 km/h 5,5 seconden $ 47.000 Herfst 2020
    Dual Motor AWD 280 miles - 450 km 135 mp/h - 217 km/h 4,8 seconden $ 51.000 Herfst 2020
    Performance 280 miles - 450 km 150 mp/h - 241km/h 3,5 seconden $ 60.000 Herfst 2020














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2










    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Een karakterloze mossel nog vis auto.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
        Een karakterloze mossel nog vis auto.
        Maar die toch weer zal verkopen als zoete broodjes.
        Iedereen had Tesla al bijna afgeschreven, maar de concurrentie blijft hopeloos achterop hinken als je het mij vraagt.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

          Maar die toch weer zal verkopen als zoete broodjes.
          Iedereen had Tesla al bijna afgeschreven, maar de concurrentie blijft hopeloos achterop hinken als je het mij vraagt.
          Valt te zien waar je interesses liggen. In eerste instantie moet een wagen mij emotioneel iets doen. Daar lukt geen enkele Tesla in. Dat ze dan meer range halen? I don't care, ik doe gemiddeld 50km op een dag dus dat lukt met gelijk welke EV. De concurrentie maakt wel knappere EV's, die mij veel meer aanstaan.

          Comment


          • #6
            Wat een vernieuwend design zeg! En dan zitten ze over Audi en Mercedes bezig

            Comment


            • #7
              Een auto zonder dashboard... Doe mij dan maar een Leaf of een Kona...
              Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten

                Valt te zien waar je interesses liggen. In eerste instantie moet een wagen mij emotioneel iets doen. Daar lukt geen enkele Tesla in. Dat ze dan meer range halen? I don't care, ik doe gemiddeld 50km op een dag dus dat lukt met gelijk welke EV. De concurrentie maakt wel knappere EV's, die mij veel meer aanstaan.
                Versta mij niet verkeerd, ik ben ook geen fan van het design, maar feit is wel dat ze blijkbaar héél veel mensen wél aanspreken.

                Comment


                • #9
                  Eigenlijk het meer praktisch model waarmee Musk had moeten beginnen...
                  Wel nog twee jaar wachten voor het meer dan voldoende basismodel (maar niet voldoend renderend voor de firma... )

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                    Versta mij niet verkeerd, ik ben ook geen fan van het design, maar feit is wel dat ze blijkbaar héél veel mensen wél aanspreken.
                    Denk dat dit een sterk vertekend beeld is in Belgie. 99/100 zijn zelfstandigen of bedrijfswagens die het kopen voor het fiscale voordeel. Moest dat er niet zijn, mag tesla opdoeken hier.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                      Denk dat dit een sterk vertekend beeld is in Belgie. 99/100 zijn zelfstandigen of bedrijfswagens die het kopen voor het fiscale voordeel. Moest dat er niet zijn, mag tesla opdoeken hier.
                      In Nederland is het al van dat, het fiscale voordeel is daar al weggevallen voor zover ik weet. Een kwestie van (weinig) tijd vooraleer het hier in België ook zo wordt...
                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                      Comment


                      • #12
                        Ze blijven wel consequent: na de aankondiging nog geruime tijd wachten op de effectieve levering (voor België al minstens twee jaar), dan eerste de duurdere versie en op de standard, tja.....wachten. En de prijzen in $ weerspiegelen nauwelijks de tegenwaarde in EU. Scheppen alleen verwachtingen die in de EU niiut gehaald worden. Lees zojuist v.a. prijs voor het goedkoopste model 56.000 € tot 69.000 € voor de performance. Zonder opties.
                        Dat bestaat, net zoals een PHEV, alleen bij de gratie van de fiscale voordelen. Als je de "Groen" laat doen hele systeem binnen een paar jaar op de schop. Wordt nog lachen met al die bedrijfsleiders op de trein en fiets.
                        Dan liever (persoonlijke mening) een volledig uitgeruste EV aan een lagere prijs die wat "trager" optrekt. Nog altijd sneller dan de gemiddelde ICE en leuk voor een keer (dat optrekken) maar verder ben je met die paar seconden verschil op de openbare weg toch niets. Je bent idd iets vlugger aan de volgende lichten, verkeersdrempel of wegversmalling. Maar daar sta je even stil als de rest.

                        En ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel (maar daar kan Tesla niets aan doen) die lege cockpit met dat centraal opgekleefde laptop, kan er niet aan wennen. Niet tegen digitaals. Analoog is voor mij (buiten een oldtimer) ook voorbijgestreefd. Maar dan liever voor mij en/of HUD versie. Komt me nogal "goedkoop" over. In een wagen met een premium prijs.

                        De S vind ik hun enige serie die doenbaar is. Al de rest zijn afkooksels met wat hertekeningen om een ander segement aan te boren of de prijs wat te kunnen drukken.
                        Last edited by ivob2; 15/03/2019, 11:29.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                          En ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel (maar daar kan Tesla niets aan doen) die lege cockpit met dat centraal opgekleefde laptop, kan er niet aan wennen. Niet tegen digitaals. Analoog is voor mij (buiten een oldtimer) ook voorbijgestreefd. Maar dan liever voor mij en/of HUD versie. Komt me nogal "goedkoop" over. In een wagen met een premium prijs.

                          De S vind ik hun enige serie die doenbaar is. Al de rest zijn afkooksels met wat hertekeningen om een ander segement aan te boren of de prijs wat te kunnen drukken.
                          Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen...
                          Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                          Comment


                          • #14

                            Comment


                            • #15
                              een okkazie model s, met de gratis tankpas, is voor mij persoonlijk de beste tesla-optie...ik maak me niet te veel zorgen over teruglopende battcapaciteit of betrouwbaarheid

                              probeer eens een kw-prijs te zoeken wat de rest vraagt om te superchargen en die vind ik nergens, maar dat gaat vlg mij nooit aan de standaard €0.3/kwh zijn

                              de tijd dat een auto voor mij nog veel emotie was - en ik snap best dat het voor velen van ons nog wel meespeelt - is zo goed als voorbij...een auto 'moet' ook niet mooi zijn, al vind ik tesla ook niet lelijk

                              Comment


                              • #16






                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  De meerprijs voor die extra range is echt wel van de pot gerukt eigenlijk.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    een okkazie model s, met de gratis tankpas, is voor mij persoonlijk de beste tesla-optie...ik maak me niet te veel zorgen over teruglopende battcapaciteit of betrouwbaarheid

                                    probeer eens een kw-prijs te zoeken wat de rest vraagt om te superchargen en die vind ik nergens, maar dat gaat vlg mij nooit aan de standaard €0.3/kwh zijn

                                    de tijd dat een auto voor mij nog veel emotie was - en ik snap best dat het voor velen van ons nog wel meespeelt - is zo goed als voorbij...een auto 'moet' ook niet mooi zijn, al vind ik tesla ook niet lelijk
                                    Amaai, ik ben niet bereid om naar emotieloze autos te gaan. Waarom zou die tijd moeten voorbij zijn? Er zullen altijd nog wel wagens gemaakt worden die emotie losweken, mss wel minder idd. Ik ben pas bereid om over te stappen naar een emotieloze auto als ik zelf niet meer kan rijden. Tegen dan is er de zelfrijdende auto
                                    Als je hetzelfde gaat denken over vrouwen.... brrrr
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ik vind het innerlijk van een tesla ook wel opwindend
                                      waarmee ik dan hun relatieve zuinigheid bedoel en autopiloot

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                                        De meerprijs voor die extra range is echt wel van de pot gerukt eigenlijk.
                                        prijsverschil voor 15kw is $8000, tesla powerwall 14kw is ook $8000
                                        bij de leaf, van 38kw naar 60kw, is 'maar' €5000 extra voor 22kw, zelfde als kia in feite, hun basismodellen zijn eigenlijk vrij duur
                                        optionele grotere batterij op fiets, 0.3kw is €300, das in feite nog meer

                                        Comment

                                        Working...
                                        X