Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model Y (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tesla Model X plaid vs Model Y Performance comparison REVIEW with Autobahn!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Nieuwe leasebak van de schoonzoon. Niet deze maar lookalike. Deze samen met hem gaan test rijden in Breda zaterdag. Performance versie maar was begrensd via pincode.

      Echt aangenaam verrast door het rijcomfort en de algemene kwaliteitsindruk wel. Veel beter dan verwacht.






      Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
      Last edited by Bud Wijzer; 13/02/2023, 14:02.

      Comment


      • Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
          Nieuwe leasebak van de schoonzoon. Niet deze maar lookalike. Deze samen met hem gaan test rijden in Breda zaterdag. Performance versie maar was begrensd via pincode.

          Echt aangenaam verrast door het rijcomfort en de algemene kwaliteitsindruk wel. Veel beter dan verwacht.






          Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
          Dat was exact ook mijn indruk na de testrit.

          Als je open staat dat het net iets anders is, dan voelt het allemaal echt goed aan.
          Het is een auto met een hoog rendement:
          - zuinig, en dus behoorlijk goede range, en toch heel snel.
          - maar ook, geen enkele andere auto heeft zo veel binnenruimte én kofferruimte voor deze buitenafmetingen.

          Comment


          • Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Dat was exact ook mijn indruk na de testrit.

              Als je open staat dat het net iets anders is, dan voelt het allemaal echt goed aan.
              Het is een auto met een hoog rendement:
              - zuinig, en dus behoorlijk goede range, en toch heel snel.
              - maar ook, geen enkele andere auto heeft zo veel binnenruimte én kofferruimte voor deze buitenafmetingen.
              Hij is inderdaad wel mega ruim binnen, en dat minimalistische dasboard draagt ook nog's bij tot het algemeen ruimtegevoel.

              Je voelt ook heel duidelijk dat hij een pak lichter is dan een ID4 ook.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                Hij is inderdaad wel mega ruim binnen, en dat minimalistische dasboard draagt ook nog's bij tot het algemeen ruimtegevoel.

                Je voelt ook heel duidelijk dat hij een pak lichter is dan een ID4 ook.
                ID4 heb ik niet mee gereden, maar wel met de Polestar 2 en de XC40.
                Beiden hadden ook 400pk, en dan voel je dat gewicht niet zo.

                Comment


                • TESLA MODEL Y IS POPULAIRSTE NIEUWE AUTO VAN EUROPA

                  DUBBELE OVERWINNING

                  ​Tesla-topman Elon Musk wrijft in zijn handjes. De Tesla Model Y was in het eerste kwartaal van dit jaar de best verkochte auto van Europa. De elektrische Tesla Model Y bleef de Dacia Sandero op geruime afstand voor en daarmee is de elektrische cross-over hard op weg om in Europa de best verkochte auto van 2023 te worden.


                  De Peugeot 208 was in 2022 de populairste nieuwe personenauto van Europa, maar of de kleine Fransman die titel dit jaar weer binnen weet te slepen valt nog maar te bezien. Ook de Europese nummer twee van vorig jaar - de Dacia Sandero - mag dus voor zijn positie vrezen. In het eerste kwartaal van dit jaar is de Tesla Model Y met afstand namelijk de populairste nieuwe auto gebleken. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics.

                  In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er in de Europese Unie volgens Jato Dynamics 3,22 miljoen nieuwe personenauto's geregistreerd, 17 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Met name maart had daar een groot aandeel in. Afgelopen maand zijn in de EU namelijk 1,41 miljoen nieuwe personenauto's op kenteken gezet, ruim een kwart meer dan in maart vorig jaar (1,12 miljoen). Die sterke toename in het aantal leveringen komt waarschijnlijk vooral doordat importeurs en fabrikanten de door diverse tekorten opgebouwde tekorten in hoog tempo aan het wegwerken zijn.

                  De Tesla Model Y was afgelopen kwartaal niet alleen de populairste nieuwe elektrische auto, maar ook de populairste auto in algehele zin.

                  Populairste nieuwe personenauto's

                  In de eerste drie maanden van 2023 zijn er in de Europese Unie 71.683 exemplaren van de Tesla Model Y geregistreerd. Dat zijn er maar liefst 173 procent meer dan in het eerste kwartaal vorig jaar. De immer populaire Dacia Sandero - vorig jaar na de Peugeot 208 de populairste nieuwe personenauto in Europa - eindigde met 60.202 exemplaren op ruime afstand van de Model Y op plek twee. Toch had ook de Sandero een topkwartaal. De derde plek is voor de Volkswagen T-Roc waarvan er met 54.960 stuks 50 procent meer werden gekentekend dan in het eerste kwartaal van 2022. De Peugeot 208 - vorig jaar de populairste nieuwe auto van Europa - eindigt in het eerste kwartaal op plek vier. Met 54.336 geregistreerde exemplaren noteerde de Peugeot-broer van de Opel Corsa een bescheiden groei van 3 procent achter zijn naam. Over de Corsa gesproken: die zit de 208 behoorlijk de op hielen. Met 53.307 geleverde exemplaren blijft de Stellantis-stalgenoot slechts 29 stuks achter op de 208. Er werden er afgelopen kwartaal ruim 38 procent meer van gekentekend dan in diezelfde periode vorig jaar.


                  Top 10 nieuwe personenauto's in Europa - eerste kwartaal 2023

                  Merk Model Aantal Q1 2023 Verschil t.o.v. Q1 2022
                  1 Tesla Model Y 71.683 +173 %
                  2 Dacia Sandero 60.202 +27 %
                  3 Volkswagen T-Roc 54.960 +50 %
                  4 Peugeot 208 53.336 +3 %
                  5 Opel Corsa 53.307 +38 %
                  6 Toyota Yaris Cross 53.050 +57 %
                  7 Fiat 500 45.598 +30 %
                  8 Dacia Duster 45.310 +31 %
                  9 Renault Clio 44.134 +16 %
                  10 Volkswagen Golf 42.903 -8 %

                  Populairste elektrische auto's

                  Het zal je niet verbazen dat de Tesla Model Y dus ook de elektrische auto was waarvan er in het eerste kwartaal van dit jaar in Europa de meeste nieuwe exemplaren zijn geregistreerd. Het succes van de Tesla Model Y gaat zoals verwacht wel ten koste van dat van de Model 3. Van de Tesla Model 3 werden het afgelopen kwartaal 40 procent minder exemplaren gekentekend dan in dezelfde periode vorig jaar. De Model 3 eindigde op 19.621 exemplaren en is daarmee ondanks het enorme verschil ten opzichte van de Model Y alsnog goed voor een tweede plek in de EV-ranglijst. De Volkswagen ID3 staat met 17.316 exemplaren op plek twee, gevolgd door de Volkswagen ID4. De Dacia Spring weet een vijfde plek te bemachtigen. Interessant is het succes van de MG 4 Electric en Renault Mégane E-Tech Electric die de top 10 binnen komen rijden.

                  In totaal zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 430.700 nieuwe elektrische auto's in Europa geregistreerd, 33 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Elektrische auto's waren in het eerste kwartaal goed voor een marktaandeel van 13,4 procent.

                  Top 10 nieuwe elektrische auto's in Europa - eerste kwartaal 2023

                  Merk Model Aantal Q1 2023 Verschil t.o.v. Q1 2022
                  1 Tesla Model Y 71.683 +173 %
                  2 Tesla Model 3 19.621 -40 %
                  3 Volkswagen ID3 17.316 +105 %
                  4 Volkswagen ID4 16.646 +52 %
                  5 Dacia Spring 14.066 +56 %
                  6 Volvo XC40 Recharge 13.786 +173 %
                  7 Fiat 500e 13.543 -1 %
                  8 Peugeot e-208 13.266 +48 %
                  9 MG 4 Electric 12.720 Nieuw
                  10 Renault Mégne E-Tech Electric 10.876 Nieuw

                  Top 10 populairste merken in Europa - eerste kwartaal 2023

                  Volkswagen is met afstand het merk dat de afgelopen drie maanden de meeste nieuwe auto's in Europa geregistreerde. Het merk schopte het tot 322.723 registraties, 25 procent meer dan vorig jaar. Toyota staat met 220.019 stuks +19 procent) op plek twee.

                  Merk Aantal Q1 2023 Verschil t.o.v. Q1 2022
                  1 Volkswagen 332.723 +25 %
                  2 Toyota 220.019 +19 %
                  3 Peugeot 178.572 +9 %
                  4 Audi 178.393 +19 %
                  5 Mercedes-Benz 176.041 +14 %
                  6 Skoda 166.873 +29 %
                  7 BMW 163.639 +5 %
                  8 Renault 158.451 +15 %
                  9 Ford 147.068 +4 %
                  10 Dacia 145.500 +42 %

                  Bron: Autoweek

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Dacia (Sandero en Duster) in die eerste lijst +100000 stuks, zelfs beter dan Volkswagen Schitterend toch!!
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Tesla Model Y 2023: Something Big is Happening!
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • DESIGNREVIEW TESLA MODEL Y: 'NIET ALLEEN ELON MUSK DENKT UNIEK, OOK ZIJN DESIGNERS'

                        NIELS VAN ROIJ BEOORDEELT DESIGN POPULAIRE SUV

                        ​Over Musk is al heel wat geschreven. Over zijn designstrategische beslissingen voor de Tesla Model Y veel minder. Autodesigner Niels van Roij over een paradigmaverschuiving in de auto-industrie.


                        Elon Musk begint zijn speeches altijd met het belangrijkste punt. Voor de Model Y geldt in dat licht het volgende: de auto deelt maar liefst 75% van zijn onderdelen met de Model 3. Deze manier van werken stelt Tesla in staat om aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren. Die besparing is tweeledig. Enerzijds omdat minder onderdelen ontwikkeld hoeven te worden en anderzijds omdat de ontwikkelde onderdelen in grotere volumes te produceren zijn.







                        Vloerplaat Model Y is zelfde als Model 3

                        Ondanks dat de Model Y een SUV is en de 3 een sedan, slaagde Tesla er in om de vloerplaat van de Model 3 in de SUV te gebruiken. Door de interne vloer in de Model Y te verhogen met technisch polypropyleen kon het Model 3 vloerdeel worden overgezet. Dit resulteerde in de mogelijkheid tot hergebruik van interieuronderdelen voor de Model 3, zoals de stoelen en het gehele dashboard. Deze onderdelen worden alleen op een andere hoogte gemonteerd dan in de Model 3.

                        De stoelen en het dashboard van een auto zijn kostbare en complexe delen om te ontwikkelen. Een gemiddelde autostoel heeft al snel 100 verschillende onderdelen en bestaat uit een range van verschillende materialen. Ideaal dus als deze ontwikkelingskosten kunnen worden gedeeld.

                        In Volkswagens worden veel minder onderdelen gedeeld

                        De Volkswagen T-Roc (foto 2 hieronder) en de Polo (foto 1 hieronder), maar ook de Golf (foto 3 hieronder) en de Tiguan (foto 4 hieronder) delen bijvoorbeeld enkel het stuurwiel in het interieur. Alleen bij de Passat (foto 5) en Arteon zijn hoofdbestanddelen van het interieur, zoals het middenconsole en onderzijde van het dashboard, gedeeld.













                        Tesla’s slimme zetten blijven niet beperkt tot het interieur. Het merk ontwikkelde voor in het chassis van de Model Y een complex gietstuk uit één deel, gemaakt met Tesla’s eigen zogenaamde gigapress. Dit gietstuk vermindert het gewicht met 20 procent. Niet geheel onbelangrijk in de race voor een grote actieradius! Ook werd het aantal onderdelen van het chassisdeel, traditioneel zo’n 700 a 800, teruggebracht naar 50. Door deze innovatie worden ook besparingen in de supply chain en productiekosten gepakt. Heel belangrijk is dat daarbovenop ook nog een sterk gereduceerde productietijd voor het deel is gerealiseerd. De productieduur werd teruggebracht van 1 tot 2 uur, naar 3 tot 5 minuten. Voor de wens tot opschalen is dat een belangrijke winstpakker.

                        Ook slimme vondsten aan buitenzijde: koplampen en achterlichten zijn gelijk

                        Aan de buitenzijde zien we ook slimme vondsten. Want ondanks dat de sedan versus SUV proporties van de Model 3 en Model Y geheel anders zijn, hebben de Tesla-designers twee auto’s neergezet die niet ogen alsof er bezuinigd is op de ontwikkeling van onderdelen. Echter, de koplampen en achterlichten van beide modellen zijn gelijk. Uniek individueel karakter komt bij deze auto’s dus niet voort uit speciaal getekende koplampen en achterlichten – zoals normaal het geval is - maar uit de surfacing er omheen.





                        Aangezien de ontwikkelingskosten van een nieuwe auto tussen de 0,5 en 1,5 miljard euro liggen, is deze nieuwe manier van auto’s ontwerpen- en bouwen het benoemen waard. Ongeacht wat er over de afwerking en over de bijzondere CEO kan worden gezegd, is zijn denkpatroon en dat van zijn autodesigners werkelijk uniek in de industrie.

                        Bron: Autoweek
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Hiep hiep voor de eenheidsworst.
                          "Want ondanks dat de proporties van de 3 en Y anders zijn, hebben de Tesla-designers twee auto’s neergezet die niet ogen alsof er bezuinigd is op de ontwikkeling van onderdelen"
                          Die meent het, of wa ?
                          Laat ons hopen dat het geen trend wordt. Want je betaalt toch evenveel, maar ze houden zo zelf meer winst voor zichzelf. Ik zie geen reden om daar voor te juichen.

                          Comment


                          • Sorry, maar de Tesla Model Y is SUPERIEUR
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                              Hiep hiep voor de eenheidsworst.
                              "Want ondanks dat de proporties van de 3 en Y anders zijn, hebben de Tesla-designers twee auto’s neergezet die niet ogen alsof er bezuinigd is op de ontwikkeling van onderdelen"
                              Die meent het, of wa ?
                              Laat ons hopen dat het geen trend wordt. Want je betaalt toch evenveel, maar ze houden zo zelf meer winst voor zichzelf. Ik zie geen reden om daar voor te juichen.
                              Jij betaalt liever meer voor een Audi die in se hetzelfde is als een Skoda.

                              Tesla heeft al meermaals bewezen om de prijzen naar beneden te zetten als de marge er is, en de productiecapaciteit.

                              Comment


                              • Tja, en het verkoopcijfer legt hun geen windeieren, dus who cares?

                                Als je ziet hoe de grote Duitse 3 hun klanten rollen Hoge bomen vangen nu éénmaal veel wind en jaloezie is van alle tijden, slim bekeken van Elon en zijn gevolg


                                Top 10 nieuwe personenauto's in Europa - eerste kwartaal 2023

                                Merk Model Aantal Q1 2023 Verschil t.o.v. Q1 2022
                                1 Tesla Model Y 71.683 +173 %
                                2 Dacia Sandero 60.202 +27 %
                                3 Volkswagen T-Roc 54.960 +50 %
                                4 Peugeot 208 53.336 +3 %
                                5 Opel Corsa 53.307 +38 %
                                6 Toyota Yaris Cross 53.050 +57 %
                                7 Fiat 500 45.598 +30 %
                                8 Dacia Duster 45.310 +31 %
                                9 Renault Clio 44.134 +16 %
                                10 Volkswagen Golf 42.903 -8 %
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                  Hiep hiep voor de eenheidsworst.
                                  ".
                                  koopt'm dan niet.

                                  voilà, probleem opgelost

                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                                    koopt'm dan niet.

                                    voilà, probleem opgelost
                                    Inderdaad, hij zou er toch niet mee rijden en na 2 maand moeten constateren dat de batterij voor de helft is leeggelopen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Jij betaalt liever meer voor een Audi die in se hetzelfde is als een Skoda..
                                      Waarom denk je dat ik een Audi gekocht heb ? Ik weet niet waar ik dat heb laten uitschijnen, want het is niet zo, hoor.
                                      En ik vind nu wel persoonlijk niet dat een Skoda op een Audi lijkt, maar bon ..

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Waarom denk je dat ik een Audi gekocht heb ? Ik weet niet waar ik dat heb laten uitschijnen, want het is niet zo, hoor.
                                        En ik vind nu wel persoonlijk niet dat een Skoda op een Audi lijkt, maar bon ..
                                        Een A4 bevat voor 75% dezelfde onderdelen als een Skoda Oktavia/ Superb. Alvast de belangrijste dingen als onderstel, motor, versnellingsbak zijn 99% hetzelfde.

                                        Ik gebruikte Audi en Skoda puur als illustratie.
                                        Maar alle merken doen het. Ze maken 2-3 platformen en bouwen daar 27 modellen op. En dan klagen dat onwikkeling zo veel kost en dat de prijzen omhoog moeten.

                                        Maar als een merk of auto je niet aan staat, dan kan je dat ook niet kopen, en er ineens noet over klagen.
                                        Het lijstje van auto’s die ik afschuwelijk vind is heel lang. Maar who cares.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                          Maar alle merken doen het. Ze maken 2-3 platformen en bouwen daar 27 modellen op.
                                          Dus weer een punt dat het artikel weinig zinvolle inhoud heeft. Waar maakt die journalist dan zo een spel van ? Ik vind zijn artikeltje nogal simpel.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X