Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tesla Model Y (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    Dus weer een punt dat het artikel weinig zinvolle inhoud heeft. Waar maakt die journalist dan zo een spel van ? Ik vind zijn artikeltje nogal simpel.
    Het punt dat hij maakt is dat Tesla aan de kop gaat met 2 modellen die dan nog eens voor 90% dezelfde onderdelen bevatten.
    Dat spaart enorm veel, en toch zijn die modellen meer verschillend dan bv een Q4, ID4 en een Enyaq.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

      Dus weer een punt dat het artikel weinig zinvolle inhoud heeft. Waar maakt die journalist dan zo een spel van ? Ik vind zijn artikeltje nogal simpel.
      huh??!

      het artikel laat net zien hoe slim tesla het aanpakt. als je de ontwikkelingskosten lager kunt houden dan de concurrentie, dan hebt ge altijd een dikke streep voor en kan je het permitteren om met de aankoopprijs te spelen. Misschien scheve vergelijking maar Dacia op zich net hetzelfde. Heel veel onderdelen worden gedeeld waardoor ze de ontwikkelingskosten laag kunnen houden, de auto's kunnen verkopen aan lage prijzen en toch heel mooie marges kunnen draaien. VAG wou hetzelfde maar slaagt daar dan toch niet in. Misschien gebruiken ze wel heel wat hardware over de verschillende merken gemeenschappelijk, maar in hun eeuwige zoektocht naar elk gaatje in de markt verbranden ze wel veel geld dat de consument dan wel moet.ophoesten.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Tommie zegt dat Audi en Skoda het ook doen, jij zegt dat Dacia het ook doet. Dus waar is Tesla dan slimmer ?
        Tommie zegt dat "Een A4 bevat voor 75% dezelfde onderdelen als een Skoda Oktavia/ Superb. Alvast de belangrijste dingen als onderstel, motor, versnellingsbak zijn 99% hetzelfde." en jij zegt "VAG wou hetzelfde maar slaagt daar dan toch niet in".
        Iedereen spreekt hier elkaar nogal redelijk tegen.

        Een tijd geleden was het nog een schande om een knopje uit een basismodel te gebruiken in een topmodel, nu is het plots een slimme aanpak .. :-S

        En Tommie, ik snap niet hoe je kan zeggen "en toch zijn die modellen meer verschillend dan..", wat volgt speelt al geen rol. Want niets is meer gelijkend dan een Y en een 3. Dat is gewoon een eeneiige tweeling op 35 jarige leeftijd. De ene is wat breder of groter dan de andere, de rest is gelijk.

        Dit is geen kritiek op gelijk wat voor merk, gewoon een vaststelling. Mijn favoriete merk doet het ook, en ik vind dat spijtig. Maar jullie vinden dat blijkbaar fantastisch, dat alle modellen op elkaar moeten lijken. Ik vind dat raar, maar het zal wel aan mij liggen.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          Een A4 bevat voor 75% dezelfde onderdelen als een Skoda Oktavia/ Superb. Alvast de belangrijste dingen als onderstel, motor, versnellingsbak zijn 99% hetzelfde.

          Ik gebruikte Audi en Skoda puur als illustratie.
          Maar alle merken doen het. Ze maken 2-3 platformen en bouwen daar 27 modellen op. En dan klagen dat onwikkeling zo veel kost en dat de prijzen omhoog moeten.

          Maar als een merk of auto je niet aan staat, dan kan je dat ook niet kopen, en er ineens noet over klagen.
          Het lijstje van auto's die ik afschuwelijk vind is heel lang. Maar who cares.
          Als u nu A3 getypt had, zou het nog een beetje in de buurt komen. Een A4 staat op het MLB-onderstel, met motor in de langsrichting. De Octavia en de Superb staan op het MQB-onderstel. Dat is dus een zeer dure component die nogal radicaal verschillend is. De viercilindermotoren deelt de A4 wel met de anderen.

          Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

          Comment


          • Ach mensen, waar gaat het over. Verschillende merken proberen op verschillende manieren kosten te drukken. Waar het om gaat is het eindproduct.
            EV's bevatten veel minder onderdelen en daar zit hem voor tesla ook al een groot deel van de winst. Als ze efficient veel batterijen kunnen produceren, zijn ze er in feite al voor 80%.
            Want een paar jaar geleden werd tesla nog niet eens als capabele autobouwer beschouwd (getuige de problemen met de bouwkwaliteit en de nachtmerrie om de productie van de model 3 op te schalen)
            Met de model Y hebben ze nog ne serieuze stap vooruit gedaan en zelfs dat leek velen niet op te vallen in het begin want de eerste model Y's zaten slechter in elkaar dan de model 3.
            De komst van de fabrieken in shanghai en berlijn zijn verantwoordelijk voor het massale succes van de model Y vandaag. De model 3 wordt vandaag veel minder verkocht en wat boeit het dan nog hoeveel onderdelen ze gemeenschappelijk hebben?

            Vraag mij trouwens wel af, of de groei van de verkoop zo kan blijven aanhouden. Niet iedereen wil een model Y, die dan ook nog eens bijna niet personaliseerbaar is. Benieuwd welke modellen er nog aankomen en of ze daarmee de veeleisende europese klant weten te bedienen. Al is het vandaag wel een onklopbare aanbieding, prijs/kwaliteit gezien.

            Comment


            • Is een Tesla zo’n fantastisch eindproduct?
              Alsof 1 of 2 kWh/100 km efficiënter zo’n groot verschil maakt.
              Bij een ICE maakt 0,5 of 1 liter méér per 100 km toch ook weinig of niks uit... of werd daar ook steeds zo over gezeikt?
              En blijkbaar zijn al die zelfrijdende Tesla-prutsen voorlopig ook dik overroepen.
              Ik geef wel toe dat het hoog tijd wordt dat de Tesla-concurrenten ook eens werk maken van games in hun auto’s en de mogelijkheid om scheten uit de speakers te laten knallen. Graag dan ook nog wat achterlijke geluiden als claxon toevoegen a.u.b.
              Over smaak valt weinig te discussiëren, maar ik vind een Tesla maar niks.
              Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 24/04/2023, 13:41.

              Comment


              • oeioei, je maakt de fanboy in mij wakker

                draai of keer het zoals je wilt, maar een model Y is betaalbaar, ruim, zuinig, rijdt prima, heeft een goeie uitrusting en heeft toegang tot het supercharger netwerk. Lange trips zijn dus een fluitje van een cent, toch nog wel een pijnpunt bij andere merken. De AP werkt best nog wel goed en het is dan ook nog eens een heel veilige wagen.

                Niet verwonderlijk dat tesla rijders af en toe leedvermaak hebben tov andere merken...



                We doen echt ons best om een ander lievelingetje te vinden, maar na de recente prijsverlaging is het voor Rutger helemaal duidelijk: de Tesla Model Y is op d...
                Last edited by sunking; 24/04/2023, 11:05.

                Comment


                • Die Teslaboys zijn nog meer geïndoctrineerd en gebrainwashed dan, ik zeg maar wat, Jehova's getuigen.

                  Comment


                  • dat heilige geloof geeft niet enkel zin aan ons leven, het brengt ons ook vlot op onze vakantiebestemming met heel het gezin, bagage én met de hond achterin.
                    Of krijg jij even veel in je megane dan in je espace?

                    Mocht je denken dat ik dit voor te lachen zeg, kwam eens een Model X tegen aan een supercharger nabij de poolse grens, met een koppel met 4 kinderen en 4 honden en nog een massa bagage. En 't waren dan nog geen kleine hondjes. Praatje gedaan, waren onderweg van Polen naar schotland. Geloofde niet echt wat ik zag

                    Comment


                    • Uiteraard krijg ik niet zo veel in de Megane als in de Espace... Ik heb dat dan ook niet meer nodig, heb ook geen 4 Sint Bernards en zelfs de kleinkinderen zijn nu op een leeftijd gekomen dat ze liefst niet meer met ons op uitstap gaan.

                      Had ik die ruimte toch nodig gehad, zou ik een Nissan Ariya gekocht hebben of nog wat gewacht op de Scenic EV, de Espace had gerust nog wat langer mee gegaan.

                      Comment


                      • Ziet er goed uit die Ariya! alleen haalt hij het niet van tesla als het gaat om range, laadsnelheid, ruimte. Doet me beetje denken aan het polestar 2 versus tesla model 3 verhaal. De polestar is de betere auto (qua bouwkwaliteit, looks, comfort) maar de tesla is uiteindelijk de betere EV. De verkoopcijfers van polestar zijn inmiddels wel serieus ingezakt... en de model y schiet door het plafond. Er zal misschien toch wel nog iets anders meespelen dan het blinde geloof

                        we weten trouwens allemaal dat mensen graag een centje extra betalen voor 4 ringen of een ster op hun capeau.. maar voor een renault, nissan of skoda logo zie ik dat nog niet gebeuren
                        Last edited by sunking; 24/04/2023, 14:52.

                        Comment


                        • tesla sleurde een imago van dure auto mee...en hij is nog steeds niet cheap, maar elke ev heeft intussen wel dat imago op de spring mss na

                          ondertussen is het wel de hierboven reeds aanhaalde dacia van ev-land...bedoeld in de meest positieve voor dacia...wat kan een mens zich nog meer wensen voor dat geld...mss een politiek correctere ceo

                          dat verhaal van de jehova's gaat niet op, je moet hoegenaamd geen fanboy zijn om tesla's merites te erkennen
                          Last edited by bobo; 24/04/2023, 15:19.

                          Comment


                          • Ik heb verschillende auto’s overwogen voor ik besliste om een Model Y te kiezen. Maar ergens hadden ze allemaal wel een stevig minpunt.
                            Het is simpel hé. Tesla heeft minstens 5 jaar meer ervaring dan de rest, en hoeft zijn gamma aan ICE’s niet te sparen.
                            Logisch dat je dan de betere EV bouwt. Maar perfect is de Y niet.

                            Wat nog mag verbeterd worden:
                            - zetels zijn niet optimaal voor iemand als ik met 195cm. Volvo zetels waren beter.
                            - kaarten van de navigatie zijn niet up to date. Momenteel onbruikbaar in Mechelen waar ze maanden geleden een pak straten van richting veranderd hebben, en de ring helemaal opnieuw georganiseerd hebben.
                            - adaptive cruise control, soms perfect, soms niet goed.
                            - trekhaak: idioot moelijke cover. Dat mocht een pak makkelijker.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Ziet er goed uit die Ariya! alleen haalt hij het niet van tesla als het gaat om range, laadsnelheid, ruimte.
                              Als gij die ruimte nodig hebt om uw volledig nageslacht inclusief vier bouviers te vervoeren, ge die laadsnelheid (waarmee Tesla ondertussen al flink wordt afgetroefd -Hyundai/Kia-) en die meestal totaal overbodig en duur is, een belangrijk pluspunt vindt, dan heb je de juiste keuze gemaakt. Ikzelf heb daar dus geen behoefte aan, heb geen verhuiswagen meer nodig, vind 130 kW laadsnelheid voldoende en kijk liever op een -in mijn ogen- aangenaam interieur en hecht vooral belang aan dat Google Android Automotive besturingsysteem.
                              Zoals ik al zei, PERSOONLIJK vind ik, zeker de Y, een misbaksel dat kan wedijveren met een Multipla qua design.
                              Maar, ook zoals gezegd, over smaken valt nauwelijks te discussiëren.
                              Zo’n Ariya, Megane, Ioniq 5 en 6 vallen veel meer in mijn smaak, maar ik begrijp dat er mensen TCO en andere in hun ogen ”objectieve” argumenten belangrijker vinden... alleen begint het aandoenlijk te worden als Tesla eigenaren ’hun’ rijdende computer dag in dag uit lopen op te hemelen. Mijn kind, schoonste kind zeker?

                              Dat is allemaal maar mijn persoonlijke mening, iedereen mag daar wat anders over denken natuurlijk.
                              Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 24/04/2023, 18:49.

                              Comment


                              • Jouw oorspronkelijk vraag was,

                                Is een Tesla zo’n fantastisch eindproduct?​
                                Kijkende naar TCO en andere in onze ogen "objectieve" argumenten, is het antwoord wat mij betreft JA .

                                Anders zou hij wellicht niet de verkoopsranglijsten aanvoeren en hoge ogen gooien in de meeste reviews...

                                uiteraard mag jij het persoonlijk een misbaksel vinden, ik zal dat zeker niet persoonlijk opnemen, maurice

                                je hoeft ons daar evenwel geen brainwashing of jehova getuigen gedoe over aan te meten.

                                Trouwens, ook al met vele andere EV's gereden, en toch gemerkt dat het qua verbruik en laadmogelijkheden echt wel een verschil uitmaakt. Vorig jaar een rit van t zuiden van frankrijk naar huis in een kia EV6, die wagen verbruikte fors meer dan opgegeven op de autosnelweg, waardoor we gedurende 100 km tegen 100 per uur moesten kachelen om tot bij een van de schaarse ionity snelladers te geraken... die verbruikte verdekke 230 wh/km, in de zomer!!! een tesla doet dat aan 170 wh... die EV6 is dan wel een knappe bak, vanbinnen is hij even saai dan andere kia's, het infotainment systeem is matig en ook qua rijden vond ik er niks speciaals aan. En dan de levertijd... sorry. Ja, dat zijn voor mij 'objectieve argumenten'.
                                Last edited by sunking; 24/04/2023, 19:03.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  ..Wat nog mag verbeterd worden:
                                  - kaarten van de navigatie zijn niet up to date.
                                  ..
                                  Kan je geen Waze gebruiken in een Tesla ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                    Kan je geen Waze gebruiken in een Tesla ?
                                    Natuurlijk kan dat, maar niet met Apple Carplay, je krijgt de navigatie dan enkel op je GSM.
                                    Nu kan ik die op de laadplaatsen laten liggen, en dan zie ik ze wel, maar het is dan niet makkelijk te bedienen.

                                    Comment


                                    • Ik gebruik tegenwoordig ook meer en meer Waze, maar op GSM in een houder. Want als ik bij Mercedes Android Auto wil activeren willen ze eerst nog 363 € van mij. Dat zie je van hier

                                      Wil je dan ook nog hun navigatiepakket is het na 3 jaar nog eens 139 € per jaar en het toppunt is, dan zit je na de update nog met verouderde kaarten

                                      Dus doe mij ook maar Waze of Google Maps, altijd de juiste info.
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                        Ik gebruik tegenwoordig ook meer en meer Waze, maar op GSM in een houder. Want als ik bij Mercedes Android Auto wil activeren willen ze eerst nog 363 € van mij. Dat zie je van hier

                                        Wil je dan ook nog hun navigatiepakket is het na 3 jaar nog eens 139 € per jaar en het toppunt is, dan zit je na de update nog met verouderde kaarten

                                        Dus doe mij ook maar Waze of Google Maps, altijd de juiste info.
                                        Dat is echt wel onbegrijpelijk dat de automerken dit nog durven vragen voor zo'n pruts aanpassingen.
                                        Zeker omdat het bij de "B-merken" tegenwoordig bijna allemaal standaard is, voor een habbekrats.

                                        Ik rij ook al 2j met een houder rond. Gebruik eigenlijk amper nog mijn geïntegreerde GPS.

                                        Comment


                                        • Na Volvo en Renault start Ford vanaf dit jaar ook met een Android Automotive gebaseerd systeem en zou Volkswagen dit binnenkort ook doen (weet niet vanaf wanneer en op welke modellen.
                                          Supergemakkelijk, overzichtelijk, je apps geïnstalleerd op het systeem zelf, gsm koppelen voor android auto of carplay totaal overbodig (behalve bluetooth voor het telefoneren).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X