DÍT IS DE MCLAREN GT!
Regels zijn er om gebroken te worden, dus overtreedt McLaren zijn eigen wetten door meer dan ooit aandacht te besteden aan praktische inzetbaarheid. Dít is de GT, een McLaren met 570 liter bagageruimte.
Je leest het goed: 570 liter. In de neus van deze hagelnieuwe GT kun je 150 liter aan klein grut kwijt, terwijl je dankzij een motor die ten opzichte van de 720S twaalf centimeter lager is geplaatst, maar liefst 420 liter boven de krachtbron kunt persen. Genoeg voor een complete ski-uitrusting, zo meent McLaren. De bagageruimte zelf is afgewerkt met een krasbestendig materiaal dat de creatievelingen in Woking samen met NASA hebben ontwikkeld. Meer opvallend materiaal? Uiteraard. De GT is de eerste auto in zijn klasse waarvan het interieur niet alleen met fraai gestikt leer is afgewerkt, maar waarin zelfs kasjmirwol is toegepast.
Maar laat je niet van de wijs brengen door deze 1.530 kilo wegende GT. Hoewel de auto volgens McLaren dankzij zijn relatief ruime interieur en zijn iets meer op comfort gerichte onderstel geschikt moet zijn om “[…] het land te kunnen doorkruisen”, moet McLaren’s benjamin vooral de meest potente en dynamische auto in zijn klasse zijn, een klasse waarin de McLaren auto’s als de Porsche 911 Turbo S en Aston Martin DB11 tegenkomt. De cijfers liegen er dan ook niet om. Achter de voorstoelen ligt een 4,0-liter biturbo-V8 die 620 pk en daarmee schiet-ie in 3,2 tellen naar 100 km/h. In 9,5 seconden staat zelfs de 200 km/h op de snelheidsmeter. Z'n topsnelheid: 326 km/h...
Dat alles is verpakt in een auto die gebouwd is rond de Monocell II-T monocoque die we in de basis kennen van andere modellen van de fabrikant. De T staat voor Touring, toegevoegd om duidelijk te maken dat de basis speciaal aangepast is voor deze meer op comfort gerichte supercar. Andere aanpassingen: de GT heeft speciale turbo’s die zorgen voor een vlakkere koppelkromme en dat geeft de auto een minder heftig karakter. 65 procent van de onderdelen is speciaal voor de GT ontwikkeld. De lijst met GT-specifieke zaken is eindeloos. Hoewel hydraulische stuurbekrachtiging omwille van de feedback is behouden en ook het Proactive Chassis Control II is overgenomen van superster 720S, zijn de remmen en stuurinrichting aangepast voor rijden op lagere snelheden.
Vaarwel 570GT
En de 570GT? McLaren-CEO vertelt aan AutoWeek dat deze GT geen directe opvolger is van die iets gebruiksvriendelijkere 570S, maar zegt wel dat de 570GT nu overbodig is geworden. “Daar komt bij dat klanten aangaven liever geen afgeleide van een bestaand model wilden hebben.” Dat is deze GT dan ook niet, maar hij heeft wel een opvallende overeenkomst met dat model. Net als van de 570 GT komt McLaren definitief níet met een LT of Spider op basis van de GT. “Daar is het de auto niet voor.” De GT, nummer 4 van de 18 aangekondigde nieuwe modellen of derivaten die McLaren tot en met 2025 onthult, opereert in een segment dat volgens het merk goed is voor jaarlijks 12.000 koopcontracten.
Bron: Autoweek
Regels zijn er om gebroken te worden, dus overtreedt McLaren zijn eigen wetten door meer dan ooit aandacht te besteden aan praktische inzetbaarheid. Dít is de GT, een McLaren met 570 liter bagageruimte.
Je leest het goed: 570 liter. In de neus van deze hagelnieuwe GT kun je 150 liter aan klein grut kwijt, terwijl je dankzij een motor die ten opzichte van de 720S twaalf centimeter lager is geplaatst, maar liefst 420 liter boven de krachtbron kunt persen. Genoeg voor een complete ski-uitrusting, zo meent McLaren. De bagageruimte zelf is afgewerkt met een krasbestendig materiaal dat de creatievelingen in Woking samen met NASA hebben ontwikkeld. Meer opvallend materiaal? Uiteraard. De GT is de eerste auto in zijn klasse waarvan het interieur niet alleen met fraai gestikt leer is afgewerkt, maar waarin zelfs kasjmirwol is toegepast.
Maar laat je niet van de wijs brengen door deze 1.530 kilo wegende GT. Hoewel de auto volgens McLaren dankzij zijn relatief ruime interieur en zijn iets meer op comfort gerichte onderstel geschikt moet zijn om “[…] het land te kunnen doorkruisen”, moet McLaren’s benjamin vooral de meest potente en dynamische auto in zijn klasse zijn, een klasse waarin de McLaren auto’s als de Porsche 911 Turbo S en Aston Martin DB11 tegenkomt. De cijfers liegen er dan ook niet om. Achter de voorstoelen ligt een 4,0-liter biturbo-V8 die 620 pk en daarmee schiet-ie in 3,2 tellen naar 100 km/h. In 9,5 seconden staat zelfs de 200 km/h op de snelheidsmeter. Z'n topsnelheid: 326 km/h...
Dat alles is verpakt in een auto die gebouwd is rond de Monocell II-T monocoque die we in de basis kennen van andere modellen van de fabrikant. De T staat voor Touring, toegevoegd om duidelijk te maken dat de basis speciaal aangepast is voor deze meer op comfort gerichte supercar. Andere aanpassingen: de GT heeft speciale turbo’s die zorgen voor een vlakkere koppelkromme en dat geeft de auto een minder heftig karakter. 65 procent van de onderdelen is speciaal voor de GT ontwikkeld. De lijst met GT-specifieke zaken is eindeloos. Hoewel hydraulische stuurbekrachtiging omwille van de feedback is behouden en ook het Proactive Chassis Control II is overgenomen van superster 720S, zijn de remmen en stuurinrichting aangepast voor rijden op lagere snelheden.
Vaarwel 570GT
En de 570GT? McLaren-CEO vertelt aan AutoWeek dat deze GT geen directe opvolger is van die iets gebruiksvriendelijkere 570S, maar zegt wel dat de 570GT nu overbodig is geworden. “Daar komt bij dat klanten aangaven liever geen afgeleide van een bestaand model wilden hebben.” Dat is deze GT dan ook niet, maar hij heeft wel een opvallende overeenkomst met dat model. Net als van de 570 GT komt McLaren definitief níet met een LT of Spider op basis van de GT. “Daar is het de auto niet voor.” De GT, nummer 4 van de 18 aangekondigde nieuwe modellen of derivaten die McLaren tot en met 2025 onthult, opereert in een segment dat volgens het merk goed is voor jaarlijks 12.000 koopcontracten.
Bron: Autoweek
Comment