REVOLUTIE VOOR BMW'S KLEINSTE
DÍT IS DE NIEUWE BMW 1-SERIE!
BMW heeft zojuist het doek getrokken van de derde generatie 1-serie. De nieuwkomer is groter, ruimer en... voorwielaangedreven!
BMW's 1-serie is sinds de introductie van de eerste generatie van het model in 2004 een bijzonder model geweest. De compacte middenklasser was namelijk een achterwielaandrijver, iets dat ook gold voor het model dat je nu nog bij BMW in de showrooms kunt zien. Deze volledig nieuwe derde generatie 1-serie maakt de overstap naar het UKL-platform en dat betekent dat -ie in de basis een voorwielaandrijver is. De nieuwkomer komt overigens als geroepen, hoewel het uitgaande model in 2015 nog werd gemoderniseerd, stamt de auto inmiddels uit 2011.
De nieuwe koets van de 1-serie laat er geen twijfel over bestaan dat hij gerelateerd is aan de X2. Het is gedaan met de relatief lange en platte motorkap van het uitgaande model, de 1-serie krijgt een kortere en beduidend oplopende snuit met een grote grille waarvan de nieren min of meer zijn samengesmolten. De auto oogt ook duidelijk 'boller' dan voorheen. Opvallend genoeg is de nieuwe 1-serie met zijn lengte van 4,2 meter een halve centimeter korter dan z'n voorganger. Wel is hij met een breedte van 1,8 meter bijna 3,5 centimeter breder dan de uitgaande 1-serie. In de hoogte groeit het model met 1,3 centimeter. BMW's nieuw instapmodel heeft een wielbasis van 2,67 meter, wat op zijn beurt 2 centimeter korter is dan de afstand die zich tussen de voor- en achteras van de huidige generatie bevindt.
Toch heeft het nieuwe voorwielaangedreven platform positieve effecten op de interieurruimte, want die is volgens BMW fors toegenomen. De achterpassagiers genieten 3,3 centimeter meer beenruimte en bijna 2 centimeter meer hoofdruimte, iets dat voor BMW's hatchback een zeer welkome vooruitgang is. De inhoud van de bagageruimte neemt met 20 liter toe tot 380 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.200 liter aan spul meezeulen. In het interieur zien we BMW's bekende huisstijl. Het merk houdt vast aan de draaiknop van het iDrive-systeem, maar biedt natuurlijk de mogelijk om de boel aan te sturen met bijvoorbeeld gebaren. Voor wie graag een babbeltje maakt, heeft BMW een digitale assistent op de lijst met mogelijkheden gezet.
Op de internationale motorenlijst staan vijf motoren, waarvan er twee benzine lusten. De instapper op benzinevlak is vooralsnog de 140 pk sterke 118i, een standaard van een handgeschakelde zesbak voorziene variant die de heftige M135i xDrive als enige benzinebroer krijgt. Die vierwielaangedreven krachtpatser, die op termijn mogelijk een volwaardige M-versie boven zich moet gaan dulden, heeft een geblazen 2.0 in zijn neus die 306 pk en 450 Nm levert. Dat moet genoeg zijn om de Einser in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h te lanceren (4,7 met Performance Pack). Schakelen gaat in die versie met een achttraps Steptronic-transmissie. BMW geeft deze M135i xDrive een mechanisch sper op de vooras en voorziet 'm van zaken als M Sport Steering en M Sport-remmerij. Die twee zaken zijn optioneel ook op andere versies te krijgen. De 118i is optioneel met een zeventraps automaat leverbaar.
Op dieselvlak staan in ieder geval de 116 pk sterke 116d, de 150 pk krachtige 118d en de 190 pk sterke 120d xDrive klaar. De 116d heeft net als de 118d standaard een zesbak, maar in tegenstelling tot die 118d is de 116d ook met de zeventraps automaat te krijgen. De 118d is daarentegen optioneel met een automaat met acht verzetten te krijgen, een bak die standaard is in de 120d xDrive.
BMW levert de 1-serie in drie uitvoeringen, Luxury Line, Sport Line en M Sport. Optioneel is de 1-serie te krijgen met een inductielader en een te openen panoramadak is, net als een elektronisch te openen achterklep, voor het eerst op de optielijst te vinden. Ook staat een adaptief onderstel op de lijst met extraatjes.
Wanneer de nieuwe 1-serie op de markt komt en wat hij moet gaan kosten, wordt eind juni bekendgemaakt.
Bron: Autoweek
DÍT IS DE NIEUWE BMW 1-SERIE!
BMW heeft zojuist het doek getrokken van de derde generatie 1-serie. De nieuwkomer is groter, ruimer en... voorwielaangedreven!
BMW's 1-serie is sinds de introductie van de eerste generatie van het model in 2004 een bijzonder model geweest. De compacte middenklasser was namelijk een achterwielaandrijver, iets dat ook gold voor het model dat je nu nog bij BMW in de showrooms kunt zien. Deze volledig nieuwe derde generatie 1-serie maakt de overstap naar het UKL-platform en dat betekent dat -ie in de basis een voorwielaandrijver is. De nieuwkomer komt overigens als geroepen, hoewel het uitgaande model in 2015 nog werd gemoderniseerd, stamt de auto inmiddels uit 2011.
De nieuwe koets van de 1-serie laat er geen twijfel over bestaan dat hij gerelateerd is aan de X2. Het is gedaan met de relatief lange en platte motorkap van het uitgaande model, de 1-serie krijgt een kortere en beduidend oplopende snuit met een grote grille waarvan de nieren min of meer zijn samengesmolten. De auto oogt ook duidelijk 'boller' dan voorheen. Opvallend genoeg is de nieuwe 1-serie met zijn lengte van 4,2 meter een halve centimeter korter dan z'n voorganger. Wel is hij met een breedte van 1,8 meter bijna 3,5 centimeter breder dan de uitgaande 1-serie. In de hoogte groeit het model met 1,3 centimeter. BMW's nieuw instapmodel heeft een wielbasis van 2,67 meter, wat op zijn beurt 2 centimeter korter is dan de afstand die zich tussen de voor- en achteras van de huidige generatie bevindt.
Toch heeft het nieuwe voorwielaangedreven platform positieve effecten op de interieurruimte, want die is volgens BMW fors toegenomen. De achterpassagiers genieten 3,3 centimeter meer beenruimte en bijna 2 centimeter meer hoofdruimte, iets dat voor BMW's hatchback een zeer welkome vooruitgang is. De inhoud van de bagageruimte neemt met 20 liter toe tot 380 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.200 liter aan spul meezeulen. In het interieur zien we BMW's bekende huisstijl. Het merk houdt vast aan de draaiknop van het iDrive-systeem, maar biedt natuurlijk de mogelijk om de boel aan te sturen met bijvoorbeeld gebaren. Voor wie graag een babbeltje maakt, heeft BMW een digitale assistent op de lijst met mogelijkheden gezet.
Op de internationale motorenlijst staan vijf motoren, waarvan er twee benzine lusten. De instapper op benzinevlak is vooralsnog de 140 pk sterke 118i, een standaard van een handgeschakelde zesbak voorziene variant die de heftige M135i xDrive als enige benzinebroer krijgt. Die vierwielaangedreven krachtpatser, die op termijn mogelijk een volwaardige M-versie boven zich moet gaan dulden, heeft een geblazen 2.0 in zijn neus die 306 pk en 450 Nm levert. Dat moet genoeg zijn om de Einser in 4,8 tellen naar een snelheid van 100 km/h te lanceren (4,7 met Performance Pack). Schakelen gaat in die versie met een achttraps Steptronic-transmissie. BMW geeft deze M135i xDrive een mechanisch sper op de vooras en voorziet 'm van zaken als M Sport Steering en M Sport-remmerij. Die twee zaken zijn optioneel ook op andere versies te krijgen. De 118i is optioneel met een zeventraps automaat leverbaar.
Op dieselvlak staan in ieder geval de 116 pk sterke 116d, de 150 pk krachtige 118d en de 190 pk sterke 120d xDrive klaar. De 116d heeft net als de 118d standaard een zesbak, maar in tegenstelling tot die 118d is de 116d ook met de zeventraps automaat te krijgen. De 118d is daarentegen optioneel met een automaat met acht verzetten te krijgen, een bak die standaard is in de 120d xDrive.
BMW levert de 1-serie in drie uitvoeringen, Luxury Line, Sport Line en M Sport. Optioneel is de 1-serie te krijgen met een inductielader en een te openen panoramadak is, net als een elektronisch te openen achterklep, voor het eerst op de optielijst te vinden. Ook staat een adaptief onderstel op de lijst met extraatjes.
Wanneer de nieuwe 1-serie op de markt komt en wat hij moet gaan kosten, wordt eind juni bekendgemaakt.
Bron: Autoweek
Comment