Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 1-Serie (2019)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • In't weekend voor het eerst eentje IRL gezien op de baan. Die grill is echt veel te groot als je hem frontaal ziet ook, en er klopt gewoon iets niet in de verhoudingen.
    Was een zwarte met nog redelijk fatsoenlijke velgen op, maar écht niet mooi IMO

    Comment


    • Testje:

      LEVEN NA DE PIJN

      BMW 118I

      Op een bepaalde manier is het best opvallend dat het nieuwe aandrijfconcept van de 1-serie zo veel impact heeft, want voorwielaangedreven BMW’s kennen we al jaren. Na de 2-serie Tourer, X1 en X2 zou je denken dat traditionele BMW-liefhebbers wel van de schrik zijn bekomen, maar toch hakt die gekke 1 erin.

      Het komt vermoedelijk doordat de 1-serie juist dankzij zijn achterwielaandrijving zo’n uniek aanbod vormde in de compacte klasse. Alle andere concurrenten sturen de motorkracht immers naar de voorwielen, zodat de kleine BMW dé keuze was voor wie van een potje stevig sturen houdt. Dat de door BMW gekozen configuratie wat ruimteverlies met zich meebracht, nam die doelgroep graag voor lief. Toch kent de 1-serie ook nog een andere, veel grotere klantenkring, namelijk die van mensen die hem kopen omdat ze daarmee domweg een fraaie, representatieve en hoogwaardige auto rijden. Deze groep bleek heel wat minder overtuigd van de voordelen van achterwielaandrijving. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat 80 procent van de 1-serie-rijders niet eens weet dat de achteras wordt aangedreven. In dat licht bezien, is het niet zo gek dat BMW eieren voor zijn geld kiest en het UKL-platform niet alleen voor Mini, maar ook voor de eigen compacte modellen gebruikt.

      Neus

      Dat de nieuwe 1-serie ook op deze basis staat, is aan de buitenkant duidelijk te zien. De lange, platte neus en korte vooroverhang van eerdere generaties maakt dankzij de dwarsgeplaatste motor plaats voor een kortere, meer oplopende neus. Dat effect wordt versterkt door de verder naar achteren geplaatste wielkuipen en de grotere, vlak liggende voorruit. Die verder naar voren geplaatste ruit is een aanwijzing voor het grootste voordeel van de nieuwe indeling van BMW’s ‘Einser’: meer interieurruimte. De ver naar achteren en in lengterichting geplaatste motoren en onmisbare cardan­assen zorgden ervoor dat de eerste twee generaties van de 1-serie zonder uitzondering als ‘krap’ te boek stonden. Met name op de achterbank was de ruimte onder de maat, zodat het niet aanbevelenswaardig was om volwassen passagiers (of tegen de rijrichting in geplaatste kinderstoeltjes) voor lange tijd mee te torsen. De nieuwe 1-serie weet dat probleem aardig te ondervangen. Volwassenen vinden voor het eerst een redelijke plek op de achterbank, al is de hoofdruimte nog wel beperkt. Met 380 liter is ook de kofferbak wat groter dan voorheen en loopt de auto op dit vlak in de pas met de concurrentie.

      Interieur

      Voorin is de middentunnel merkbaar lager dan in traditioneel ingerichte BMW’s, maar blijft de fenomenale zitpositie gelukkig behouden. Zeker in deze M Sport-uitvoering zullen sportieve bestuurders zich direct thuis voelen, dankzij de heerlijk zittende, laaggeplaatste sportstoelen en het dikke stuur, dat indien gewenst heel ver het interieur in priemt. Ook de vormgeving is helemaal BMW anno nu, maar dan met wat frivole elementen overgoten. Zo is de sfeerverlichting speels aangebracht in de sierlijsten, die helaas een wat hoog plasticgehalte hebben. Van de buitenkant is er weinig aan te merken op de afwerking en het materiaalgebruik. Het typisch ingedeelde digitale instrumentarium en het centraal geplaatste iDrive-scherm lijken direct afkomstig uit de 3- en 5-serie. BMW lijkt er bewust voor te kiezen de vormgeving van de digitale wereld rustig te houden en het aantal opties te beperken. Het is bijvoorbeeld wel mogelijk om de navigatiekaart achter het stuur weer te geven, maar de ‘klokken’ links en rechts blijven altijd in beeld. Het optionele head-updisplay is erg uitgebreid en vormt een fijne aanvulling. Het iDrive-systeem laat zich net als in andere BMW’s middels een centrale draaiknop of schermaanraking bedienen, wat betekent dat niemand op dat vlak reden tot klagen heeft. Dat dit nog altijd een van de meest gebruiksvriendelijke systemen op de markt is, komt niet alleen door de glasheldere en compleet doordachte indeling, maar ook doordat het systeem bijvoorbeeld de laatst gekozen optie in het instellingenmenu onthoudt. Zo staat de cursor altijd op de plaats waar je voor het laatst bent geweest en is het aanpassen van een net gewijzigde instelling kinderspel.

      1,5-liter

      Een van de weinige zaken die niet nieuw zijn aan de BMW vinden we onder de motorkap. De motor is weliswaar dwars in de neus geplaatst, maar de 1,5-liter driecilinder kennen we al uit onder meer de 3-serie en hij lag ook in de vorige 1-serie. In die andere modellen hebben we de motor leren kennen als een prettige, beschaafde en zuinige krachtbron. Het meeste daarvan blijft overeind, maar in de nieuwe 1-serie lijkt het blok wel beter hoorbaar dan we van hem gewend zijn. Met 140 pk en 220Nm is er kracht genoeg, maar met een herkenbare driecilinderroffel geeft de motor bij stevige belasting wel te kennen dat er hard wordt gewerkt. De 118i heeft standaard een handgeschakelde zesbak, maar onze testauto is uitgevoerd met een automaat. De traditionele automatische transmissie van ZF heeft daarbij plaatsgemaakt voor een zeventraps exemplaar met dubbele koppeling. Die DCT doet zijn werk onder normale omstandigheden keurig, maar weet zich bij plotselinge acceleratie soms even geen raad.

      Vermoeiend

      De BMW is nadrukkelijk sportief. De rode hatchback verandert na een lichte polsbeweging direct van koers, laat zich heel precies plaatsen en vertelt je altijd exact wat er onder de voorwielen gebeurt. Dat heeft natuurlijk een keerzijde. Het stevige M-onderstel weet zowaar goed raad met drempels, maar geeft de gevolgen van slecht wegdek wel nadrukkelijk door. Ook de directe besturing blijft niet zonder nadelen. Vooral het feit dat oneffenheden en aandrijfreacties zich soms duidelijk laten voelen in het stuur is wat vermoeiend. De BMW is, naast onder meer volledige ledverlichting, stoelverwarming en een panoramadak, voorzien van een head-updisplay, een audiosysteem van Harman Kardon en een elektrische achterklep.

      SPECIFICATIES

      Brandstof benzine
      Motor 3-cil. in lijn
      Cilinderinhoud 1.499 cc
      Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.200 tpm
      Maximaal koppel 220 Nm bij 1.480 tpm
      Inhoud brandstoftank 42 l
      Lengte / breedte / hoogte 4.319 mm / 1.799 mm / 1.434 mm
      Wielbasis 2.670 mm
      Massa leeg 1.295 kg
      Laadvermogen 575 kg
      Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 695 kg
      Banden 205/55R16
      Topsnelheid 213 km/h
      Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
      Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
      Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
      Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 5,0 l/100km)
      CO2-uitstoot 114 g/km


      EINDOORDEEL

      4/5
      Hoewel bij de nieuwe 1-serie bijna alles anders is, blijven de traditionele verhoudingen intact. De BMW is duidelijk een dynamische auto, maar levert qua comfort in op de concurrentie. Het interieur is modern en de ergonomisch top en hoewel de nieuwe 'Einser' ruimer is dan voorheen, is hij nog steeds geen ruimtewonder. En levert hij in qua plezier? "Het is een heerlijke auto voor de verlaten buitenweg."
















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • BMW 118i (F40)

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • BMW 1 Serie 2020 review

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • 128TI DICHT GAT TOT M135I

            BMW 1-SERIE KRIJGT NIEUWE SUBTOPPER

            BMW geeft de eerste foto's én de eerste informatie vrij van een nieuwe subtopper voor zijn 1-serie. De 1-serie komt als 128ti op de markt, een variant die een stapje onder de M135i xDrive wordt gepositioneerd.

            Een volwaardige M-versie van de BMW's 1-serie is er op de 1M Coupé na nooit geweest, al betrof dat natuurlijk de 1-serie Coupé en niet de gewone vijfdeurs hatchback. Van de huidige derde generatie 1-serie heeft BMW weer een M Performance-versie op de menukaart staan: de M135i xDrive. Die 306 pk sterke vierwielaandrijver krijgt vanaf november dit jaar de hagelnieuwe 128ti onder zich.

            BMW laat een stel foto's van een zeer minimaal bestickerd testexemplaar van de 128ti zien, die zijn geschoten op en in de directe omgeving van de Nürburgring-Nordschleife. De 128ti moet het zonder xDrive-toevoeging achter zijn naam doen, dat wijst er natuurlijk op dat de op stapel staande subtopper gewoon voorwielaangedreven is. De 128ti heeft een 265 pk sterke machine onder de kap, een 2,0-liter vierpitter die mogelijk een afgeleide is van de 306 pk 2-liter van de M135i xDrive. Dat vermogen is voor enkel de voorwielen net iets makkelijker te beteugelen dan de dik 300 paarden van de topversie. Met zijn 265 pk sprint de 128ti in 6,1 seconden naar 100 km/h. Schakelen gaat met de bekende achttraps Steptronic-automaat, die de krachten via een Tosen-sperdifferentieel tussen de voorwielen verdeelt.

            De 128ti is niet slechts een 1-serie met een hitsige viercilinder. Zo belooft BMW dat het onderstel en de stuurinrichting specifiek op het sportievere karakter van de 128ti zijn afgestemd. De auto ligt met zijn M Sport-onderstel een centimeter dichter tegen het asfalt. Speciale M Sport-remmerij moet hem weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Een uit eigen land afkomstige directe tegenspeler heeft de 128ti niet. De A-klasse van Mercedes-Benz heeft een stapje onder de 306 pk sterke A35 AMG de A250 van 224 pk, die zich daarmee niet kan meten met de 128ti. Ook Audi heeft geen alternatief in het A3-gamma. Wel zou je de Ford Focus ST (280 pk) als concurrent van de 128ti kunnen beschouwen.

            TI

            Met de komst van de 128ti blaast BMW de ti-badge nieuw leven in. Die toevoeging is onder meer bekend van de 1600 ti en 1800 ti, maar voornamelijk van de illustere 2002 ti (en tii!). In een recenter verleden werd de ti-aanduiding toegepast op 318ti en 323ti van de eerste generatie 3-serie Compact. Alle versies van diens opvolger, de Compact op basis van de E46, werden ti-genoemd. De krachtigste versie was de 325ti, met een 190 pk sterke 2.5 zes-in-lijn als krachtcentrale.












            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Met de BMW 128ti naar de Nürburgring! Is de 1 Serie eindelijk een hot hatch? - Review

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • TUSSEN 120I EN M135I XDRIVE

                DÍT IS DE BMW 128TI

                BMW breidt het leveringsgamma van de 1-serie uit met de eerder aangekondigde 128ti. Die nieuwe subtopper brengt niet alleen een krachtige viercilinder naar de 1-serie, de komst van de versie betekent namelijk ook de terugkeer van het ti-label!

                De 128ti is de splinternieuwe subtopper van het gamma van de BMW 1-serie. Onder de kap ligt een 265 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter viercilinder, gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. Daarmee mist de 128ti natuurlijk aardig wat vermogen ten opzichte van de M135i xDrive en dat heeft een goede reden. In tegenstelling tot die topversie moet de 128ti het zonder xDrive-aanduiding doen en dat betekent dat het gewoon een voorwielaandrijver is. Dat vermogen is voor enkel de voorwielen net iets eenvoudiger op de weg te brengen. De 128ti wordt daarbij geholpen door een Torsen-sperdifferentieel dat zich tussen de voorwielen bevindt. Met zijn potente vierpitter sprint de BMW in 6,1 seconden naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/h.

                Vanzelfsprekend is de 128ti ook op andere vlakken aangepast. Zo zet BMW 'm op een sportonderstel dat de auto 1 centimeter dichter tegen het asfalt legt. De veren en dempers zijn zelfs identiek aan die van de M135i xDrive. Daarnaast scherpt BMW de stuurinrichting aan en is 'ie voorzien van een set stabilisatorstangen, die net als de veren en dempers ook van de topversie afkomstig zijn. Het feit dat de 128ti géén xDrive-aandrijving heeft, scheelt ten opzichte van de M135i xDrive zo'n 80 kilo aan gewicht. Krachtige M Sport-remmerij met rode klauwen moet de 128ti weer adequaat tot stilstand kunnen brengen.

                Het type is aangekleed met 18-inch lichtmetaal, waar zonder meerprijs Michelin Pilot Sport 4-banden omheen worden gevouwen. Verder zijn er standaard sideskirts aanwezig, evenals sportief ogend bumperwerk en ti-badges. Nog een optie zonder meerprijs: het Shadow Line-pakket, hetgeen een zwarte nierengrille en zwarte spiegelkappen omvat. In het interieur monteert BMW sportstoelen met rode accenten. Verder zien we veel ti-badges en rode accenten.

                De BMW 128ti komt in november op de markt.

                Concurrentie uit uit eigen land heeft de 128ti eigenlijk niet. De Mercedes-Benz A-klasse heeft een stapje onder de 306 pk leverende A35 AMG de A250 met 224 pk staan. Die is met dat vermogen op papier te min voor de 128ti. Ook Audi heeft geen alternatief in het A3-gamma. Wel zou je de Ford Focus ST (280 pk) als concurrent kunnen beschouwen.

                TI

                Met de komst van het nieuwe type blaast BMW de ti-badge nieuw leven in. Die toevoeging is onder meer bekend van de 1600 ti en 1800 ti, maar voornamelijk van de illustere 2002 ti (en tii!). In een recenter verleden werd de ti-aanduiding toegepast op 318ti en 323ti van de eerste generatie 3-serie Compact. Alle versies van diens opvolger, de Compact op basis van de E46, werden ti-genoemd. De krachtigste uitvoering was de 325ti, met een 2.5 zes-in-lijn van 190 pk als krachtcentrale.


























                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Ook mogelijk zonder rode elementen:



                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Collega van mij heeft nu zo'n zwart sportline exemplaar als inloopwagen. Ik moet zeggen dat het design me steeds beter begint te bevallen, mits de juiste uitrusting.

                    Blijft toch spijtig dat ze hem niet rwd gehouden hebben.

                    Comment


                    • edit.


                      Last edited by Jocar; 09/11/2020, 19:44.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • BMW 128ti rijtest: de betere Golf GTI?

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • BMW 1 Series 2021 Test Drive Review POV

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • BMW 128ti vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • 2021 BMW 128ti - Hot Hatch auf Winterreifen

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment

                              Working...
                              X