Oorspronkelijk geplaatst door Namaz
Bekijk Berichten
- het koppel verschil tussen verschillende motoren
- de evolutie bij fabrikanten
- de prijs die een autofabrikant wil betalen
- het verbruik / co² dat een klant verwacht
Oorspronkelijk was er bij BMW voor FWD, tot alle 2.0 i/D alleen de 6AT van AW (zit/zat in 50% van de auto's in de wereld)
Voor de kleinere vermogens werd dit nadien de 7 van Getrag, voor de grotere de 8 AT van AW
Nadien kwam er nog een speciale versie voor de 4x4 en voor de E-versies van die 8 AT AW
Een oudere RWD X1 had weer een 8 AT van ZF
Een 7AT van ZF, heeft nooit bestaan voor een FWD, die was er vroeger alleen voor enkele Porsches met RWD
ZF heeft alleen een 9 AT voor Fwd of AWD (gebruikt door Fiat Jeep Chrysler tot LandRover, Jaguar, ....)
Troost u, ik ben nog nooit een autoverkoper tegen gekomen, die juist weet welk type automaat er in al de eigen modellen zit, die hij verkoopt….(Opel, Audi, Ford, BMW, MB….)
Nochtans kan het schakel gedrag erg verschillen, zelf voor de zelfde automaat, met een andere motor
En ik koop niet graag een kat in een zak....
Comment