Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ferrari SF90 Stradale (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ferrari SF90 Stradale (2020)

    SNELSTE FERRARI OOIT IS EEN PLUG-IN HYBRIDE

    DÍT IS DE FERRARI SF90 STRADALE

    Ferrari parkeert een nieuwe extremist bovenaan zijn line-up: de SF90 Stradale. Hoewel de nieuwkomer niet voortkomt uit de bloedlijn van auto's als de Enzo Ferrari en LaFerrari, zijn de specificaties wel degelijk van dat niveau. Sterker nog, deze SF90 blaast die LaFerrari in ieder geval op papier voorbij.

    De SF90 Stradale is een auto die je in elk opzicht een superlatief kunt noemen. Dacht je namelijk dat de 3,9-liter grote V8 die in de zeer recent onthulde F8 Tributo 720 pk en 770 Nm levert de krachtigste achtcilinder van het merk ooit was? Vergeet het maar, deze SF90 Stradale heeft namelijk een doorontwikkelde en opgeboorde versie van die achtcilinder aan boord die 780 pk en 800 Nm uit zijn inhoud van 4 liter perst. Daar blijft het niet bij, de SF90 krijgt namelijk bijval van niet één, niet twee, maar drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen ligt op een heftige 1.000 pk, al is dat alleen beschikbaar in de heftige Qualify-modus.

    De oplettende lezer kan hier uit bovenstaande concluderen dat de SF90 Stradale geen 'reguliere' hybride is zoals de LaFerrari, maar een stekker heeft en dus een plug-in hybride is. Een groot verschil met de LaFerrari is het gegeven dat deze SF90 Stradale in serie gebouwd wordt en dat er dus geen beperkte oplage van beschikbaar is.

    De SF90 Stradale, het getal 90 in de naam verwijst naar het negentig jarig bestaan van Scuderia Ferrari, heeft zoals gezegd drie elektromotoren waarvan er eentje tussen de achter de voorstoelen geplaatste V8 en de, overigens nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling is geplaatst. De resterende twee zijn aan de vooras gekoppeld en kunnen elk een voorwiel aansturen. Inderdaad, dat maakt de SF90 tot een vierwielaangedreven supercar. De cijfers liegen er niet om. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 2,5 tellen achter de rug. Indrukwekkender zijn de 6,7 seconden die de 1.570 kilo wegende extremist naar de 200 km/h te katapulteren. De LaFerrari had daar enkele tienden langer voor nodig. De topsnelheid van de buitenissige plug-in ligt op 340 km/h. Heftig. Meer leuke cijfers: elke pk heeft slechts 1,57 te versjouwen en per liter wekt de V8 195 pk op. Het spoilerwerk van de nieuwe trots uit Maranello is bij 250 km/h goed voor 390 kilo neerwaartse druk.

    En, schreven we niet dat de SF90 Stradale een plug-in is? Dat klopt. De hybride-met-stekker heeft een 7,9 kWh groot accupakket, goed voor een elektrisch bereik van 25 km. De topsnelheid ligt in elektromodus op 135 km/h.

    Hoewel de koets van deze 4,71 meter lange, 1,97 meter brede en slechts 1,19 meter hoge SF90 Stradale enigszins doet denken aan die van de F8 Tributo, delen de twee op technisch vlak weinig tot niets met elkaar. Het merendeels uit koolstofvezel opgebouwde chassis van deze nieuwkomer dient namelijk als basis voor de nieuwe modellen van Ferrari met een V8 middenmotor. Ferrari zegt dat het nog een hele klus was om de aerodynamica en koeling van de aandrijflijn fatsoenlijk te krijgen. Of het uiterlijk geslaagd is, laten we in het midden. Extreem en voor Ferrari vernieuwend oogt het in ieder geval. Leuk detail: de achterspoiler kan openklappen.

    De cockpit van de SF90 Stradale, die overigen meer naar voren is geplaatst dan in auto's als de 488 en F8 Tributo, bevat een aantal opvallende zaken. Zo monteert Ferrari een stuur met een touchpad een touchknoppen met haptische feedback. In theorie kun je nagenoeg elke functie van de auto middels deze knoppen bedienen. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bestaat uit een 16-inch groot gebogen display. Leuk detail: de wijze waarop de bedieningshendel(s) van de automaat zijn vormgegeven zijn een verwijzing naar het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari's van weleer. Verder is de SF90 Stradale uitgerust met keyless entry, een functionaliteit die straks over andere modellen van het merk wordt uitgerold.

    Klanten kunnen kiezen uit twee SF90 Stradale-smaken. Naast een standaardversie is er een sportievere Assetto Fiorano-versie met andere schokdempers en dankzij het veelvuldiger toepassen van koolstofvezel voor zaken als de deurpanelen en titanium voor de uitlaat en de veren, 30 kilo lager gewicht. Vanbuiten is deze Assetto Fiorano-variant onder andere te herkennen aan een aangepaste achterspoiler die meer neerwaartse druk opwekt.

    Wat dit moois gaat kosten? Dat weten we later deze week. Begin 2020 komt -ie op de markt.

    Bron: Autoweek
















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Wow!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Hebben ze die ook voor mannen?

        Comment


        • #5
          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

          Comment


          • #6
            Mooi en modern ontwerp, Ferrari is goed bezig!
            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

            Comment


            • #7
              Oogt goedkoop, cliché en ordinair. Lijkt me meer een ontwerp voor Renault. Waarmee ik niet wil zeggen dat Renault goedkoop, cliché en ordinair zou zijn.

              Comment


              • #8
                Iemand mijn huis kopen? :o
                2013- Volvo V60 D3 R-Design
                2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

                Comment


                • #9
                  Immoweb kan helpen
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • #10
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11












                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Erste Testfahrt mit dem Ferrari SF90 Stradale

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              HET DAK ERAF!

                              DÍT IS DE FERRARI SF90 SPIDER!

                              Ferrari breidt uit. De machtige SF90 Stradale krijgt gezelschap van de SF90 Spider. Inderdaad, de opengewerkte variant van die 1.000 pk sterke plug-in hybride extremist!

                              Sinds medio vorig jaar zetelt de SF90 op de Ferrari-troon in Maranello. Net als enkele jaren geleden met de LaFerrari is de Ferrari die de scepter zwaait een plug-in hybride. De Ferrari SF90 Stradale heeft namelijk geen machtige V12 of V10, maar een geblazen 3,9-liter V8 die samen met een stel elektromotoren tot 1.000 pk kan leveren. Dat bloedsnelle stuk begerenswaardige electronica krijgt nu gezelschap van een open variant: de SF90 Spider. De elektrisch inklapbare hardtop laat zich in 14 tellen openen of sluiten.

                              Plug-in hybride

                              Net als de dichte Stradale is de Spider in elk opzicht een superlatief. Achter de stoelen ligt een net geen 4 liter grote V8 die met 780 pk en 800 Nm nog even een stuk potenter is dan de achtcilinder die in de F8 Tributo ligt. Die 780 pk afgevende machine is gekoppeld aan niet één, niet twee, maar aan drie elektromotoren die het vermogen opkrikken tot een ruggenwervelversplinterende 1.000 pk. Die bonk oerkracht is echter alleen beschikbaar in de speciale Qualify-modus. Het accupakket van de Stradale SF90 heeft een capaciteit van 7,9 kWh, goed voor een elektrische actieradius van zo'n 25 kilometer.

                              Bloedsnel

                              De SF90 Spider, die net als zijn dichte broer in het leven is geroepen om de negentigste verjaardag van de Scuderia Ferrari te vieren, heeft een achttraps automaat met dubbele koppeling. Eén van de drie elektromotoren is in de transmissie verwerkt, de overige twee krijgen elk in een voorwiel een plek. Je voelt hem al aankomen: de SF90 Spider is inderdaad een vierwielaandrijver. Die extra tractie die daardoor mogelijk wordt gemaakt, is wel nodig ook. De 1.670 kilo wegende sportwagen sprint in 2,5 tellen naar de 100 km/h. Daarmee is -ie nagenoeg zo snel als de dichte Stradale , hoewel de Spider door zijn open constructie 70 kilo meer in de schaal legt. Klik nog niet weg, er zijn namelijk meer indrukwekkende cijfers. In 7 tellen katapulteert de SF90 Spider zich naar de 200 km/h. De topsnelheid? Hou je vast. Een heftige 340 km/h. Wel moet je in elektromodus genoegen nemen met een top van 135 km/h. Het spoilerwerk van Ferrari's open vlaggenschip is bij een snelheid van 250 km/h goed voor 390 kilo neerwaartse druk.

                              De basis van de 4,71 meter lange, bijna 2 meter brede en slechts 1,2 meter hoge SF90 Spider is natuurlijk nagenoeg identiek aan die van de reeds bekende SF90 Stradale. Dat betekent ook dat het leeuwendeel van het chassis is opgebouwd uit koolstofvezel. Het interieur is logischerwijs ook afkomstig uit de dichte Stradale. Ook in deze kakelverse Italiaanse supersporter dus een vrij minimalistisch ogend interieur compleet met een uitgebreid digitaal instrumentarium en een aan de onderzijde afgeplat stuurwiel waarop een arsenaal aan aanraakgevoelige knoppen is gehuisvest. De bedieningshendels van de automaat zijn vormgegeven als het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari's, een leuk detail. Ferrari levert van de dichte SF90 een Assetto Fiorano-versie die met een wagengewicht van 1.570 kilo nog eens dertig kilo lichter is dan het origineel. Ook van de SF90 Spider komt zo'n smaak. Die extra hardcore versie heeft onder meer andere dempers, een afwijkende achterspoiler voor meer downforce en is dankzij onder meer koolstofvezel deurpanelen en een titanium uitlaatsysteem 21 kilo lichter dan de normale Ferrari SF90 Spider.

                              De Italiaanse prijs, exclusief belastingen, ligt echter op € 473.000. Dat is zo'n tien procent meer dan de dichte SF90 Stradale er kost. De komst van de SF90 Spider vergroot Ferrari's klantenbestand verder, meldt Maranello. De fabrikant geeft aan dat bijna 50 procent van de SF90 Stradale-klanten nieuw voor het merk is.






















                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                FIRST LOOK: 2021 SF90 Spider Is A Topless Ferrari With 1000 HP

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Ferrari SF90 - Eerste Kennismaking

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik heb er gisteren eentje zien rijden aan de Ferrarigarage in Latem....
                                    2008 Opel Corsa 1.7CDTI
                                    2009 Mazda 2 1.5 Sport

                                    Comment


                                    • #19
                                      Dit mag je nóóit met het dak van de Ferrari SF90 Spider doen

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        edit.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X