Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Puma (2019)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Puma (2019)

    PUMA ZET KLAUWEN IN CROSS-OVERSEGMENT

    DÍT IS DE NIEUWE FORD PUMA!

    De Ford Puma is terug, maar op een compleet andere manier dan je gewend bent. Bijna twee decennia na de lancering van de door Ian Callum getekende oer-Puma presenteert Ford een compleet nieuwe Puma. Inderdaad, een compacte cross-over!

    Compacte cross-overs zijn er in overvloed en Ford voegt doodleuk een tweede kleine hoogpotige toe aan dat segment, waarin het merk immers al actief is met de EcoSport. Inderdaad, de Puma vervangt de ietwat lauwwarm ontvangen EcoSport niet. Ford ziet de EcoSport als de auto voor wie een cross-over graag doorspekt ziet met stoere SUV-achtige elementen. Deze volledig nieuwe Puma moet de consument tevreden stellen die lifestyle en sportiviteit hoger op de prioriteitenlijst hebben staan.

    Dat lifestyle-hoofdstuk snijden we als eerste aan, want deze Puma is duidelijk niet het meest bescheiden jongetje van de klas. Hier staat een cross-over voor wie zich graag in de kijker rijdt, maar de Puma onderscheidt zich op een bijzondere manier van zijn klassegenoten. Fords benjamin heeft onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts, Design Director Ford Europe, namelijk een opvallend vrolijk koetswerk gekregen. Grote, blije kijkers die zich hoog op de hoeken van de neus bevinden, kenmerken samen met een grote grille het vooraanzicht. De Puma kijkt opvallend sympathiek en positief de wereld in. Uitgesproken wielkasten kenmerken de flanken en achterop zien we niet alleen een dakspoiler, maar ook achterlichten die met een beetje fantasie zelfs doen denken aan de exemplaren die Renault achter op de Clio schroeft. De daklijn loopt enigszins af om de eerder aangehaalde sportieve genen van de auto te benadrukken, en dat is niet zomaar.

    De Puma staat namelijk op een verlengde én verbrede versie van het B-platform, waarvan ook de Fiesta gebruikmaakt. Inderdaad, een auto die bekend staat om zijn dynamische eigenschappen. De Puma is met 4,19 meter zo’n 14 centimeter langer dan de Fiesta. De wielbasis is met 2,59 meter zo’n 9 centimeter langer. De spoorbreedte komt met 1,56 meter overeen met die van grote broer Focus. Het platform is op diverse punten aangepast en verstevigd om zo veel mogelijk van het Fiesta-DNA in een cross-over te verwerken. Dat klinkt veelbelovend, maar natuurlijk is de Puma ook behoorlijk praktisch ingesteld.

    Dat begint al bij de achterklep, die zich optioneel met een schopbeweging onder de achterbumper laat openen. Dat is in dit segment bijzonder en hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om in je kleine cross-over op massagestoelen te zitten. De stoelen zijn zelfs leverbaar met eenvoudig afneembare en dus ook wasbare stoelhoezen. Hogere ogen gooit de Puma met de ruimte die zich achter de klep bevindt. Met een inhoud van 456 liter is die namelijk werkelijk enorm. Ter vergelijking: de huidige Renault Captur slokt net geen 380 liter op en zelfs de Skoda Kamiq komt niet verder dan 400 liter. Wel zit er zo’n 80 liter van de 456 liter verstopt in een kunststof bak onder de laadvloer. Dat is fijn voor het vervoeren van zaken waar je de bekleding liever niet mee in aanraking laat komen. In de bak zit zelfs een plug die je eruit kunt trekken om water weg te laten lopen. Eenvoudig schoonmaken dus. Wie liever een gewoon reservewiel heeft, krijgt een minder diepe bagagebak.

    Mild hybrid

    Ford kondigde eerder dit jaar al mild hybrid-versies aan van de Fiesta en de Focus en ook deze Puma profiteert van die techniek. Op de motorenlijst komt namelijk een 1.0 EcoBoost-driecilinder te staan die samenwerkt met een starter-generator. Energie die normaal gesproken bij remmen en uitrollen verloren gaat, wordt opgeslagen in lithium-ionaccu. Die energie wordt vervolgens gebruikt tijdens bijvoorbeeld accelereren en dat drukt het verbruik.

    Die 1.0 Mild Hybrid is er in twee versies, met 125 pk en met 155 pk. Beide zouden gemiddeld 5,4 l/100 km moeten verbruiken. Het systeem bepaalt zelf of het de benzinemotor ontlast door tot 50 Nm koppel ‘te vervangen’ door elektrohulp of dat het tot 20 Nm extra koppel boven op het normale koppel levert. Verder staan er ook normale EcoBoost-benzine- en EcoBlue-dieselmotoren op de lijst, waarvan er eentje een 125 pk sterke EcoBoost-driecilinder zonder mild hybrid is, Fords eerste driepitter met cilinderuitschakeling. Op de internationale motorenlijst staan verder ook een 120 pk sterke 1.5-dieselmotor en een 90 pk sterke 1.0-benzinemotor, maar deze komen waarschijnlijk niet naar Nederland. Van de komst van een EV-versie is geen sprake, terwijl auto's als de nieuwe Peugeot 2008 wél met een volledig elektrohart op de markt komen.

    Ford levert de Puma straks in elk geval als luxueus aangeklede Titanium en als sportief versierde ST-Line. De Puma wordt straks net als de EcoSport gebouwd in het Roemeense Craiova en gaat aan het eind van dit jaar in de verkoop. Op prijzen en andere info zullen we nog eventjes moeten wachten.

    Bron: Autoweek
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Ziet er goed uit. Ze doen toch allemaal mee, dus Ford ook maar
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Concurrent voor de T-cross

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            pff de oude puma altijd een mooie wagen gevonden en nu verneuken ze dat weer met de zoveelste kak suv
            lets have some more member berries

            Comment


            • #7
              De echte was natuurlijk veel mooier,maar i like it,praktischer ook,maar het oog mag ook wat hebben.

              Comment


              • #8
                Geef dat ding dan een andere naam, kiekens.

                Comment


                • #9
                  Wat mij opvalt: de vorige was een zeer sportieve wagen die weinig woog.
                  2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                  2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                  2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                  Comment


                  • #10
                    Ik snap niet dat ze de oude naam die aan een bepaald model was toegekend, ineens gebruiken voor een heel ander model. Alsof het compleet onmogelijk was om een nieuwe naam te verzinnen

                    Maar bij Ford kennen ze daar wel iets van. Zie maar naar de Galaxy en de Maverick in het verleden.

                    Comment


                    • #11
                       
                      2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                      2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                      2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                      Comment


                      • #12
                        Ik vind de laatste tijd geen enkele Ford mooi maar dit gaat wel de goede richting op! Ik vind hem zelfs mooi ... Alleen wel te klein voor mij en weet niet goed waarom ze nu zowel de Puma hebben, de EcoSport en de fiesta active ...
                        Last edited by kevin_krystofiak; 26/06/2019, 16:00.
                        2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                        Comment


                        • #13
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Eindelijk na de Focus opnieuw een mooie Ford. Ziet er goed uit!
                            freude am fahren

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door RUBN Bekijk Berichten
                              Eindelijk na de Focus opnieuw een mooie Ford. Ziet er goed uit!
                              Absoluut, en dan met een 1.0ltr EcoBoost motor met Mild Hybrid, 155 pk.



                              There are Pretenders among us.....
                              Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                              Comment


                              • #16
                                Heb even een Photoshopje gemaakt.



                                Omdat ik met dit soort auto's nooit de bagger in zou gaan, zou er bij mijn gewoon een aangepast onderstel onderkomen voor straat gebruik.
                                Ik verwacht ook wel genoeg mogelijkheden op dat gebied, H&R en KW, zullen wel vrij snel met iets komen.

                                There are Pretenders among us.....
                                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik ben ook erg benieuwd of dit onder de 40 ruggen gaat blijven als top of the range versie.
                                  There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vind het een serieus interessante auto.
                                    There are Pretenders among us.....
                                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ben benieuwd wanneer er een nieuwe Cougar komt in de vorm van een SUV

                                      Comment


                                      • #20
                                        2020 Ford Puma Small Crossover Looks Kinda Cute In ST Guise.



                                        There are Pretenders among us.....
                                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X