OPVALLEND: GÉÉN PSA-KRACHT!
OPEL PRESENTEERT VERNIEUWDE ASTRA
Opel trekt het doek van een vernieuwde Astra. De auto krijgt een ietwat aangescherpt front, maar maakt vooral kennis met nieuwe motoren.
Iedere vernieuwing van een bestaand, door GM ontworpen Opel is momenteel interessant, want Opels nieuwe baas PSA gooit er natuurlijk graag een eigen sausje overheen. In het geval van de Astra roept de nieuwe motorenlijst echter vooral vraagtekens op. Het gaat namelijk om 1,2-liter driecilinders, zoals ook Peugeot, Citroën en DS die gebruiken. Opel beweert echter bij hoog en bij laag dat het niet om PSA-blokken maar om GM-motoren gaat. Dat verklaart ook waarom de vermogen- en koppelcijfers net niet overeen komen. De Opel-1.2 is er met 110, 130 of 145 pk en is in alle gevallen gekoppeld aan een handbak.
Wie automaat wil rijden, komt automatisch terecht bij een 1.4-driecilinder die eveneens helemaal nieuw is. Die wordt in alle gevallen gekoppeld aan een nieuwe CVT-automaat die zich indien gewenst met zeven voorgeprogrammeerde verzetten laat schakelen.
De 1.6 CDTi-dieselmotor maakt plaats voor een nieuwe 1.5D die het eveneens met drie cilinders moet doen. Dit blok is beschikbaar met 105 of 122 pk. Laatstgenoemde wordt gekoppeld aan een 9-trapsautomaat, ook al zo’n opvallende transmissiekeuze.
Het doel van de nieuwe motoren is volgens Opel vooral om de CO2-uitstoot terug te dringen en op dat vlak noteert de Astra inderdaad nette cijfers. Verbruik en uitstoot worden met 5 tot zelfs 19 procent teruggedrongen en voor de 1.2 geeft Opel een verbruik van zo’n 1 op 19 volgens de WLTP-cyclus op. De CO2-uitstoot voor deze motor komt uit tussen de 120 en 127 g/km.
Niet alleen de aandrijflijnen zijn nieuw, ook het onderstel is aangepakt. Nieuwe schokdempers moeten zorgen voor meer comfort, terwijl het optionele Sport Chassis juist strakkere dempers en een directere besturing biedt.
Aan de buitenkant blijven de verschillen beperkt tot een anders ingedeelde voorbumper, waarbij ook de grille een nieuwe vorm en indeling krijgt. De matrix-ledkoplampen van de bestaande Astra mogen blijven. Van binnen treffen we een digitaal instrumentarium aan en een nieuw infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay.
Bron: Autoweek
OPEL PRESENTEERT VERNIEUWDE ASTRA
Opel trekt het doek van een vernieuwde Astra. De auto krijgt een ietwat aangescherpt front, maar maakt vooral kennis met nieuwe motoren.
Iedere vernieuwing van een bestaand, door GM ontworpen Opel is momenteel interessant, want Opels nieuwe baas PSA gooit er natuurlijk graag een eigen sausje overheen. In het geval van de Astra roept de nieuwe motorenlijst echter vooral vraagtekens op. Het gaat namelijk om 1,2-liter driecilinders, zoals ook Peugeot, Citroën en DS die gebruiken. Opel beweert echter bij hoog en bij laag dat het niet om PSA-blokken maar om GM-motoren gaat. Dat verklaart ook waarom de vermogen- en koppelcijfers net niet overeen komen. De Opel-1.2 is er met 110, 130 of 145 pk en is in alle gevallen gekoppeld aan een handbak.
Wie automaat wil rijden, komt automatisch terecht bij een 1.4-driecilinder die eveneens helemaal nieuw is. Die wordt in alle gevallen gekoppeld aan een nieuwe CVT-automaat die zich indien gewenst met zeven voorgeprogrammeerde verzetten laat schakelen.
De 1.6 CDTi-dieselmotor maakt plaats voor een nieuwe 1.5D die het eveneens met drie cilinders moet doen. Dit blok is beschikbaar met 105 of 122 pk. Laatstgenoemde wordt gekoppeld aan een 9-trapsautomaat, ook al zo’n opvallende transmissiekeuze.
Het doel van de nieuwe motoren is volgens Opel vooral om de CO2-uitstoot terug te dringen en op dat vlak noteert de Astra inderdaad nette cijfers. Verbruik en uitstoot worden met 5 tot zelfs 19 procent teruggedrongen en voor de 1.2 geeft Opel een verbruik van zo’n 1 op 19 volgens de WLTP-cyclus op. De CO2-uitstoot voor deze motor komt uit tussen de 120 en 127 g/km.
Niet alleen de aandrijflijnen zijn nieuw, ook het onderstel is aangepakt. Nieuwe schokdempers moeten zorgen voor meer comfort, terwijl het optionele Sport Chassis juist strakkere dempers en een directere besturing biedt.
Aan de buitenkant blijven de verschillen beperkt tot een anders ingedeelde voorbumper, waarbij ook de grille een nieuwe vorm en indeling krijgt. De matrix-ledkoplampen van de bestaande Astra mogen blijven. Van binnen treffen we een digitaal instrumentarium aan en een nieuw infotainmentsysteem met Android Auto en Apple Carplay.
Bron: Autoweek
Comment