Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lotus Evija (Type 130)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lotus Evija (Type 130)



    First Look: The Lotus Evija (Type 130)

    The world’s first fully electric British hypercar, the all-new Lotus Evija, has been revealed.
    With unparalleled performance and a target power output of 2,000 PS, it sets new standards in terms of advanced EV engineering.
    Quite simply, the Lotus Evija is the most powerful series production road car ever built.

    Like all Lotus cars throughout the brand’s storied 71-year history, the Evija has been precision-engineered to deliver an outstanding driving experience both on the road and track.
    It is the most dynamically accomplished model ever built by the company, setting new standards for Lotus driving performance.
    Above all else, it is ‘For The Drivers’.

    As a name, Evija (pronounced ‘E-vi-ya’) means ‘the first in existence’ or ‘the living one’.
    It is highly appropriate; Lotus has an unquestionable reputation for its pioneering approach in both automotive and motorsport.

    There are Pretenders among us.....
    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

  • #2








    There are Pretenders among us.....
    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

    Comment


    • #3




      There are Pretenders among us.....
      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

      Comment


      • #4
        ELEKTRISCHE HYPERCAR IS EERSTE NIEUWE LOTUS IN JAREN

        DÍT IS DE LOTUS EVIJA!

        Lotus heeft de laatste jaren de ene na de andere speciale editie uitgebracht van auto's als de Elise, Exige en Evora. Nu is het moment eindelijk daar dat de kleine Engelse fabrikant een volledig nieuw model uitbrengt. En hoe. We maken kennis met de eerste écht nieuwe Lotus in jaren, en dat is direct deze Evija.

        Lotus breidt zijn portfolio uit met een volledig elektrische hypercar. Aanvankelijk ging die auto onder codenaam Type 130 door het leven, maar tijdens het Goodwood Festival of Speed werd bekend dat die stekkersporter de naam Evija zou krijgen. Vandaag beleeft de Evija zijn digitale debuut.

        De Evija is niet alleen de eerste nieuwe Lotus in jaren, maar ook het eerste model dat volledig is ontwikkeld onder de vleugels van moederbedrijf Geely. Dat daar een hoop kapitaal vandaan komt, lijkt direct duidelijk. De cijfers liegen er immers niet om. De dankzij vier elektromotoren vierwielaangedreven Evija heeft een beoogd vermogen van maar liefst 2.000 pk en 1.700 Nm. Daarmee moet het de krachtigste auto worden die ooit in serieproductie is gegaan. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h moet in minder dan drie tellen achter de rug zijn. Indrukwekkender zijn de minder dan 9 seconden die nodig zijn om een snelheid van 300 km/h te bereiken. Van 100 km/h doorknallen naar 200 km/h neemt minder dan 3 tellen in beslag. Evija's topsnelheid: 320 km/h.

        Interessant is ook de actieradius. Wie het dankzij een uit koolstofvezel vervaardigde koets slechts 1.680 kilo wegende Engelse stekkermonster met fluwelen hand bediend, moet namelijk 400 kilometer ver kunnen komen. Het 70 kWh grote accupakket krijgt een plek achter de voorstoelen en daarmee moet de gewichtsverdeling volgens Lotus overeenkomen met die van een supercar met een middenmotor. Leuk weetje: de monocoque legt slechts 129 kilo in de schaal. Om de lichtgewicht magnesium wielen zijn Pirelli Trofeo R-banden gevouwen. De remmerij bestaat onder andere uit koolstofkeramische schijven.

        De auto meet 4,46 meter in de lengte, is 2 meter breed en slechts 1,22 meter hoog. De bodemspeling bedraagt slechts 10,5 centimeter. Opvallende zaken: de van actieve aerodynamica voorziene koets is doorspekt met koelsleuven en -openingen. Twee tunnels klieven de auto van achteren bezien in stukken. De tunnels zelf zijn optisch omringd door de achterlichtunits. Ook heeft de Evija indrukwekkend openslaande vlinderdeuren. Het achteruitrijlicht is in de T verwerkt van de op de kont van de Evija geschreven merknaam. Reguliere buitenspiegels ontbreken, in plaats daarvan beschikt de Evija over nabij de voorschermen geplaatste camera's op stokjes. Voor zowel het grootlicht als het dimlicht maakt de Evija gebruik van lasertechniek. High-tech.

        Het interieur ademt een high-tech sfeer en doet zelfs enigszins denken aan de manier waarop McLaren de werkplekken van zijn supersporters invult. De auto is in de standen Range, City, Tour, Sport en Track in te stellen. De deuren laten zich alleen met de afstandsbediening openen en zijn middels een knopje in een knoppeneiland aan het hemeltje weer te sluiten. Achter het bijzonder vormgegeven stuur zien we een digitaal instrumentarium. Tussen de stoelen is een diagonale 'ski-helling' geplaatst, zoals Lotyus het zelf omschrijft. Op dit schuin geplaatste paneel zijn touchknoppen met haptische feedback geplaatst waarmee diverse zaken in te stellen zijn.

        Met de naam Evija, wat staat voor 'de levende', volgt Lotus zijn traditie om zijn modelnamen met een 'E' te laten beginnen. De Evija zal de eerste écht volledig nieuwe auto van het merk zijn sinds het onder de vleugels van Geely opereert. Lotus gaat slechts 130 exemplaren bouwen, auto's die met de hand worden gemaakt in het Engelse Hethel. De kale vanafprijs is vastgesteld op 1,7 miljoen pond, grofweg € 1,88 miljoen. Wie een aanbetaling van pak 'm beet € 277.000 doet, is verzekerd van een productieplek. In 2020 moeten de eerste exemplaren het levenslicht zien. Is dat allemaal te gortig? Tussen de regels door geeft Lotus de hint dat de Evija ook als topmodel geldt van een straks volledig nieuw Lotus-gamma. Reken dus eindelijk op meer nieuwkomers uit Hethel.














        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Misschien wil een moderator 'first look' uit de topic titel verwijderen want dit is geen first look meer
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Nog wat vleugels eraan,en hij stijgt op:-).

            Comment


            • #7

              Comment


              • #8
                Ik denk dat er na een slordige 100 km gummen de accu's leeg zijn, zeker als je met fluwelen handschoenen rijd (lees als een oud wijf rijd) maar 400 km ver komt.
                There are Pretenders among us.....
                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                Comment


                • #9
                  Ik ga er eentje kopen.Nog vijf eeuwen sparen sé.

                  Comment


                  • #10
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      JPS LIVERY

                      LOTUS EVIJA MAAKT 'PUBLIEKSDEBUUT' IN ICONISCHE KLEUREN

                      Lotus heeft haar gloednieuwe hypercar, de Evija, voor het eerst in het openbaar laten zien. De Evija wordt uitgedost in een kleurstelling die ongetwijfeld veel autosportliefhebbers direct herkennen.

                      De volledig elektrische Lotus Evija is tot op heden rijdend enkel met een soort camouflageprintje getoond. Dat ging dan om een test achter de schermen. Vandaag komt daar verandering in, want Lotus stuurt de productieversie de wegen bij Goodwood op. Tijdens de Goodwood Speedweek is men op pad gegaan met een Evija in de befaamde John Player Special-kleurstelling van Lotus F1-auto's uit de jaren 70 en 80. Volgens velen één van de allermooiste kleurstellingen uit de geschiedenis van de Formule 1. Overigens werd er ook een oranjekleurige Evija getoond (laatste foto).

                      Hoewel er bij het evenement geen bezoekers aanwezig konden zijn vanwege de coronapandemie, waren er niet alleen Lotus-medewerkers aanwezig. De zoon van de Goodwood-organisator en eigenaar van het landgoed, Lord March, mocht meerijden in de Evija. Dat was volgens hem een geweldige ervaring en we begrijpen wel waarom. De Evija heeft vier elektromotoren die tot maximaal 2.000 pk loslaten op alle vier de wielen. In minder dan drie seconden zit de Evija vanuit stilstand op 100 km/h en nog veel indrukwekkender zijn de slechts negen seconden die nodig zijn om op 300 km/h uit te komen.

                      Aanvankelijk was het de bedoeling om dit jaar te beginnen met de productie van de Evija, maar dat lijkt - ongetwijfeld vanwege de corona-uitbraak - vertraging te hebben opgelopen. Volgens eerdere berichten gaat de Evija zo'n € 1,88 miljoen kosten. Daar krijg je dan wel een tot 130 exemplaren gelimiteerde hypercar die qua vermogen vrijwel alles achter zich laat. Interessant detail: als je het rustig aan doet, moet je er volgens Lotus ook nog eens tot 400 kilometer mee kunnen afleggen. We kunnen ons goed voorstellen dat de gelukkige toekomstige eigenaren dat in de praktijk niet gaan proberen.

















                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment

                      Working...
                      X