Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Honda E (2020)
Collapse
X
-
Testje: Honda e / Mini Cooper SE:
Ons verdict:
Qua ontwerp staan de Mini Cooper SE en de Honda e diametraal tegenover elkaar: de ene is een op het verleden geïnspireerde voorwieltrekker die probeert naar de toekomst te kijken door de elektrische toer op te gaan, de andere een achterwielaandrijver met de motor achterin die resoluut mee is met zijn tijd en al klaar is voor morgen. Tegenover zoveel technologie en durf moet de Mini het hoofd buigen, terwijl de Honda zich ook nog eens onderscheidt met een opmerkelijk schokdempingscomfort en een al even opmerkelijk reëel dynamisch potentieel. Aangezien het gaat om stadsauto’s (qua formaat, maar ook door hun beperkte rijbereik), lijken de keuzes die de Honda maakt op het vlak van afstelling, gericht op comfort en sereniteit, ons coherenter dan die van de Mini, die soms (met name voor het stuur) op het randje van karikaturaal zijn.
1. Honda e 15,40 / 20 punten
2. Mini Cooper SE 13,20 / 20 punten
Bron: [www.autogids.be]
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Testje:
FUTURISTISCH
HONDA E
Honda zet met de E een compleet uniek, zelfs buitenaards ogend model op de wereld. Hoewel hij ontegenzeggelijk retro-elementen heeft, valt in het straatbeeld vooral op hoe ontzettend futuristisch de auto oogt.
Met zijn gladde koets, verzonken deurgrepen, ontbrekende buitenspiegels en ronde led-lichtunits ziet de Honda E eruit als een van de beursvloer ontsnapte designvisie voor het jaar 2050. Naast hem verbleken zelfs hagelnieuwe middenklassers subiet tot verouderde modellen, zo groot is de visuele impact van het model. Vanbinnen is de elektrische Honda al even bijzonder. Het feit dat hij een stel traditionele knoppen voor het instellen van de binnentemperatuur heeft, mag gerust opmerkelijk heten; met vijf naast elkaar geplaatste schermen is er ruimte genoeg voor een digitale oplossing. Maar Honda meent terecht dat sommige zaken beter direct bereikbaar kunnen zijn. Zelfs de gebruikte materialen zijn speciaal, waarbij het natuurlijk ogende hout en de aparte bekledingsstoffen voor een opmerkelijk huiselijke sfeer zorgen. Ook het zeer hoge kwaliteitsniveau valt in positieve zin op: de afwerking is nagenoeg onberispelijk.
Helder menu
De schermengalerij in de E lijkt op het eerste gezicht misschien een gimmick, maar blijkt in de praktijk wel degelijk functioneel te zijn. De buitenste twee schermen vertonen het beeld van de standaard geleverde digitale buitenspiegels, die door hun heldere beeld veel bijdragen aan het zicht rondom, dat dankzij de relatief hoge zit en het voor hedendaagse begrippen grote glasoppervlak toch al goed voor elkaar is. Bij twijfel is één druk op de knop genoeg is om een heel scala aan zij- achter- en bovenaanzichten op het scherm te toveren. De drie resterende schermen zijn een digitaal instrumentarium en twee touchscreens voor het infotainment. Deze doen nagenoeg hetzelfde en beschikken allebei over een set naar smaak in te delen snelkoppelingen en een helder menu. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om het navigatiescherm te combineren met het mediascherm of een uitgebreide boordcomputer. Eén druk op een altijd zichtbare tegel is genoeg om de schermen te verwisselen, zodat het voor een passagier ook simpeler wordt om bestemmingen op te zoeken of door afspeellijsten te bladeren. Het werkt verrassend intuïtief; de Japanners hebben goed gekeken naar de bedieningsstructuur van smartphones en bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om snel door de laatst gebruikte apps te struinen.
Weinig bagageruimte
Dat de Honda geen middentunnel heeft, verraadt al dat hier niet is gekozen voor een conventionele opstelling; de E heeft technisch niets met de benzinemodellen van Honda te maken. De motor ligt achterin, onder de bagageruimte. Dat die daardoor erg klein uitvalt (171 liter), zou nog niet zo erg zijn als er ook voorin nog wat ruimte voor spullen was, maar dat is helaas niet het geval. Achterin is de Honda vrij krap. De achterin geplaatste motor levert wel de eerdergenoemde, minuscule draaicirkel op.
In de basisversie levert de elektromotor 100 kW/136 pk. Wij reden de duurdere Advance, die behalve over meer uitrusting over 154 pk beschikt. Met 1.525 kg is hij voor zijn segment uiteraard behoorlijk zwaar, maar voor een EV valt het allemaal wel mee. Door de extra kilo’s voelt de E zelfs ‘substantiëler’ aan, alsof het een grotere auto is. Veel gewicht is in beginsel een handicap, maar wat helpt is dat de kilo’s zoveel mogelijk onderin de auto zijn gestopt. Mede daardoor voelt de E aan als een uitgebalanceerde, comfortabele auto. De besturing is licht, maar ook tamelijk gevoelloos. Je zit dicht bij het stuur, maar ook behoorlijk rechtop en relatief hoog.
150 kilometer
Het is opmerkelijker dat Honda al dat moois niet completeert met een serieus accupakket, maar volstaat met bruto 35,5 kWh. Erger is misschien nog wel dat het verbruik tegenvalt. Van een auto die vanaf het begin als EV is ontwikkeld, mag je optimale efficiëntie verwachten. Honda voert als argument aan dat het bereik van de E voor de meeste mensen meer dan toereikend is, maar in het dagelijks leven biedt een grotere accu toch een serieuze meerwaarde; nu rijd je in de E altijd met een schuin oog op de stroomvoorraad. Het laden kan de Honda met maximaal 60 kW. Op wisselstroom gaat het ongeveer even snel, maar er is geen driefasenlader verkrijgbaar. Voor de berekening van de actieradius gaan we voor de eerlijkheid uit van de volledige accucapaciteit, terwijl in werkelijkheid niet de complete inhoud bruikbaar is. Mede daarom is het met de Honda in de praktijk al na zo’n 150 km tijd om een laadpaal te zoeken. Dat maakt de kekke Japanner amper geschikt voor wie veel grote afstanden rijdt.
SPECIFICATIES
Brandstof elektrisch Motor 1 elektromotor Maximaal vermogen 113 kW / 154 pk Accu capaciteit 36 kWh Lengte / breedte / hoogte 3.894 mm / 1.752 mm / 1.512 mm Wielbasis 2.530 mm Massa leeg 1.525 kg Laadvermogen 0 kg Banden 185/60R16 Topsnelheid 145 km/h Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 9,5 s) Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s Stroomverbruik (WLTP) 18,0 kWh/100km CO2-uitstoot 0 g/km Actieradius (WLTP) 220 km
EINDOORDEEL
3,5 / 5
De Honda E is een elektrische auto die veel passie uitstraalt en die ook hoogwaardig en vooruitstrevend overkomt. Dat deze unieke auto geen betere aandrijflijn is gegund, is daardoor extra zonde.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik zie die Honda E nooit, maar dan ook nooit, rijden.
Toevallig vorige week in Rome ene gespot, dat is alles. Ik herinner mij dat die in België gelanceerd is op het autosalon van 2020. Nog steeds hier geen enkele gezien...
Te duur? Te kleine range?
In ieder geval spijtig, want vind het een sympathiek modelleke
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten36000 voor een stadsauto'tje is er wel los over ja...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
Moet je ook eerlijk in zijn, welke gewone particulier geeft dat eraan? Niemand
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment