Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Volkswagen ID.3 (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • VW, het blijven sjoemelaars.

    Comment


    • Goed ID: haperende Volkswagens terug naar garage Problemen met haperende software van elektrische auto’s dwingt Volkswagen om alle auto’s uit de ID-serie terug te halen naar de garage. Daar krijgen ze een update van de software. De lancering van de ID.3 vond al maanden later plaats dan gepland door softwareproblemen. Nu regent het klachten over storingen met de elektronica, navigatie, gebruiksgemak en actieradius. Het is een valse start voor de intelligent design serie van Volkswagen. (FD, p.1)

      Het was vorig jaar de best verkochte elektrische auto in Nederland, maar veel kersverse eigenaren van de Volkswagen ID3 lopen al een tijdje tegen diverse problemen aan. Snel opgelost zijn die niet. Vorig jaar werden de auto's al opgeroepen voor een software-update die binnenkort moet plaatsvinden.
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • Mijn schoonzoon is burgerlijk ingenieur en heeft onlangs ook zijn ID3 in ontvangst mogen/moeten nemen als bedrijfswagen.

        Die is bijna zelf aan't programeren gegaan.
        Hij zegt...hoe moeilijk kan zoiets nu zijn? LOL

        Comment


        • Software is wel enorm ingewikkeld. Ik zou zelfs zeggen, ingewikkelder dan hardware. Ben ook software engineer van beroep en mja de complexiteiten waar ik dagelijks mee geconfronteerd wordt... het gaat niet enkel om de boordcomputer van de auto zelf maar ook hoe alles met elkaar verbonden is via internet tegenwoordig.
          Klein voorbeeld, als er iets aan de software op de servers van VW iets verandert om een nieuwe functie toe te kunnen voegen, moet je er niet alleen voor zorgen dat die nieuwe functie werkt, maar ook dat de aanpassingen geen problemen veroorzaken voor auto's met een oude versie van de software. De kleinste wijziging kan soms al voor incompatibiliteit leiden. Hetzelfde geldt voor de mobiele app die er aan verbonden is. En je kan ook niet alle auto's of smartphones tegelijk updaten. Elke uitrol van een update is in feite een mijnenveld. Als je dat niet uitgebreid test vooraf, kan je er bijna zeker van zijn dat er iets mis gaat.
          En dat staat dan nog los van bugs of onvolkomenheden in de software zelf.
          (Goeie) software engineers lijken ook met de dag schaarser te worden, ik krijg dagelijks jobaanbiedingen. Ik zou zeggen aan al die recruteerders: leer programmeren!
          Last edited by sunking; 19/02/2021, 20:09.

          Comment


          • https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...date-op-komst/

            Nog een artikel over vele software problemen.
            Een duurtester die tijdens de duurtest door een andere wagen vervangen moet worden omdat VW de problemen niet opgelost krijgt...

            Ook de Golf 8 heeft volgens Autobild veel software problemen: https://www.autobild.de/artikel/vw-g...-18789059.html

            Naar het schijnt zijn er slecht 32 ID.3's ingeschreven in 2021 tot nu toe. Waarschijnlijk voornamelijk omdat de bijtelling nu weer hoger is, dus allemaal vorig jaar nog ingeschreven, maar toch. Privé verkoopt dat dan toch ook niet zo goed.
            Last edited by Chris_147; 20/02/2021, 10:07.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
              Software is wel enorm ingewikkeld. Ik zou zelfs zeggen, ingewikkelder dan hardware. Ben ook software engineer van beroep en mja de complexiteiten waar ik dagelijks mee geconfronteerd wordt... het gaat niet enkel om de boordcomputer van de auto zelf maar ook hoe alles met elkaar verbonden is via internet tegenwoordig.
              Klein voorbeeld, als er iets aan de software op de servers van VW iets verandert om een nieuwe functie toe te kunnen voegen, moet je er niet alleen voor zorgen dat die nieuwe functie werkt, maar ook dat de aanpassingen geen problemen veroorzaken voor auto's met een oude versie van de software. De kleinste wijziging kan soms al voor incompatibiliteit leiden. Hetzelfde geldt voor de mobiele app die er aan verbonden is. En je kan ook niet alle auto's of smartphones tegelijk updaten. Elke uitrol van een update is in feite een mijnenveld. Als je dat niet uitgebreid test vooraf, kan je er bijna zeker van zijn dat er iets mis gaat.
              En dat staat dan nog los van bugs of onvolkomenheden in de software zelf.
              (Goeie) software engineers lijken ook met de dag schaarser te worden, ik krijg dagelijks jobaanbiedingen. Ik zou zeggen aan al die recruteerders: leer programmeren!
              Of leer testen, daar kan je ook een mooie boterham mee verdienen!

              En het moet niet alleen correct werken (kunnen we na al die jaren nog steeds niet), maar ook security moet goed zitten (want auto hangt aan het internet), betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en de code moet ook nog eens gemakkelijk (dus goedkoop) te onderhouden en uit te breiden zijn.
              Ik zou graag eens een uitgebreid artikel lezen over de software development bij Tesla. Valt veel uit te leren denk ik.

              Comment


              • Nimmt VW das Dach vom ID.3?







                Mit dem VW ID.3 Cabrio könnte 2023 eine offene Variante des Elektroautos zum attraktiven Preis in Serie gehen. Wir zeigen eine erste Illustration!
                There are Pretenders among us.....
                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                Comment


                • Interessante info: https://www.electrive.com/2021/03/04...analyzes-id-3/

                  Comment


                  • Naar het schijnt lopen de verkopen in Nederland al niet meer goed: https://www.autointernationaal.nl/20...-zo-succesvol/

                    162 stuks op 3 maanden tijd (die dan ook nog eens in aanmerking komen voor 8% bijtelling!) lijkt me niet veel.
                    Zelf heb ik eens naar de VW website gekeken, maar er zijn zoveel versies waarbij het echt niet duidelijk is welke batterij, motor of uitrusting je hebt. Vond ik heel verwarrend!
                    Ze bieden maar amper meer keuzes dan bvba Tesla, maar maken het nodeloos ingewikkeld.

                    Comment


                    • Honda e vs VW ID3 comparison REVIEW - what’s the best small EV ?

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Bouwkwaliteit Volkswagen ID.3 gaat omhoog

                        Een punt van kritiek op de Volkswagen ID.3 is de bouwkwaliteit. Die laat te wensen over. Misschien niet eens zozeer als het gaat om de werking, maar vooral waar het de bouwwijze betreft. VW’s ev is haast een versmelting van harde kunststoffen.

                        Dat gaat wat al te zeer ten koste van het luxegevoel, waardoor de Volkswagen ID.3 de schijn van budgetvervoer wekt. Vanzelfsprekend kan dat de bedoeling niet zijn. Onder de motorkap is de afwerking wat matig en verder wijzen de klachten vooral in de richting van de deurpanelen en de bovenzijde van het dashboard. Terwijl VW-topman Herbert Diess in het verleden juist de kostenbesparingen heeft verdedigd, wijst alles erop dat deze besparingen teniet worden gedaan. Door gebruik van hoogwaardigere materialen, zullen de bouwkosten duidelijk stijgen.

                        Wanneer de verbeteringen worden doorgevoerd is nog onbekend. Qua software worden ook doorlopend aanpassingen doorgevoerd, om nieuwe functies te bieden en ervoor te zorgen dat alles soepel loopt. Deze updates gaan inmiddels over the air, draadloos, zonder dat de auto naar de dealer hoeft. (Via: ecomento.de)

                        Bron: [www.groen7.nl]


                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Volkswagen ID.3 - Review

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Ook de ID.3 moet er aan geloven, luchtvering en andere velgen by Rotiform.



                            Last edited by The Pretender; 24/08/2021, 14:44.
                            There are Pretenders among us.....
                            Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                            Comment


                            • VW ID.3 Pro-prestaties: heeft Volkswagen te veel bespaard? - Test / Review

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Volkswagen ID.3 1st - Op de Rollenbank

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • 882 Nm...

                                  zij meten het op de wielen. Mijn vraag is dan ook hoe zit het met de versnellingsverhouding tussen motor en wielen? Ok geen bak aanwezig, maar er zit wel een bepaalde tandwielverhouding als ik het zo maar mag zeggen. Dan krijgt ge ofwel een reductieverhouding (en krijgen de wielen meer koppel dan de motor aanmaakt), ofwel 1 op 1 ofwel versnellingsverhouding (krijgen de wielen minder koppel dan de auto aanmaakt). Daarom dat men bij een ICE het bijna altijd in 4de versnelling meet omdat de verhouding quasi 1 op 1 zit.
                                  Lees ik die cijfers hier, dan is het een reductieverhouding.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • VOLKSWAGEN ID3 GTX KOMT MET UPDATE ID3 IN 2023

                                    OOK FRAAIER INTERIEUR

                                    De Volkswagen ID3 GTX, ofwel de sportieve topversie van de ID3, komt in 2023. De introductie van het model valt dan samen met de facelift van de ID3.

                                    Dat belooft Volkswagens Martin Hube tegenover onze Engelse collega’s van AutoExpress. De ID3 GTX is al aangekondigd in de vorm van de Volkswagen ID.X, het matzwarte prototype dat een jaar geleden werd onthuld. Ten opzichte van die auto verwachten we een paar wijzigingen, ook op technisch vlak. Zo krijgt de uiteindelijke versie naar verluidt wat minder vermogen dan de 333 pk sterke concept-car. Wel blijft het de eerste en enige tweemotorige ID3. Hoogstwaarschijnlijk wordt de aandrijflijn direct overgeheveld uit de ID4 (en ID5) GTX. Dat betekent nog altijd 299 pk en een accu van 77 kWh. 'GTX' is Volkswagens sportlabel voor elektrische modellen, vergelijkbaar met 'GTI' voor benzine-auto's, 'GTD' voor snelle diesels en 'GTE' voor plug-ins.

                                    De introductie van de ID3 GTX moet in 2023 samenvallen met een update voor de gehele ID3-modellijn. Die brengt, zo leerden we eerder, onder meer de nodige upgrades voor het interieur. Dat kan geen kwaad, want het grotendeels uit plastic opgetrokken geheel dat we nu in een ID3 vinden, kan niet overal op enthousiasme rekenen. Buiten mooiere materialen en nieuwe bekledingsstoffen verwachten we ook andere deurpanelen, een nieuwe voorbumper en een andere ‘motorkap’. Bovendien krijgt de auto een groter infotainmentscherm en zullen de achterlichten straks helemaal branden, daar waar het gedeelte op de achterklep nu nog onverlicht blijft.

                                    Bron: Autoweek






                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • IS DE VOLKSWAGEN ID3 EEN BETERE EV DAN DE E-GOLF?

                                      ZO GOED WAS DE VW E-GOLF

                                      ‘1st’ staat er op de flanken van de eerst geleverde serie van de Volkswagen ID3. Het betreft immers een introductieversie van de eerste Volkswagen op MEB-basis, die echter niet het eerste elektrische productiemodel van het merk ooit is. Die eer gaat naar de e-Golf, die in ons land behoorlijk populair was. We zetten deze twee modellen naast elkaar.

                                      Wie echt wil, kan aanvoeren dat Volkswagens elektrische historie al in de jaren 70 van start ging. Uit angst voor een nijpend olietekort experimenteerden de Duitsers in die periode met een elektrische T2-camper, in de jaren 80 en 90 gevolgd door kleine series elektrische auto’s op basis van Golfs van de eerste drie generaties. Pas bij de zevende generatie van dat model diende zich een elektrisch serieproduct aan: de e-Golf. In het voorjaar van 2014 verscheen die auto eerst met een accupakket van 26,5 kWh en een onrealistisch NEDC-bereik van 190 kilometer. Dat kon hem in Noorwegen niet weerhouden van een glansrijke carrière, maar in Nederland moest het tijdperk van de bijtellingsvriendelijke plug-in hybride Golf GTE toen nog beginnen.

                                      In 2016 meer vermogen en range

                                      Bij ons startte het succes van de e-Golf pas op latere leeftijd, toen de fiscale omstandigheden meer in zijn voordeel werkten en de auto zelf flink verbeterd was. In 2016 kreeg de elektrische Golf meer ­vermogen, steeg de accucapaciteit naar 35,8 kWh en noteerden we een theoretisch ­bereik van – opnieuw volgens NEDC – zo’n 300 kilometer. Volgens de huidige WLTP-normering zijn er daar nog 221 van over en hoewel een late e-Golf daarmee ontegenzeggelijk veel verder komt dan een vroeg exemplaar, toont die naar huidige inzichten bescheiden waarde heel mooi aan hoe snel de ontwikkelingen op EV-gebied gaan. Zelfs de vorig jaar gelanceerde instap­versie van de Volkswagen ID3 doet het met 351 kilometer WLTP-bereik, terwijl de Pro-versie met 58 kWh in theorie zo’n 420 km ver moet kunnen komen. In de praktijk ligt dat wat gecompliceerder , maar feit is dat de actieradius voor een ID3-rijder veel minder snel een issue is dan voor de bestuurder van een e-Golf. Zeker in de zomer zit met de 58 kWh een actieradius van 400 kilometer erin.

                                      Golf van 2030

                                      Het grote verschil tussen e-Golf en ID3 moet benoemd worden, maar stiekem is laatstgenoemde natuurlijk in werkelijk alles anders dan de Golf. Waar de ­e-Golf ­gewoon een Golf is met een elektromotor in de neus is de ID3 een naast de Golf VIII gepositioneerd model op het modulaire, voor EV’s ontwikkelde MEB-platform ­waaraan Volkswagen zijn hele elektrische toekomst lijkt toe te vertrouwen. De ­elektromotor is bij MEB-auto’s ­tussen de achterwielen geplaatst in plaats van ­vooraan, het in de bodem verwerkte ­accupakket is volledig vlak en bij de ­ontwikkeling hoefde geen rekening te ­worden gehouden met de komst van een versie met een verbrandingsmotor.

                                      ID3 korter dan Golf 7 maar hoger

                                      De ID3 is net wat korter dan de vorige Golf, maar heeft dankzij een langere wielbasis en een dito passagierscabine, mogelijk gemaakt door de korte neus, toch meer binnenruimte. Ook de toegenomen hoogte van de koets draagt daaraan bij. De ID3 moest als voortrekker van de ID-lijn uiteraard een modern designstatement zijn, maar toch zien we ook overeenkomsten met de Golf. Zo ­keerde de dikke, brede C-stijl gewoon terug en oogt ook de ID3 strak en opgeruimd, zij het met een laagje hipheid dat de Golf geheel ontbeert. Al met al oogt de ID3 ­zoals we ons de Golf van 2030 zouden ­kunnen voorstellen. De e-Golf is vooral ­gewoon een Golf en dus tegelijkertijd saai en herkenbaar. Eigenlijk best knap van de dames en heren in Wolfsburg.

                                      e-Golf vanbinnen nauwelijks anders

                                      Het binnenste van de e-Golf wijkt nauwelijks af van dat van andere versies van de Golf VII, al staat de stoel wel wat hoger dan in een regulier aangedreven exemplaar. Het is niet meer het modernste interieur en ­zeker niet spannend van vorm, maar het voelt doortimmerd aan en laat zich op een logische, herkenbare manier bedienen. Het digitale instrumentarium kan onder meer navigatie-instructies en een uitgebreid ­verbruiksoverzicht tonen, terwijl de ID3 achter het stuur slechts het hoognodige laat zien.

                                      Heel veel in touchscreen

                                      In de Max-versie die we voor deze vergelijking gepakt hebben wordt dat aangevuld met een uitgebreid head-up ­display, maar verder moet je voor alles in het ­centrale touchscreen zijn. Dat is op zich al niet fijn, maar het wordt niet beter door de vrij omslachtige menustructuur van het laatste Volkswagen-systeem, dat ook in de nieuwe Golf zit. Ook qua snelheid zien we geen verbetering, al moet gezegd dat de ID3 na updates wel beter ging doen dan voorheen. Het ID3-interieur is ­modern en bijna minimalistisch, maar als het gaat om afwerking en vooral materiaalgebruik moet hij de Golf voor zich dulden. Nagenoeg alles wat je ziet is opgetrokken uit keiharde kunststof en dat is nogal wat, want het dashboard is door de ver naar voren ­geplaatste voorruit erg diep. De sfeer aan boord van de ID3 is ook daardoor totaal anders dan in de Golf. Die voelt aan als een normale auto, de ID3 met zijn vele glas meer als een MPV.

                                      Middelpunt

                                      Ook onderweg voelt de e-Golf normaal en vertrouwd. Dat lijkt logisch, maar met het extra gewicht van een accupakket en het ­totaal andere karakter van een elektrische aandrijflijn is een tot EV omgebouwde versie van een bestaand model zeker niet per definitie geslaagd. Het onderstel is mooi in balans, het gewicht blijft dankzij het kleine accupakket nog relatief beperkt (1.515 kg), het weggedrag is neutraal en voorspelbaar en het veercomfort is goed voor elkaar. Met 136 pk is de elektro-Golf voldoende vlot, terwijl de aandrijfreacties en het gripverlies van krachtiger voorwielaangedreven EV’s hier achterwege blijven. De voorlopig ­snelste versie van de ID3 is met 204 pk flink krachtiger en snoept met 7,3 seconden dik twee tellen af van de 0-100-tijd van de Golf.

                                      ID3 180 kilo zwaarder

                                      ­Belangrijker dan die harde cijfers is echter dat ook deze EV uiteraard naadloos en ­uiterst soepel presteert, wat in combi­natie met het hogere vermogen erg prettig rijdt. De ID3 is zo’n 180 kg zwaarder dan de Golf, maar heeft dankzij een laag zwaartepunt, de lange wielbasis en achterwielaandrijving ook grote voordelen in huis. Dat wordt goed uitgebuit, want ­ondanks de ­duidelijk hogere koets heeft de ID3 veel grip en biedt hij veel zekerheid en precisie bij snel bochtenwerk.

                                      e-Golf comfortabeler

                                      Aandrijfreacties in het stuur zijn ­helemaal afwezig en de auto volgt zonder drama het ingezette spoor. ­Tegelijkertijd moet de ID3 het wel afleggen als het gaat om veercomfort. De Golf zit daarbij precies op het middelpunt dat vrijwel iedereen ­prettig zal vinden, ­terwijl het ID-model op comfortgebied wat concessies doet aan dat fijne stuurgedrag. Bij gas los rollen beide auto’s op een vrij traditionele manier uit. Wie meer energie-recuperatie wil, kan dat eenvoudig ­regelen door in plaats van D voor rijstand B te kiezen. Dan wordt er voelbaar sneller afgeremd, maar de rem moet er zeker voor het ­laatste stukje nog wel aan te pas komen. Op de snelweg is remmen zelden nodig, want ook bij de Golf was adaptieve cruisecontrol op het laatst ­gewoon ­standaard. De ID3 voegt daar nog ­Travel Assist aan toe, waarmee de auto op de snelweg ook een deel van het ­sturen voor zijn rekening kan nemen.

                                      Geen allemansvriend

                                      Opvallend: met een vanafprijs van €32.190 (NL) is de voordeligste ID3 die vorig jaar kwam ­goedkoper dan de e-Golf op het laatst was. Op dit moment staat de ID3 alleen als 204 pk Pro Edition in de prijslijst. Leveringsproblemen zorgden ervoor dat er tijdelijk een streep ging door andere versies. Opties drijven in beide gevallen de prijs flink op, waarbij het verschil is dat de ID3 voor een stevige meerprijs meer vermogen en een grotere actieradius biedt dan de basisversie. Daarmee is de auto in alle gevallen de betere deal, z­eker omdat zelfs de simpelste versie verder komt en sneller laadt dan de ­e-Golf ooit heeft gedaan. Tegelijkertijd bevestigt deze vergelijking wat we ­eigenlijk al wel wisten. De ID3 doet veel ­belangrijke zaken beter dan de e-Golf, maar moet de oudere Volkswagen op een heel aantal andere punten ook voor zich dulden.












                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment

                                      Working...
                                      X