Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door jaggy Bekijk Berichten
    Dieteren of audi da speelt voor ons toch geen rol aan wie het ligt, uiteindelijk is de klant de klos.
    Als dieteren het dan zo slecht doet is het aan audi om daar iets aan te doen.
    't Lijkt me dat je niet helemaal snapt waar 't 'm uiteindelijk om draait.

    Het is de importeur die lokaal alle klachten afhandelt, de gehele service rond het merk en z'n klanten en producten behartigt. Hier, in België, bepaalt D'Ieteren alles, dus ook de rampzalige dienst na verkoop, of algemener bekeken de interesse in de klant en diens belangen nadat het geld binnen is.

    Daar kan je Audi zélf weinig verwijten, buiten het feit dat ze D'Ieteren niet "aanpakken". Ik ben er zeker van dat Audi - ten dele - helemaal niet tevreden is met de aanpak van de Belgische importeur, maar zo'n reus (zeker binnen België) waarmee je al decennia lang samenwerkt smijt je niet 'es even zomaar buiten.

    Ik zei het al : Audi heeft een uitstekende reputatie inzake klachtenbehandeling, probleemoplossing, soepelheid inzake tussenkomst e.d. Alleen niet in België.

    I don't know about you guys, maar ik vind dat een zéér groot verschil. Oké, iedereen veralgemeent maar als we op den duur zo blindelings in 't wilde weg gaan rondschieten zonder eerst 'es goed te kijken waar de oorzaak van het probleem zit, kunnen we maar meteen onze maatschappij opdoeken.



    Ik ken één verkoper bij 'n Audi-dealer zeer goed, en hij vertelde me al meermaals dat hij, en ook z'n chefs, véél meer willen doen dan wat ze nu kunnen/mogen doen, omdat ze begaan zijn met hun klanten. Maar het is in de huidige Belgische structuur, gecontroleerd door D'Ieteren, simpelweg onmogelijk. Als ik dat b.v. vergelijk met de interne werking/structuur waarmee de Belgische BMW- en Mercedes-dealers te maken hebben ('k ken ook dealers van die beide merken zeer goed), dan is er een enorm verschil...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Wat de vergelijking met de BMW E92 '3 coupé aangaat : ik heb al verscheidene keren met de '3 coupé kunnen rijden, en sinds een kleine maand is een 318d berline (E46) vervangen door een 320d Coupé (E92), met automatische versnellingsbak en voor de rest vrij basic uitvoering. Ik heb er een kleine 50 km mee gereden slechts, maar heb voldoende ervaring met dat aandrijfgeheel om een beeld te kunnen vormen van de gelijkenissen en de verschillen.
      De Audi is inderdaad een veel opvallender verschijning in 't straatbeeld, de Audi oogt echt speciaal en een halve klasse groter (een coupé dichter aanleunend bij de A6 dan bij de A4, terwijl de '3 coupé overduidelijk een '3 is). De Audi A5 is echt "speciaal", als je 'm ziet, en dat heb ik zo goed als niet bij de '3 coupé.
      Binnenin is het echter andersom : de Audi voelt kleiner aan, wat claustrofobischer, dan de (zeker vooraan) zeer ruime BMW. De ruimte achterin is voor mij eerder een weetje dan een argument pro/contra (anders zou ik niet met een '1 3-deurs rondrijden ), maar 't is een feit dat je als volwassene achterin een '3 coupé nog ietwat doenbaar plaats kan nemen. Bij de A5 is dat simpelweg onmogelijk, die auto lijkt mij veel meer een 2+2 dan een vierzitter.
      Qua prestaties zijn die auto's op een zucht na gelijk. Bij het accelereren uit stilstand loopt geen van beide van de andere weg, en de winnaar is de auto die eerst/eerder op z'n gaspedaal werd getrapt. Bij de hernemingen is de Audi de eerste tientallen meters een zuchtje sneller en daarna blijft het gelijk ; schakel je al opvoorhand terug met de 320d, dan blijft het ook daar weer op een zucht na gelijk, en hangt winnen of verliezen af van hoe snel er op het gas is gegaan.
      Qua rijden verschillen de beide auto's vrij weinig, en dat is verrassend uiteindelijk, gezien het totaal andere concept. De Audi A5 met FWD rijdt bijzonder goed voor een FWD, en als je 'm vergelijkt met 18" of 19" tegenover hoogstens 17" Runflat-rubber op de BMW, dan moet 'ie nergens, ook niet in de bochten, terrein of seconden prijsgeven. Het enige dat echt verschilt is z'n stuurgevoel, 'ie loopt m.i. wat gezapiger (of "minder nerveus" als je 't sowieso niet op sportieve karren begrepen hebt) rond z'n rechtuitstand, en voelt daarmee wat stabieler aan. Bij 't bochten nemen vergt 'ie wel meer input van de bestuurder: daar waar de BMW door z'n gevoelige stuur zichzelf meteen in de bocht "zet", dient de Audi daar een tikje toe worden aangespoord, en duurt het soms een halve of hele seconde eer 'ie z'n "zet" te pakken heeft. Uiteraard is de Audi een weinig aangename auto als je in de bocht zelf (zeker als 't er wat gretiger aan toe gaat) gas gaat geven, omdat dat alle feeling en feedback uit het stuur wegneemt ... maar dat ligt niet aan Audi, dat ligt aan het aandrijfconcept.
      Bij het sportief rijden lijkt de BMW dus (op z'n banden na die z'n potentieel toch voelbaar inperken) de betere kaarten te hebben, maar bij het "gewoon" beroepsmatig (veel)verkeer is er m.i. geen enkel punt waarop de Audi achterstand (op punten) oploopt op de BMW.
      Inzake afwerking en kwaliteit staan de beide auto's zo goed als op hetzelfde niveau, en dat is zéér hoog. Zowel de Audi als de BMW hebben punten/vlakken waarop ze steken laten vallen, zowel wat afwerking of materiaalkwaliteit betreft. De Audi is inderdaad iets beter geluidgedempt (inzake rol- en windgeluiden), en daardoor vallen de af en toe de kop opstekende kraakgeluidjes (geen enkel auto-interieur is daar nog vrij van, de dag van vandaag) beter op dan in de BMW. De voorkeur voor de ene of andere auto op dit vlak, lijkt mij eigenlijk énkel nog subjectief ingegeven te zijn (er zijn al méér dan één "toevallige" A5 binnen gegaan met problemen met de zetels, moeilijk vindbare hardnekkige kraakgeluiden, electronica-problemen, e.d.). Ikzelf vind de middenconsole en het dashboard van de A5 zeer knap, maar op het randje af te druk. Zeker de meer opgeruimde instrumentencluster van de BMW is aangenamer om op te kijken, al is de Audi op dat vlak "blitser". De BMW oogt in globo wat minder speciaal binnenin (net zoals dat ook langs buiten het geval is), en het E90ev-dashboard is zéker vérre van het knapste dashboard dat BMW ooit heeft gemaakt ... maar 'ie is ruimer, 'ie voelt vooral (opge)ruim(d)er aan dan de wat drukke en vooral gevoelsmatig krappere Audi.

      De Audi is 'n auto waar je, mijns inziens, meer compromissen moet sluiten. Z'n overgrote pluspunt, da's z'n looks. Ik heb nog maar weinig mensen ontmoet die zonder te liegen zeiden dat ze de A5 niet knap vonden ... en ik denk dat de A5 één van de best geslaagde auto's van de laatste jaren mag worden genoemd. En dat is dus een pluspunt dat behoorlijk wat gewicht in de schaal werpt, en daar kan je enkele minpuntjes al behoorlijk goed mee compenseren.
      Ikzelf ondervind de Multitronic eigenlijk als een zeer aangename cruise-versnellingsbak, zelfs zonder fout! (al ben ik benieuwd naar de gerapporteerde schakelfouten soms, hopelijk zit 't 'm enkel tussen z'n oren) Dus als werkwagen zou ik dat zelfs nooit als minpunt aanstippen. De voorwielaandrijving is dat dan weer duidelijk wel, maar daar is al zoveel over gezegd dat ik 't niet nog 'es allemaal ga herhalen.
      Ik denk niet dat het beter verwoord kan worden dan dit!

      Ikzelf ben uiteindelijk voor de bmw coupe gegaan vooral omwille van het feit dat hij vanachter (echt) een stuk ruimer is (en ook wel gedeeltelijk vanwege de lange levertijden bij audi).

      Maar telkens ik een A5 tegenkom moet ik toegeven dat hij inderdaad meer opvalt dan de BMW, die wil hij dat doen op zijn minst al over een M-kit en 19'' moet beschikken (en dan nog) .

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bart9140 Bekijk Berichten
        Maar telkens ik een A5 tegenkom moet ik toegeven dat hij inderdaad meer opvalt dan de BMW, die wil hij dat doen op zijn minst al over een M-kit en 19'' moet beschikken (en dan nog) .
        Standaard vind ik een E92 zelfs niet zo heel schoon. Veels te klassiek. Of er moesten 19" onderstaan, en dan nog. De A5 is standaard gewoon een pak mooier als de 3 coupé.

        Maar zet een M-pakket onder de E92 met schoon 19 duimerkes, en de 3 verandert van klassiek naar een sportieve aggressieve bak, waar een A5 (met of zonder s-line) nog niet close komt.

        Ik vind ook, dat de A5 van opzij toch maar een rare golving in de lijn heeft zitten. Nuja ... persoonlijke meningen allemaal
        Porsche 997 S

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Double_U Bekijk Berichten
          3) Zijn er 2.7 163pk eigenaars die hun wagen na de aankoop op 190 pk hebben laten zetten ? Volgens mijn dealer is het schering en inslag. Ik wou vooral eens weten of dit nu echt de moeite is en of dit invloed heeft op het verbruik want daar hoor je vaak tegenstrijdige verhalen over. Eventueel reactie via PM op deze vraag
          Ja, bij de onze is dat het geval. Het geheel geschiedt "onder de toonbank" en ik vind het uitermate vreemd dat zoiets officieus kan. Bij BMW of Mercedes b.v. moet je dat niet proberen, die zondigen daar niet (meer) aan. Toch niet achteraf, de geruchten dat een pak "Belgische" versies gewoonweg nooit daadwerkelijk teruggetuned werden, blijven bestaan en zullen m.i. ook wel op enige waarheid berusten.

          Enfin.

          Inzake piekvermogen scheelt het voelbaar, maar het probleem is dat je met de Multitronic eigenlijk bijna nooit in de regio's vertoeft waar dat piekvermogen wordt bereikt. Zo'n 2.7 met Multitronic is eigenlijk eerder een "werkauto", die zich richt op kilometervreter-rijstijl (en dat is niet plankgassend, daar word je gek, ziek en onnozel van, maar eerder "cruisend", eventueel aan hogere snelheden). Oké, de "winst" begint al bij 3.500 tpm of zelfs nog iets minder, maar ik vind de auto niet speciaal pittiger aanvoelen bij 't gewoon rijden. Dat kan eigenlijk ook niet echt, want de motor levert geen pk of Nm meer in het toerentalgebied waarin je met die zeer soepele, en lage toeren verkiezende Multitronic gedurende 98% van de tijd rijdt. De Multitronic leent zich eigenlijk niet echt tot een rijstijl waarbij je continu de motor tot de 4.000 zit te pushen, en de FWD nog veel minder. Trouwens, een agressievere rijstijl blijkt nog altijd nefast te zijn voor de levensduur van de versnellingsbak (die met een ketting werkt en niet met een riem zoals quattro_dt lijkt te willen aangeven), dus je blijft sowieso beter uit de laatste 25% gaspedaalruimte, tenzij wanneer je die gaandeweg bereikt door in hoogste verhoudingen aan hoge snelheid te gaan rijden.
          Sneller is 'ie alleszins wel, zeker voorbij de 150-160 km/u (al heb ik de auto eigenlijk zélf nog nooit sneller dan pakweg 200 gereden). Zuiniger wordt 'ie er niet door.

          Het is m.i. de enige "tuning" die je in België op relatief veilige wijze kan doorvoeren. De bak verdraagt geen chiptuning (teveel koppel), en zou blijkbaar - hier lees ik dat toch, zelf had ik daar geen weet van - nog altijd geen toonbeeld van langlevendheid zijn als je er wat ruwer mee omspringt (then again, wat is dat wél nog, de dag van vandaag...?).


          Of ik het zou aanraden? Mjah, als je 't tegen zeer kleine prijs kan doen, misschien wel. De grootste winst zit tussen de oren, hoor, en niet in de cijfertjes. En als je een rustige(r) chauffeur bent, dan ga je volgens mij quasi nooit enig verschil voelen...

          Comment


          • Persoonlijke mening:

            A5 S-line exterieur >>>>>>>> BMW E92 M-pack >>> A5 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>BMW E92

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Bart9140 Bekijk Berichten
              Maar telkens ik een A5 tegenkom moet ik toegeven dat hij inderdaad meer opvalt dan de BMW, die wil hij dat doen op zijn minst al over een M-kit en 19'' moet beschikken (en dan nog) .
              Inderdaad "en dan nog". Plus bovendien het feit dat Audi op vandaag nog altijd niet zo'n "parvenu-imago" heeft als BMW. Al zou dat, te zien aan de styling die Audi zélf aanhoudt (LED-prullaria op de S6 b.v., lichtblokstyling, extravertere looks in 't algemeen), en de snelheid waarmee de migrantenbevolking en de tuningwereld zich op Audi werpt, misschien wel sneller dan we zouden willen, kunnen veranderen. Maar zover is het nog niet.

              De Audi A5 in 't algemeen komt mij vandaag nog altijd chiquer over dan de '3 coupé, die ofwel in basisversie (met aanhalingstekens) wat minder chique oogt, ofwel in topversie (idem) eerder naar 't sportieve opgaat en dus een beetje richting "sjonnie" of "wegpiraat" neigt (al is dat een stelling die ik persoonlijk niet zo sterk aanhoud, en die ik baseer op de hardnekkige vooroordelen die BMW-rijders nog altijd moeten slikken).
              't Is jammer om te zeggen, maar die witte A5 met z'n lambo-deuren en witte velgen en rood stickergedoe en wat weet ik allemaal, die zijn m.i. een regelrechte schande voor zo'n mooie auto met zo'n puik imago. Ik weet het : iedereen het zijne en voor elk wat wils, maar net door die richting in te slaan zal Audi nog veel sneller "BMW worden" (in de minder positieve betekenis dan, op rijdynamisch vlak zullen ze eerst een duidelijke beleidskeuze richting RWD moeten maken ) dan het zelf voor lief heeft. Misschien.

              Hou die karren dus maar allemaal lekker OEM. Da's positief voor mij, misschien, want een A5 3.0 TDI staat zeer hoog op de opvolgerslijst van m'n Sabineken.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                Persoonlijke mening:

                A5 S-line exterieur >>>>>>>> BMW E92 M-pack >>> A5 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>BMW E92
                Jaja, we weten 't al. Eén keer is goed.

                Comment


                • OEM

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                    Persoonlijke mening:

                    A5 S-line exterieur >>>>>>>> BMW E92 M-pack >>> A5 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>BMW E92
                    Toch tof dat de E92 m-pack beter scoort dan de standaard A5

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Jaja, we weten 't al. Eén keer is goed.
                      Ik wou het toch nog even duidelijk maken, maar nu stop ik er mee voor mensen denken dat ik een A5 addept ben

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bart9140 Bekijk Berichten
                        Toch tof dat de E92 m-pack beter scoort dan de standaard A5
                        Een beetje maar hé Het is dat ik persoonlijk vind dat een A5 het S-line exterieurpakket moet hebben, ook al vind ik hem zonder ook ongelooflijk knap. Maar de sportieve smaak in mij neigt dan iets meer naar een E92 met M-pack ipv een "gewone" A5.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          en de snelheid waarmee de migrantenbevolking en de tuningwereld zich op Audi werpt, misschien wel sneller dan we zouden willen, kunnen veranderen. Maar zover is het nog niet.
                          Dat Audi populair is bij migranten is al van voor dat jij geboren was gTa . DKW was zelfs vroeger in Iran één van de populairste automerken.
                          Sorry gTa maar soms vind ik je uitspraken toch te gek.

                          Het is nu niet dat alle migranten of tjoeners die wagens er lelijker op gaan maken.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                            Ik wou het toch nog even duidelijk maken, maar nu stop ik er mee voor mensen denken dat ik een A5 addept ben
                            Een A5 is ook megawijs maar spijtig dat ze nog zo duur en slecht leverbaar zijn .

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                              Een A5 is ook megawijs maar spijtig dat ze nog zo duur en slecht leverbaar zijn .
                              Soms heb ik spijt dat ik er niet voor gegaan ben, maar zelf met al m'n kortingen kwam ik rond de 40k. En dan nog BIV, verzekering. Ik had geen rotte frank overgehouden denk ik. En dat is nu ook niet de bedoeling.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Bart9140 Bekijk Berichten
                                Toch tof dat de E92 m-pack beter scoort dan de standaard A5
                                Bij mij komt een E92 met M Pack en de 19" hoogstens op gelijk niveau van een standaard A5 met 18". Qua looks langs buiten moet een A5 niks vrezen van een E92, imo (alhoewel ik die ook zeer knap vind, zeker vooraan).

                                Het S-Line exterieurpack vind ik voor de A5 nou niet meteen zo'n drastisch pluspunt, visueel gezien. Enkel in combinatie met de S5-grille, de S5-velgen en de S5-uitlaten wordt de "S-Line look" compleet, én gaat 't ook visueel renderen. Een A5 heeft voor mij enkel 18" nodig langs buiten, en dan is 'ie al hyper-appetijtelijk. Met nog grotere velgen en meer body-prullaria verliest 'ie een beetje z'n chique no-nonsense-just-beauty-imago, vind ik.

                                't Grootste nadeel aan de A5 is dat de (in vergelijking) vrij banaal ogende A4 zo hard op z'n grote-coupé-broer lijkt. En als die impressies/spyshots niet liegen krijgt de A6 berline met de facelift ook quasi identieke achterlichten. Jammer. 't Speciale van de A5 gaat daarmee verloren, zéker op foto. In 't echt blijft 'ie 100 keer zo imposant dan z'n kleine broer met 4 deuren (die niks van de imposante statigheid heeft van de A5, imo).

                                Comment


                                • Een A5 in uw spiegels krijgen is zo heerlijk, ik ga zelf met plezier uit de weg. Of beter gezegd, uit angst Een A5 heeft wel 19" nodig 18" is te klein, 20" te groot.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                                    Een A5 in uw spiegels krijgen is zo heerlijk, ik ga zelf met plezier uit de weg. Of beter gezegd, uit angst Een A5 heeft wel 19" nodig 18" is te klein, 20" te groot.
                                    Ik weet niet hoeveel dit was maar denk 18' was toch echt super comfortabel en nog groot genoeg vond ik

                                    Comment


                                    • Velg trekt wel op niets. Mss is het daarom dat ik vind dat hij 19" nodig heeft, Audi levert geen knappe 18" velg op de A5

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                                        Velg trekt wel op niets. Mss is het daarom dat ik vind dat hij 19" nodig heeft, Audi levert geen knappe 18" velg op de A5
                                        Is maar een vervangwagen

                                        Extreem vet tellerpartij in vergelijking met een Q7.



                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                          Dat Audi populair is bij migranten is al van voor dat jij geboren was gTa . DKW was zelfs vroeger in Iran één van de populairste automerken.
                                          Sorry gTa maar soms vind ik je uitspraken toch te gek.

                                          Het is nu niet dat alle migranten of tjoeners die wagens er lelijker op gaan maken.
                                          Je mag m'n uitspraken ook een beetje met een korreltje zout nemen, hé Nima. Je lijkt m'n posts altijd met zo'n strijdvaardigheid te benaderen. Dat je m'n uitspraken soms wat te gek vind, is me al eerder op gevallen ... ik zal het maar aan onze verschillende visie van of voeling met de realiteit wijten...

                                          En ik spreek niet over Iran, ik spreek over België. En ik ben toch enige jaren ouder dan jou. Audi was tot 10 jaar terug zo goed als nul-nada populair bij de migrantenbevolking (jegens dewelke ik me trouwens nooit denigrerend zal opstellen). Jij mag denken dat dat wel zo was, maar dat is simpelweg niet zo. Audi was toen veel minder populair dan nu, bij gelijk welke Belg. Het percentage Audi bij, bijvoorbeeld, de migrantenbevolking in grootsteden is nu (vergeleken met BMW en Mercedes) enorm gestegen tegenover vroeger. Zelfs nu nog haalt de doorsnee migrant z'n neus op voor een eerste versie Audi 80, maar een E30 of E36 die dubbel zo rot is gaat er makkelijker in, zeker bij de jongeren. Toen kocht men ofwel een oude(re) Merc, om wille van de betrouwbaarheid (zo'n bakken blijven bollen), ofwel een BMW omdat dat hip en sportief en flashy was. Audi miste toen (terecht) béide imago's, want 't is pas in de tweede helft van de jaren '90 dat Audi het imago van "onbetrouwbaar(der)" heeft afgeworpen, en tot midden de 90's waren de Audi's (op enkele uitzonderingen na) alles behalve hip & trendy. In de tijd dat de BMW's E34 wat goedkoper begonnen te worden, kocht zo goed als niemand van de besproken bevolkingscategorie een 2nd-gen Audi 100. En de 1st-gen Audi 80 was ook overduidelijk veel minder succesvol dan de BMW '3 of de Merc C-klasse.

                                          Ik heb een erg grote groep migrantenklanten in de streek van Oudenaarde en Ronse (2e en 3e generatie met Belgische nationaliteit), en ook enkele families in Gent, en als ik daar kijk hoeveel Audi's er toen werden gereden en hoeveel nu, dan is het verschil onmiskenbaar. Als ik mag schatten, zou ik medio 90's het aandeel Audi in die groep op zo'n 1 à 2% houden, en vandaag is dat misschien makkelijk 20% of meer. Dat is een gigantische stijging, en het stijgt nog steeds verder. In dat opzicht is m'n uitspraak, die jij op de korrel neemt, dan ook compleet gerechtvaardigd én ook helemaal waar.

                                          Maar! Ik neem aan dat jij denkt dat 't anders is. En da's je goed recht. Geen problemen mee.
                                          Last edited by ; 06/05/2008, 17:56.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X