Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ja als ik vijf jaar geleden wist wat ik nu weet, dan zou ik ook voor de bouwgrond kiezen ipv met een mooie wagen rond te rijden.
    de bouwgrond heb ik nu al wel, gelukkig, maar zoals iedereen hierboven al vermeld heeft, de waarde van je auto daalt snel, en de levensduur wordt meestal korter.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Dracos Bekijk Berichten
      ja als ik vijf jaar geleden wist wat ik nu weet, dan zou ik ook voor de bouwgrond kiezen ipv met een mooie wagen rond te rijden.
      de bouwgrond heb ik nu al wel, gelukkig, maar zoals iedereen hierboven al vermeld heeft, de waarde van je auto daalt snel, en de levensduur wordt meestal korter.
      Met het verschil dat een bouwgrond nu een pak duurder staat als 5 jaar terug, wat ook wel meespeelt. M'n vriendin studeert nog, en in principe is dergelijke kost iets wat ge met 2 draagt vind ik. Heb al een boel pro's en contra's, en ben er nog niet uit. Heb natuurlijk nog tijd genoeg om er uit te geraken Voor hetzelfde geld sterft m'n peter morgen en hoef ik zelf niets te overwegen, maar laat hem toch nog maar vele jaren leven

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door chris1601 Bekijk Berichten
        is inderdaad een moeilijke keuze. ik ben zelf ook nog maar 23 en heb hier ook over nagedacht en heb uiteindelijk toch beslist om nu voor de A5 te gaan.
        Ik zeg er wel bij dat ik hem op de zaak heb gekocht en dat als ik hem privé had moeten betalen ik het niet zou gedaan hebben....

        Hoe meer je er over nadenkt, hoe groter het dilemma.
        Ik zou het ook enkel doen dankzij de korting die ik geniet. En ben alles op punt aan het zetten om binnenkort zelfstandig in bijberoep te doen, en als dat wat vlot loopt .. dan verkoop ik hem aan mezelf

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          11,5% op een 2.7 TDI Multitronic (op de totaalprijs inclusief opties)

          Er gaat één van de 525d weg en deze komt in de plaats. 'k Ben benieuwd!
          Dat is niet weinig.

          Moeten ze een quota halen ofzoiets? En goede klanten dan een plezier doen?

          Comment


          • Ik kijk al uit naar een vergelijkende test met de E92. Ik heb er in ieder geval nog geentje gezien.
            Iemand hier op het forum die beide wagens al goed kunnen testen heeft?
            Ik heb wel al zeer lovende kritieken gelezen over de gewone A5 (niet S5, bedoel ik).
            120d Hatch Edition Sport

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
              Dat is niet weinig.

              Moeten ze een quota halen ofzoiets? En goede klanten dan een plezier doen?
              Geen idee. BMW ging nog een tikje dieper op een 325dA Coupé, dat wes een dikke 12%, maar niet op de optiepacks. Die offerte heeft de doorslag gegeven, na 't uitrekenen van de totale korting op de BMW deed Audi hetzelfde. En dat heeft zich in 'n bestelling vertaald. Trouwens, snelle levering ook. Drie weken geleden besteld, tweede/derde week van januari al geleverd. Ik vind dat snel voor zo'n recent model.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Bikefreak Bekijk Berichten
                Ik kijk al uit naar een vergelijkende test met de E92. Ik heb er in ieder geval nog geentje gezien.
                Iemand hier op het forum die beide wagens al goed kunnen testen heeft?
                Ik heb wel al zeer lovende kritieken gelezen over de gewone A5 (niet S5, bedoel ik).
                Ik heb de A5 2.7 TDI Multitronic en de 3.0 TDI quattro gereden.

                De 2.7 met z'n Multitronic is eerder een cruise-auto, en is een typische Audi (een zeer goeie, weliswaar, maar toch een typische Audi). Duidelijk voelbaar FWD (zowel negatief als positief is dat, positief b.v. inzake de rechtuitstabiliteit op autostrades met diepe spoorvorming). De V6 is niet zo geciviliseerd als een 6-in-lijn maar wel 'n overtuigende motor. De nieuwe Multitronic-generatie is naar mijn bescheiden mening wel een pak beter geworden, maar dat was ook niet moeilijk want die eerste generatie was pure rommel, wat rijsensaties betreft. Ik betrapt de Multitronic in deze A5 2.7 TDI en ook in de A6 2.0 TDI eigenlijk maar weinig op "foutjes", zolang ik normaal tot normaal-sportief reed. In vergelijking met de beste nieuwe automaten reageert de Multitronic bij manuele bediening of bij kickdown wel nog altijd ietsje sponziger ... maar het is géénszins een slechte bak, 't is zelfs een zeer goeie, maar 'ie blinkt voornamelijk uit bij (quasi-)legaal rijgedrag, bij zeer sportieve rijstijl met bochten ondervind je toch geleidelijk aan 't nadeel van FWD, met name het minder nauwkeurig lijnen rijden door de druk aangesproken voorbanden die 't lastig krijgen. Maar goed ook want de 2.7 TDI mist nét dat beetje punch om 'm écht snel te maken, en voelt zich ook in de hoogste toeren niet zo in z'n nopjes als een 325d. Het plaatje klopt dus: een zéér overtuigende kilometervreter.

                Ook bij de 3-liter is de loopcultuur een tikje minder dan bij 'n 6-in-lijn, ik vind 'm wat rauwer, meer present in 't interieur, en 'ie draait ook zo zoetjes niet, maar 't is en blijft een zeer goeie V6 diesel dus eigenlijk valt er niks op aan te merken. En z'n kracht is enorm, ik vond 'm qua explosiviteit zelfs minstens even indrukwekkend als een 335d (die echter wel altijd aan 'n automaat is gekoppeld), en met manuele bak is 't eigenlijk een écht sportieve diesel, helemaal niet zo'n comfortabele auto voor de passagiers omdat 'ie altijd verrast met 'n grotere nekslag dan b.v. de twin turbo 3-liter van BMW. De Audi is onderin duidelijk minder pittig, maar mept je dan tegen 't achterhoofd vanaf een 2.200 à 2.400 tpm, en blijft dan verrassend lineair doortrekken tot aan de begrenzer (enkel de sound wordt in de laatste 500 tpm een beetje "knerpend", alsof de motor je wil zeggen dat 't zo hoog niet hoeft en dat 'ie 1.500 tpm lager in een hogere versnelling ook even goed zal doen ... wat 'ie ook doet). Echt een enorm leuke motor, en ook de bak gaat behoorlijk mee. Ik vond 'm voldoende precies, en de schakelwegen zijn niet te lang. De koppeling is behoorlijk zwaar als je continu moet ontkoppelen en koppelen in 't stad (logisch, met 500 Nm), maar zo'n zwaardere koppeling is net leuker als 't er wat sportiever aan toe gaat op meer verlaten wegen, dan "voel" je je auto veel beter. En het rijgedrag van de quattro is boven alle twijfel verheven.
                Het gewicht is nog altijd helemaal anders verdeeld vergeleken met z'n meest rechtstreekse concurrent (de BMW '3 coupé), en dat voel je wederom, maar eigenlijk énkel als je de gripgrens van de banden nadert (heb ik niet gedaan, maar je kan het uit élk testverslag distilleren), of als je snellere richtingswisselingen van de auto vraagt. Zelfs simpelweg verbijsterend is de acceleratie uit 'n bocht weg, zelfs op natte ondergrond: de combinatie van de explosieve 3-liter V6, de directe versnellingsbak en de quattro-aandrijving staan garant voor keer op keer een imposante grijns op je gezicht. Wat 't stuur betreft, is dit duidelijk beter dan bij de 2.7 met FWD, hier ondervond ik niet meer dat 'ie bij stevig tempo in bochten stuurcorrecties nodig had om dezelfde lijn aan te houden. Het is geen sportauto, het is eerder een zeer veilige luxecoupé met GT-trekjes (bij de 3-liter, niet bij de 2.7).

                De sportzetels vind ik beter zitten dan die in de BMW '3 coupé, de initiële indruk van interieur- en materiaalkwaliteit is beter dan die van de BMW '3 coupé, qua ruimtegevoel is er niet zo héél veer verschil (je zit nog iets meer "in" de Audi, terwijl de BMW een iets ruimer, maar ook minder "speciaal" gevoel geeft), tenzij achteraan maar dat heb ik ook niet voldoende uitgetest eigenlijk. Langs buiten is de A5 op zich specialer dan de '3 coupé, maar dat komt m.i. omdat de nieuwe A4 nog niet te zien is op de wegen. Van zodra we die met hopen zien rondrijden zal die A5 het grootste deel van z'n speciale uiterlijk moeten prijsgeven, vrees ik.

                Enkele nadelen :
                • Het blijft onmogelijk om 't MMI-systeem volledig blindelings te bedienen (i.t.t. het IDrive-systeem van BMW). Als je de tijd hebt om echter de toetsen te bekijken (slechte zaak dat deze naar de middenconsole zijn verhuisd, je moet daarvoor dus écht naar beneden kijken), is het MMI-systeem het minst ingewikkelde (vergeleken met I-drive en Comand, alhoewel de nieuwste versie van dat laatste toch ook zeer intuïtief is).
                • Het interieur van de Audi is jammer genoeg geplaagd door teveel verschillende kunststofkleuren, als je 't beige of het grijze interieur neemt. Bij de grijze versie telde ik 7 (en als je écht kieskeurig mocht zijn zonder te gaan azijnpissen, zelfs 8!!)verschillende grijstinten, gaande van net geen antraciet tot lichtgrijs. Afschuwelijk. En bij het beige is het net hetzelfde. Je moet imo het zwarte interieur nemen, eventueel met 'n anderskleurige zetel- en deurbekleding (mustangbruin b.v.).
                • Zeer slecht te overziene neus. Is uiteraard gewenning, en als je 't Audi Parking System neemt (evt. met weergave via de MMI), dan heb je dat euvel opgelost.
                • Achterin duidelijk kleiner dan de '3 coupé (al heb ik dat niet naar behoren zelf kunnen onderzoeken/vergelijken), waardoor de Audi eigenlijk niet groot genoeg zou zijn om met 4 volwassenen een eind ver te gaan rijden (op reis, 10 uur in de auto). De Audi zou dus eerder naar een "ruime 2+2" neigen.
                Ik vind 'm prachtig. En met deze 3-liter heeft Audi éindelijk (na meer dan 5 jaar) een 3-liter diesel die mee kan met de concurrentie, niet alleen qua cijfers maar vooral qua gevoel. Ik zou 'm, hoe leuk 'ie ook is, echter wél met een tiptronic willen, da's toch een pak comfortabeler en trager wordt 'ie niet. Plus dan speel je misschien een beetje van z'n "overdreven gretigheid" (ik probeer die toch écht explosieve karaktertrek positief uit te drukken omdat je 't eigenlijk niet negatief mag evalueren, de auto verdient dat niet ) kwijt, wat 'm nog 'n tikkie comfortabeler maakt.


                Ik raad de 2.7 TDI Multitronic ten stelligste af als je een hogere middenklassecoupé zoekt die pittig tot zeer pittig voor de dag moet kunnen komen, en een directe respons geeft op de gaspedaalbewegingen, daarvoor vlakt 'ie alles een beetje teveel af. Zoek je echter een kilometervreter met standing, die zich echter qua looks moet onderscheiden van de rest, en heb je 't vooral op comfort ... dan zit je net bij die 2.7 goed en zou ik de 3.0 afraden, omdat die een beetje teveel inspanning vergt (vermoed ik) van niet-freaks of -liefhebbers om heelder dagen rondgereden te worden (met automaat zal dat vermoedelijk beter zijn dus). De A5 3.0 TDI quattro moet met z'n indrukwekkende prestaties en voortreffelijke efficiëntie zeker een groot aantal BMW-rijders kunnen overtuigen.


                p.s.: Waarom vergelijk ik zo vaak met BMW? Niet omdat ik, zoals hier soms wordt gepoogd aan te wrijven, er van uit ga dat BMW altijd "per definitie" de "best" rijdende auto maakt in z'n klasse ... maar wel omdat ik nog altijd, door veel test te rijden, ondervind dat BMW's qua driveability en sportief rijplezier (en dat houdt o.a. in precisie van de stuurinrichting, balans in lengterichting, balans tussen voor- en achteras bij accelereren/remmen in bochten, en beheersbaarheid bij zeer hoog tempo) de benchmark neerzet. De Audi A5 quattro is de eerste Audi (op de B7 RS4 na, die 'k jammer genoeg slechts kort testreed) die zeer dicht bij het BMW-rijgevoel komt (maar niet evenaart). In zekere zin gaat 'ie zelfs verder dan de BMW, omdat 'ie makkelijker zeer snel te rijden valt (je moet niet zo'n begenadigd piloot zijn om de Audi tot tegen de gripgrens van de banden aan te brengen, zowel bij snelheid in bochten als uitacceleren), maar op ander vlak komt 'ie niet op dezelfde hoogte (qua thrills, fun, voldoening van te "moeten" sturen en dus de auto te leiden in plaats van gewoon passagier te zijn, ...). They're close!!! En voor de gewone bestuurder heeft de BMW sowieso geen voordelen op dat vlak, en zorgt de extra veiligheidsreserve door de quattro-aandrijving m.i. voor winst voor de Audi.

                p.p.s.: Ik zou eigenlijk 'es een 330xd met manuele versnellingsbak moeten testen, en die tegenover de A5 3.0 TDI quattro plaatsen. Dan pas heb je een correcte vergelijking.
                Last edited by ; 04/12/2007, 03:20.

                Comment


                • Heel knappe tekst gTa !

                  Comment


                  • Knappe test, gta!! Nu heb ik nog meer goesting om zelf te gaan testen. Maar ze hebben momenteel geen testversie meer in mijn garage.

                    Vooral het laatste is nodig gezegd te worden. De meeste mensen vergelijken de nieuwe A5 3.0tdi met de 335d, maar deze zijn niet van gelijke klasse. Als je die 330xd hebt getest, vergelijk dan eens opnieuw!
                    Volvo V60 D3 R-design

                    Comment


                    • Uit het Nieuwsblad:

                      Coupé voor de hogere klasse
                      Het prijskaartje van 32.500 euro maakt de Audi A5 onbereikbaar voor een groot deel van de automobilisten. Maar die vaststelling gold ook al toen in de jaren 80 de vierzitter Audi Coupé werd gelanceerd, een model dat als vierwielaangedreven Quattro een mijlpaal betekende voor de Duitse constructeur.

                      Sindsdien heeft Audi zijn coupémodel geen prominente plaats meer gegeven. Met de vernieuwde interesse voor vierzitscoupés boort het merk ook deze lucratieve markt aan. In plaats van te kiezen voor een ophefmakende creatie zoals het vierdeurs coupémodel CLS van Mercedes zweert Audi bij de klassieke snedige lijn die slechts twee portieren telt. Een tweedeurs oogt sportiever maar kent ook nadelen. Zo zijn de deuren erg breed en zwaaien ze wijd open. Dat is noodzakelijk om de instap naar de achterbank te vergemakkelijken maar het maakt de auto onpraktisch op een krappe parkeerplaats. De A5 wil zich echter niet meten met de vierdeurs CLS, eerder met concurrenten zoals de BMW 3-coupé en de Mercedes CLK.

                      Ondanks de lengte van het koetswerk is de plaatsruimte achteraan krap. De passagiers kunnen hun benen onvoldoende kwijt, vooral als de mensen vooraan groot van gestalte zijn. Maar wanneer die een beetje van hun comfort opofferen valt er ook achterin best leven. Het in- en uitstappen naar de achterbank blijft klauterwerk. En het gezicht naar buiten op de achterste zitplaatsen kan beter.

                      Gewagen van een stijlbreuk binnen het Audigamma is overdreven, maar de A5 springt er toch uit. Zijn rondere vormen bezorgen de wagen een stijlvolle dynamiek en een eigen identiteit. Het is sinds de lancering van de TT tweezitter geleden dat de constructeur zo'n gesmaakt koetswerk creëerde. Vanuit iedere hoek oogt de A5 harmonieus. De automobilist heeft het wel moeilijk om de wagen binnen een bepaald segment te plaatsen. Zijn afmetingen maken hem te groot als een coupémodel van de A4. Hij is ook langer dan de BMW 3 Coupé, die toch zijn belangrijkste rivaal wordt. Maar de A5 benadert ook de maten van de Mercedes CLK.

                      Met het motorenaanbod maakt Audi duidelijk dat het op een kapitaalkrachtig publiek rekent want de kleinste krachtbron van de A5 is de 1.8 TFSI viercilinder benzinemotor met een vermogen van 170 pk. De dieselrijders hebben keuze tussen de 2.7 V6 TDI en de 3.0 V6 TDI. Op de Belgische markt wordt de 2.7 TDI aangeboden met een vermogen van 140 kW/190 pk en een fiscaal vriendelijke 120 kW/163 pk. Voor beide uitvoeringen geldt dezelfde prijs van 40.900 euro. De 3.0 TDI heeft 240 paarden op stal en kost vanaf 44.900 euro.

                      De A5 rijdt zo lekker als hij eruitziet. En dat is niet alleen het gevolg van de vele paarden onder de motorkap. Al na de eerste kilometers voelt de chauffeur zich één met de wagen. Het communicatieve stuurwiel staat daar borg voor. De auto reageert onmiddellijk op de bevelen van de chauffeur maar zonder nerveuze trekjes. Hoewel het een voorwielaangedreven wagen is, zijn negatieve reacties zoals onderstuur (de neus wil naar de buitenkant van de bocht), nagenoeg volledig geneutraliseerd. De handen kunnen permanent het stuurwiel vasthouden dankzij de Multitronicschakeldoos, een automaat van het type continu variabele transmissie met 8 schakelgangen. Merkwaardig is dat Audi nog geen DSG-bak ter beschikking stelt. De Direct Shift Gearbox combineert de voordelen van een conventionele manuele versnellingsbak met de voordelen van een automatische transmissie. Met een DSG zou de A5 wellicht nog sneller reageren op het gaspedaal, doch de Multitronic kwijt zich goed van zijn taak. Tenslotte beschikt de grote dieselmotor over een indrukwekkend maximum koppel van 400 Newtonmeter vanaf 1.400 toeren per minuut.

                      Comfortabele ophanging

                      De voorwielaandrijver laat soms een steekje vallen als de chauffeur op een glad wegdek met te veel gas wil vertrekken. Dan hebben de banden het moeilijk om het vermogen efficiënt op het wegdek over te brengen. Spinnende wielen zijn het gevolg maar de tractiecontrole grijpt meteen in. Een Quattro vierwielaandrijving is hier de oplossing maar die is met de 2.7 TDI-motor niet verkrijgbaar.

                      De Audiklant zal zich vertrouwd voelen in de A5. Het dashboard biedt geen verrassingen maar de afwerkingskwaliteit is van een hoog niveau. De handrem is vervangen door een elektrische parkeerrem met een schakelaar op de middenconsole. Het vergt enige gewenning maar omdat de wagen met Multitronic altijd zachtjes voortkruipt - zonder gas te geven - heb je de parkeerrem bij het vertrekken op een helling niet nodig.

                      De A5 is comfortabel opgehangen. Je wordt niet door elkaar geschud op een gehavend wegdek. Dat de Audi-ingenieurs toch nog een sportief sturende wagen kunnen afleveren, toont hun technisch vernuft. Zelfs de koffer is voor een coupé verrassend ruim.

                      Minpunten heeft de nieuwkomer amper. Het gezicht driekwart naar achteren is beperkt, typisch voor een coupé. Parkeren in een nauwe plek doe je best voorzichtig want het koetswerk is wel erg groot.

                      In eigen huis is de Audi TT de belangrijkste rivaal. Het zijn weliswaar twee verschillende concepten maar de prijzen lopen gelijk op. De tweezitter TT heeft geen dieselmotoren. Vooral nu de TT zijn kenmerkende styling van het eerste model is verloren, heeft hij nog weinig troeven ten opzichte van de A5. De grote coupé is de betere.

                      Jan Muylaert
                      Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
                      Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

                      Comment


                      • Is het S-line exterieurpacket trouwens zijn 1700 euro waard? Zijn er foto's waar je duidelijk het verschil kan zien?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Ik heb de A5 2.7 TDI Multitronic en de 3.0 TDI quattro gereden.
                          Mooi verslag Gilles. Wat de gewichtsverdeling betreft, geloof ik dat het verschil theoretisch niet groot is, ik heb de exacte cijfers helaas niet bij de hand, maar uiteindelijk gaat het daar niet om, maar eerder hoe de verhoudingen zich vertalen naar het rijgevoel. Ik vermoed dat de Quattro aandrijving het grootste aandeel daarin heeft ('k heb weinig ervaring met 3 coupé).

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                            Mooi verslag Gilles. Wat de gewichtsverdeling betreft, geloof ik dat het verschil theoretisch niet groot is, ik heb de exacte cijfers helaas niet bij de hand, maar uiteindelijk gaat het daar niet om, maar eerder hoe de verhoudingen zich vertalen naar het rijgevoel. Ik vermoed dat de Quattro aandrijving het grootste aandeel daarin heeft ('k heb weinig ervaring met 3 coupé).
                            De percentages verschillen toch duidelijk, maar wat vooral van belang is, is dat de Audi z'n motor op/voor de vooras heeft, in tegenstelling tot de BMW waar 'ie achter de vooras ligt. Op het vlak van stuurprecisie heeft dat een enorm invloed. Kijk maar naar de (sublieme) B7 RS4, die net daardoor gewoonweg niet bij machte is om een zelfde mate van agiliteit en reactiesnelheid te ontwikkelen zoals z'n collegae uit München, ondanks even brede banden en 4WD en wat weet ik allemaal.

                            Maar de A5 doet dat, zoals ik al zei, zeer goed. Je moet echt al "zot" gaan rijden om de symptomen duidelijk gewaar te worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
                              Knappe test, gta!! Nu heb ik nog meer goesting om zelf te gaan testen. Maar ze hebben momenteel geen testversie meer in mijn garage.
                              Laat me iets weten als je een A5 meekrijgt, dan zak ik wel even af naar Coox

                              Comment


                              • Staan er trouwens al ergens 1.8TFSI's in de showroom? Of beschikbaar als test ..

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                  Laat me iets weten als je een A5 meekrijgt, dan zak ik wel even af naar Coox
                                  Dat heb ik al van veeeel mensen gehoord, zal eens navragen of er al een limousine-versie van bestaat, dan hoef ik u allemaal niet teleur te stellen.
                                  Volvo V60 D3 R-design

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                                    Staan er trouwens al ergens 1.8TFSI's in de showroom? Of beschikbaar als test ..
                                    Ik denk/vrees van voorlopig alleen maar in Duitsland. Heb je al een keuze kunnen maken? A5 <----> bouwgrond?
                                    Volvo V60 D3 R-design

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Roox Bekijk Berichten
                                      Ik denk/vrees van voorlopig alleen maar in Duitsland. Heb je al een keuze kunnen maken? A5 <----> bouwgrond?
                                      Goh, in m'n hart is de keuze al lang gemaakt Het verstand is nog niet volledig mee .. We zien wel, soms moet je al eens je hart volgen vind ik .. (met alle gevolgen vandien? )

                                      Comment


                                      • Mooie uitleg, gTa!
                                        Mag ik vragen waar je die wagens test? Gewoon naar de lokale dealer? Of heb je de wagens geleend van bekenden?
                                        120d Hatch Edition Sport

                                        Comment


                                        • Ik het net vernomen dat volgend jaar de A5 cabrio komt

                                          Comment

                                          Working...
                                          X