Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb ooit 'es een interview met de chief engineer van de A5 gelezen en daarin vertelde 'ie dat zelfs in de S5-vorm nog een zekere hoeveelheid nose-heaviness (understeer) liet inbouwen, gewoon omdat mensen dat associeren met Audi's. Met andere woorden men zit nog niet aan de limiet, verre van zelfs. De RS5 zou hier écht verandering moeten in brengen.
Mensen hebben puur naar veiligheid toe liever onderstuur dan overstuur op de limiet. Logisch toch
Inderdaad, maar nu was het echt specifiek gericht op Audi.
Oorspronkelijk geplaatst door Top Gear
"At the end of my drive, the chassis engineer asked whether the new front axle layout made much difference. I didn't want to offend the guy, so I made noises about the improved steering accuracy. But given that he'd asked, I had to say the S5 still felt nose-heavy and lifeless at the limit. "Exactly," he flatly replied.
Seems the new layout means he can make the car far more playable, but the marketing types told him he had to pull it back to the usual Audi understeer because the customers like it - but have they tried anything else? Ah well, here's hoping he gets his way on the RS5."
Zolang er een vraagteken aan het einde van hun zin staat, is het voor mij geen feit. Als het nu van de ingenieur hemzelf kwam, moet je het natuurlijk als waarheid aannemen, maar dat is nu niet het geval.
Nog een andere TOP Gear quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Top Gear
Audi A5 3.0 TDI quattro
I had to calm myself down about this car, canvass some opinions from people in the office to get a slightly more objective take on what, to my mind, constitutes one of the best Audis I've ever driven - and maybe even one of the very best cars I've driven, er, ever.
De percentages verschillen toch duidelijk, maar wat vooral van belang is, is dat de Audi z'n motor op/voor de vooras heeft, in tegenstelling tot de BMW waar 'ie achter de vooras ligt. Op het vlak van stuurprecisie heeft dat een enorm invloed. Kijk maar naar de (sublieme) B7 RS4, die net daardoor gewoonweg niet bij machte is om een zelfde mate van agiliteit en reactiesnelheid te ontwikkelen zoals z'n collegae uit München, ondanks even brede banden en 4WD en wat weet ik allemaal.
Je mag 'em vergelijken met de RS4, maar je weet ook dat de A5 op een ander platform staat, dewelke toch net enkele pijnpuntjes die je aanhaalt tracht weg te werken.
Many changes have been made to improve the dynamics of the MLB. Employing a trick learned with the current-generation A8, Audi has moved the front wheels forward in relation to the engine and transmission by locating the differential ahead of the clutch. This allows for improved appearance with less front overhang. More importantly, it transfers a greater amount of weight to the rear axle. The S5 is left with a much sought-after 50:50 weight bias. No kidding.
Also aiding the car’s handling is a lower center of gravity thanks to the relocation of the car’s steering gear – lower and ahead of the front axle. In addition to bringing some weight closer to the ground, this configuration also helps improve a traditional Achilles Heel for Audi in regards to handling dynamics – the S5 exhibits less elasticity and delivers a more direct feel.
Dus mijn gedacht is dat de 40:60 verhouding van de Quattro je vooral het gevoel gaf, niet zozeer de gewichtsverdeling. De voortrein werkt nog behoorlijk mee om voor de nodige tractie en stabiliteit te zorgen, net daar waar de BMW graag al eens een stapje opzij zet. Je zou eigenlijk de A5 eens moeten kunnen rijden met een 0:100 split he.
En toch heeft gTa gelijk. De gewichtsverdeleing tussen voor- en achteras mag 50-50 zijn, ook de plaats waar dit gewicht zich t.o.v. het zwaartepunt van de wagen heeft een grote invloed op het rijgevoel. Hoe verder de massa van het zwaartepunt verwijderd is hoe groter het gier-traagheidsmoment en hoe "logger" het stuurgevoel is. Zit bijna alle massa binnen de wielbasis dan stuurt de wagen een stuk agieler. Natuurlijk is de positie van de massa niet de enige factor die het stuurgevoel beïnvloedt, maar het is wel een belangrijke.
Die 40/60 verhouding is er trouwens enkel wanneer je gas aan het geven bent. Wanneer je een bocht induikt, sta je meestal niet op de gas. Tijdens het remmen of remmen op de motor, reageert het Torsendifferentieel als een gewoon differentieel en heb je dus niet meer de standaard 40/60 verhouding. Bij de A5/S5 wordt die 40/60 verhouding trouwens enkel in normale omstandigheden gehandhaafd. Op de limiet of bij gladde ondergrond varieert deze tussen de 15/85 en 85/15.
Begrijp me niet verkeerd, met het nieuwe platform heeft Audi zeker een verbetering geboekt, maar gTa heeft weldegelijk een punt.
The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Welke velgen zitten er eigenlijk standaard op de S-line versie? In de CC kunt ge er maar 2 kiezen ..
edit: 5 spakig PROFILE dus .. waarom geen keuze voor de Y-design velgen?
Ja, vind het ook maar dom dat je niet gemakkelijk kunt upgraden naar de Y-velgen
Zal dan van je dealer afhangen of ze de S-line velgen willen terugnemen, en nog belangrijker hoeveel je moet opleggen voor de Y-design velgen.
Bon, net dus meegereden met de A5 3.0 TDI van pjv14 hier op het forum ! Ben nog steeds aan het nadromen, -wat een machine- ! Ongelofelijk hoe hij zijn vermogen opbouwt en op het wegdek voortbrengt. De wagen heeft nog maar een 400km maar er is toch even stevig doorgegeven en pas dan merk je dat je in een sportwagen mét een dieselmotor begeeft. Ik heb even het stuur overgenomen en wist op die moment zeker dat ik ooit een A5 zal bezitten. Wel een automaat dan, dat schakelen verloopt zeer vlot én is fijn om te spelen maar als je veel km's afhaspelt lijkt het mij na verloop van tijd toch aangenamer om met een automatische versnellingsbak rond te rijden. Ik hoop snel een testrit te kunnen maken met zo een 2.7 TDI Quattro Multitronic, puur uit vergelijkende test.
Awel, ik heb gisteren zo een a5 gezien, en ik vind hem echt lelijk. Vooral die achterkant is om te huilen.
hij benadert toch bijna de perfectie ... in mijn ogen helemaal zelfs !
er zijn weinig wagens die een dergelijk sportief gevoel geven en mooie looks hebben en dan valt de prijs eigenlijk wel mee, oke is veel geld maar in vergelijking met sommige andere merken heb je toch veel waar voor je geld en een vrij exclusief bakske
van een Porsche kijkt niet veel volk meer op als ie passeert maar wel van een A5
Althans, nu toch nog. Als je de nieuwe A4 gezien hebt, dan weet je 't wel. De nieuwe A4 lijkt als twee druppels water op de A5 (ze lijken een pak beter op elkaar dan een CLK op een C of een '3 coupé op een '3 berline) ... en aangezien de A4 een succes van jewelste zal zijn (met zo'n looks, dat imago en die kwaliteit ... dat kan niet anders), en 'ie dus met hopen te zien zal zijn over enige tijd, zal dat de exclusiviteit van de A5 voor 't grootste deel opsouperen. Jammer.
Maar 't is uiteraard een goeie zaak dat de A4 zo knap is. Wel jammer voor de A5-eigenaren.
Comment