zalig filmpje!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A5
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichtenzalig filmpje!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk BerichtenHaha, ik vroeg me dat ook al af. Zou je 'em verkopen?
een nieuwe A4 avant 3 liter tdi zie ik ook wel zitten maar dan tiptronic, na 6 maanden A5 vrees ik echter geen vooruitgang qua sensatie en even lange wachttijden
BMW is helaas geen optie, zegt me niets
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
Ik lust dat eigenlijk wel.
Comment
-
@ Cornelius Bracke
Cornelius, kweet ni van waar je bent, maar indien het je past ben je natuurlijk altijd welkom om eens een toerke mee te rijden!
Toen in mn A5 mocht ophalen vertelde de dealer over een quota voor Belgie van 5500 stuks voor 2008, waarvan er begin april reeds meer dan 4000 besteld waren. Ok, schiet niet op de pianist, het zijn de woorden van de dealer é mannekes. Ik vind dit imo een vrij hoog getal...
Ook ergens gelezen op een van de recentere blz van dit forum, maar te tam om een quote te pasten: Ik heb soms ook de indruk dat mn 2.7 tdi moeite heeft om al zn 190 pk onder alle omstandigheden vlot op het asfalt te krijgen. Ik heb me al afgevraagd of het aan de banden ligt, of aan een té optimistische krachtverdeling per versnelling van Audi uit, of aan te gladde asfalt of wat dan ook. Soit, het 'probleem' is zo miniem dat het eigenlijk het vermelden niet waard was, kwestie van geen hysterie te ontketenen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door papalouise Bekijk Berichtenzou vooral de marktwaarde eens willen weten en dan zien we wel verder je verliest sowieso op de BIV, die kan je nooit recupereren tenzij iedereen 2 jaar moet wachten op een nieuwe, maar dat gaan we onze maten hier niet aandoen, zo al erg genoeg die wachttijden
een nieuwe A4 avant 3 liter tdi zie ik ook wel zitten maar dan tiptronic, na 6 maanden A5 vrees ik echter geen vooruitgang qua sensatie en even lange wachttijden
BMW is helaas geen optie, zegt me niets
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beltar Bekijk BerichtenUiteindelijk is dat de reden waarom ik voor de 3.0 koos, de aandrijving, anders was het een 2.7 geweest...
Ben wel benieuwd wat ze te zeggen hebben
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pazze Bekijk BerichtenHeb juist van mijn dealer te horen gekregen dat het productie wk 24
gaat worden.
Volgens hem zijn alle audi's met parkeer-sensoren naar een latere week gezet.
Mijne was voorzien levering mei, gaat nu eind juni worden.
Hoop voor jou dat het wel degelijk eid juni is (200
Comment
-
Multitronic
Ikzelf heb heb een audi en een bmw in mijn bezit, en elke wagen heeft zijn specifieke eigenlijschappen, dat even terzijde.
Er wordt hier vaak gepraat over de levertermijnen van de A5. Maar ik wil het eens over iets heel anders hebben. Namelijk de multitronic versnellingsbakken van Audi.
Ik ben een voorstander van automatisch rijden. Wel een sportieve automaal wel te verstaan. En een multitronic vind ik niet echt bepaald sportief. Daarom vraag ik me echt af wanneer ze eens eindelijk een A5 3.0 TDI gaan uitbregen met een tiptronic automaat. In de A6 / A8 en er zijn er nog, kan dat wel en in de A5 niet. Snap het niet.
En dat audi in hun steeds falende multitronic blijft geloven, dat gaat men petje te boven. Ik heb al zoveel slechte dingen gelezen over de multitronic van Audi, dat ik het niet aandurf om er ooit een te kopen. En is bij elk model van Audi zo, eender welk type. Ze gaan allemaal stuk, de versnellingsbakken halen NOOIT de 200.000 Km.
Lees ook regelmatig op het "audiforum" NL en DE. En het zijn gewoon rotslechte bakken. Ik heb ook al een paar keer gelezen, mensen met een A5 multitronic die de auto al hebben weggedaan. Staat meer stil en in de garage dan dat ze ermee kunnen rijden. Audi kent het probleem maar weet niet wat ze eraan moeten doen. In die gevallen hebben ze de auto gewoon terug genomen, ze moesten dan wel een klein beetje laten vallen, maar tja de BIV ben je al zeker kwijt.
Daarom als er zoveel problemen mee zijn vraag ik me af wanneer nu eindelijk die 3.0 TDI met tiptronic er gaat komen.
zijn er ook al mensen op het forum met een A5 multitronic die problemen hebben? Gaat zowel om benzine als diesels. Het ligt gewoon aan de bak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MIDI Bekijk BerichtenIk heb ook al een paar keer gelezen, mensen met een A5 multitronic die de auto al hebben weggedaan.
Zelf heb ik er nog niets slecht over gelezen (allé, toch niet over die "nieuwe" MT)
Heb wel véél slechte dingen gelezen over de multitronic, maar dat kwam dan voornamelijk van eigenaars met wagens van bouwjaar 2001 ofzo ... je zou dan toch denken dat ze bij audi ondertussen tijd genoeg hebben gehad om de zwakke punten te verbeteren.
Dat ze de A5 2.7 (voorlopig) enkel aanbieden met MT, geeft mij toch het idee dat ze bij audi vertrouwen hebben in die bak.Audi A5 2.7TDI Multitronic
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jaggy Bekijk BerichtenLap de volgende die weeral niet op tijd geleverd word
Hoop voor jou dat het wel degelijk eid juni is (200
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door viperman Bekijk Berichtenoh oh
Zelf heb ik er nog niets slecht over gelezen (allé, toch niet over die "nieuwe" MT)
Heb wel véél slechte dingen gelezen over de multitronic, maar dat kwam dan voornamelijk van eigenaars met wagens van bouwjaar 2001 ofzo ... je zou dan toch denken dat ze bij audi ondertussen tijd genoeg hebben gehad om de zwakke punten te verbeteren.
Dat ze de A5 2.7 (voorlopig) enkel aanbieden met MT, geeft mij toch het idee dat ze bij audi vertrouwen hebben in die bak.
Mischien een domme vraag maar dit zal mijn eerste automaat worden en vraag mij af wat eigelijk het verschil is tussen een tip en een multi
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door viperman Bekijk Berichtenoh oh
Zelf heb ik er nog niets slecht over gelezen (allé, toch niet over die "nieuwe" MT)
Heb wel véél slechte dingen gelezen over de multitronic, maar dat kwam dan voornamelijk van eigenaars met wagens van bouwjaar 2001 ofzo ... je zou dan toch denken dat ze bij audi ondertussen tijd genoeg hebben gehad om de zwakke punten te verbeteren.
Dat ze de A5 2.7 (voorlopig) enkel aanbieden met MT, geeft mij toch het idee dat ze bij audi vertrouwen hebben in die bak.
En geen problemen bij de nieuwe MT, lees klik dan maar eens naar de volgende link
En op het duits audiforum staan er nog veel meer van deze gevallen (maar dan moet je wel Duits kunnen natuurlijk )
Ik vind het daarom ook bijzonder jammer dat ze je gewoon geen keuze laten tussen multitronic of tiptronic. Ik zelf rij graag met een zware motor (voor mij geen 4 cyl.) en hoor nog altlijd graag de motor in de toeren klimmen, dus voor mij een tiptronic >>>>>>>> MT.
Hoop dat ze vlug de tiptronic in de A5 lepelen want daar is wel vraag naar.
Vind het ook jammer dat steeds meer en meer audi's op elkaar gaan lijken, maar dat is weer wat anders.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jaggy Bekijk BerichtenIk hoop dat je gelijk hebt want ik heb de 2.7 besteld,
Mischien een domme vraag maar dit zal mijn eerste automaat worden en vraag mij af wat eigelijk het verschil is tussen een tip en een multi
Een Multitronic is een CVT en zoekt het gepaste toerental en past dan de verhoudingen aan d.m.v. een riem etc. Dus je voelt ook geen schokken van het schakelen, want het zijn eigenlijk 'valse' versnellingen.
Een Tiptronic daarentegen is een bak met een sportieve kant, waarbij je de 'schokken' van het schakelen voelt.
Je moet dit er eens op nakijken, staat alles héél duidelijk uitgelegd. => http://www.autoforum.be/showthread.php?t=18685
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jaggy Bekijk BerichtenIk hoop dat je gelijk hebt want ik heb de 2.7 besteld,
Mischien een domme vraag maar dit zal mijn eerste automaat worden en vraag mij af wat eigelijk het verschil is tussen een tip en een multi
En wil ook nog even zeggen dat je bij een tiptronic de schakelovergangen ook NIET voelt hoor. Het grote verschil is dat je bij een MT steeds met hetzelfde toerental rondrijdt. Oersaai als je het mij vraag en zeker niet sportief.
Een Tiptronic (meer de gewone automaat van vroeger, alleen kun je nu ook zelf schakelen) die kun je mooi in de toeren jagen, net als een manuele versnellingsbak zeg maar.
En oei oei een 2.7 MT in bestelling, ik zou deze nacht toch niet zo goed meer slapen in jou geval
En Audi zal niet toegeven dat ze de MT techniek nog niet onder de knie hebben, maar het is wel zo. DAF had het in de tijd veel beter onder de knie. Sorry voor de vergelijking.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MIDI Bekijk Berichtenzijn er ook al mensen op het forum met een A5 multitronic die problemen hebben? Gaat zowel om benzine als diesels. Het ligt gewoon aan de bak.
Wat de vergelijking met de BMW E92 '3 coupé aangaat : ik heb al verscheidene keren met de '3 coupé kunnen rijden, en sinds een kleine maand is een 318d berline (E46) vervangen door een 320d Coupé (E92), met automatische versnellingsbak en voor de rest vrij basic uitvoering. Ik heb er een kleine 50 km mee gereden slechts, maar heb voldoende ervaring met dat aandrijfgeheel om een beeld te kunnen vormen van de gelijkenissen en de verschillen.
De Audi is inderdaad een veel opvallender verschijning in 't straatbeeld, de Audi oogt echt speciaal en een halve klasse groter (een coupé dichter aanleunend bij de A6 dan bij de A4, terwijl de '3 coupé overduidelijk een '3 is). De Audi A5 is echt "speciaal", als je 'm ziet, en dat heb ik zo goed als niet bij de '3 coupé.
Binnenin is het echter andersom : de Audi voelt kleiner aan, wat claustrofobischer, dan de (zeker vooraan) zeer ruime BMW. De ruimte achterin is voor mij eerder een weetje dan een argument pro/contra (anders zou ik niet met een '1 3-deurs rondrijden ), maar 't is een feit dat je als volwassene achterin een '3 coupé nog ietwat doenbaar plaats kan nemen. Bij de A5 is dat simpelweg onmogelijk, die auto lijkt mij veel meer een 2+2 dan een vierzitter.
Qua prestaties zijn die auto's op een zucht na gelijk. Bij het accelereren uit stilstand loopt geen van beide van de andere weg, en de winnaar is de auto die eerst/eerder op z'n gaspedaal werd getrapt. Bij de hernemingen is de Audi de eerste tientallen meters een zuchtje sneller en daarna blijft het gelijk ; schakel je al opvoorhand terug met de 320d, dan blijft het ook daar weer op een zucht na gelijk, en hangt winnen of verliezen af van hoe snel er op het gas is gegaan.
Qua rijden verschillen de beide auto's vrij weinig, en dat is verrassend uiteindelijk, gezien het totaal andere concept. De Audi A5 met FWD rijdt bijzonder goed voor een FWD, en als je 'm vergelijkt met 18" of 19" tegenover hoogstens 17" Runflat-rubber op de BMW, dan moet 'ie nergens, ook niet in de bochten, terrein of seconden prijsgeven. Het enige dat echt verschilt is z'n stuurgevoel, 'ie loopt m.i. wat gezapiger (of "minder nerveus" als je 't sowieso niet op sportieve karren begrepen hebt) rond z'n rechtuitstand, en voelt daarmee wat stabieler aan. Bij 't bochten nemen vergt 'ie wel meer input van de bestuurder: daar waar de BMW door z'n gevoelige stuur zichzelf meteen in de bocht "zet", dient de Audi daar een tikje toe worden aangespoord, en duurt het soms een halve of hele seconde eer 'ie z'n "zet" te pakken heeft. Uiteraard is de Audi een weinig aangename auto als je in de bocht zelf (zeker als 't er wat gretiger aan toe gaat) gas gaat geven, omdat dat alle feeling en feedback uit het stuur wegneemt ... maar dat ligt niet aan Audi, dat ligt aan het aandrijfconcept.
Bij het sportief rijden lijkt de BMW dus (op z'n banden na die z'n potentieel toch voelbaar inperken) de betere kaarten te hebben, maar bij het "gewoon" beroepsmatig (veel)verkeer is er m.i. geen enkel punt waarop de Audi achterstand (op punten) oploopt op de BMW.
Inzake afwerking en kwaliteit staan de beide auto's zo goed als op hetzelfde niveau, en dat is zéér hoog. Zowel de Audi als de BMW hebben punten/vlakken waarop ze steken laten vallen, zowel wat afwerking of materiaalkwaliteit betreft. De Audi is inderdaad iets beter geluidgedempt (inzake rol- en windgeluiden), en daardoor vallen de af en toe de kop opstekende kraakgeluidjes (geen enkel auto-interieur is daar nog vrij van, de dag van vandaag) beter op dan in de BMW. De voorkeur voor de ene of andere auto op dit vlak, lijkt mij eigenlijk énkel nog subjectief ingegeven te zijn (er zijn al méér dan één "toevallige" A5 binnen gegaan met problemen met de zetels, moeilijk vindbare hardnekkige kraakgeluiden, electronica-problemen, e.d.). Ikzelf vind de middenconsole en het dashboard van de A5 zeer knap, maar op het randje af te druk. Zeker de meer opgeruimde instrumentencluster van de BMW is aangenamer om op te kijken, al is de Audi op dat vlak "blitser". De BMW oogt in globo wat minder speciaal binnenin (net zoals dat ook langs buiten het geval is), en het E90ev-dashboard is zéker vérre van het knapste dashboard dat BMW ooit heeft gemaakt ... maar 'ie is ruimer, 'ie voelt vooral (opge)ruim(d)er aan dan de wat drukke en vooral gevoelsmatig krappere Audi.
De Audi is 'n auto waar je, mijns inziens, meer compromissen moet sluiten. Z'n overgrote pluspunt, da's z'n looks. Ik heb nog maar weinig mensen ontmoet die zonder te liegen zeiden dat ze de A5 niet knap vonden ... en ik denk dat de A5 één van de best geslaagde auto's van de laatste jaren mag worden genoemd. En dat is dus een pluspunt dat behoorlijk wat gewicht in de schaal werpt, en daar kan je enkele minpuntjes al behoorlijk goed mee compenseren.
Ikzelf ondervind de Multitronic eigenlijk als een zeer aangename cruise-versnellingsbak, zelfs zonder fout! (al ben ik benieuwd naar de gerapporteerde schakelfouten soms, hopelijk zit 't 'm enkel tussen z'n oren) Dus als werkwagen zou ik dat zelfs nooit als minpunt aanstippen. De voorwielaandrijving is dat dan weer duidelijk wel, maar daar is al zoveel over gezegd dat ik 't niet nog 'es allemaal ga herhalen.
Ik heb nu gekozen voor een kleinere auto, om 'm iets beter uit te kunnen rusten. Dus hart primeerde bij de keuze van m'n huidige auto op 't verstand. En dat zou ik bij de A5 waarschijnlijk ook doen. Z'n looks maken dat je 'm zo goed als al de rest vergeeft ... en dat lees ik hier ook vaak, betreffende de perikelen inzake leveringstermijn (waar wij echter geen last van hebben gehad ... besteld met een enorme korting, en geleverd binnen de 8 weken). Ik zou enkel nog door de zure appel heen bijten en de 2.7 TDI Multitronic laten staan voor de 3.0 TDI tiptronic : die rijdt pas écht goed bij élke rijstijl, is een heel pak krachtiger, en laat een veeleisende bestuurder niet fronsen als er ook zeer hard de pees wordt op gelegd. En dat is wat ik wil.
Update volgende week.
Comment
Comment