Ik heb net het gevoel dat de A5 groter en ruimer aanvoelt vanvoor dan een E92.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A5
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door MIDI Bekijk BerichtenEn wil ook nog even zeggen dat je bij een tiptronic de schakelovergangen ook NIET voelt hoor. Het grote verschil is dat je bij een MT steeds met hetzelfde toerental rondrijdt. Oersaai als je het mij vraag en zeker niet sportief. Een Tiptronic (meer de gewone automaat van vroeger, alleen kun je nu ook zelf schakelen) die kun je mooi in de toeren jagen, net als een manuele versnellingsbak zeg maar. (...) En Audi zal niet toegeven dat ze de MT techniek nog niet onder de knie hebben, maar het is wel zo.
Je hebt gelijk wat de "oude" Multitronics betreft, ikzelf heb me ook compleet mesjogge geërgerd toen ik de A4 Cabriolet 2.4 Multitronic ging testrijden (slappe motor, duffe versnellingsbak, verschrikkelijk ongeïnspïreerd weggedrag ... ik ben dan ook linea recta naar de garage waar de 325CiA cabriolet te koop stond gespúrt).
Maar in de A6 en de A5 is de huidige Multitronic helemaal niet meer van die aard. Van "steeds met hetzelfde toerental rondrijden" is absoluut geen sprake meer, de sturing van de traploze overbrenging is véél intelligenter dan vroeger, en heeft een "emotionele" input gekregen in de vorm van toch meer wisselende toerentallen dan vroeger. Een Multitronic schakelt ook 100% zeker en zeer duidelijk voelbaar zachter dan een tiptronic ... hoe goed een automatische versnellingsbak met koppelomvormer ook is ... zo zacht als een CVT schakelt die nooit. En een Multitronic kan je even goed in toeren jagen op z'n "manueels" als een tiptronic, daarvoor heb je de Sport-stand met voorgeprogrammeerde "vaste verhoudingen", en ook in die stand doet die bak dat zeer goed.
Vroeger zou ik een Multitronic zeer hard hebben afgeraden, zeker aan iemand die nog nooit een "automaat" reed ... maar nu doe ik dat helemaal niet meer, omdat het m.i. helemaal onterecht is. Het is wennen, ja, maar de versnellingsbak is nu meer dan rijp genoeg om een beetje flexibele manueeltjesrijder ook te kunnen bekoren. Daar ben ik rotsvast van overtuigd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk BerichtenIk heb net het gevoel dat de A5 groter en ruimer aanvoelt vanvoor dan een E92.
Het dasboard en de middenconsole van de Audi "omvat" de bestuurder meer. De gordellijn is duidelijk hoger en het raamoppervlak kleiner (zeker zijdelings). De middenconsole is ook breder, en hoger, wat het subjectieve ruimtegevoel ook beïnvloedt. En het interieur is drukker van layout en stijl dan dat in de BMW, en 't is algemeen geweten dat soberheid en strakheid ruimte-creërend werken, en omgekeerd.
Het enige punt waarin de BMW minder "ruim" aandoet, is het hoekige, minder glooiende dashboard (van opzij bekeken). Bij de Audi glooit dat van je weg, richting voorruit ... terwijl dat bij de BMW eerder een "blok" is, hoekiger, meer de binnenruimte penetrerend. Maar voor de rest, en zeker qua breedte, lijkt de BMW mij duidelijk luchtiger aan te voelen. Als ik me niet vergis geven de cijfers dat ook weer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jaggy Bekijk BerichtenAl nieuws van dieteren?
Ben wel benieuwd wat ze te zeggen hebben
Wat hier op het forum al gepost werd is dus werkelijk waar!!!
Mijn A5 (besteld in december!) komt er pas in week 40!!!
Vandaag is mijn andere familieauto geleverd aan zijn koper en ik dsta dus te voet voor 5 maand.
Ipv er al 7 weken mee te rijden moet ik nog eens even lang als nu het geval is wachten...
Doodleuk antwoord van Audi: het is nu eenmaal zo!
Ze zullen een voorstel uitwerken om de komende tijd te overbruggen. ( de toscaanse vakantie met de A5 valt dus in't water! geen idyllische foto's...)
Wat mij vooral stoort is het liegen van één van de twee partijen.
D'Ieteren zegt dat mijn auto pas op 21/12 besteld werd, de dealer beweert bij hoog en laag dat hij op 5 of 6/12 besteld is. (mijn bestelbon vermeldt 4/12)
Wie liegt?
Het maakt niet zoveel uit , de auto komt toch niet vroeger.
Comment
-
Ik val in herhaling, maar ... als je via D'Ieteren moet, dan ben je op voorhand al gejost. Maakt niet uit waarvoor. Jammer dat het zo'n machtige groep is geworden intussen, want waren ze een pak kleiner, ze zouden m.i. zeker al importeur af zijn geweest, met hun koppige, bokkende, ouwbollige en bekrompen structuur en visie. Hen is het op geen énkele manier nog om de liéfde voor de auto te doen, bij D'Ieteren halen ze hun neus op voor een autofanaticus. Het is zuivere, koele, berekende business zonder boe of bah.
Zeer jammer. Als je kijkt wat voor 'n schitterende zaken uit 't VAG concern we hier in België al zijn ontzegd...
Comment
-
Audi A5
Ik rij nu rond met de (vrijetijds)Porsche van mijn broer. Weliswaar leuk maar... mijn Audi A3 staat bij de garagist omdat de culasse gebarsten is. Ik heb 90000 km op de teller, 4.5 jaar oud en ALTIJD eerst warm gereden vooraleer goed door te rijden. Bij de garage wisten ze me te vertellen dat Audi niet meer tussenbeide kan komen in de kosten. Mocht de wagen jonger dan 4 jaar geweest zijn dan "viel er nog iets te regelen". Leuk om weten dat de symptomen (koelwater lekte) zich reeds vorig jaar hebben aangeboden, maar in de Audi garage men zich hoegenaamd niet kon inbeelden wat het zou kunnen zijn. Ik heb zelf op internet moeten gaan surfen om er achter te komen wat het zou kunnen zijn en ik heb gelijk gekregen. Les 1: Audi garages leveren niet de kwaliteit die je van een dergelijk merk kan verwachten. Les 2: Audi als merk geeft totaal niet om haar cliënten - ik heb duidelijk gesteld dat ik NOOIT nog een Audi koop als er geen tegemoetkoming is, maar dat maakt hen niet uit. Ik ben 36 jaar oud en koop me elke 5 jaar een nieuwe wagen. Dit had voor de rest van mijn leven Audi kunnen zijn, dus pakweg nog zo'n 6 tot 7 Audi's (waarvan de laatste wagens zeker in de prijsklasse van de A8 of - wie weet - misschien wel een R, wat inhoudt dat door hun debiele houding ze een klant verliezen die hen anders minstens honderd duizend euro had opgebracht. Mijn garagist vond mijn standpunt te streng, maar kon me geen ongelijk geven toen ik hem zei dat dit de enige mogelijkheid was om te reageren tov dergelijke grote concerns. Ik hoop dat jullie dergelijke ervaring nooit meemaken, want een medewerker van de garage waar ik mijn wagen onderhoud, wist me te vertellen dat dit geen alleenstaand geval was en dat bovendien de Multitronics nog steeds mankementen vertonen... Mooie publiciteit is dat! Ik stuur straks nog een mailke naar Audi Duitsland om hen te bedanken en te melden dat ze aan mij geen Audi meer zullen verkopen.
Comment
-
Verwijt Audi alsjeblieft niks ... Audi is één van de beste merken als 't op klantvriendelijkheid (garantie, kulanz, vakkennis, ...) aankomt. Het probleem ligt 'm bij de importeur, die al sinds jaar en dag een uitermate starre, norse en hautaine houding aanneemt ... en dat straalt jammer genoeg af op de dealers. Of toch op sómmige dealers.
Als je de Duitse fora er op na leest, zie je dat onze Oosterburen qua klantvriendelijkheid en inschikkelijkheid 100 keer beter gediend zijn dan hier.
Jammer, maar zo is het.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenVerwijt Audi alsjeblieft niks ... Audi is één van de beste merken als 't op klantvriendelijkheid (garantie, kulanz, vakkennis, ...) aankomt. Het probleem ligt 'm bij de importeur, die al sinds jaar en dag een uitermate starre, norse en hautaine houding aanneemt ... en dat straalt jammer genoeg af op de dealers. Of toch op sómmige dealers.
Als je de Duitse fora er op na leest, zie je dat onze Oosterburen qua klantvriendelijkheid en inschikkelijkheid 100 keer beter gediend zijn dan hier.
Jammer, maar zo is het.
Comment
-
Geen aandelen, maar wel voldoende ervaring met 't Duitse Audi en met 't Belgische D'Ieteren. Het verschil is zeer goed merkbaar.
En uiteraard is wat jou wordt opgeflikkerd helemaal niet aanvaardbaar. Persoonlijk vind ik dat de éérste fout bij de dealer ligt : zij weten deksels goed hoe 't eraan toe gaat bij D'Ieteren, en moeten naar mijn bescheiden mening, als ze zuiver en correct zaken willen doen, de klant voldoende informeren. Als ik 'n polis verkoop van 'n maatschappij waar b.v. de polisopmaak zeer traag gebeurt (gesteld dat 't een maatschappij is waarvoor ik niet zelf de polissen opmaak), dan licht ik de klant daarover in. Als ik weet dat Record Bank b.v. doorgaans vrij laat komt met de fiscale attesten, dan licht ik klanten die daaraan gevoelig zijn, daarover in. Dat er blijkbaar toch 'n mooi aandeel Audi-dealer zonder morren de kouwe braakballen van D'Ieteren slikt en op dezelfde manier hun cliëntele bedient, is onaanvaardbaar.
't Probleem is dat je, hoe je 't ook draait of keert, weer bij D'Ieteren terecht komt met je klacht, en de luttele personen die daar wél nog een hart hebben en zich zo'n klachten aantrekken, worden daar door de corporate policy méér dan voldoende doodgenepen zodat je klacht uiteindelijk zo goed als verticaal wordt geklasseerd. En inderdaad, het moet al over zéér grote fleetklanten gaan eer D'Ieteren zich nog maar een beetje van bilkaak wil gaan verzetten ... zelfs een middelgrote dienstverlendende onderneming met een 8-tal fleetwagens (middenklasse tot hogere klasse) en een aantal van de vennoten met een Porsche in de garage (privé), wordt uiteindelijk gelijkelijk behandeld als Antoine-van-de-kartonnen-doos-aan-'t-Zuid. En dat kan m.i. ook niet door de beugel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk BerichtenMening ivm multitronic geheel omgekeerd bij mij, na een A6 2.5TDI MT 163, en nu een A4 2.4 V6 MT
Met die toerentallen valt prachtig te spelen vind ik.
Nemo, vond jij die cabrio ook zo bagger qua bochtengedrag en automaat, eerlijk?
Ik heb zelf ook al wat gereden met een A4 2.5tdi MT en vind het een zeer leuke wagen en had nooit gedacht dat die zo snel door de bochten ging als dat ritje met u in Kallo .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk BerichtenHun uitvluchten zijn idd schandalig.
m'n pa moest 8 maand wachten op z'n A4 Avant, de laatste maand uitstel was omwille van de sportzetels, auto's daarmee uitgerust gingen plots een maandje achteruit
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk niet. Wat jij voelt is altijd weinig realistisch, omdat je zoals elke tjoek helemaal naar achter leunend in je auto hangt. Jij "zit" niet in je auto, jij hangt/ligt erin, met één arm nauwelijks het stuur aanrakend.
Het dasboard en de middenconsole van de Audi "omvat" de bestuurder meer. De gordellijn is duidelijk hoger en het raamoppervlak kleiner (zeker zijdelings). De middenconsole is ook breder, en hoger, wat het subjectieve ruimtegevoel ook beïnvloedt. En het interieur is drukker van layout en stijl dan dat in de BMW, en 't is algemeen geweten dat soberheid en strakheid ruimte-creërend werken, en omgekeerd.
Het enige punt waarin de BMW minder "ruim" aandoet, is het hoekige, minder glooiende dashboard (van opzij bekeken). Bij de Audi glooit dat van je weg, richting voorruit ... terwijl dat bij de BMW eerder een "blok" is, hoekiger, meer de binnenruimte penetrerend. Maar voor de rest, en zeker qua breedte, lijkt de BMW mij duidelijk luchtiger aan te voelen. Als ik me niet vergis geven de cijfers dat ook weer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk BerichtenHelemaal niet,ik dacht zelfs dat het een Quattro was.
De quattro-versies met automaat reden ook bij de vorige generaties al goed. Anders dan BMW, maar zéker goed. Gewoon minder aangepast aan sportief gebruik (wegens vrij koplastig en onderstuurd).
De FWD A4 Cabriolet met Multitronic was/is, uit driver's point of view (als je 't op sportiviteit begrepen hebt, tenminste), een zeer zware teleurstelling als je 'm vergelijkt met z'n concurrenten. Dat was toen zo (geen enkele autojournalist die in een vergelijkende test het tegendeel beweerde), en dat is nu nog zo.
Feit is wel dat Avantus méér dan voldoende rijkwaliteiten in z'n mars zal hebben om zo'n auto ook enorm beïndrukkend over te laten komen, maar eens je beide kort na mekaar zelf goed hebt kunnen testen, is het verschil duidelijk. Het verschil in power met de CLK 240 is niet groot, maar met de 325i is het verschil in pit overduidelijk ... de 2.4 moest zelfs alles uit de kast halen om een BMW 320i met 2,2-liter zespitter niet te laten wegrijden. En qua weggedrag, mjah, enkel zelf de auto's vergelijken lijkt me te kunnen overtuigen.
Wat een quattro tiptronic (=/= FWD multitronic) betreft, is 't een gans andere koek. De 3.0 quattro tiptronic, die ik ook reed maar niet wou omdat ik een 3-liter toen te duur vond, kon me des te meer bekoren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk BerichtenIn de 1 hing ik naar achter maar in de Audi zit ik zo goed als recht .
Comment
-
Ik ga zeker niet zeggen dat ik het een 'zeer goed' rijdende auto vind, echt niet, want ik heb hier een 20 jaar oude audi die 10 keer zo goed rijdt. Het stuurgevoel is geen hoogvlieger, en de achterophanging kan beter (deint wat na), maar puur qua bochtengedrag en neutraliteit vind ik het best ok, nuja eerder positief verrast.
Ivm die multitronic kan ik echter (buiten z'n dubieuze betrouwbaarheid) niets slecht zeggen, wat een droom. Stadrijden tot max 1400 toeren, en op autostrade echt weinig toeren draaien zodat 7.5l op lange afstanden geen enkel probleem is, mét kap naar beneden...
Comment
-
Om te cruisen wat 'ie inderdaad goed aangepast.
Laten we 't erop houden dat ik niet door zo'n Audi-lievende bril kijk als jij. Ik was, vergeleken met de eigenschappen van de CLK 240 (weggedrag, stuur, versnellingsbak) en de 325CiA (totaalpakket, met bijzondere vermelding van weggedrag en motor op alle vlakken) zéér zwaar teleurgesteld in die Audi. Daarom is 'ie 't toen ook niet geworden, al vond ik 'm eigenlijk de lekkerste qua looks. 'Ie was ook, mede door z'n niet zo overtuigende "troeven" en de navenante lauwe interesse in die 2.4, nochtans de goedkoopste van de 3 concurrenten toen.
De gehele persjournalistiek was 't erover eens dat die auto vrij onderstuurd was, te zwaar op de neus woog om gezwind door bochtencombinaties te kunnen jakkeren, dat de motor zwaar teleurstelde inzake power en véél teveel dronk (ik heb 'n 3.000 km tellende cabrio-reis met de 325CiA afgehaspeld, enkel routes nationales en départementales, het gaspedaal niet gespaard en sportief-toeristisch gereden, met een gemiddelde dat onder de 8,5 liter lag ... voor 193 atmo sixpack-paarden in een toch vrij zware automatic-cabrio is dat ongehoord zuinig ... terwijl een Audi 2.4 MT datzelfde niet klaarspeelt met 10 liter), en dat de versnellingsbak een groot deel van de sportieve sensaties wegvlakte.
Dat er andere meningen zijn, mag, en kan zeer zeker. Maar ik sluit me, inclusief m'n eigen ervaringen met die auto, toch zonder énige twijfel bij de modale mening/ervaring aan.
Ik zeg enkel nog één ding : de Audi A5 cabriolet zal een zoveel betere auto zijn (binnen z'n segment) dan de A4 Cabriolet ... en dat is nodig.
Comment
Comment