Mijn indrukken van de A5 van 't salon van Genève.
Ik ben zéér positief verrast. Enkele IRL-foto's konden me niet overtuigen (de persfoto's uiteraard wel), maar ik ben blij dat die indruk zich niet heeft bevestigd gezien, eenmaal ik er live voor stond en in zat.
Z'n uiterlijk is ondertussen goed genoeg gekend. En ja, dit is een zéér knappe auto. Enkele goeie punten : 't is een duidelijke coupé, eentje van de zuiverste soort. En 'ie heeft niet die overdadige koelheid over zich die Audi's anders wel 'es durven hebben, maar 'ie is zwoel en warmbloedig, ondanks het feit dat Audi z'n eigen huisstijl niet verloochent.
Qua omvang doet deze A5 iets groter aan dan 'ie in werkelijkheid is, mede door z'n volume, en de grote wielen waarop 'ie komt. Als je ernaast staat, heb je de indruk naar een concurrent van de BMW '6 te kijken in plaats van naar een concurrent van de BMW '3 coupé of de Mercedes-Benz CLK.
En 'ie komt ook iets chiquer, iets edeler over dan die twee andere coupés. Die andere twee zijn (in mijn ogen) duidelijk coupé-afgeleiden van de "kleine" reeks van die merken (de '3 en de C), terwijl de Audi zich zeer duidelijk van de A4 afzet, en zich eigenlijk naast de A6 nestelt.
Qua ruimte binnenin is dit nochtans niet het geval. Vooral achterin is 'ie klein, zeer klein (kleiner dan de BMW '3 coupé, en ik vermoed ook niet veel ruimer dan de CLK). Maar voorin heb je voldoende plaats, grosso modo dat wat je mag verwachten van een auto van de klasse van de A4, eigenlijk.
De basisprijzen zijn inderdaad vrij scherp, voor het gebodene. Echter, Audi is ook al langer dan vandaag in het BMW- en Mercedes-bedje ziek, en laat de extra's héél duur betalen. Een zeer goed uitgeruste A5 (zoals de meeste die er stonden) is dan ook een peperdure wagen, een pak duurder dan een vergelijkbare BMW '3, heb ik de indruk, en op of soms zelfs iets óver het prijskaartje van de CLK (dus dat zegt genoeg). Er zijn prachtige velgen te krijgen, en zeer mooie of aantrekkelijke opties, maar ze kosten stukken van mensen...
De zithouding was prima, en de bedienbaarheid van de auto lijkt me net zoals in de A6 te zijn : zeer goed. De koffer is voldoende groot om met twee personen voor 3 weken op reis te kunnen, zonder te moeten beknibbelen op een extra paar schoenen o.i.d. Een auto voor mensen met kinderen is dit allerminst, de instap naar achteren is helemaal niet vanzelfsprekend, en vergt een vrij lenig lijf. Mama's met kleintjes : niet jullie ideale kar, zelfs al trek je integraal de kaart van stylishness en niét die van bruikbaarheid.
Al bij al een zeer knappe, niet al te koele, pure coupé. We mogen een degelijke, vooruitstrevende techniek en prima rijsensaties verwachten, alsook een hoge betrouwbaarheid en zeer hoge veiligheidsstandaarden. En ook de prestaties beloven niet niks te zijn. En dat alles is verkrijgbaar voor een prijs die objectief gezien zeer hoog ligt, maar relatief gezien (een luxecoupé van een "premium"-merk) best meevalt, gesteld dat je je niet laat verleiden door de ellenlange optielijst.
Deze auto heeft alles om het te maken, vind ik ! Nu zien of de klant mee wil.
Ik ben zéér positief verrast. Enkele IRL-foto's konden me niet overtuigen (de persfoto's uiteraard wel), maar ik ben blij dat die indruk zich niet heeft bevestigd gezien, eenmaal ik er live voor stond en in zat.
Z'n uiterlijk is ondertussen goed genoeg gekend. En ja, dit is een zéér knappe auto. Enkele goeie punten : 't is een duidelijke coupé, eentje van de zuiverste soort. En 'ie heeft niet die overdadige koelheid over zich die Audi's anders wel 'es durven hebben, maar 'ie is zwoel en warmbloedig, ondanks het feit dat Audi z'n eigen huisstijl niet verloochent.
Qua omvang doet deze A5 iets groter aan dan 'ie in werkelijkheid is, mede door z'n volume, en de grote wielen waarop 'ie komt. Als je ernaast staat, heb je de indruk naar een concurrent van de BMW '6 te kijken in plaats van naar een concurrent van de BMW '3 coupé of de Mercedes-Benz CLK.
En 'ie komt ook iets chiquer, iets edeler over dan die twee andere coupés. Die andere twee zijn (in mijn ogen) duidelijk coupé-afgeleiden van de "kleine" reeks van die merken (de '3 en de C), terwijl de Audi zich zeer duidelijk van de A4 afzet, en zich eigenlijk naast de A6 nestelt.
Qua ruimte binnenin is dit nochtans niet het geval. Vooral achterin is 'ie klein, zeer klein (kleiner dan de BMW '3 coupé, en ik vermoed ook niet veel ruimer dan de CLK). Maar voorin heb je voldoende plaats, grosso modo dat wat je mag verwachten van een auto van de klasse van de A4, eigenlijk.
De basisprijzen zijn inderdaad vrij scherp, voor het gebodene. Echter, Audi is ook al langer dan vandaag in het BMW- en Mercedes-bedje ziek, en laat de extra's héél duur betalen. Een zeer goed uitgeruste A5 (zoals de meeste die er stonden) is dan ook een peperdure wagen, een pak duurder dan een vergelijkbare BMW '3, heb ik de indruk, en op of soms zelfs iets óver het prijskaartje van de CLK (dus dat zegt genoeg). Er zijn prachtige velgen te krijgen, en zeer mooie of aantrekkelijke opties, maar ze kosten stukken van mensen...
De zithouding was prima, en de bedienbaarheid van de auto lijkt me net zoals in de A6 te zijn : zeer goed. De koffer is voldoende groot om met twee personen voor 3 weken op reis te kunnen, zonder te moeten beknibbelen op een extra paar schoenen o.i.d. Een auto voor mensen met kinderen is dit allerminst, de instap naar achteren is helemaal niet vanzelfsprekend, en vergt een vrij lenig lijf. Mama's met kleintjes : niet jullie ideale kar, zelfs al trek je integraal de kaart van stylishness en niét die van bruikbaarheid.
Al bij al een zeer knappe, niet al te koele, pure coupé. We mogen een degelijke, vooruitstrevende techniek en prima rijsensaties verwachten, alsook een hoge betrouwbaarheid en zeer hoge veiligheidsstandaarden. En ook de prestaties beloven niet niks te zijn. En dat alles is verkrijgbaar voor een prijs die objectief gezien zeer hoog ligt, maar relatief gezien (een luxecoupé van een "premium"-merk) best meevalt, gesteld dat je je niet laat verleiden door de ellenlange optielijst.
Deze auto heeft alles om het te maken, vind ik ! Nu zien of de klant mee wil.
Comment