Oorspronkelijk geplaatst door TheAccountant
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Audi A5
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door stig Bekijk Berichtende A5 kan al enkele weken geconfigureerd worden op de belgische site.
Een S5 met dezelfde opties als een 335i coupé kost €10000 meer...
Die meerwaarde vind ik zeker verantwoord. Uiteindelijk krijg je wel een echte 'S' in de plaats met een zalige V8 in het vooronder...
Er zijn trouwens ook 20" velgen verkrijgbaar...OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
De Audi A5 staat eind juni bij de dealers. AutoWeek reed ‘m echter al in Noord-Italië en daarbij maakte de 3.0 TDI Quattro nog meer indruk dan de S5.
Zoals het een coupé betaamt, zit je diep in de S. Het nadeel van coupés met een laag dak, namelijk slecht zicht rondom, heft Audi ten dele op door enorme buitenspiegels te monteren. Dat zie je niet vaak bij dit soort auto’s en bovendien leveren ze wel wat windgeruis op, maar veiligheid voor alles. Wanneer je instapt, de stoel lekker diep kan instellen, en het stuur riant in hoogte en in diepte verstelbaar is, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Toch merk je al direct dat ook de S5 geen supernerveuze, ultrasportieve coupé is. Daarvoor stuurt hij nog te licht en te afstandelijk. Een BMW 3-serie Coupé reageert bijvoorbeeld veel directer op stuurbewegingen. In bochten doet de A5 het goed, onderstuur is hem vreemd, maar als je de bocht uitaccelereert voel je dat het een flinke auto is. Met V8 en vierwielaandrijving weegt de S5 1.630 kilo, niet zo vreemd dus. Overigens is de sportiefste S5 knetterhard wanneer hij ook nog eens zoals dit testexemplaar op 19 inch met ultraplat rubber staat. Kuilen worden meedogenloos doorgeven. Als we even later met een van minder platte banden voorziene 3.0 TDI Quattro op pad gaan, blijkt het onderstel comfortabeler. Overigens stuurt de diesel nog wat lichter dan de S5.
3.0 TDI indrukwekkend
Audi gebruikt voor de S5 een 4.2 FSI, maar het is niet de tot het uiterst opgefokte motor van de RS4. Deze versie levert met 354 pk (RS4: 420 pk) en 440 Nm meer dan voldoende vermogen, maar de auto geeft geen bijzondere snelheidskick. Hij roffelt fraai, en versnelt heel gelijkmatig over een breed toerengebied. En dan stappen we in de A5 met sterkste diesel, de 3.0 TDI met 240 pk en 500 Nm. Wat een machine! Gruwelijk hard sleurt de V6 met commonrailinspuiting en een turbo de A5 de bergen op. Een geweldenaar, hij voelt op de tussensprint zelfs vlotter aan dan de S5, zolang je de naald van de toerenteller maar boven de 1.750 toeren houdt. Daarbij is –ie zo stil dat je nauwelijks door hebt met een diesel onderweg te zijn.
Comment
-
Ik ook, reeds een proefrit aangevraagd. De foto's zien er alvast zeer knap uit (op een paar details na mss)! Nu nog een 3.0 met magnetic ride, DSG en launch control , en het lijkt me een zalige coupé. Gebruiksvriendelijker als een TT. Ik heb even op de Belgische cofigurator gekeken. Een 3.0TDI S-line met 20" lichtmetaal kan er toch niet slecht uitzien !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenS5 in het rood:
Waarom gebruiken ze bij Audi eens geen écht zwàrte plastics ? Kijk naar het contrast tussen de pianolak en de middenconsole ... zó cheap zeg !
Op de foto's van op autogespot valt hij toch erg goed mee, tegen de verwachtingen in.1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk BerichtenDe Audi A5 staat eind juni bij de dealers. AutoWeek reed ‘m echter al in Noord-Italië en daarbij maakte de 3.0 TDI Quattro nog meer indruk dan de S5.
Zoals het een coupé betaamt, zit je diep in de S. Het nadeel van coupés met een laag dak, namelijk slecht zicht rondom, heft Audi ten dele op door enorme buitenspiegels te monteren. Dat zie je niet vaak bij dit soort auto’s en bovendien leveren ze wel wat windgeruis op, maar veiligheid voor alles. Wanneer je instapt, de stoel lekker diep kan instellen, en het stuur riant in hoogte en in diepte verstelbaar is, dan kan het al bijna niet meer misgaan. Toch merk je al direct dat ook de S5 geen supernerveuze, ultrasportieve coupé is. Daarvoor stuurt hij nog te licht en te afstandelijk. Een BMW 3-serie Coupé reageert bijvoorbeeld veel directer op stuurbewegingen. In bochten doet de A5 het goed, onderstuur is hem vreemd, maar als je de bocht uitaccelereert voel je dat het een flinke auto is. Met V8 en vierwielaandrijving weegt de S5 1.630 kilo, niet zo vreemd dus. Overigens is de sportiefste S5 knetterhard wanneer hij ook nog eens zoals dit testexemplaar op 19 inch met ultraplat rubber staat. Kuilen worden meedogenloos doorgeven. Als we even later met een van minder platte banden voorziene 3.0 TDI Quattro op pad gaan, blijkt het onderstel comfortabeler. Overigens stuurt de diesel nog wat lichter dan de S5.
3.0 TDI indrukwekkend
Audi gebruikt voor de S5 een 4.2 FSI, maar het is niet de tot het uiterst opgefokte motor van de RS4. Deze versie levert met 354 pk (RS4: 420 pk) en 440 Nm meer dan voldoende vermogen, maar de auto geeft geen bijzondere snelheidskick. Hij roffelt fraai, en versnelt heel gelijkmatig over een breed toerengebied. En dan stappen we in de A5 met sterkste diesel, de 3.0 TDI met 240 pk en 500 Nm. Wat een machine! Gruwelijk hard sleurt de V6 met commonrailinspuiting en een turbo de A5 de bergen op. Een geweldenaar, hij voelt op de tussensprint zelfs vlotter aan dan de S5, zolang je de naald van de toerenteller maar boven de 1.750 toeren houdt. Daarbij is –ie zo stil dat je nauwelijks door hebt met een diesel onderweg te zijn.
Uit deze testervaring blijkt ook dat de 4.2 z'n vermogen te lineair en zonder veel sensatie overbrengt. Hieruit kan ik opmaken dat een S5 geen concurrentie zal zijn voor de 335i, die wel zeer 'giftig' is.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
De 3.0 TDI heeft al wat langer dan vandaag 500 Nm hoor, in de Q7. En zelfs daarin kan 'ie niet echt overtuigen, want vlot is 'ie wel maar meer dan dat toch niet (al is die Koe7 natuurlijk wel een zwaar ding).
Maar je hebt inderdaad gelijk, in Duitsland vooral verloor Audi best wel veel klanten omdat met name die A4 3.0 TDI en de A6 3.0 TDI (de krachtigste diesels in de kleinere reeksen) gewoonweg op geen énkele manier bij machte waren om b.v. een BMW 330d, een C 320 CDI (die indien aan een automaat gekoppeld best ook 'n sprinter mag genoemd worden, met manuele bak is 't een tamme doos), een Mercedes E 320 CDI (met 7G-tronic zo goed als niet te verslaan op de autostrade) of een BMW 530d te volgen. Vooral boven de pakwe 160 km/u komt z'n vermogenstekort duidelijk naar boven, en rijdt de concurrentie van 'm weg. De extra interne weerstand (door de op dat moment compleet nutteloze quattro-aandrijving) strooit dan uiteraard extra roet in 't eten. De doorsnee A6 3.0 TDI blijkt de facto zelfs nauweljiks sneller dan een 525d of een E 280 CDI. Veel Audi-aanhangers en -fans zitten al meerdere maanden of zelfs jaren met 'n heus wrang gevoel, omdat ze in die typische Duitse Autobahn-sprints gewoon niet mee kunnen spelen met de weliswaar even grote, maar toch duidelijk snellere jongens.
En dan hebben Mercedes en BMW nog karren zoals de E 420 CDI en de 535d, ja zelfs de 335d nu sinds kort. Audi zat zoals geweten de laatste paar jaren écht wel met 'n achterstand bij de veelverkopende power-diesels. Nochtans zou de 4.2 TDI in de A6 potten kunnen breken (alhoewel, de A8 is niet zoveel zwaarder dan de A6), maar de V8 diesels in de hogere middenklasse ('5, A6, E) blijken niet door te breken. En toch zou Audi ermee duidelijk de probleemperiode hebben kunnen omzeilen : de 4.2 past in de A6, dus de 4.2 TDI zou er toch ook moeten in passen?
Enfin, er komt dus blijkbaar een einde aan die periode. De theoretische cijfers van de A5 3.0 TDI quattro 6v-man zijn zéér indrukwekkend ! In het sprintje tot de 100 is 'ie sneller dan een 335d, en op de autostrade zal 'ie toch zeker bij machte moeten zijn om de (overigens zéér snelle) 330d minstens bij te houden, lijkt me.
Ik vrees echter dat 't nog even zal duren eer de vernieuwde 3-liter TDI in de A4 komt (waarschijnlijk pas vanaf 't volgend model, zijnde begin 200 en vooral in de A6 (waar 'ie broodnodig is).
Comment
Comment