Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Yaris (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Toyota Yaris (2020)

    DÍT IS DE NIEUWE TOYOTA YARIS

    We zouden nooit durven beweren dat de Toyota Yaris uitsluitend door ouderen wordt gekocht, maar een écht fris imago heeft het model niet meer. De laatste jaren is het Toyota echter vaker gelukt om een frisse wind door het gamma te laten waaien en dat moet nu ook bij de Yaris gebeuren. Dit is de geheel nieuwe vierde generatie!

    Wellicht zijn we hierboven een beetje onaardig voor de Yaris geweest, want het model loopt ook gewoon al heel lang mee. De derde generatie is al sinds 2011 onder ons en dan is het knap lastig om bij de les te blijven in het stevig veranderende B-segment. Dankzij twee zeer forse facelifts oogt de auto eigenlijk nog niet eens zo heel ouderwets, maar naast versere stalgenoten als de CH-R, Corolla en RAV4 is de Yaris toch een beetje een muurbloempje.

    Heftig

    Daar komt met deze nieuwe generatie resoluut een einde aan, want Toyota geeft z’n nieuwkomer een fors brutaler uiterlijk mee. Dat dankt de auto niet alleen aan z’n heftig vormgegeven bumpers en (optioneel) tweekleurige koets, maar ook aan andere verhoudingen. Wie ‘m voor de relatief hoge instap kocht, moet wellicht even slikken, want de nieuwe Yaris is maar liefst 40 mm lager dan voorheen. Ook in de lengte levert de auto in, al blijft het verschil hier beperkt tot 5 mm. In de breedte krijgt de Yaris er 50 mm bij en door het nieuwe GA-B-platform neemt de wielbasis met 50 mm toe, met kortere overhangen als logisch gevolg. Dat de wielen naar de uiterste hoeken van de auto zijn gedwongen, wordt onderstreept door de relatief korte achterdeur en de daardoor ver naar voren geplaatste achterruit. Zo lijken de achterwielen enigszins door de achterbumper heen te dringen, zoals dat ook bij de eerste Aygo het geval was. De GA-B-basis is uiteraard onderdeel van de TNGA-familie, waardoor de Yaris zich nu weer verbonden mag weten met de eerder in dit verhaal genoemde merkgenoten.

    Betrokken zit

    De lagere, bredere koets geeft al een beetje weg dat een aansprekender rijgedrag op het wensenlijstje stond van Toyota. Dat gevoel wordt versterkt door het interieur, waar inzittenden volgens het merk worden getrakteerd op een betrokken zitpositie. Het stuur kan verder naar binnen worden getrokken, de stoel staat lager en de hogere en bredere middenconsole geeft op papier een meer omsloten gevoel. Tegelijkertijd moet het zicht op de weg ook verbeterd zijn, dankzij een relatief laag dashboard. Dat is onder meer voorzien van een centraal geplaatst touchscreen en een tweede display in het instrumentarium en kan optioneel worden aangekleed met een 10-inch head-updisplay.

    Krachtiger en zuiniger

    Sinds 2012 is de Yaris de compactste Toyota die zich een hybride mag noemen. Sinds het verdwijnen van de Honda Jazz Hybrid is het bovendien de enige hybride in dit segment en het zal geen verrassing zijn dat Toyota die positie met de nieuwe generatie wil behouden. Daarvoor maakt men zich er niet gemakkelijk vanaf, want ook de aandrijflijn is helemaal nieuw. Als basis dient een driecilinder 1.5-benzinemotor die een afgeleide is van de 2.0- en 2.5-blokken uit grotere Toyota-hybrides. De nieuwe 1.5 is efficiënter dan het exemplaar dat hij vervangt en krijgt bovendien gezelschap van een nieuwe lithium-ion-accu, die een nikkel-metaalhydride-batterij vervangt. De combinatie moet 30 procent zuiniger zijn dan de al niet bepaald dorstige voorganger, terwijl het gecombineerde vermogen dankzij een elektromotor van 59 in plaats van 45 kW juist 15 procent hoger ligt dan voorheen. Wie geen hybride wil, krijgt keuze uit twee benzinemotoren: een 1.5 zonder elektro-ondersteuning en een 1.0 die als basismotor dient. Ook in deze gevallen is het totale motorvermogen op het moment van schrijven nog niet bekend.

    Veiligheid

    Behalve z’n nieuwe voorkomen en de welbekende zuinigheid benadrukt Toyota ook veiligheid als sterk punt van de nieuwe Yaris. Dat blijkt uit de standaard aanwezigheid van Safety Sense 2, een pakket actieve veiligheidshulpjes. Daarmee beschikt iedere Yaris over onder meer adaptieve cruisecontrol en een rijstrookhulp. Een heuse primeur voor deze klasse is de centrale airbag, die door z’n positie tussen de voorstoelen moet voorkomen dat de voorste inzittenden elkaar hardhandig raken in geval van een aanrijding. De nieuwe Yaris wordt in de zomer van 2020 verwacht.

    Bron: Autoweek



















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3










      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Die mag er zijn, mooi!
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Die is knap geworden! Mooi en naar mijn ogen leuker alternatief dan een Corsa
          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

          Comment


          • #6
            Je hoeft niet duur te zijn om mooi te ogen.

            Comment


            • #7










              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9






                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10










                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12
                        Nou!
                        Die snoek on steroids is niet aan mij besteed.
                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

                        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                        Comment


                        • #13
                          2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                          Comment


                          • #14




                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                              3-deurs

                              Comment


                              • #16
                                AWD EN RUIM 250 PK

                                EERSTE INDRUK: TOYOTA GR YARIS IS BEHOORLIJK EXTREEM

                                De Toyota GR Yaris beleeft begin 2020 zijn publieksdebuut, maar nu is al meer bekend over de nieuwe hot hatch. De vorige sportieve topversie, de GRMN met een 212 pk sterke supercharged 1.8, verbleekt bij dit nieuwe bommetje. Ook de bestaande concurrenten krijgen het nakijken.

                                De afgelopen maanden werden we al meermaals klaargestoomd voor de nieuwste creatie van Gazoo Racing; de GR Yaris. Nu laat Toyota de auto alvast los op het circuit en daar kon AutoWeek ermee kennismaken. Het betreft nog een homologatiemodel voor het WRC, maar reken maar dat dit een goede voorbode is van een aankomende straatlegale versie. Om te zeggen dat deze Yaris niet teleurstelt, is een understatement. De nieuwe sportieveling haalt uit de hoogtoerige driecilinder 1.6 turbo, die iets verder naar achteren ligt dan normaal, maar liefst dik 250 pk en een koppel van ruim 350 Nm. Daarmee is de GR Yaris serieus snel; 0-100 km/h is in rond de 5 seconden achter de rug.

                                De krachten gaan niet enkel naar de voorwielen, nee, de GR Yaris heeft vierwielaandrijving! Afhankelijk van je wensen kun je het vermogen verdelen over de voor- en achterwielen. In de normale modus gaat 60 procent naar de voorwielen en 40 naar de achterwielen. De sportstand zorgt voor een 30/70-verdeling, zodat het kontje van de Yaris behoorlijk speels wordt. De Track-modus geeft je een perfecte 50/50-balans. Om het sportieve geheel af te maken, moet je in de GR Yaris nog gewoon je eigen schakelkunsten loslaten op de handbak.

                                Hoewel Toyota de auto hier en daar nog wat geheimzinnig probeert te houden met het nodige camouflagewerk is helder dat het geheel dik aangekleed is met een flinke bodykit. Niet geheel overbodig, gezien het feit dat ook de spoorbreedte is gegroeid ten opzichte van de reguliere Yaris. Rondom is de driedeurs stevig uitgebouwd en staat hij stevig op zijn gitzwarte 18-inch wielen. Aan de achterzijde omhult een stevige bumper twee flinke uitlaten. Al met al geen overbodig uiterlijk vertoon voor dit bommetje, dat we waarschijnlijk pas ver in 2020 voor het eerst op de onze wegen kunnen aantreffen. De sportiefste derivaten van concurrenten als de Peugeot 208, Volkswagen Polo en Renault Clio mogen hun borst nat maken.












                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    gewoonweg schitterend
                                    alu deuren, lijkt alsof het r5 turbo2 tijdperk terug is ...
                                    Last edited by On_Slow; 21/12/2019, 11:36.

                                    Comment


                                    • #19
























                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mooie auto geworden deze nieuwe Yaris.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X