Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Yaris (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    VOORBODE VOOR HET ECHTE WERK

    TOYOTA YARIS ALVAST UITGEDOST ALS GR

    De Toyota Yaris is inmiddels al een paar keer langs Gazoo Racing geweest voor een sportieve behandeling. De GR Yaris is natuurlijk het echte werk, maar voor de Tokyo Motor Show hangt het merk ook alvast een gewone Yaris vol met GR-spul.

    Het ietwat stoffige imago van de Toyota Yaris verdween al enigszins toen de vorige generatie als de ontzettend leuke GRMN verscheen. Daar doet de nieuwste Yaris echter nog een schepje bovenop met de 'GR-4', een WRC-homologatiemodel met vierwielaandrijving en een dik 250 pk sterke geblazen driecilinder. Die zal voor de gemiddelde sterveling alleen niet zomaar weggelegd zijn, dus gelukkig is GR niet te beroerd om een set met enkel uiterlijke aankleding voor de Yaris te leveren. Deze Yaris met 'GR-parts' laat zich in aanloop naar de show in Tokio alvast zien.

    Dat hier geen standaard witte Yaris staat, zie je in een oogwenk. Het neusje van de compacte Toyota oogt lekker sportief dankzij een flink uitgebouwde voorbumper en diverse zwarte en rode accenten. Aan de zijkant zorgen sideskirts en een finishvlagpatroon boven de dorpels daarvoor. Ook het kontje van de Yaris is lekker dik aangekleed en GR-logo's rondom verraden dat de sportieve tak van Toyota ermee in de weer is geweest.

    Wie liever iets minder opvalt, maar toch wat meer wil dan een standaard-Yaris kan aankloppen bij Modellista. De tuner parkeert in Tokio ook een speciale Yaris. Sportiviteit is hierbij niet zo zeer het doel geweest. Modellista wil met zijn aanpassingen de Yaris juist wat chiquer laten ogen. Subtiele aanpassingen aan de bumpers en dorpels geven de auto wel wat meer body, maar het zijn vooral de chromen accenten en het oranje-blauwe leren interieur die in het oog springen.












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      RALLYKANON VOOR OP DE OPENBARE WEG

      EXTREEM: TOYOTA GR YARIS ONTKETEND

      Met de Yaris GRMN liet Toyota zich twee jaar geleden van een ongekend sportieve kant zien. Inmiddels kun je bij het merk aankloppen voor een nieuwe Supra en tijdens de Tokyo Auto Salon ontketende Toyota de GR Yaris, een auto die de Yaris GRMN doet verbleken. Sterker nog, de GR Yaris is een van de krachtigste compacte hot hatches die we ooit hebben gezien!

      De Tokyo Auto Salon is het podium waarop Toyota zojuist de GR Yaris heeft voorgesteld. Wie de letters 'GR' bij Toyota tegenkomt, kan z'n borst natmaken. Ze staan voor Gazoo Racing, de sport- en raceautodivisie van het merk, een afdeling die zijn werk ogenschijnlijk bijzonder serieus neemt.

      Heftig

      Met de GR Yaris windt Toyota er geen doekjes om. De hete bliksem beschikt over een hagelnieuwe 1,6-liter geblazen driecilinder die maar liefst 261 pk en 360 Nm opwekt. Daarmee is hij niet alleen krachtiger dan de 212 pk sterke GRMN-versie van de vorige generatie Yaris, een auto die dat vermogen uit een 1.8 met supercharger perste, maar de GR Yaris is ook nog eens een van de krachtigste compacte hot hatches mee die autoland ooit heeft gezien. Auto's als de Ford Fiesta ST en de Polo GTI moeten het met zo'n 200 pk stellen en zelfs de extreme en gelimiteerde Audi A1 Quattro uit 2013 blijft met zijn 256 pk achter bij de tot de tanden toe bewapende hatchback die Toyota nu aan zijn portfolio toevoegt. Wél heeft de GR Yaris mogelijk een heftige kluif aan de dik 300 pk sterke Mini Cooper JCW GP.

      Met zijn buitenissig krachtige driecilinder sprint de GR Yaris in minder dan 5,5 seconden naar een snelheid van 100 km/h en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/h. Via een handgeschakelde zesbak wordt het vermogen over alle vier de wielen verdeeld. Toyota doopt z'n vierwielaandrijvingssysteem 'GR-Four'. In de reguliere rijmodus gaat 60 procent van het vermogen naar de vooras en dus 40 procent naar de achterwielenn. Als je de GR Yaris in de sportstand zet, kun je met je rechtervoet tot wel 70 procent van het vermogen naar de achteras sturen. In Track-mode bedraagt de vermogensverdeling 50:50.

      Eigen platform

      Dan iets dat je wellicht al was opgevallen: de samen met het van de WRC bekende Tommi Mäkinen Racing ontwikkelde 1.280 kilo wegende GR Yaris is in tegenstelling tot de reguliere versies van de nieuwe Toyota Yaris een driedeurs. De compacte krachtpatser beschikt niet alleen over uitbundig spoilerwerk, maar heeft daarnaast ook nog eens een heftig uitgebouwde koets, iets dat met name aan de achterzijde zichtbaar is. Met zijn breedte van 1,81 meter is de GR Yaris zo'n 5 centimeter breder dan z'n kalmer ingestelde broeders en de daklijn van deze ultieme Yaris is maar liefst 9,1 centimeter lager. Nog een interessant verschil met de conventionelere Yaris-versies: de GR Yaris heeft geen reguliere raamstijlen in de portieren.

      Die heftig andere koets liet zich overigens niet zomaar over het reguliere Yaris-platform vouwen. Voor de GR Yaris heeft Toyota naar eigen zeggen de modulaire platformen van de Yaris (GA-B) gecombineerd met de grotere variant die we kennen van onder meer de Corolla (GA-C). De voorste deel van het platform is dan ook de GA-B-variant, terwijl het achterste deel afkomstig is van de GA-C-versie.

      Tijdens de ontwikkeling is uiteraard aandacht besteed aan de gewichtsverdeling en dus ligt de hitsige 1.6 relatief ver naar achteren en krijgt de accu een plek in de bagageruimte. De koets van de opper-Yaris is ten delen opgebouwd uit lichtgewicht materialen. Zo is het dak vervaardigd uit koolstofvezel en is voor de motorkap, de portieren en de achterklep aluminium gebruikt. De spoorbreedte is groter dan die van de rest van de Yaris-familie, het chassis is op meerdere punten versterkt en zowel voor als achter is de complete ophanging anders dan die van de reguliere versies. Uiteraard hebben Toyota en zijn GR-afdeling extra potente remmerij opgetrommeld om de GR Yaris weer fatsoenlijk tot bedaren te kunnen brengen. Op de vooras houden zich achter de 18 inch grote lichtmetalen wielen geventileerde schijven van 35,6 centimeter schuil terwijl de exemplaren achter een diameter van 29,7 centimeter hebben.

      Toyota heeft de GR Yaris niet alleen in het leven geroepen om een uitbundige hot hatch aan zijn portfolio toe te kunnen voegen. De hatchback fungeert namelijk ook als homologatiemodel voor de ontwikkeling van de Yaris die straks gaat deelnemen aan het World Rally Championship.

      In de tweede helft van dit jaar moet de GR Yaris op de markt verschijnen.





















      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        GR grrrrrrrr waf waf !
        bijt !!

        Comment


        • #24
          Zal wel 40K + gaan kosten.
          There are Pretenders among us.....
          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

          Comment


          • #25
            ja zal redelijk duur worden en voor gewoon straatgebruik betaal je dan teveel voor iets wat niet echt nodig is vind ik met die 4wd. Voor de helft van de prijs heb je een Elise 111R, pak lichter, helft goedkoper en even snel

            Comment


            • #26
              Andre, kom er maar in.

              Comment


              • #27
                zalig 261pk in een yaris
                en hij is lekker breed
                Last edited by kevin_krystofiak; 10/01/2020, 21:55.
                2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

                Comment


                • #28
                  Ik wil hem zo hard, eindelijk een merk dat nog eens durft.

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                    Ik wil hem zo hard, eindelijk een merk dat nog eens durft.

                    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
                    En vooral ook een merk waarvan je het niet zou verwachten (of waarvan ik het toch niet had verwacht).

                    Ziet er wel goed uit moet ik zeggen.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                    Comment


                    • #30
                      OMG!! Dit is echt een beest
                      Me want one
                      Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                      Audi S3 '02 sold => topic
                      Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                      Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                      Comment


                      • #31
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #32
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #33
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #34
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #35
                                Ben net eens gaan kijken op Toyota.be komt op 38k voor zo'n gebakje
                                Schitterend dat er nog dergelijke wagens gemaakt worden.
                                Maar blijkbaar ligt autoforum hier niet van wakker gezien de weinige commentaren. EV, CO2 en wat al nog zijn belangrijker geworden

                                Comment


                                • #36
                                  Kvind het schitterend, maar ver buiten mijn budget.

                                  Comment


                                  • #37
                                    ik heb mijn reservatie gemaakt, straks es langs de dealer gaan om te zien hoe we dat kunnen finaliseren
                                    Want je kan nooit teveel auto's hebben....

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door berengun Bekijk Berichten
                                      ik heb mijn reservatie gemaakt, straks es langs de dealer gaan om te zien hoe we dat kunnen finaliseren
                                      Proficiat. Dat is een auto die me blij maakt !

                                      Ik ga ook eens naar Toyota gaan kijken.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
                                        ja zal redelijk duur worden en voor gewoon straatgebruik betaal je dan teveel voor iets wat niet echt nodig is vind ik met die 4wd. Voor de helft van de prijs heb je een Elise 111R, pak lichter, helft goedkoper en even snel
                                        Een Lotus is toch een heel andere auto dan dit en je vergelijkt natuurlijk ook een nieuwe met een tweedehandse...
                                        Maar je mag ze beiden altijd op de parking zetten

                                        Comment


                                        • #40
                                          Net terug van Toyota om er een te gaan bestellen... alles voor dit jaar is gereserveerd...
                                          Mijn dealer ging kijken wat er nog mogelijk was. Balen...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X