Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-30 (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mazda MX-30 (2020)

    DÍT IS DE MAZDA MX-30

    Het langverwachte moment is dan daar: Mazda heeft zijn allereerste volledig elektrische auto naar voren geschoven. Dít is de Mazda MX-30.

    Zoals de teasers al een beetje verklapten, is de MX-30 een cross-over. Wél kiest Mazda ervoor om de auto van een geheel nieuwe koets te voorzien en lepelt het niet zomaar zijn elektrische aandrijflijn in een bestaand model. Die koets vertoont veel gelijkenissen met familieleden, maar Mazda slaat met de MX-30 toch een nieuwe ontwerpweg in met de ondertussen bekende en veelal geprezen Kodo-designtaal. Neem de neus waar we wel een grote diepe grille zien met een soort overhangende motorkap, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de CX-5 is het formaat een stuk compacter en met veel minder chroom afgewerkt. Ook de koplampen krijgen een geheel nieuwe lijn. Vanaf de zijkant gezien valt verder de op het oog korte koets op, maar met een lengte van 4,395 mm en een wielbasis van 2,655 mm zijn dit exact dezelfde maten als we een meetlint naast de CX-30 leggen. Het optische trucje komt wellicht door de achterdeuren, die er wel degelijk zitten. Voor de ontwerp van de ingang naar de achterbank, heeft Mazda namelijk een kleine tijdreis gemaakt en gekeken op de tekentafel van de RX-8. Die sportauto had precies dezelfde constructie van kleine achterdeuren die zich in tegenovergestelde richting van de grote voordeur laten openen. Waar de achterlichten veel gelijkenissen tonen met die van de CX-30, is de rest van het achterste van de MX-30 geheel anders. De wat sportiever aflopende daklijn is uiteraard het grootste verschil, met de unieke bogen rondom het achterruit en de verchroomde strip tussen de achterdeuren en de -klep met Mazda-initialen.

    Allemaal leuk en wel natuurlijk dat ontwerp, maar misschien belangrijker is de elektrische techniek. Mazda spreekt over de E-Skyactiv-aandrijflijn. Opvallend genoeg laat Mazda daar in het 25 pagina tellende persbericht nog maar weinig over los. Wel meldt Mazda dat het accupakket 35,5 kWh groot is. Het e-Skyactiv-systeem kan daarnaast worden opgeladen met wisselstroom of snel worden opgeladen met gelijkstroom. AC-laden wordt tot 6,6 kW ondersteund. Maar echt meer informatie en specificaties houdt men daar nog even onder de pet. Gelukkig hebben wij mensen in Tokio rondlopen, die hebben weten op te vangen dat de Mazda een actieradius van zo’n 200 kilometer heeft. Maar nogmaals: officieel is dit nog niet bevestigd.

    Naast een nieuw exterieur wordt ook het binnenste van de MX-30 volgens een nieuwe stijl getekend. Het centrale scherm dat een beetje wegzakt bovenin het dashboard blijft, maar krijgt gezelschap van een extra scherm. Deze monteert Mazda in de middenconsole achter de keuzehendelpook voor de transmissie. Het scherm biedt alle mogelijkheden om de klimaatregeling naar wens in te stellen. Verder krijgt de tunnel waar die keuzehendel voor de automatische transmissie in zit, een geheel nieuw ontwerp. Het zweeft een soort van los van de rest - denk aan de ondertussen oudere Volvo-middenconsole’s - maar staat wel een stuk hoger. De ronde knoppen voor het gebruik van de multimedia behouden hun vaste plek.

    De Nederlandse importeur laat gelijk met gepaste trots de Nederlandse prijs tijdens de wereldpremière zien. In Nederland kost de Mazda MX-30 minimaal € 33.990. Vanaf de introductie biedt de importeur enkel de alles omschrijvende ‘First Edition’ aan. Standaard is deze uitvoering voorzien van de Ceramic metalliclak en twee interieuropties met verschillende kleurcombinaties. Verder biedt deze editie 18-inch wielen, adaptieve led-koplampen, parkeerhulp rondom en een achteruitrijcamera. Ook navigatie, Apple Carplay, DAB+ en cruisecontrol mogen niet missen. Volgens Mazda is auto qua formaat en uitrusting op deze manier vergelijkbaar met de CX-30, waardoor klanten kunnen kiezen tussen een auto met een verbrandingsmotor of eentje met een geheel elektrische aandrijflijn.

    Wanneer de auto naar de dealers komt, is tevens nog niet bekend gemaakt. Maar we verwachten dat de MX-30 medio 2020 in de showrooms staat.

    Bron: Autoweek
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Knap, vooral de achterkant en het interieur.
    de voorkant vind ik persoonlijk iets te lang, en heb wat twijfels over de voetgangersveiligheid met zo een overstekende motorkap de wielkasten en de plastic omranding is ook wel fors maar dit is wel een interresant design.

    Accu is wel veel te klein naar de moderne maatstaven ... Hier hadden ze een grotere accu optie moeten toevoegen.
    Last edited by kevin_krystofiak; 23/10/2019, 10:33.
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

    Comment


    • #3
      Geen idee waarom zo'n onsportief ding de MX-benaming moet dragen. EX had beter geweest.

      Niet veel anders dan de CX-30: te hoog op de poten staande auto met een abonnement op zoveel mogelijk lelijk zwart plastiek. Range slechter dan de Honda E die ook nog eens een pak kleiner is.

      De first edition op de Belgische site kost 34,5k.

      Comment


      • #4
        200km actiradius WLTP -> dus 170 ongeveer.

        Comment


        • #5
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Vind 'm ook wel geslaagd. Beetje veel kunststof en de actieradius is wat slapjes.











            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              200km dat is BMW i3 niveau aka technologisch 5 jaar achterop

              Kan me niet inbeelden dat er niet op heel korte termijn groter accupakket beschikbaar wordt en dit een instappertje is om de basisprijs laag te houden.

              Comment


              • #8
                Er zou ook een range extender versie van komen met Wankel-motor. Ben eens benieuwd.

                Comment


                • #9
                  Mazda ging op een range extender mikken (Wankel!), wat me eigenlijk geen slecht idee lijkt.
                  Zou een beetje later komen heb ik begrepen.
                  Nu heb ik een project waar ik met de trein ga werken, maar daarvoor zat ik meestal 45-60 minuten in de auto en reed ik 50-60km.
                  40.000km per jaar, wat meer dan 10.000km meer is dan de meerderheid in België.
                  Een bereik van 200km zou dus perfect passen en zou ik volledig elektrisch kunnen doen want ik kan thuis op de oprit laden 's nachts.
                  Af en toe verder? Gebruik dan een lader onderweg of de range extender.
                  Vakantietrip is met de range extender dan ook goed te doen. Dan zou het een zeer interessant platform kunnen zijn!

                  Ik vraag me echter af hoe een range extender belastingtechnisch zit in België.
                  WLTP cyclus zou deze auto volledig elektrisch kunnen afleggen, dus is voor de belastingen een EV.
                  Maar hij kan ook tanken. Dus is het dan een plug-in hybride?


                  Andere bemerkingen:
                  - SUV: jongens toch. Kon men geen RX-8 achtige EV maken, perfect voor mijn mid-life crisis. Zeker met die deuren en zeker met range extender.
                  - Achterlichten vind ik niet mooi
                  - Plastiek overal en lege wielkasten
                  - Climate control met touchscreen? In de 3 hebben ze het touchscreen weggedaan omwille van de veiligheid en nu voegen ze het toe voor climate control. Zeer spijtig.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                    Ik vraag me echter af hoe een range extender belastingtechnisch zit in België.
                    Bij een i3 is ook de REX 100% fiscaal aftrekbaar
                    Batterij is groot genoeg in verhouding tot gewicht en CO2 (ik denk 13g) ligt ruim onder de grens van 49g

                    Comment


                    • #11
                      Dus qua belastingen, aftrekbaarheid en VAA geen verschil met de elektrische versie?

                      Comment


                      • #12
                        Dat klopt.

                        Voor VAA zit je ook met EV's wel met een wettelijk minimum van 1340/jaar (zelfs als zit je volgens de VAA-formule onder dat bedrag)

                        Comment


                        • #13
                          Dit noem ik nu eens netjes. En met de CX5 in de states rond gereden en hetgeen echt top is, zijn die draaiknoppen achter de pook. Super handig en staan op de juiste plaats ook en hebben ook de juiste functies. Staat gelukkig in deze ook zo.

                          Comment


                          • #14
                            Die MMI controller is inderdaad zeer handig, ik gebruik bijna nooit het touchscreen.
                            Ik heb de pre-facelift 6 en die heeft dat ook. De TomTom navigatie en radio zelf zijn eigenlijk vrij ruk (zeker het MP3 gedeelte), maar toch nog niet vervangen omdat dan de MMI knop niets meer doet.
                            Stuurbediening lukt nog wel met after party radio's, maar de MMI niet.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                              Die MMI controller is inderdaad zeer handig, ik gebruik bijna nooit het touchscreen.
                              Ik heb de pre-facelift 6 en die heeft dat ook. De TomTom navigatie en radio zelf zijn eigenlijk vrij ruk (zeker het MP3 gedeelte), maar toch nog niet vervangen omdat dan de MMI knop niets meer doet.
                              Stuurbediening lukt nog wel met after party radio's, maar de MMI niet.
                              De meeste dingen die die deze knoppen bedienen, kan ik ook via het stuur, maar dat vind ik minder handig. Vooral draaien aan de dikke knop waarbij de navigatie in- en uitzoomt, is pokkehandig. Al van mijne C5 geleden dat ik dat nog had. Bij de Tiguan moet ik aan de rechtse knop naast het scherm draaien. En bij de mazda gaat hij na een paar seconden terug op autozoom, bij de Tiguan niet.

                              Nu, ik heb ook spraakbediening, maar dat vind ik alweer te omslachtig.

                              Maar ben blij dat Mazda aan die knoppen blijft vasthouden. Zeker een meerwaarde.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                Die MMI controller is inderdaad zeer handig, ik gebruik bijna nooit het touchscreen.
                                Idem hier, altijd touchpad of aan het stuur, die vieze vingers op dat scherm altijd

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                  Idem hier, altijd touchpad of aan het stuur, die vieze vingers op dat scherm altijd
                                  Mss moeten jullie wat vaker de handen wassen. Ik heb nooit vettige vingers op mijn schermen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                                    Mss moeten jullie wat vaker de handen wassen. Ik heb nooit vettige vingers op mijn schermen.
                                    Daar geloof ik niks van of je moet handschoenen dragen
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      't is dan ook een touch screen en geen druk scherm. Lichtjes aanraken is genoeg, geen nood aan drukken op zo'n scherm.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                        Daar geloof ik niks van of je moet handschoenen dragen
                                        Ik meen dat. Ik heb dat gewoonweg niet. Mss dat da van scherm tot scherm verschilt.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X