Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123
Bekijk Berichten
De CX-30 Skycruise met 180pk SkyActive-X kost 34.690€.
De MX-30 First Edition is daarop gebaseerd, met minder vermogen, maar meer koppel, kost 34.590€. Hetzelfde dus.
Nu hebben we een mooi vergelijkingspunt: ongeveer zelfde wagen, met zelfde prijs geeft 200km rijbereik.
De e-Golf heeft 231km rijbereik, kost 36.000€. Golf 1.5 TSI is bijna 6.000€ goedkoper.
Dan lijkt deze Mazda me nog niet echt zo duur.
Je kan een boom opzetten dat alle auto's te duur zijn, maar dat hoort niet in dit topic denk ik.
Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid
Bekijk Berichten
Oorspronkelijk geplaatst door Phacoid
Bekijk Berichten
Maar: iedereen is het er over eens dat de beschikbaarheid van batterijen het grootste struikelblok is en dat gaat nog erger worden.
En gezien dat de gemiddelde Belg minder dan 100km per dag rijdt.
Als je 70kWh batterij kan produceren, dan kan je ofwel 1 Model 3 maken waarmee 1 auto zijn dag volledig elektrisch kan rijden, of waarmee 2 MX-30's hun dag volledig elektrisch kunnen rijden.
Ja, de Model 3 kan de bijna de hele week elektrisch rijden en de MX-30 niet, maar dat maakt geen verschil uit want velen kunnen 's avonds thuis laden, of overdag op het werk.
Qua milieu impact over een grotere groep is een EV met range extender (of plug-in hybrid met serieus bereik) dus veel beter.
Met de 200km bereik heeft de MX-30 een zeer gelimiteerd publiek.
Met een range extender erbij voor bvb 2.000€ extra kan hij wel eens zeer interessant worden voor veel mensen want de bruikbaarheid wordt groter en range anxiety valt weg.
Zelf heb ik dan liever een 6 break EV met 200km bereik en range extender.
Comment