Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda MX-30 (2020)
Collapse
X
-
WANKEL
MAZDA MX-30 MET ROTATIEMOTOR NAAR NEDERLAND
Mazda trekt een blik interessant nieuws open. Het merk kondigt niet alleen de komst aan van de CX-60 en CX-80 die onder meer zes-in-lijn benzinemotoren en plug-in hybride aandrijflijnen krijgen, ook op volledig elektrisch vlak is er nieuws. De MX-30 komt volgend jaar namelijk ook met rotatiemotor op de markt én Mazda werkt aan een nieuw EV-platform.
De Mazda MX-30 is een bijzonder model. De eerste volledig elektrisch aangedreven Mazda ooit is een eigenwijs vormgegeven compacte SUV met kleine aan de achterkant scharnierende achterportieren. Mazda levert de MX-30 in Europa alleen als EV, maar heeft in onder meer thuisland Japan ook een versie met een mild-hybride benzinemotor op de menukaart staan. Begin 2020 kondigde Mazda aan dat er ook een MX-30 met rotatiemotor zou komen, een versie waarvan we lang niets meer hebben vernomen. Tot nu. Mazda bevestigt namelijk dat het de MX-30 met rotatiemotor in de eerste helft van volgend jaar naar Europa haalt.
Zoals je wellicht al had verwacht, gaat de rotatiemotor in de MX-30 niet als reguliere aandrijflijn fungeren zoals in auto's als de RX-7 en RX-8. De rotatiemotor doet in de nieuwe variant van de MX-30 namelijk dienst als range extender en laadt het accupakket dus op tijdens het rijden.
De Mazda MX-30 is gebaseerd op de CX-30 en is daarmee dus geen zogenoemde dedicated EV, een in de basis als elektrische auto ontworpen model. Vanaf 2025 komt Mazda echter met een volledig nieuw platform dat wél specifiek voor elektrische auto's is ontworpen. In 2030 wil Mazda zijn volledige modellengamma geëlektrificeerd hebben. Geëlektrificeerd, niet geheel elektrisch dus.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ZO VER KOMT DE MAZDA MX-30 IN DE PRAKTIJK
FABRIEKSOPGAVE IS 200 KILOMETER MAAR HAAL JE DAT OOK IN PRAKTIJK?
De Mazda MX-30 is de eerste elektrische auto van Mazda. Eind 2020 kwam de cross-over op de markt, en dat betekent dat we door de diverse tests, de duurtest en de gebruikersreviews een beeld kunnen geven van de range door de verschillende seizoenen heen. De auto heeft geen grote actieradius en beperkte snellaadmogelijkheden, dus dan is het gegeven hoe ver je komt op een lading zeer relevant.
Meten is weten, en dat is dan ook wat gebeurt in de vergelijkende tests die we bij AutoWeek maken. Voor alle data verwijzen we altijd naar de tests in het blad, want daarin staan de cijfers. Bij de eerste vergelijkende test die wij voor de MX-30 hadden ingepland stond hij tegenover een DS 3 Sportback E-Tense. De nog vrij zachte temperatuur van 12 graden die in november 2020 genoteerd werd zorgde voor een keurig verbruik van 16,7 kWh per 100 kilometer en een actieradius van 170 kilometer. De fabrieksopgave van Mazda is 200 voor de reikwijdte en 19 kWh/100 km voor het verbruik. Het is niet veel, maar wel realistisch. Dat merkten we ook tijdens de duurtest die we met de MX-30 deden van juni tot eind november 2021. We haalden de 200 kilometer dikwijls, en kwamen niet vaak onder de 170 kilometer. De auto trad in die periode nog aan tegen de Lexus UX300e en de Opel Mokka-e, bij het onderdeel EV-factor op de scorekaarten werd de Mazda wel afgerekend op de beperkte snellaadmogelijkheden. Dat kan met 50 kWh maar in de praktijk haalden we dat aan geen enkele snellader.
Is de temperatuur tussen de 10 en 25 graden dan is de range 170 tot zelfs 200 kilometer en dat is gezien de lage fabrieksopgave netjes.
Helaas hebben we de MX-30 niet onder winterse omstandigheden gereden of bij de harde wind van de laatste periode maar gelukkig zijn er genoeg gebruikersreviews die daarvan een beeld geven voor de MX-30.
Bij echte kou onder de 150 kilometer
Deze gebruiker zag in de tot nu zacht verlopen winter de range al eens tot 140 tot 150 kilometer dalen. Hij maakt ook terecht de opmerking dat vooral de invloed van wind een grote rol speelt voor het verbruik. De stormen van de afgelopen weken hakken er flink in bij EV’s. Dat lees je ook in dit weblog.
Een update van 24 februari 2021 van deze MX-30-rijder laat nog altijd 150 tot 160 kilometer zien, en koud was het zeker in februari 2021 met temperaturen die ook overdag niet boven de 0 graden kwamen.
We lezen een aantal positieve ervaringen over waardes onder de 15 kWh per 100 kilometer die worden afgelezen op de boordcomputer. Een waarde die wij bij het aflezen aan de paal (zodat je echt ziet hoeveel kWh er in het accupakket gegaan is) niet haalden met de duurtester.
Fabrieksopgave bij normaal weer haalbaar
Met een winterse range van 140 tot 150 kilometer en een zomerse van 170 tot 200 kilometer komt de Mazda MX-30 dus nooit ver maar dat mag je afgaand op de fabrieksopgave voor de actieradius dus ook niet verwachten. Als EV zou de auto aan aantrekkelijkheid winnen door betere snellaadmogelijkheden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Spijtig toch, deze Mazda, zo'n belabberde actieradius. Misschien kunnen ze dit nog verbeteren want het is geen verkeerde auto.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenSpijtig toch, deze Mazda, zo'n belabberde actieradius. Misschien kunnen ze dit nog verbeteren want het is geen verkeerde auto.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
SNELLER LADEN VOOR MAZDA MX-30
PLUS NIEUWE KLEUREN EN EEN FIETSENDRAGERHAAK
Er zijn wat kleine updates voor de elektrische Mazda MX-30. Dan hebben we het over uiterlijkheden, maar vooral over een driefasenlader én een hoger snellaadvermogen.
De elektrische Mazda MX-30 is een goed, fijn ding, maar ook een EV met stevige handicaps. Hij komt simpelweg niet zo ver op een volle accu (200 km) en heeft dankzij een éénfasenlader ook nog relatief veel tijd nodig om de kleine accu weer vol te krijgen.
Aan de actieradius verandert voorlopig niets, maar de laadsnelheid wordt wel op alle mogelijke manieren verhoogd. Allereerst monteert Mazda een driefasen-boordlader, waardoor de bekende 11 kW in beeld komt aan de laadpaal op straat, op het werk of thuis. Ook aan de snellader is de Mazda nu sneller ‘vol’, dankzij een snellaadvermogen dat van 40 naar 50 kW gaat. Nog steeds bepaald geen record, maar voor een auto met een accucapaciteit van 35,5 kWh is het te doen. Volgens Mazda is het laden tot 80 procent hiermee 10 minuten eerder achter de rug.
Andere wijzigingen
Naast de verbeterde laadprestaties voert Mazda ook andere wijzigingen door bij de MX-30. Zo is het kunstmatige geluid dat de auto maakt aangepast en zijn er nieuwe kleuren voor in- en exterieur. Aan de buitenkant voert Mazda het aantal tweekleurige opties op tot vier, waarbij Jet Black en Zircon Sand zijn toegevoegd aan het aanbod. Ook wordt het bekende 'Soul Red' nu gecombineerd met een zwart in plaats van een grijs dak. Het interieur is nu ook in zwart verkrijgbaar. Dat lijkt logisch, maar was tot nu toe dus niet het geval.
Fietsendrager
Wie graag met de auto een dagje naar de Veluwe of het strand gaat, kan zich binnenkort verheugen in de komst van een heuse ‘fietsendragerhaak’. Juist: een trekhaak, maar dan bij afwezigheid van trekgewicht louter bedoeld voor fietsendragers.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
Update met range extender : https://www.autogids.be/autonieuws/u...nkelmotor.html
Ben wel wreed sceptisch over de cijfers. Autogids vermeld een verbruik van 1L/100km met 21g CO2/100km wat met een benzine tank van 50L neerkomt op 5085km maar andere bronnen vermelden een volgens mazda rijbereik van meer als 600km's wat logischer klinkt maar met een tank van 50L is dit rond de 8L/100km wat is het nut dan van een kleine plug in hybride? (en komt helemaal niet overeen met de 21g/CO2 dat effectief vermeld word in de configurator van mazda)
Comment
-
Ik vind dat nog steeds een geweldig autootje. Zou hem wel willen als vervanging van de 500X maar die 1700+kg is er over.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk BerichtenIk vind dat nog steeds een geweldig autootje. Zou hem wel willen als vervanging van de 500X maar die 1700+kg is er over.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Dat gewicht ga je toch met élke EV hebben, niet?
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
Comment