Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Aston Martin DBX (2020)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenDie kont van die Aston is toch ook maar gatlelijk. Maar de snuit van de Audi is idd bespottelijk.
Ik wil die gatlelijke kont wel
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Ik heb een hekel aan dat wagentype, maar er zijn toch verschillende SUV's die ik zeer mooi vind. Een RR Cullinan of Bentley Bentayga bijvoorbeeld. Alle gekheid op een stokje, een Mercedes G of de klassieke Range Rover zijn prachtige wagens.
Comment
-
ASTON MARTIN DBX BLIJKT MEESTERZET VAN HET MERK
OVERSCHADUWT ALLE ANDERE MODELLEN
De komst van de Aston Martin DBX was voor liefhebbers van het merk wellicht even moeilijk te accepteren, maar het zou zomaar kunnen dat het de toekomst van Aston Martin veiligstelt. De SUV verkoopt als een malle vergeleken met de andere modellen.
Aston Martin heeft het bepaald niet makkelijk gehad de afgelopen jaren, met enorme verliezen en een modellengamma dat niet tot de verkoopaantallen leidde die de Britten graag hadden gezien. Vorig jaar kwam de eerste SUV van het merk op de markt, die moet daar verandering in brengen. Vooralsnog lijkt dat te lukken. Aston Martin maakt de verkoopcijfers van Q3 bekend en wat blijkt: van de DBX zijn dit jaar al 2.186 exemplaren verkocht, alle overige modellen zijn goed voor nog geen 2.100 auto's. Meer dan de helft van alle nieuw verkochte Aston Martins is dus een DBX.
Dat stuwt ook het totale verkoopaantal enorm omhoog ten opzichte van vorig jaar. Tot en met het derde kwartaal van 2020 verkocht Aston Martin 1.555 auto's, dit jaar zijn het er in diezelfde periode al 4.250. Een stijging van maar liefst 173 procent. Natuurlijk is niet alles op de DBX toe te schrijven, maar uiteraard zit daar wel de bulk van de groei in. Vorig jaar verkocht Aston Martin nog slechts 345 DBX'en, uiteraard omdat het model toen ook nog niet het volle jaar beschikbaar was. Er blijft door het succes overigens ook weer wat geld aan de strijkstok hangen: Aston Martin meldt omgerekend €84 miljoen aan inkomsten voor belastingen, waar het vorig jaar nog om een verlies van omgerekend ruim €137 miljoen ging.
Er is meer positief nieuws over Aston Martin, want het is inmiddels eindelijk begonnen met de productie van de Valkyrie. De eerste hypercar wordt ergens in de komende weken aan de gelukkige eigenaar geleverd. Overigens staat niemand minder dan Max Verstappen ook op de klantenlijst.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN DBX ‘S’ WORDT KRACHTIGSTE SUV TER WERELD
HOOGSTWAARSCHIJNLIJK MET V12
Aston Martin laat op zijn social media-kanalen een plaatje zien van een in duisternis gehulde DBX. Dit wordt de krachtigste SUV op de markt, stelt het merk.
De DBX S, zoals deze super-DBX wellicht gaat heten, rijdt al een tijdje rond in de spreekwoordelijke wandelgangen. Hoewel Aston Martin zich nog niet waagt aan concrete cijfers, lijkt het er steeds meer op dat deze super-DBX de machtige V12 van de DBS onder de kap krijgt. Aston Martin noemt de auto namelijk ‘the world’s most powerful luxury-SUV’ en omdat we de eerste niet-luxueuze super-SUV nog moeten tegenkomen, betekent dat waarschijnlijk dat het simpelweg ’s werelds krachtigste SUV wordt.
Dan loont het de moeite om te kijken wat op dit moment de krachtigste SUV’s zijn. Die titel blijkt te gaan naar de 650 pk sterke Lamborghini Urus*. Als de Aston Martin hier met een nu beschikbare motor uit eigen gelederen overheen wil gaan, komt alleen de 5,2-liter V12 uit de DBS in beeld. De DBS, die sinds vorig jaar niet meer de toevoeging ‘Superleggera’ draagt, heeft 725 pk.
Spoilerwerk
Ook het plaatje zelf bevat daadwerkelijk wat nieuws. Zo heeft deze DBX duidelijk een diepere voorspoiler dan een regulier exemplaar en loopt ook de diffuser aan de achterzijde verder naar beneden door. De dakspoiler heeft een soort opstaande rand als verlenger en uiteraard zijn er speciale en unieke wielen. Alles wijst er dus op dat deze super-DBX op straat direct als zodanig herkenbaar zal zijn.
Aston Martin DBX 'S'. Let op voor- en achterbumper, wielen en dakspoiler.
De reguliere Aston Martin DBX
Op 1 februari weten we alles zeker, want dan stopt Aston Martin met geheimzinnig doen over deze auto.
*Update*
Met dank aan Der Magistrat in de reacties, en enig schaamrood op onze kaken: een Jeep Grand Cherokee Trackhawk is met 710 pk nog krachtiger dan de Urus. Het goede nieuws is dat een DBX met DBS-motor ook deze auto zou overtreffen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ASTON MARTIN DBX 707 KNALT DE WERELD IN
'SABEL TUSSEN DE VOORHAMERS'
Je hebt altijd baas boven baas. Maar er is één baas die geen baas boven zich duldt en die baas heet Aston Martin DBX 707. De numerieke toevoeging staat voor het aantal pk's en dat maakt deze über-DBX de krachtigste Europese SUV ooit, aldus Aston Martin.
De toevoeging Europese is belangrijk omdat, zo relativeert CEO Tobias Moers tijdens de preview vorige week in gesprek met AutoWeek, een zeker Noord-Amerikaans merk iets maakt met vergelijkbaar vermogen. Daarmee doelt de van Mercedes-Benz en AMG afkomstige Moers ongetwijfeld op de Jeep Grand Cherokee Trackhawk die nominaal met een paar pk's boven de DBX 707 zit. Maar dat mag de pret niet drukken; wie de Trackhawk wel eens gereden heeft, zal beamen dat sportieve finesse niet de sterkste kant van dat model is, van Aston Martin verwachten we meer.
De DBX was net wat het tot voor kort noodlijdende Aston Martin nodig had. Van de Porsche Cayenne, Lamborghini Urus en Bentley Bentayga weten we inmiddels wat voor een boost een SUV voor een topmerk kan betekenen. De 707 heeft hetzelfde 4-liter twinturbo V8-blok als de reguliere DBX, maar dat opgewerkt naar 707 pk (+157 pk) en 900 Nm (+200 Nm). Uiteraard is het daar niet bij gebleven, vertelt Moers: "We hebben alles aangepast, niet is onaangeraakt gebleven. De volledige aandrijflijn, rijdynamiek, remmen, alles zit op een ander niveau dan bij de gewone DBX. Met 707 pk moet je naar de beademing van de motor kijken, in- en uitlaat, om maar iets te noemen." 'Een sabel tussen de voorhamers', noemt Aston Martin het zelf. Om het koppel aan te kunnen werd de transmissie vervangen door een negentraps automaat met natte koppeling.
Naast dat hij meer kracht aankan, is deze transmissie ook sneller dan de conventionele koppelomvormer van de DBX, wat het sportieve karakter versterkt en zijn acceleratie verbetert tot een (zelfs voor niet SUV's) duizelingwekkende 3,3 seconden van 0 naar 100 km/h. Dergelijke krachten vereisen ook sterkere teugels en die heeft de 707 in de vorm van koolstof-keramische remschijven, 420 mm voor en 390 mm achter. Met zes zuigers per klauw schelen deze remmen ook nog eens 40,5 kg onafgeveerd gewicht.
De krachtverdeling voor-achter wordt automatisch geregeld en kan zo nodig volledig naar de achterwielen. In combinatie met een elektronisch sperdifferentieel kun je zo aardig de show stelen op een leeg parkeerterrein (en als het misgaat een YouTube-hit scoren). Ook de standaard luchtvering, besturing en demping zijn geoptimaliseerd voor een betere handling. Standaard heeft de 707 22-inch wielen, tegen meerprijs wordt daar 23 inch van gemaakt.
Het front van de auto is aangepast met een grotere grille, luchtinlaten en remkoelsleuven. Aan de zijkant vinden we onder meer gesatineerd verchroomde raamlijsten en diepere sideskirts. Niet zichtbaar, maar wel voelbaar zijn de 'soft close' deuren. Aan de achterkant treffen we een aangepaste dakspoiler die voor meer downforce moet zorgen, plus een grotere diffuser en andere bumper.
Ook vanbinnen is het een en ander op een sportiever niveau getild. Zo hoef je om de drive modi te kiezen niet het infotainmentmenu in te duiken, maar zitten dergelijke knoppen vooraan. Verder zijn andere materialen gebruikt. Standaard zijn sportstoelen, maar wie liever 'comfort seats' wil, kan die met gesloten beurs wisselen.
Productie van de Aston Martin DBX 707 gaat weldra beginnen, de eerste uitleveringen worden in april verwacht.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenAlsof de achterzijde is gestolen van de Kia EV6. Lelijk.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment