Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi E-tron Sportback (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi E-tron Sportback (2020)

    MEER DAN PLATGESLAGEN E-TRON

    DIT IS DE AUDI E-TRON SPORTBACK

    We zagen hem regelmatig voorbijkomen op spionagebeelden en afgelopen zomer mochten we hem onder strikte geheimhouding op een afgelegen eiland zelfs bekijken. Maar nu is hij dan eindelijk officieel. Dit is de Audi E-tron Sportback en onder zijn gladdere koets brengt hij een paar verrassingen mee.

    Het ligt voor de hand om de Audi E-tron Sportback een platgeslagen E-tron te noemen, maar dat zou veel te weinig eer zijn. Natuurlijk zijn beide auto's sterk verwant, maar sinds de invoering van de eerste E-tron hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan en de Sportback krijgt daarom de nodige technische verbeteringen mee. Maar daarover later meer.

    De koets van de A7 Sportback bleek bijna naadloos over de E-tron te passen en waarom zou je nieuwe schoenen kopen als je nog een passend paar in de kast hebt staan? Dus is de E-tron Sportback tot de B-stijl identiek aan de A7 en ook de buitenafmetingen komen overeen. De rankere vormen vergen natuurlijk wel wat offers. Zo kromp de kofferruimte van 660 naar 615 liter en de hoofdruimte achtrin met 20 mm. Desondanks is het achterin nog steeds ruim genoeg toeven.

    Meer actieradius

    De coupé-vormen bieden natuurlijk ook voordelen. Zo is de cW-waarde 0.25, hetgeen zo'n tien kilometer extra actieradius oplevert. Verdere winst werd behaald uit een keur van technische verbeteringen. De twee waterpompen van het koelsysteem zijn vervangen door een enkel, efficiënter exemplaar. Bij uitrollen wordt de vooras volledig ontkoppeld en verder zijn de remmen geoptimaliseerd waardoor regeneratief remmen een groter aandeel voor zijn rekening neemt. Het effectieve aandeel van de accu's groeide van 88 naar 91 procent. Dat alles betekent dat de 55 Quattro volgens WLTP 448 km haalt.

    Het verbeterde navigatiesysteem haalt nu dagelijks de meest actuele snelladers binnen en een bijzonder staaltje van high tech zit in de matrix-koplampen. Met ruim een miljoen microscopisch kleine, bestuurbare spiegeltjes per koplamp kunnen uiterst secure projecties worden gemaakt. Dat is leuk voor welkomstboodschappen op wegdek of muur, maar vooral nuttig om een verre bundel te maken zonder tegenliggers te verblinden. Bovendien kunnen instructies voor de navigatie op de weg worden geprojecteerd, net als referentiepunten om de ideale lijn tussen obstakels aan te geven. Niet 'the sky', maar de wetgever is in dit geval 'the limit'.

    Snellader

    De Audi E-tron Sportback komt er als 50 Quattro en 55 Quattro. De lichtste variant levert 230 kW en 540 Nm, waarmee hij een 0-100 sprint heeft van 6,8 seconden en een top van 190 km/h. Een 64,7 kWh-accu brengt hem maximaal 347 km ver en met maximaal 120 kW DC kun je in een halfuur 80 procent bijladen.

    De 55 Quattro levert 265 kW en 561 Nm, gevoed door een 86,5 kWh accu die goed is voor de eerder genoemde 448 km WLTP. Omdat dit pakket 120 kg zwaarder is, zijn de prestaties marginaal minder: 6,6 seconden naar 100 met een top van 200 km/h. In stand S en met het pedaal op de vloer gaat de 55 Quattro gedurende maximaal 8 seconden in boost en dan heeft hij slechts 5,7 seconden nodig om op de 100 km/h te komen.

    De 55 Quattro laadt DC maximaal 150 kW, beide versies hebben zo'n 30 minuten nodig om 80 procent bij te laden. Audi Drive Select is standaard op de Sportback. Het biedt 7 keuzestanden die onder meer de luchtvering regelen. Op hoge snelheid ligt de Sportback 7,6 centimeter dicht bij het asfalt dan in de hoogste stand.

    De Audi E-tron Sportback gaat begin 2020 in productie en de marktintroductie volgt komende lente, de gewone E-tron krijgt de technische verbeteringen medio 2020. Debuteren doet de Sportback op de autoshow van Los Angeles.

    Bron: Autoweek














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2














    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Mooi!

          Comment


          • #6
            Knap ding inderdaad. De keuze aan leuke elektrische auto's wordt er gelukkig wat beter op.
            Nu nog een beetje budgetvriendelijker worden ;-)

            Comment


            • #7
              7 standen in de drive select.
              Waar slaat dat op?

              Comment


              • #8
                D'r staat toch bij dat dat onder andere de luchtvering regelt, lijkt mij dan dat het om instellingen gaat zoals eco, comfort, ..., tot sportief?
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #9
                  Ik ben niet zo overtuigd, aan de buitenkant ziet hij er imho een beetje buiten proportie uit, een beetje mossel-noch-vis. En eigenlijk geen spectaculaire prestaties om volledig elektrisch te zijn als je dat vergelijkt met de concurrenten.

                  Een detail maar ik vind het vreemd dat het rechtse verluchtingsrooster op een andere hoogte zit dan het linker / de middelste.
                  En de "versnellingspook" (als ik het zo kan noemen) is een gedrocht :-p
                  VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                    MEER DAN PLATGESLAGEN E-TRON

                    DIT IS DE AUDI E-TRON SPORTBACK

                    We zagen hem regelmatig voorbijkomen op spionagebeelden en afgelopen zomer mochten we hem onder strikte geheimhouding op een afgelegen eiland zelfs bekijken. Maar nu is hij dan eindelijk officieel. Dit is de Audi E-tron Sportback en onder zijn gladdere koets brengt hij een paar verrassingen mee.

                    Het ligt voor de hand om de Audi E-tron Sportback een platgeslagen E-tron te noemen, maar dat zou veel te weinig eer zijn. Natuurlijk zijn beide auto's sterk verwant, maar sinds de invoering van de eerste E-tron hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan en de Sportback krijgt daarom de nodige technische verbeteringen mee. Maar daarover later meer.

                    De koets van de A7 Sportback bleek bijna naadloos over de E-tron te passen en waarom zou je nieuwe schoenen kopen als je nog een passend paar in de kast hebt staan? Dus is de E-tron Sportback tot de B-stijl identiek aan de A7 en ook de buitenafmetingen komen overeen. De rankere vormen vergen natuurlijk wel wat offers. Zo kromp de kofferruimte van 660 naar 615 liter en de hoofdruimte achtrin met 20 mm. Desondanks is het achterin nog steeds ruim genoeg toeven.

                    Meer actieradius

                    De coupé-vormen bieden natuurlijk ook voordelen. Zo is de cW-waarde 0.25, hetgeen zo'n tien kilometer extra actieradius oplevert. Verdere winst werd behaald uit een keur van technische verbeteringen. De twee waterpompen van het koelsysteem zijn vervangen door een enkel, efficiënter exemplaar. Bij uitrollen wordt de vooras volledig ontkoppeld en verder zijn de remmen geoptimaliseerd waardoor regeneratief remmen een groter aandeel voor zijn rekening neemt. Het effectieve aandeel van de accu's groeide van 88 naar 91 procent. Dat alles betekent dat de 55 Quattro volgens WLTP 448 km haalt.

                    Het verbeterde navigatiesysteem haalt nu dagelijks de meest actuele snelladers binnen en een bijzonder staaltje van high tech zit in de matrix-koplampen. Met ruim een miljoen microscopisch kleine, bestuurbare spiegeltjes per koplamp kunnen uiterst secure projecties worden gemaakt. Dat is leuk voor welkomstboodschappen op wegdek of muur, maar vooral nuttig om een verre bundel te maken zonder tegenliggers te verblinden. Bovendien kunnen instructies voor de navigatie op de weg worden geprojecteerd, net als referentiepunten om de ideale lijn tussen obstakels aan te geven. Niet 'the sky', maar de wetgever is in dit geval 'the limit'.

                    Snellader

                    De Audi E-tron Sportback komt er als 50 Quattro en 55 Quattro. De lichtste variant levert 230 kW en 540 Nm, waarmee hij een 0-100 sprint heeft van 6,8 seconden en een top van 190 km/h. Een 64,7 kWh-accu brengt hem maximaal 347 km ver en met maximaal 120 kW DC kun je in een halfuur 80 procent bijladen.

                    De 55 Quattro levert 265 kW en 561 Nm, gevoed door een 86,5 kWh accu die goed is voor de eerder genoemde 448 km WLTP. Omdat dit pakket 120 kg zwaarder is, zijn de prestaties marginaal minder: 6,6 seconden naar 100 met een top van 200 km/h. In stand S en met het pedaal op de vloer gaat de 55 Quattro gedurende maximaal 8 seconden in boost en dan heeft hij slechts 5,7 seconden nodig om op de 100 km/h te komen.

                    De 55 Quattro laadt DC maximaal 150 kW, beide versies hebben zo'n 30 minuten nodig om 80 procent bij te laden. Audi Drive Select is standaard op de Sportback. Het biedt 7 keuzestanden die onder meer de luchtvering regelen. Op hoge snelheid ligt de Sportback 7,6 centimeter dicht bij het asfalt dan in de hoogste stand.

                    De Audi E-tron Sportback gaat begin 2020 in productie en de marktintroductie volgt komende lente, de gewone E-tron krijgt de technische verbeteringen medio 2020. Debuteren doet de Sportback op de autoshow van Los Angeles.

                    Bron: Autoweek



                    Prachtig!

                    Audi zit op een goed spoor bij het ontwerp van hun EV's.
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                      Een detail maar ik vind het vreemd dat het rechtse verluchtingsrooster op een andere hoogte zit dan het linker / de middelste.
                      En de "versnellingspook" (als ik het zo kan noemen) is een gedrocht :-p
                      Volgens mij staan die symmetrisch opgesteld hoor.

                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                        Volgens mij staan die symmetrisch opgesteld hoor.
                        Het rechter rooster staat toch op een lagere lijn dan de roosters in het midden en links.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Het rechter rooster staat toch op een lagere lijn dan de roosters in het midden en links.
                          Dat bedoel ik. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat vreemd om te zien en ook gewoon niet praktisch
                          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Het rechter rooster staat toch op een lagere lijn dan de roosters in het midden en links.
                            Neen, middenrooster staat wel een profieldikte lager dan de buitenzijden maar die buitensten staan toch even hoog? Kijk maar naar die zilveren.


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #15
                              Toch niet hoor. Net als bij de gewone e-tron staat die rechtse een verdiepje lager. Mij stoort het in ieder geval niet. Zowel vanbinnen als vanbuiten een prachtige wagen.

                              Comment


                              • #16
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #17
                                  Audi moet eerst zijn range probleem aan pakken.
                                  Hun electrisch verbruik ligt een pak hoger dan bij een Tesla X, en daardoor is de range gewoon te klein.
                                  En als ze echt succesvol willen zijn, dan moeten ze nog een paar andere modellen uit brengen die wat kleiner zijn, en beter betaalbaar.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                                    Dat bedoel ik. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat vreemd om te zien en ook gewoon niet praktisch
                                    Idd ja, ik zie drie mogelijkheden:
                                    1. Metaxa heeft een brilletje nodig
                                    2. Metaxa ziet andere foto's dan wij
                                    3. Metaxa heeft het niet over hetzelfde als wij
                                    Als ik zijn laatste foto zie ga ik voor optie 3, wij hebben het over de VENTILATIEroosters in het interieur, hij over het RADIATORrooster vooraan de auto.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19














                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eén van de mooiere coupé SUV's toch wel

                                        Comment

                                        Working...
                                        X