Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cupra Leon (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Cupra Leon (2020)

    VIER MOTORVERSIES, TWEE CARROSSERIEVARIANTEN

    CUPRA LEON: TOT 310 PK, OOK ALS PLUG-INHYBRIDE

    Het in ieder geval marketingtechnisch van Seat losgeweekte Cupra opent vandaag niet alleen een nieuw hoofdkantoor, maar presenteert tevens een reeks nieuwe producten op basis van de onlangs gepresenteerde Seat Leon.

    In de nieuwe ‘Cupra Garage’ in het Spaanse Martorell maken we momenteel kennis met de Cupra Leon. Die verschijnt in twee carrosserievarianten en niet minder dan vier verschillende motorversies, een unicum voor een performancemodel in dit segment. Drie van de vier Cupra Leons beschikken over een 2.0 TSI-benzinemotor, die in alle gevallen is gekoppeld aan een DSG-automaat. De 2.0 levert in de hatchback en Sportstourer 245 of 300 pk, afhankelijk van hoeveel geld er wordt overgemaakt naar het Spaanse rekeningnummer. Daarnaast is er nog een absolute topversie, die met 310 pk net iets krachtiger is. De snelste Cupra Leon is er opvallend genoeg alleen als Sportstourer, beschikt te allen tijde over 4Drive-vierwielaandrijving en knalt in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/h. Acceleratiecijfers van de overige varianten houdt Cupra nog even onder de pet, maar worden in een later stadium ongetwijfeld alsnog geopenbaard.

    De interessantste variant voor Nederland is echter zonder twijfel de eHybrid. Deze plug-inhybride deelt z’n aandrijflijn met de Golf GTE en beschikt net als in die auto over 245 pk. In plaats van een 2.0 is er hier een 1.4-turbomotor verantwoordelijk voor het verbranden van benzine, terwijl een 115 pk sterke elektromotor het geheel ondersteunt. Met een accu van 13 kWh kan de ‘stekker-Cupra’ maximaal 60 km ver komen volgens de WLTP-cyclus, evenveel als z’n 204 pk sterke broertje met Seat-logo. De theoretische CO2-uitstoot komt daarmee op minder dan 50 gram per kilometer uit, een gunstig uitgangspunt voor de BPM-berekeningen. Hoewel er op het moment van schrijven nog geen prijzen bekend zijn, is de kans zeer groot dat deze eHybrid met afstand de voordeligste Cupra Leon wordt in Nederland.

    Koper

    Natuurlijk onderscheiden de Cupra Leons zich niet alleen met meer vermogen, maar ook met een aangepast onderstel. De adaptieve DCC-dempers zorgen er volgens Cupra voor dat de auto zowel comfortabel als uiterst sportief kan zijn, bij dat laatste geholpen door de progressieve besturing een elektronisch sperdifferentieel. Grote Brembo-remmen zorgen voor voldoende stopkracht.

    Aan de buitenkant van de Cupra Leon zien we weinig verrassingen. De auto onderscheidt zich van de reguliere Leon door speciale bumpers, de van de Cupra Ateca bekende bronzen elementen, grote wielen en natuurlijk de bekende logo’s. Daarnaast is het koetswerk aan de voorkant 25, en aan de achterkant 20 mm dichterbij het asfalt gebracht. De 245 pk sterke versies staan daarbij op 18-inch, terwijl de krachtiger versies standaard 19-inchwielen meekrijgen. De toppers van de reeks zijn ook te herkennen aan het aantal uitlaateindstukken: eHybrid en instap-2.0 krijgen er twee, de andere versies vier. Wie een Cupra van zichzelf niet onderscheidend genoeg vindt, kan zich verheugen in de keuze uit zes verschillende wieldesigns en acht carrosseriekleuren, waaronder twee matte varianten.

    In het binnenste van de Cupra Leon wordt het eigenwijze kleurenthema, bestaande uit de bekende koperkleur en donker chroom, voortgezet. Bovendien zijn er extra sportieve zetels en is er een heus Cupra-stuurwiel, waarop startknop en de rijstanden-selector zijn ondergebracht. Het digitale instrumentarium kent bovendien een Sport View-scherm, dat uniek is voor de Cupra-versie van de Leon.

    Seat Leon Cupra 310

    310 pk is niet mis, maar in Nederland zijn we al sinds 2008 bekend met een Leon met zoveel vermogen. In dat jaar presenteerde de importeur namelijk speciaal voor ons land een 310 pk sterke versie van de Seat Leon Cupra, op basis van de tweede generatie van het model. Destijds was dat extreem veel, tegenwoordig loopt de Cupra Leon met dit vermogen netjes in de pas met de concurrentie. Uiteraard komt die niet in de laatste plaats uit de eigen gelederen. Waar alle sportieve versies bij Seat inmiddels onder het Cupra-label worden aangeboden, brengt Volkswagen meer lagen aan in het geheel. De 245 pk sterke Hybrid heet daar zoals gezegd GTE, diens benzinebroertje GTI en de 300 pk sterke topversie gaat ongetwijfeld opnieuw als R de boeken in.

    Bron: Autoweek












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3










      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Ferm gerief! Knap!
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          een zwarte ST met alu kleurige velgen graag, dat bicolor gedoe zo beu als koude pap.

          Comment


          • #6
            Voor 300pk best wel betaalbare wagens.
            Jammer dat ik gene benzine mag nemen, want die Cupra Ateca zou mss nog binnen budget passen

            Comment


            • #7
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Ferm karretje, de mooiste break in die klasse op dit moment

                Comment


                • #9
                  Zo eentje als plug-in hybride lijkt me wel wat.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #10
                    Ik hou nog even de huidige cupra st 4drive bij. Misschien neem ik wel zo een hybride op de zaak

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
                      Ik hou nog even de huidige cupra st 4drive bij. Misschien neem ik wel zo een hybride op de zaak
                      Content van?
                      Ze zijn mooi aan het zakken in prijs in Duitsland. Begint een zeer interessante wagen te worden voor dat geld.

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          2020 CUPRA Leon Sportstourer E-Hybrid - Test


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Cupra Leon e-Hybrid (2020): Test

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              CUPRA introduceert Leon PHEV

                              Het sportieve merk CUPRA breidt zijn gamma uit met de CUPRA Leon en CUPRA Leon Sportstourer. Vanaf november 2020 wordt de CUPRA Leon leverbaar als plug-in hybride met een systeemvermogen van 180 kW / 245 pk.

                              De CUPRA Leon heeft een forse grille, CUPRA-embleem, Full LED-koplampunits, ruim bemeten luchtinlaten en gewelfde side-skirts. Elementen zoals de grille en buitenspiegels zijn afgewerkt in Dark Aluminium. Opvallend aan de achterzijde zijn de verlichting over de gehele breedte van de auto, de grote achterspoiler en de diffuser. De CUPRA Leon krijgt koperkleurige uitlaatsierstukken en heeft 19 inch lichtmetalen velgen. De exclusieve tinten Magnetic Tech mat en Petrol Blue mat zetten het exclusieve karakter verder aan.

                              Nog dit jaar wordt de CUPRA Leon met plug-in hybridetechnologie leverbaar. De aandrijflijn bestaande uit een 1.4 TSI, een elektromotor, een automatische 6-traps DSG-transmissie en een 12,8 kWh lithium-ion accupakket. Dit samenspel van motoren is goed voor een systeemvermogen van 180 kW / 245 pk. Daarmee duurt de acceleratie van 0-100 km/u 6,7 seconden (Sportstourer: 7,0 sec.) en is een topsnelheid van 225 km/u mogelijk. De CUPRA Leon e-Hybrid start altijd in de elektrische modus. Het 12,8 kWh accupakket is goed voor een theoretische elektrische actieradius van 52 kilometer (Sportstourer: 52 km). Met een laadpaal is het accupakket in 4 uur volledig te laden (6 uur bij een reguliere 230V-aansluiting). De CUPRA Leon e-Hybrid schakelt automatisch over naar de Hybrid-modus als de batterijlading beneden een bepaald punt komt of bij snelheden boven 130 km/u. In de Hybrid-modus zijn er verschillende energieterugwinmogelijkheden.

                              Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met een McPherson voorwielophanging en een multilink achteras. Progressive steering belooft een precies stuurgedrag met optimale feedback voor de bestuurder. Adaptive Chassis Control (DCC) zorgt voor passende demping onder uiteenlopende omstandigheden. Bovendien kan de bestuurder via de CUPRA-knop kiezen uit de rijmodi Comfort, Sport, CUPRA en Individual. In die laatste stand is de set-up fijn te regelen door de bestuurder. Alle CUPRA Leon-modellen hebben een elektrische brakebooster die voor een snellere reactie op het rempedaal zorgt.

                              De CUPRA Leon verwelkomt inzittenden door het CUPRA-logo op de grond te projecteren. De dorpels met CUPRA-signatuur zijn verlicht. Kuipstoelen, de ESP-off knop op de middenconsole en het met leer beklede sportstuur (optioneel met geïntegreerde startknop en CUPRA-mode selector) zijn de eerste indicaties van de rijervaring die de nieuwe modellen claimen. Afwerkingsdetails in koperkleur en Dark Aluminium dragen ook bij aan de exclusieve uitstraling. Op wens is lederen bekleding leverbaar. Bij de keuze voor 'Petrol Blue' wordt ook het dashboard in die tint afgewerkt. Ambienteverlichting zorgt voor extra sfeer in het interieur. Het heeft ook een veiligheidsfunctie: met (knipperende) lichtsignalen in rood of oranje kan het bijvoorbeeld waarschuwen voor een niet gesloten deur tijdens het rijden.

                              De standaard Digital Cockpit geeft beeld in hoge resolutie weer. Naast de gebruikelijke weergavemogelijkheden is er de Sport View. In deze speciale CUPRA-modus worden het toerental, koppel, vermogen, de turbodruk en de G-krachten getoond. Centraal op het dashboard bevindt zich een 10 inch touchscreen voor de bediening van infotainmentfuncties als de 3D online navigatie. Het op het nieuwe MIB3-platform gebaseerde infotainmentsysteem maakt de bediening extra eenvoudig doordat ook voice control en gesture control (bediening met gebaren) zijn inbegrepen. De stembediening is te activeren door 'Hola, Hola' uit te spreken. Voor de bediening van de automatische 3-zone airconditioning en voor het aanpassen van het geluidsniveau zijn er zogenaamde touchsliders. Vier USB-C-poorten, Bluetooth en de Connectivity Box voor draadloos opladen van smartphones zijn altijd inbegrepen.

                              Elke CUPRA Leon e-Hybrid beschikt ook over het Wireless Full Link-systeem. Daarmee zijn smartphones te koppelen en is er toegang tot alle functionaliteiten van Android Auto en Apple Carplay. Dankzij een geïntegreerde simkaart (eSim) is een CUPRA Leon altijd online en is het mogelijk om apps te downloaden en te updaten. Zo komen meer functionaliteiten onder handbereik. Bovendien maakt de geïntegreerde simkaart eCall mogelijk. Daarmee zijn hulpdiensten snel in te schakelen. De auto kan dit ook zelfstandig doen. Door automatisch belangrijke informatie mee te sturen (positie, aantal inzittenden, motortype), kan de hulpverlening zo snel en efficiënt mogelijk op gang komen.

                              Met de CUPRA Connect app is het altijd en overal mogelijk de status van de auto in te zien en om bepaalde functies op afstand te bedienen. Ook het laadproces en Climatronic-functies zijn via de app aan te sturen.

                              Adaptive Cruise Control (ACC) is in het ACC Predictive-systeem geïntegreerd, dat gebruikmaakt van route- en GPS-gegevens van het navigatiesysteem. Op basis hiervan kan de CUPRA Leon automatisch de snelheid aanpassen bij bijvoorbeeld bochten, rotondes, wegwerkzaamheden en aankondigingen van snelheidslimieten. Uiteraard zorgt ACC ook voor een veilige afstand tot voorliggers.

                              Travel Assist maakt gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk (snelheden tot 210 km/u) door de auto tussen de wegmarkeringen te houden en de snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Side- en Exit Assist waarschuwt met lichtsignalen in de buitenspiegel voor verkeersdeelnemers in de 'dode hoek' en met akoestische signalen voor naderend verkeer bij het verlaten van een parkeerplaats. Emergency Assist duidt gevaar aan via akoestische en visuele signalen voor gevaar. Als de bestuurder niet reageert, volgen korte remacties. Als er dan nog geen reactie komt, kan het systeem de auto zelfstandig afremmen tot stilstand. In dat geval worden de alarmlichten geactiveerd en kan de auto via eCall contact opnemen met hulpdiensten. Bij dat alles is de CUPRA Leon leverbaar met Park Assist, virtual pedal voor de Sportstourer (elektrische bediening van de achterklep te activeren door een voetbeweging), een glazen schuif-/kanteldak, verwarming van stoelen en stuur, een elektrische verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie en een 230V-oplaadpunt in de bagageruimte.

                              De CUPRA Leon Sportstourer e-Hybrid wordt in november 2020 verwacht, de hatchbackversie debuteert rond de jaarwisseling. De exacte specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.



                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                Dat ziet er goed uit, maar klopt het dat die maar in 2 kleuren verkrijgbaar gaat zijn? Dat Magnetic Tech mat en Petrol Blue mat?
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Cupra Leon (2020) | Review

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Dat ziet er goed uit, maar klopt het dat die maar in 2 kleuren verkrijgbaar gaat zijn? Dat Magnetic Tech mat en Petrol Blue mat?
                                    Als ik hier kijk zijn er toch meer kleuren beschikbaar...
                                    Ik zit te wachten op de ST 310pk
                                    sigpicSeat Leon 5F FR 2.0CRTDI 184PK

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wops link vergeten te posten.
                                      Performances. Innovation. Talent. CUPRA est une marque de voitures sportives qui fait la différence et redéfinit la course. Découvrez notre vision unique.
                                      sigpicSeat Leon 5F FR 2.0CRTDI 184PK

                                      Comment


                                      • #20
                                        Idd, in het artikel hier wat hoger werden maar twee kleuren vernoemd, maar blijkbaar zijn er dus toch meerdere kleuren te krijgen.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X