NIEUWE BENZINEMOTOREN EN NU OOK MET MILD-HYBRIDTECHNIEK
HYUNDAI I30 ONDERGAAT FACELIFT
Hyundai kiest er voor om de i30 in zijn derde levensjaar een facelift te geven. De i30 wordt niet alleen op uiterlijk vlak gewijzigd, ook de techniek maakt een moderniseringsslag mee.
De huidige i30 werd in 2016 aan de wereld voorgesteld en verscheen een jaar later op de markt. Op leeftijd kun je het model dan ook nog niet noemen. Toch beleeft de gefacelifte i30 in Genève zijn werelddebuut, maar niet voor het model online al zijn geheimen prijsgeeft.
De meest in het oog springende wijzigingen hebben aan de voorkant van de i30 plaats. De Koreaan krijgt een herziene, bredere grille met een andere invulling en aan weerszijden van het rooster monteert Hyundai gewijzigde koplampen. Die verlichtingsunits zijn optioneel met ledtechniek uit te rusten. De led-dagrijverlichting verhuist van de bumper naar de koplampen en krijgt op deze plek een opvallende V-vorm. Achterop de i30 Hatchback vinden we een nieuwe achterbumper en ook hier wordt de verlichting gewijzigd. Net als in de kijkers voor vinden we in de achterlichten de V-vormige invulling terug. Kleiner nieuws: Hyundai stelt nieuwe lichtmetalen wielen en drie kersverse lakkleuren beschikbaar: Dark Night, Silky Bronze en Sunset Red.
Ook in het interieur voert Hyundai wijzigingen door. Zo zijn de ventilatieroosters anders van vorm en wordt het 8-inch grote infotainmentscherm van de pre-faceliftversie vervangen door een groter 10,25-inch exemplaar. Achter het stuur monteert Hyundai een volledig nieuw 7-inch digitaal instrumentarium.
Motoren
Hyundai beperkt zich bij het moderniseren van de i30 niet slechts tot cosmetische aanpassingen. Zo gaat het motorenpalet aardig op de schop. Zo maakt de i30 kennis met een hagelnieuwe turboloze 1.5, een benzinemotor die 110 pk en 144 Nm levert en die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Liever een zeventraps automaat met dubbele koppeling? Opteer dan voor de reeds bekende geblazen 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm, al is deze 1.0 ook met een handgeschakelde zesbak te krijgen. De 1.5 T-GDI en 1.0 T-GDI zitten wat vermogen betreft opmerkelijk dicht bij elkaar in de buurt.
De 1.0 T-GDI heeft overigens nog een verrassing in petto. Deze machine is namelijk ook leverbaar met 48v mild-hybrid techniek. Net als bij de i20 het geval is, is deze mild-hybrid versie leverbaar met de nieuwe iMT-handbak (Intelligent Manual Transmission) van het merk, een versnellingsbak zich volledig ontkoppelt zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. De 1.0 T-GDI met mild-hybrid ondersteuning is ook met de bekende zeventraps automaat te krijgen. De krachtigste benzineversie is een nieuwe 150 pk en 253 Nm 1.5 T-GDI, een geblazen machine die de 14 1.4 T-GDI met 140 pk vervangt. Deze voorlopig krachtigste benzineversie is ook van mild-hybrid techniek voorzien en is leverbaar met de iMT-handbak en de automaat met zeven verzetten.
Net als voorheen kan er weer gedieseld worden met een 1.6 CRDi, een viercilinder die met 115 pk exact 5 pk sterker is dan zijn voorganger. Het blok is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak maar is ook met de zeventraps automaat leverbaar. Groter nieuws heeft betrekking op de komst van een 136 pk sterke versie van de 1.6 CRDi, een machine die in die vorm tevens is voorzien van mild-hybrid techniek en dus ook te bestellen is met de iMT-handbak (280 Nm) en met met automatische transmissie (320 Nm).
Veiligheidssystemen
Hyundai breidt de de inhoud van het SmartSense-pakket veiligheidssystemen uit met Lane Following Assist, Rear Collision-avoidance Assist, Leading Vehicle Departure Alert en Blind Spot Collision-Avoidance Assist. Lane Following Assist houdt de i30 in het midden van de rijstrook en Rear Collision-avoidance Assist trapt op de rem zodra er bij het achteruitrijden iets of iemand wordt waargenomen. Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt de bestuurder als de voorligger wegrijdt en er te lang niet wordt gereageerd en Blind Spot Collision-Avoidance Assist detecteert niet alleen auto's in de dodehoek, maar kan nu ook op de motor afremmen. N-Line
Goed nieuws voor liefhebbers van het vooral sportief ogende lekkers dat Hyundai de N-Line uitvoering meegeeft: vanaf heden is ook de i30 Wagon in die uitvoering verkrijgbaar. De N-Line-smaken ogen een stukje wilder dan voorheen en krijgen onder meer een agressiever vormgegeven voorkant, voorzien van een aangepaste voorbumper met een grotere ondergrille. Ook aan de achterzijde onderscheiden de N-Line-uitvoeringen zich van de bravere versies door de aangepaste achterbumper met 'diffusor'.
Uitgebreide technische specificaties volgen - samen met de vanafprijzen en informatie over de marktintroductie - op een later moment.
Bron: Autoweek
HYUNDAI I30 ONDERGAAT FACELIFT
Hyundai kiest er voor om de i30 in zijn derde levensjaar een facelift te geven. De i30 wordt niet alleen op uiterlijk vlak gewijzigd, ook de techniek maakt een moderniseringsslag mee.
De huidige i30 werd in 2016 aan de wereld voorgesteld en verscheen een jaar later op de markt. Op leeftijd kun je het model dan ook nog niet noemen. Toch beleeft de gefacelifte i30 in Genève zijn werelddebuut, maar niet voor het model online al zijn geheimen prijsgeeft.
De meest in het oog springende wijzigingen hebben aan de voorkant van de i30 plaats. De Koreaan krijgt een herziene, bredere grille met een andere invulling en aan weerszijden van het rooster monteert Hyundai gewijzigde koplampen. Die verlichtingsunits zijn optioneel met ledtechniek uit te rusten. De led-dagrijverlichting verhuist van de bumper naar de koplampen en krijgt op deze plek een opvallende V-vorm. Achterop de i30 Hatchback vinden we een nieuwe achterbumper en ook hier wordt de verlichting gewijzigd. Net als in de kijkers voor vinden we in de achterlichten de V-vormige invulling terug. Kleiner nieuws: Hyundai stelt nieuwe lichtmetalen wielen en drie kersverse lakkleuren beschikbaar: Dark Night, Silky Bronze en Sunset Red.
Ook in het interieur voert Hyundai wijzigingen door. Zo zijn de ventilatieroosters anders van vorm en wordt het 8-inch grote infotainmentscherm van de pre-faceliftversie vervangen door een groter 10,25-inch exemplaar. Achter het stuur monteert Hyundai een volledig nieuw 7-inch digitaal instrumentarium.
Motoren
Hyundai beperkt zich bij het moderniseren van de i30 niet slechts tot cosmetische aanpassingen. Zo gaat het motorenpalet aardig op de schop. Zo maakt de i30 kennis met een hagelnieuwe turboloze 1.5, een benzinemotor die 110 pk en 144 Nm levert en die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesbak. Liever een zeventraps automaat met dubbele koppeling? Opteer dan voor de reeds bekende geblazen 1.0 T-GDI met 120 pk en 172 Nm, al is deze 1.0 ook met een handgeschakelde zesbak te krijgen. De 1.5 T-GDI en 1.0 T-GDI zitten wat vermogen betreft opmerkelijk dicht bij elkaar in de buurt.
De 1.0 T-GDI heeft overigens nog een verrassing in petto. Deze machine is namelijk ook leverbaar met 48v mild-hybrid techniek. Net als bij de i20 het geval is, is deze mild-hybrid versie leverbaar met de nieuwe iMT-handbak (Intelligent Manual Transmission) van het merk, een versnellingsbak zich volledig ontkoppelt zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. De 1.0 T-GDI met mild-hybrid ondersteuning is ook met de bekende zeventraps automaat te krijgen. De krachtigste benzineversie is een nieuwe 150 pk en 253 Nm 1.5 T-GDI, een geblazen machine die de 14 1.4 T-GDI met 140 pk vervangt. Deze voorlopig krachtigste benzineversie is ook van mild-hybrid techniek voorzien en is leverbaar met de iMT-handbak en de automaat met zeven verzetten.
Net als voorheen kan er weer gedieseld worden met een 1.6 CRDi, een viercilinder die met 115 pk exact 5 pk sterker is dan zijn voorganger. Het blok is te koppelen aan een handgeschakelde zesbak maar is ook met de zeventraps automaat leverbaar. Groter nieuws heeft betrekking op de komst van een 136 pk sterke versie van de 1.6 CRDi, een machine die in die vorm tevens is voorzien van mild-hybrid techniek en dus ook te bestellen is met de iMT-handbak (280 Nm) en met met automatische transmissie (320 Nm).
Veiligheidssystemen
Hyundai breidt de de inhoud van het SmartSense-pakket veiligheidssystemen uit met Lane Following Assist, Rear Collision-avoidance Assist, Leading Vehicle Departure Alert en Blind Spot Collision-Avoidance Assist. Lane Following Assist houdt de i30 in het midden van de rijstrook en Rear Collision-avoidance Assist trapt op de rem zodra er bij het achteruitrijden iets of iemand wordt waargenomen. Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt de bestuurder als de voorligger wegrijdt en er te lang niet wordt gereageerd en Blind Spot Collision-Avoidance Assist detecteert niet alleen auto's in de dodehoek, maar kan nu ook op de motor afremmen. N-Line
Goed nieuws voor liefhebbers van het vooral sportief ogende lekkers dat Hyundai de N-Line uitvoering meegeeft: vanaf heden is ook de i30 Wagon in die uitvoering verkrijgbaar. De N-Line-smaken ogen een stukje wilder dan voorheen en krijgen onder meer een agressiever vormgegeven voorkant, voorzien van een aangepaste voorbumper met een grotere ondergrille. Ook aan de achterzijde onderscheiden de N-Line-uitvoeringen zich van de bravere versies door de aangepaste achterbumper met 'diffusor'.
Uitgebreide technische specificaties volgen - samen met de vanafprijzen en informatie over de marktintroductie - op een later moment.
Bron: Autoweek
Comment