Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vw golf 8 - gti, gte, gtd, r
Collapse
X
-
300 PK OP DE VOORWIELEN
DÍT IS DE NIEUWE VOLKSWAGEN GOLF GTI CLUBSPORT!
Volkswagen presenteert kort na de introductie van de Golf GTI al de eerste overtreffende variant van die hot hatch. We heten welkom: de nieuwe Volkswagen Golf GTI Clubsport.
De kans dat je in de Volkswagen Golf GTI om vermogen verlegen zit, lijkt ons niet erg groot. De sportieve uitvoering heeft namelijk een 245 pk sterke 2.0 TSI onder de kap, die daarmee net zo krachtig is als de vorige Golf GTI in Performance-trim. In het land der hete hatchbacks bestaat iets als 'te veel vermogen' niet, dus wordt de Golf-familie op termijn uitgebreid met een heftige vierwielaangedreven R-versie. Wie geen vierwielaandrijving wil, maar de 245 pk de Golf GTI te min vindt, kan nu opteren voor deze splinternieuwe Clubsport.
Motor
Tot de komst van de nieuwe Golf R is deze Golf GTI Clubsport de absolute koning van de modelreeks. Deze nieuwe overtreffende trap van de Golf GTI is natuurlijk een stukje krachtiger dan z'n voorganger. Waar de vorige GTI Clubsport in beginsel 265 pk leverde en dankzij een boostfunctie tijdelijk 290 pk krachtig was, stampt de 2.0 TSI van de nieuwe GTI Clubsport er direct 300 pk en 400 Nm uit. Daarmee nestelt -ie zich wat vermogen betreft tussen de vorige GTI Clubsport en de tot 400 stuks gelimiteerde Clubsport S die 310 pk naar de voorwielen ramde. Schakelen gaat in alle gevallen met een DSG-automaat met zeven verzetten. De Clubsport sprint in iets minder dan 6 seconden naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h.
De 300 pk die de 2.0 TSI opwekt, wordt net als in de vorige Golf GTI Clubsport naar een vooras gestuurd waarop nu een elektromechanisch sperdifferentieel zit. Die eenheid wordt volledig aangestuurd door Volkswagens Vehicle Dynamics Manager, een slimme aanstuurmodule die ook gekoppeld is aan de Dynamic Chassis Controle en het adaptieve onderstel. Leuk weetje: Volkswagen geeft de Clubsport een rijmodus die specifiek is afgesteld op het zetten van rondetijden op de Nürburgring-Nordschleife. Een extra krachtig remsysteem, met onder meer 18-inch schijven, moet hem weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Daarnaast legt Volkswagen de nieuwe sportversie 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt dan de gewone Golf GTI en past het merk ook het camber van de wielen aan. Uiterlijk en innerlijk
Dat is natuurlijk niet de enige aanpassing. Zo moet de stuurinrichting een tandje directer zijn en zorgen diverse spoilers, lipjes en aerodynamische randjes voor meer neerwaartse kracht en dus voor meer stabiliteit op hoge snelheid. Opvallend is de voorbumper, die is namelijk over de gehele breedte 'gevuld' met nagenoeg niets dan leegte. Praktisch de complete bumper bestaat uit een breed gaaswerk. Led Plus-koplampen zijn standaard, led-matrixkijkers zijn optioneel. Net als de GTI wordt ook de GTI Clubsport doorspekt met rode accenten. De achterspoiler is net als bij zijn voorganger uit twee delen opgebouwd en in glanzend zwarte lak uitgevoerd. De diffuser en de twee ovale uitlaatpijpen zijn tevens specifieke designkenmerken. De auto staat standaard op 18-inch lichtmetaal, al staan 19-inch wielen op de optielijst. Achter de wielen zijn rode remklauwen met GTI-belettering zichtbaar.
Natuurlijk wordt ook het interieur opgeleukt. Volkswagen geeft de Clubsport speciale sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die net als de middenarmsteun, het stuurwiel en de vloermatten zijn afgewerkt met rode stiksels. Achter het stuur gaan schakelflippers schuil.
Lang zal de GTI Clubsport niet de koning van de Golf-familie zijn. Niet alleen krijgt de Clubsport op termijn waarschijnlijk nog een Clubsport S-versie boven zich, ook komt over niet al te lange tijd een heftige Golf R om de hoek kijken. Mogelijk krijgt die nieuwe krachtigere Clubsport S ook nog eens een handbak toebedeeld!
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenAll-New 2021 VW Golf R: These Are The Most Revealing Spy Shots Yet
VOLKSWAGEN TELT AF NAAR INTRODUCTIE GOLF R
Nog even en dan is het zover: Volkswagen trekt op 4 november het doek van de nieuwe Golf R. Het merk gooit er nu nog even een laatste teaser uit, waarop het R-logo te zien is. Daarnaast licht men een tipje van de sluier op over de aandrijftechniek van de nieuwe über-Golf.
Na de onthulling van de Golf GTI en GTI Clubsport staat de Golf R nu achter de coulissen te trappelen om zijn intrede te doen. Voor de nieuwste teaserafbeelding is er een close-up van de kofferklep genomen, waarop het 'R'-logo onder dat van Volkswagen te zien is. Voorspelbaar? Absoluut, want de R-versies van de Arteon en Touareg hadden dit ook al. Verder geeft Volkswagen alvast wat informatie over de aandrijflijn van de Golf R. Uiteraard beschikt de hete hatch over vierwielaandrijving, dat systeem wordt aangestuurd door een computer die tevens gekoppeld is aan het elektronische sperdifferentieel en het Dynamic Chassis Control. Volkswagen belooft dat de nieuwe Golf R mede hierdoor beter rijdt dan voorheen het geval was.
Verder blijft het nog even gissen naar de details van de nieuwe Golf R. Wat er onder de kap ligt is nog niet formeel bekend, maar het ligt voor de hand dat de 2.0 TSI onder de kap kap komt te liggen die Audi gebruikt voor de S3 en Volkswagen in Arteon R te levert. In de Arteon levert deze krachtbron 320 pk en 420 Nm koppel. De Audi moet het met 10 pk en 20 Nm minder doen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OPPER-GOLF 8
NIEUWE VOLKSWAGEN GOLF R BREEKT LOS!
Volkswagen heeft het doek van de ultieme Golf getrokken: de gloednieuwe Golf R! Die is op meerdere fronten weer net even een stap extremer dan z'n voorganger. Highlights:- 320 pk sterke 2.0 TSI
- Zeventraps DSG-automaat
- Torque Vectoring
- Vierwielaandrijving
Na de Volkswagen Golf GTE, GTD, GTI en GTI Clubsport was het wachten op de crème de la crème onder de sportieve Golfs; de R. Het wachten is beloond. De splinternieuw Golf R is er klaar voor om in hot hatchland huis te gaan houden. En wat dat betreft komt de meest potente Golf goed beslagen ten ijs. Sterker zelfs; hij is krachtiger dan de nieuwe Audi S3. Hoewel-ie net als z'n broer uit Ingolstadt weer een doorontwikkelde 2.0 TSI onder de kap heeft, is die krachtbron in de Golf R goed voor 320 pk en 420 Nm. Dezelfde cijfers als de Arteon R in de schaal legt. Bedenk je dan dat de Golf R een forse klap lichter is dan die Arteon en je weet dat het ongetwijfeld weer een feestje moet zijn om ermee op pad te gaan.
Golf op z'n scherpst
Het vermogen wordt via een zeventraps DSG-automaat naar alle vier de wielen gedirigeerd, want een Golf R zonder 4Motion-aandrijving kan uiteraard niet. De DSG moet volgens Volkswagen nog sneller oppakken dan voorheen en de schakeltijden verder terugbrengen. Daarbij wordt het volle vermogen ook sneller aangesproken aangesproken dan voorheen. Al bij pakweg 2.000 toeren levert de geblazen 2,0-liter benzinemotor z'n maximale koppel. Dat wordt via een elektronisch afgeregeld sperdifferentieel over de wielen verdeeld. Daarbij beschikt de nieuwe Golf R ook over Torque Vectoring, waarmee de aandrijving per wiel afhankelijk extra aangepast als je de bocht om gaat. Dat moet uiteraard voor optimale grip zorgen.
Hoewel Volkswagen op het moment van schrijven nog niet uit de doeken heeft gedaan hoe snel de nieuwe Golf vanuit stilstand naar 100 km/h schiet, rekenen we erop dat dit voortaan in minder dan 5 seconden achter de rug is. Al wel bekend is dat de topsnelheid gewoonlijk begrensd is op 250 km/h. Met het optionele Performance Pack gaat dat omhoog naar 270 km/h. Al met al is het volgens Volkswagen goed voor een opvallend snellere rondetijd over de Nürburgring-Nordschleife. Daar zegt het de Golf R in 7:53 overheen gejaagd te hebben. De Golf 7 R had daar 8:10 voor nodig.
Extra dik
Geen Golf R zonder het nodige uiterlijke vertoon, uiteraard. Allereerst valt de forse uitsparing in de voorbumper voor luchttoevoer naar de motor op. Over bijna de hele breedte van de neus zuigt de Golf R rijwind naar binnen. Aan de achterkant springt vooral de stevige achterspoiler in het oog en de al net zo weinig subtiele glanzend zwarte diffuser onderaan de uitgebouwde achterbumper. Net als bij de vorige Golf R zorgen vier stevige ronde stortkokers voor de afvoer van de uitlaatgassen. Wie bijbetaalt, krijgt een uitlaatsysteem van titanium, ontwikkeld door Akrapovič. De Golf R staat verder 20 mm lager boven de grond dan een reguliere Golf en troont op nieuwe minimaal 18-inch metende lichtmetalen wielen. Als die niet groot genoeg zijn, levert Volkswagen voor een meerprijs ook graag 19-inch exemplaren. De forse geperforeerde remschijven en blauwe remklauwen zijn hoe dan ook niet te missen. De camber van de wielen, hoe schuin ze staan ten opzichte van de auto, is ook een stuk negatiever dan normaal (1 graad en 20 min.). Dat moet natuurlijk de grip nog weer extra ten goede komen.
In het interieur wordt je er ook veelvuldig aan herinnerd dat je een Golf R onder je gat hebt. De blauwe R-kleur keert terug in de diverse stiksels en accenten, maar ook in het digitale instrumentarium. Extra sportieve stoelen met het R-logo in de hoofdsteun moeten je voldoende houvast bieden bij het stevige bochtenwerk. Een koolstofvezel print op de sierlijst op het dashboard en blauwe interieurverlichting maken het plaatje af.
Ook de nieuwe Volkswagen Golf Variant komt ongetwijfeld weer als R, al is dat nog even wachten. De opper-Golf is nu in ieder geval alvast een feit.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment