Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën Ami (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Citroën Ami (2021)

    CITROËN AMI KEERT TERUG ALS TWEEZITTER

    Mobiliteitsoplossingen voor in steden zijn op automobielgebied vaak niet de spannendste verschijningen. Dat klein elektrisch stadsvervoer ook anders kan, bewijst Citroën met de Ami!

    De Ami keert terug, maar de herboren modelnaam heeft niets te maken met de aan de 2CV gerelateerde Citroën uit de jaren zestig en zeventig. Nee, de Ami van 2020 is heel '2020' en dat betekent in dit geval dat we te maken hebben met een stukje Franse stadsmobiliteit.

    De Ami is de productieversie van de Ami One Concept, een vrolijk vormgegeven kubus op wielen waarmee Citroën al vooruitblikte op zijn stadsrakker. De Ami is een zeer compacte stadsauto met een lengte van slechts 2,41 meter. Jawel, daarmee is de tweezitter zelfs nog 9 centimeter korter dan de eerste generatie Smart City Coupé/Fortwo. De Ami is niet alleen kort, hij is met zijn breedte van 1,39 meter - zonder spiegels - ook opvallend smal. De vierkante Fransman is 1,52 meter hoog en heeft een relatief kleine draaicirkel van 7,2 meter. Leuke designdetails: het portier aan de bestuurderskant opent tegengesteld, terwijl het portier aan de bijrijderskant op de gebruikelijke manier opent. De Ami krijgt de Citroën-kenmerkende gelaagde verlichting mee die wel opvallend anders is dan de Ami One Concept. De vierkante Citroën staat op 14-inch wielen. Citroën belooft dat er straks veel te personaliseren valt. Dat belooft een interessante configurator op te leveren. Zo is de Ami onder meer aan te kleden met zaken als dakrails, een achterspoiler en kunststof wielkastranden.

    Elektrisch

    Je raadt het al: de Citroën Ami is een volledig elektrisch aangedreven stukje stadsmobiliteit en dus heeft het kleintje een 5,5 kWh accupakket, goed voor een elektrische actieradius van 70 kilometer. Indrukwekkende cijfers over de topsnelheid hoef je natuurlijk niet te verwachten. De Ami One heeft namelijk een bescheiden topsnelheid van 45 km/h, en dat maakt hem opeens heel interessant. Het maakt de Ami volgens de Nederlandse wetgeving namelijk tot een brommobiel of microcar en dat betekent dat je geen B-rijbewijs nodig hebt. Ook 16-jarigen met een brommerrijbewijs kunnen zo geheel legaal achter het stuur kruipen. Opladen gebeurt gewoon thuis met een 230v-stopcontact. In 3 uur laden is het accupakketje weer vol. Gelukkig kun je ook gebruikmaken van publieke laadpunten en ook via een Wallbox is de Ami weer van levenslust te voorzien. Het wagengewicht ligt, inclusief batterij, op 485 kilo.

    Om kosten te besparen heeft Citroën een aantal opvallende trucs uitgehaald. Zo is alleen de bestuurdersstoel te verstellen. De zijraampjes zijn te openen door ze, net als bij de 2CV, omhoog te klappen. Achter het stuur krijgt een klein display een plekje, een schermpje waarop alle relevante rij-informatie is af te lezen. Je smartphone doet in de Ami dienst als infotainmentsysteem. Via de MyCitroën-applicatie is informatie op te vragen over onder meer de resterende actieradius en de laadstatus van de batterij.

    De Citroën Ami komt medio 2021 ook in Nederland op de markt. In Frankrijk gaat de Ami, zonder subsidie, voor zo'n € 7.000 van de hand en kun je hem voor zo'n € 20,- per maand rijden via een private leaseconstructie. De prijzen voor koop of huurkoop worden in een later stadium gepresenteerd.

    Bron: Autoweek
























    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2












    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        WTF, die moet ik toch even laten bezinken... cubical transport ;-)

        Comment


        • #5
          looks ben ik nog niet uit maar vind er wel al een groot +punt in: smartphone als infotainment scherm, top idee waar ik van verschiet dat ze er nu pas mee afkomen ipv te kloten met zelf apps te ontwikkelen + ipv halvelings een tablet te integreren moeten ze nu enkel een dockingstation voorzien.

          Comment


          • #6
            Ik ben zeker ook voor het idee gewonnen om zoiets als mobiliteitsoplossing aan te bieden, maar moet dat er dan echt als een vuilniscontainer uit zien?

            Comment


            • #7
              belachelijk !

              Comment


              • #8
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Minions auto
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • #10
                    7000 euro.
                    Als je weet dat een Aixam snel naar de 10.000 gaat, is dit niet kansloos.
                    Ik vind de looks persoonlijk zalig.

                    In 3 uur volgeladen. In de stad naar het werk, boodschappen, doen en weer naar huis, paar uurtjes laden en weer gaan.
                    Dit zal altijd een autootje voor erbij zijn, maar in sich meer dan voldoende zolang je geen voorraad bier moet halen voor een feestje in de Colruyt
                    Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                    Comment


                    • #11
                      Die van mij wordt zot als ze in zoiets boodschappen moet doen. En dat gaat niet over bakken bier gewoon boodschappen in de Colruyt
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Een bak op de grond, een paar flessen en twee deftige zakken op de passagierszetel.
                        De grote weekendboodschappen moeten dan met de 'echte' auto
                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                          Een bak op de grond, een paar flessen en twee deftige zakken op de passagierszetel.
                          De grote weekendboodschappen moeten dan met de 'echte' auto
                          Ik heb het net even getoond. Ik deed alsof ik dat echt wel zou kopen. Die werd zo een beetje kwaad

                          En erna : ik dacht echt dat je het meende
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                            De grote weekendboodschappen moeten dan met de 'echte' auto
                            Daa zedde dus niks mee, kan dus hoogste's gebruikt worden als "3de" auto... weg met die rotzooi !

                            Comment


                            • #15
                              Altijd blij met een genuanceerde mening...
                              Aangezien wij bv geen tweede auto hebben (ze bestaan nog hoor), zou dit als derde auto moeilijk worden.
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                Altijd blij met een genuanceerde mening...
                                Is niks jong, graag gedaan

                                Comment


                                • #17
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Me like eigenlijk wel...
                                    King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                    2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een auto voor de stad, dat is nu toch net wat je daar niet nodig hebt ...

                                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Een auto voor de stad, dat is nu toch net wat je daar niet nodig hebt ...
                                        Ikzelf kom ook zelden met mijn auto in de stad, helaas denkt veel volk daar anders over

                                        Dus als alternatief voor wat er daar nu allemaal rondrijdt vind ik deze nog niet zo slecht
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X