Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Citroën Ami (2021)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Dat is toch geen auto, een ligier noem je toch ook geen auto.
    Dit is de betaalbare elektrische auto die de vlaamse regering in gedachte heeft voor gezinnen anno 2029

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

Dit is de betaalbare elektrische auto die de vlaamse regering in gedachte heeft voor gezinnen anno 2029
      Hahaha idd! Qua topsnelheid zit het al snor dan want veel sneller zal het op onze dichtgeslibde wegen dan niet meer gaan Verliezen ze de flitsinkomsten ook nog verdorie
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Ik woon vlakbij de Franse grens, en ze duiken hier al regelmatig in het straatbeeld op. Amaai, dat is lelijk (en klein).

En ik had zo'n goede herinneringen aan de Ami's van mijn vader uit mijn kindertijd .

Opel zou, via de Stellantis-groep, met een eigen versie komen, blijkbaar.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Citroën Ami Buggy - Eerste kennismaking

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Nu ook als Opel verkrijgbaar:

KLEINER FREUND

OPEL ROCK-E IS DUITS STADSVRIENDJE

Opel heeft een even zo nieuwe als compacte elektrische auto gepresenteerd: de Rocks-E. De Rocks-e is een kleine elektrische tweezitter die specifiek bedoeld is voor gebruik in de stad. Wie het EV-nieuws rond Stellantis-zustermerk Citroën de laatste jaren op de voet heeft gevolgd, komt de auto ongetwijfeld bekend voor.

De Rocks-E is voor Opel helemaal nieuw, maar de auto zelf kennen we al een tijdje. In feite is de Opel Rocks-E namelijk een Citroën Ami waar Opel zijn eigen designsausje overheen heeft uitgegoten. Net als de Ami is de Opel Rocks-E volgens de Nederlandse wetgeving geen auto, maar een brommobiel of microcar. Dat betekent dat je er geen B-rijbewijs voor nodig hebt en je het guitige EV'tje al vanaf 16-jarige leeftijd met een brommerrijbewijs legaal door de stad mag loodsen.

Net als de Citroën Ami is de Opel Rocks-E 2,41 meter kort, wat de kleiner Freund nog 9 centimeter korter maakt dan de eerste generatie Smart Fortwo (City Coupé). De 471 kilo lichte elektrische stadsrakker heeft een 5,5 kWh accu waar een 8 pk sterke elektromotor z'n energie uit put. Z'n topsnelheid bedraagt logischerwijs een bescheiden 45 km/h. De actieradius bedraagt zo'n 75 WLTP-kilometers. Thuis aan het stopcontact is de Rocks-E in 3,5 uur weer helemaal vol te laden. Opel levert een adapter waarmee je de Rocks-E ook in een publieke laadpaal kunt prikken.

Opel Rocks-E

Vanbuiten is de Rocks-E overduidelijk Opel's versie van de Citroën Ami, wat betekent dat het onderste deel van de carrosserie helemaal symmetrisch is vormgegeven. Opel's versie heeft een ander inzetstuk in z'n neus, compleet met dieper liggende strook rond de ronde led-dagrijverlichting en de achterlichten waarmee Rocks-E een meer Opel-achtig voorkomen krijgt. De Rocks-E heeft andere wielen dan de Ami en ook de inzetstukken in de voor- en achterbumper zijn net even anders dan die van z'n Citroën-broertje.

Opel Rocks-E

De Opel Rocks-E, wiens naam een verwijzing is naar de optisch stoerder aangeklede versies van de inmiddels ter zielen gegane Karl en Adam, is vanaf de herfst van dit jaar in Duitsland beschikbaar. De Rocks-E doet later andere markten aan. Welke dat zijn, zegt Opel in een reactie aan AutoWeek nog te onderzoeken. Of de Rocks-E naar Nederland komt, is op dit moment dan ook nog niet te zeggen.

Na de Citroën en de Opel nu dus ook de Fiat.

‘FIAT-VERSIE CITROËN AMI HEET TOPOLINO’

OOK ALS CABRIO!

In 2020 maakten we kennis met een nieuwe Citroën Ami, een klein stadsrakkertje dat een ‘brommobiel’ zou heten als-ie niet elektrisch was. Die Ami komt naar Nederland als Opel Rocks-e, maar op deze basis zit er meer in het vat. Een Fiat Topolino, bijvoorbeeld!

Fiat is met het samenvoegen van FCA en PSA tot Stallantis natuurlijk familie van Citroën en Opel. Dan is het bijna onvermijdelijk dat er producten gedeeld gaan worden. Op het gebied van bestelauto’s gebeurde dat zelfs bijna onmiddellijk, maar ook de kleine elektrische Ami van Citroën zal over meerdere merken worden uitgestrooid. Automotive News meldt dat na Opel ook Fiat aan dat rijtje wordt toegevoegd.

Uit uitgelekte informatie die voor dealers is bedoeld, zou blijken dat het model dan de naam ‘Topolino’ krijgt. Dat betekent ‘muisje’ en was de bijnaam van de eerste Fiat 500, het model, dat vóór de meer legendarische Nuova 500 en ook voor de tweede wereldoorlog verscheen. De naam Topolino zou ook erg passend zijn voor dit kleine stadsvoertuigje, dat net als de eerste exemplaren van zijn historische voorbeeld een echte tweezitter is. De betrokken bronnen melden bovendien dat er een heuse cabrio-versie komt van de Topolino, ongetwijfeld naar voorbeeld van de 500. Geen volwaardige cabrio dus, maar wel een versie met een stoffen schuifdak. De ‘auto’ zou als geheel wat verfijnder zijn dan de Ami en beter zijn afgewerkt, maar wellicht dus ook duurder.

Bron: Autoweek

De eerste Fiat Topolino

Comment

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Hahaha, da's nog leuk om met zoiets over uw eiland te knallen

Comment

Ik heb vorige week m'n eerste in het wild gespot in Koksijde.
                  Vermoedelijk tweede verblijvers die dit gebruiken voor lokale ritjes.
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Hier hebben verscheidene winkels er eentje voor de deur staan.
                    Wat ze er mee doen weet ik niet, misschien een goedkoop iets waardoor je toch naar de winkel kijkt?
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Hahaha, da's nog leuk om met zoiets over uw eiland te knallen
                      Denk niet dat je daar 5h achtereen wil inzitten en dan ben je nog niet aan de andere kant van het eiland.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Denk niet dat je daar 5h achtereen wil inzitten en dan ben je nog niet aan de andere kant van het eiland.
                        Ok! Rond de kerktoren dan

Comment

Ok! Rond de kerktoren dan

Comment

Opel Rocks-e rijtest: elektrisch rijden voor maar € 8.000!

Comment

opeens komen ze zichtbaar in het verkeer...mss grote eindejaarskorting gekregen en de stock moest ingeschreven worden?

Comment

Comment

Ik heb een weekendje Noord-Frankrijk (Laon) achter de rug en heb er in de stad ettelijke zien rijden.
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Working...
                                  X