Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 Sportback (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A3 Sportback (2020)

    AUDI A3 SPORTBACK VOLLEDIG IN HET NIEUW

    De Volkswagen Group is druk in de weer met het vernieuwen van zijn familie C-segmenters. Na de Golf verscheen er van de Skoda Octavia en de Seat Leon een nieuwe generatie en de Autosalon van Genève zou het podium zijn geweest waarop Audi de geheel nieuwe derde generatie van de A3 aan het wereldpubliek zou voorstellen. De nieuwe A3 Sportback beleeft nu zijn puur digitale debuut.

    Net als zijn al genoemde vernieuwde concerngenoten staat de nieuwe, derde generatie van de Audi A3 Sportback op een doorontwikkeling van het bekende MQB-platform. De nieuwe A3 Sportback heeft een lengte van 4,34 meter en daarmee is hij 3 centimeter langer dan zijn voorganger. Zetten we de A3 Sportback naast de hatchbackversies van de Golf en de Leon, dan blijkt de Audi 6 centimeter langer dan de Golf, maar drie centimeter korter dan zijn Spaanse broer. De wielbasis van de nieuwe vijfdeurs hatchback uit Ingolstadt bedraagt 2,64 meter. Die wielbasis is gelijk aan die van de Leon en is daarmee dus ook 5 centimeter langer dan die van de Golf. Daarnaast is de A3 Sportback 1,43 meter hoog en 1,82 meter breed en dat betekent dat hij zo'n 3 centimeter lager én breder is dan zowel de Golf als de Leon. De bagageruimte blijft met 380 liter onveranderd. Wel kun je met de achterbank plat iets minder meenemen (1.200 liter) dan in de uitgaande A3 Sportback (1.220 liter).

    Design en interieur

    Over het uiterlijk van de nieuwe Audi A3 Sportback kunnen we kort zijn: dat lijkt simpelweg zeer sterk op dat van zijn voorganger, maar is voorzien van actuele designelementen van Audi die met name aan de voor- en achterkant tot uiting komen in zaken als de verlichting en de bumpers. De A3 Sportback heeft een duidelijk bredere, zeshoekige grille gekregen, waarin de lamellen plaats hebben gemaakt voor gaaswerk. Ledkoplampen zijn standaard, kijkers met matrix-ledtechniek zijn optioneel leverbaar. Wie een A3 Sportback met S-Line-pakket bestelt, krijgt onder meer een met 1,5 centimeter verlaagd sportonderstel. Een adaptief onderstel staat samen met een progressieve stuurinrichting op de optielijst. A3's met 150 pk of meer beschikken achter over multilink-ophanging.

    Natuurlijk gaat het interieur van de A3 Sportback flink op de schop. Het dashboard van de uitgaande generatie kenmerkte zich nog door relatieve eenvoud, maar dat is in de nieuwe Audi A3 Sportback verleden tijd. De cockpit oogt met zijn vele hoekige lijnen en diverse 'eilandjes' een stuk drukker, maar ook meer hightech. Het los boven het dashboard geplaatste infotainmentscherm van de oude A3 wordt vervangen door een 10,1-inch groot aanraakscherm, dat nu in de middenconsole is geïntegreerd. Het display is gekoppeld aan Audi's nieuwe MMI-systeem en dus moet ook de nieuwe A3 Sportback het voortaan zonder MMI-draaiknop doen. Achter het - overigens ook nieuwe - stuurwiel zit standaard een 10,25-inch groot digitaal instrumentarium. Optioneel levert Audi een head-up display en een 12,3 inch grote en uitgebreidere variant van zijn virtual cockpit. Net als in bijvoorbeeld de Golf het geval is, is de conventionele keuzehendel van de automaat vervangen voor een kleinere keuzeknop in de middentunnel. De standaarduitrusting omvat onder meer een 10,1-inch groot touchscreen, een multifunctioneel en met leer bekleed stuurwiel, DAB+, 16-inch lichtmetaal en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Optioneel is de A3 Sportback te krijgen met stoelbekleding die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

    Motoren

    De nieuwe A3 Sportback staat in mei bij de dealers en is dan beschikbaar met één benzine- en twee dieselmotoren. Op benzinevlak staat de bekende 150 pk sterke 1.5 TFSI klaar, terwijl dieselaars de 116 of de 150 pk sterke versie van de 2.0 TDI kunnen aanvinken. De motorenlijst wordt kort daarop uitgebreid met een 110 pk sterke 1.0 TFSI en met een tweede variant van de 1.5 TFSI, een versie die is voorzien van mild hybrid-techniek. Wie nog iets langer geduld heeft, kan nieuwe TFSI- en TDI-versies met en zonder Quattro-aandrijving verwachten. Net als van de Golf en de Leon komen er plug-in-versies beschikbaar en net als van de huidige A3 Sportback verschijnt ook van deze nieuwe generatie op termijn een variant die CNG (aardgas) lust. Wat veiligheidssystemen betreft, krijgt de A3 Sportback standaard een noodremsysteem en Lane Departure Warning mee. Adaptieve cruisecontrol die samenwerkt met een systeem dat ervoor zorgt de Audi in het midden van de rijbaan blijft, is optioneel. Tijdens het filerijden is de A3 Sportback ermee in staat om tot stilstand af te remmen.

    De driedeurs A3 keert niet terug. Wel ligt het in de lijn der verwachtingen dat auto's als de A3 Limousine een vervolg krijgen, te meer omdat merken als Mercedes-Benz (A-klasse Limousine en CLA) en BMW (2-serie Gran Coupé) in dit segment sedanachtigen aanbieden.

    Persoonlijk

    Voor een A3 Sportback op maat zijn er drie exterieurdesigns. Klanten hebben daarnaast keuze uit vele (nieuwe) exterieurkleuren en bekledingmaterialen voor het interieur. Bijzonder detail: de beschikbaarheid van bekleding die is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Tot de standaarduitrusting behoren een digitaal instrumentenpaneel, een 10,1 inch touchscreen, een multifunctioneel, met leer bekleed stuur, DAB+-radio, lichtmetalen wieen, ledkoplampen en elektrisch verstelbare spiegels met verwarming. Met individuele opties en optiepakketten zijn ook individuele wensen perfect in te vullen.

    Zoals gezegd staat de nieuwe Audi A3 Sportback in mei bij de dealers. Uitgebreide technische specificaties volgen samen met prijzen in de aanloop naar de marktintroductie.

    Bron: Autoweek




















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2






















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      Wat een afschuwelijk dashboard, de rest wordt ik ook niet warm van, vind het er nu al gedateerd uit zien.
      There are Pretenders among us.....
      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

      Comment


      • #4
        Mijn dochter rijdt sinds een paar maand de huidige versie. In dat vuilbakken grijs.
        Echt een geeuw design vind ik.
        En de nieuwe wordt er niet beter op blijkbaar.

        Comment


        • #5
          Mooier als de Golf.
          Mensen die een spannend design verwachten van Audi begrijpen het gewoon niet.
          Audi staat voor degelijkheid en kwaliteit. Wil je het warm krijgen moet je maar bij Alfa gaan.

          Comment


          • #6
            Idd! Mooie wagen waar ook niet veel moet aan veranderen.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #7
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9


                  Zo gaaf als deze schets is, zo tam het eindproduct.
                  There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • #10
                    Die verluchtingsroosters! Wat is dat? Als er nu 1 plaats is waar ik geen wind wil is het in mijn gezicht...

                    Comment


                    • #11
                      je hoeft ze niet te gebruiken en in de zomer voor de airco van je gezicht weg in de hoogte...nog beter is via de voorruit dan, maar in deze categorie is de airco nog niet krachtig genoeg om dat op stille wijze aan te kunnen, denk ik...op superhete dagen zoals zomer 2019

                      Comment


                      • #12
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Voor mij de beste keuze in zijn klasse. Dikke like
                          Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            je hoeft ze niet te gebruiken en in de zomer voor de airco van je gezicht weg in de hoogte...nog beter is via de voorruit dan, maar in deze categorie is de airco nog niet krachtig genoeg om dat op stille wijze aan te kunnen, denk ik...op superhete dagen zoals zomer 2019
                            stoor ik me toch vaak aan in auto's waar de roosters te dicht tegen het stuur staan. Ofwel blazen die in het gezicht van je passagier ofwel wordt je hand ijskoud gekoeld.
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • #15
                              je kan ze toch ten alle tijde sluiten? ik vind het zelf ook niet fijn lucht in je gezicht en al zeker geen warme, ze staan wel open maar de zijroosters naar de ruiten en de middelste licht naar elkaar toe en naar boven voor de achterpassagiers in geval airco - koude lucht valt dan op hen ( ik kom ook nog uit de tijd dat er geen roosters waren voor de achterpassagiers)

                              Comment


                              • #16
                                Qua looks is Leon met voorsprong de knapste van de broers.

                                Comment


                                • #17
                                  bobo als het heet is buiten, dan kunt ge die niet dichtdoen of ge loopt het risico dat er zoveel trek uit de andere gaten komt dat het ook niet meer plezant wordt
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
                                    Wat een afschuwelijk dashboard, de rest wordt ik ook niet warm van, vind het er nu al gedateerd uit zien.
                                    Inderdaad, ventilatie staat echt raar rond het stuur...

                                    Voor de rest zoals verwacht... Enkel echt geen fan van het front zoals bij de A1...

                                    Comment


                                    • #19

                                      There are Pretenders among us.....
                                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                      Comment


                                      • #20
                                         
                                        There are Pretenders among us.....
                                        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X