Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toyota Mirai - FCEV (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Start van de waterstofrevolutie? | Toyota Mirai (2021) | Review

    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #22
      Toyota Mirai (2021) - Kunnen Tesla en Polestar inpakken? - REVIEW

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        Wel duidelijk betaald door Toyota, geen enkel kritisch woord.
        Maar ja AutoRAI moet ergens hun geld vandaan halen nu er geen autobeurzen meer zijn.

        Comment


        • #24
          Wat ze wel altijd vergeten te zeggen wanneer ze zo een waterstofauto willen promoten als beter alternatief voor een elektrische auto, is dat het rendement van zo een waterstofauto heel wat lager ligt als dat van die elektrische auto.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #25
            Problemen die ik zie bij een waterstof auto:

            Tanken
            - geen infrastructuur: nu 2 stations (Zaventem en Halle), gaan 5 bijkomen (Leuven, Luik, Aalst, Lessen).
            - iedereen denkt "in 5 minuten volgeladen", maar dat is enkel waar als je bij de eerste 2-3 auto's bent. Daarna moet het station gedurende minstens 30 minuten druk opbouwen.

            Veiligheid
            Persoonlijk maak ik me hier nog het minste zorgen over, maar toch.
            - Tank staat onder druk van 1000 bar. Ooit al eens een vrachtwagen band (8 bar) zien ontploffen? Doe dat maal 125.
            - Waterstof stations durven ook al eens te ontploffen.
            - Vergeet ook niet dat waterstof het kleinste element in de natuur is en dus eigenlijk niet opgesloten kan worden. Waterstof tanks brokkelen kennelijk gewoon af door de inwerking van die waterstof. Daardoor moeten ze ook na 10 jaar vervangen worden. Als je je zorgen maakte over de batterij, dan zou ik me hier ook veel zorgen over maken. De gemiddelde leeftijd van een wagen in België is ook 10 jaar.

            Waterstof generatie
            Dit is HET grote probleem met waterstof, de meeste waterstof is grijze waterstof: in 2018 was er 74,5 miljoen ton grijze waterstof gemaakt en 0,37 ton groene.
            Voorspelling voor 2030 is 168 miljoen grijze en blauwe vs 8 miljoen ton blauwe. Voor het milieu moet je het dus niet doen.
            We kunnen dan beter gewoon rechtstreeks op aardgas rijden: veel goedkoper en ongeveer zelfde milieu impact.
            Of die aardgas gebruiken om elektriciteit te genereren.

            Dan spreken we nog niet over het transport van die waterstof naar de tankstations.
            Er is veel minder verlies via elektriciteitskabels dan met buizen of tankwagens om waterstof te verplaatsen.

            Prijs
            De Toyota Mirai kost een (redelijk) schappelijke 66.000€.
            (waar ik zeker van ben dat Toyota ferm verlies op maakt, vergelijk maar met de prijs van Lexus LS waarop hij gebaseerd is)
            Maar wat krijg je dan? Een goed uitgeruste 4-deurs met 182pk.

            Vergelijk dat nu even met bvb een Tesla Model 3 Performance: zelfde prijs, ook goede uitrusting, maar wel 500pk en meer binnenruimte, groter koffer en frunk
            Of de Hyundai Ionic 5: goedkoper, 300pk, nog ruimer.

            En restwaarde:
            Vorige Mirai kostte +80.000€. Ik zie nu op Autoscout wagens te koop staan vanaf 24.000€ nog geen 5 jaar oud en 50.000km! (link)
            Dat is nog eens een afschrijving!

            Rijbereik
            650km voor de nieuwste Mirai. Niet slecht, ook nog niet wat sommigen verlangen van een EV (Ik hoor heel veel 1.000km of ze stappen niet over)
            Ook niet echt veel meer dan een goede EV die boven de 500km halen.
            OK, van koud weer heeft die EV meer last, maar toch.



            Veel mensen zeggen ook: maar je kan groene elektriciteit omzetten in waterstof wanneer er weinig vraag is naar elektriciteit.
            Ja, dat klinkt logisch ... totdat je het financiële plaatje in ogenschouw neemt.
            Het probleem is dat je dan voor beperkte en onvoorspelbare momenten in de tijd, een hele waterstof generatie fabriek standby moet hebben staan.
            Iedereen die iets met productie te maken heeft, weet ook dat een fabriek zoveel mogelijk moet draaien.
            Je hebt investeringen gedaan om een fabriek te bouwen, personeel dat nodig is om de boel draaiende te houden, inspecties die gedaan moeten worden, en voor wat? Om <50% of zelfs <25% van de tijd waterstof te maken? Die gaat qua prijs nooit tegen grijze waterstof kunnen opboksen (tenzij die zeer zwaar belast wordt, maar dan nog)

            Ik kan aanraden om dit artikel in Trends zeer goed te lezen.

            En deze grafiek zegt eigenlijk ook genoeg:


            Zoals het Trends artikel zegt, waterstof is al aan zijn 4e hype bezig. Wil het gaan lukken, zal het ooit toch eens moet gaan gebeuren.
            Ik denk echter dat waterstof voor eeuwig de techniek van de toekomst is, altijd over 10 jaar. (zei men in de jaren 80 ook al!)

            Comment


            • #26
              maar bereidt je toch maar voor dat ze nog bergen geld uit onze zakken gaan slaan met h²

              Comment


              • #27
                Oh, dat is zeker. Vooral de EU ziet H² als iets waar ze veel geld in moeten investeren.
                Of dat een goede investering zal blijken te zijn, dat weet ik niet.
                In België kunnen we eigenlijk alleen groene stroom opwekken met windmolens of zonnepanelen. Beide zijn redelijk onvoorspelbaar (nou ja), dus er moet iets zijn voor dagen wanneer er geen zon of wind is. Sommigen denken dat waterstof voor die buffer kan zorgen. Ik denk dat dit een zeer dure en verspillende buffer gaat worden.
                Beter lijkt het mij om de Europese grid te versterken zodat een windstille dag kan opgevangen worden met zonne-energie uit bvb Spanje. We zitten nog teveel op eilandjes.
                Het gevolg gaat ook zijn dat er meer concurrentie kan komen op binnenlandse markten, waardoor elektriciteitsprijs kan dalen.

                Waterstof geeft mij vooral het gevoel dat we allemaal meebetalen aan een toekomst voor de petro-industrie.
                Dan blijft veel lekker bij het oude:
                - we blijven allemaal lekker tanken bij tankstations en kunnen thuis niet opladen
                - overheid kan waterstof voor vervoer belasten zoals benzine en diesel nu
                - enkele conglomeraten hebben de markt volledig in eigen handen, tegenover BEV waar ik mijn wagen zelf kan laden met eigen stroom uit eigen zonnepanelen.
                (en begin hierbij aub niet over die Leuvense onderzoekers die een prototype zonnepaneel hebben getoond waar wat waterstof uit komt. Rendement was hetzelfde als standaard zonnepaneel en electrolyse, en dat voor een handgemaakt prototype. Dan heb je nog maar waterstof in gasvorm, dat krijg je nog niet in je auto!)

                Misschien kan waterstof een toekomst hebben in de zware industrie, ik weet het niet.
                Vervoer, zeker personenwagens, lijkt me echt niet logisch.
                Het lijkt me dat men eerder zoekt naar toepassingen waar waterstof gebruikt kan worden, ipv dat men naar de beste/goedkoopste oplossing zoekt voor die plaatsen.

                Comment


                • #28
                  Toyota Mirai (2021) | WATERSTOF, IS DAT WAT? | Review

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #29


                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #30
                      De nieuwe Toyota Mirai overstroomt de markt niet | Review

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #31
                        logisch ook waterstof is te energievretend, tenzij we welgesteld worden en overvloed aan energie hebben, zullen we geen waterstof hebben

                        Comment


                        • #32
                          MEER DAN 1.000 KM

                          TOYOTA MIRAI RIJDT RECORDAFSTAND MET TANK WATERSTOF

                          Toyota heeft in Frankrijk een recordpoging gedaan met de Mirai. Met succes, want het merk reed de langste afstand die ooit met een waterstofauto op één tank is gereden.

                          Toyota geeft voor de nieuwe Mirai normaal gesproken een actieradius van rond de 650 kilometer op, maar wie echt gaat 'hypermilen', kan er kennelijk nog aardig wat meer bereik uit trekken. Dat bleek wel tijdens een recordpoging in Frankrijk. Afgelopen woensdagochtend vertrok de Mirai in alle vroegte vanuit Orly, net onder Parijs, vanwaar de rit op de lokale wegen rond Parijs werd vervolgd. Vier heren wisselden elkaar af en uiteindelijk kwamen ze tot 1.003 km. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 0,55 kilo per 100 kilometer. De Mirai heeft met de ruim 1.000 afgelegde kilometers een nieuw record voor waterstofauto's in handen, volgens Toyota geverifieerd door een onafhankelijke autoriteit.

                          Toyota claimt dat de bestuurders uiteraard een zo zuinig mogelijke rijstijl hebben gehanteerd, maar dat er verder geen speciale dingen met de auto zijn gedaan. De fabrikant meent dat iedereen met een Mirai het in principe zo had kunnen doen. Saillant detail: toen de poging erop zat, gaf de Mirai op de boordcomputer nog 9 kilometer rijbereik aan. Het doel was om de 1.000 km-grens te doorbreken, maar mogelijk zat er dus nog iets meer in.


                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #33
                            knap,toont aan dat die kabelauto's echt maar onnodig zijn
                            BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                            Comment


                            • #34
                              Het pad naar elektrisch is jammer genoeg ingeslagen, vrees ik.

                              Persoonlijk was ik er een jaar of 10-15 geleden van overtuigd, dat waterstof het ging halen, maar blijkbaar toch te complex.

                              Comment


                              • #35
                                wat is er "jammer" aan?
                                een waterstofauto is een elektrische wagen met brandstofcel ipv een accu. En blijkbaar is de energieketen voor een wagen met accu gunstiger, en het ontwerp eenvoudiger. Zelfs met accu techniek die nog niet helemaal op punt staat.




                                2 foto's zeggen meer dan 2000 woorden
                                Last edited by sunking; 01/06/2021, 13:50.

                                Comment


                                • #36
                                  Just a matter of speech. Ik ga er idd ook van uit dat de ontwikkeling van EV's nog wel een stuk zal doorlopen.

                                  Los daarvan leek mij de waterstof optie de meer ecologische oplossing altijd.
                                  Maar het is heel moeilijk om een volledige carbon footprint in kaart te brengen natuurlijk.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Het grootste nadeel van BEV's zijn de nodige grondstoffen. Dat is iets anders dan CO2 en speelt in het nadeel van EV's (grondstoffen beperkt aanwezig en/of lastig te delven).
                                    Langs de andere kant zijn die accu's goed recycleerbaar en is de technologie nog steeds aan het evolueren.
                                    Waterstof zal op korte en middellange termijn zijn toepassing in andere sectoren kennen: industrie, scheepvaart...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Waarom vragen ze Gobelijn toch niet?....



                                      Comment


                                      • #39
                                        aluminium batterijen zitten in de pijplijn

                                        pak minder exotische materialen nodig, dichter van opbouw dus meer capaciteit (momenteel zit men aan 3 tot 4 maal de capaciteit) en die hebben geen last van snelladen
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                          knap,toont aan dat die kabelauto's echt maar onnodig zijn
                                          Waarom?
                                          Alsof dit niet mogelijk is met een Tesla Model S (1.128km), Model 3 (1.001 km), Hyundai Kona (1.026km) en waarschijnlijk wat andere EV's.
                                          Met belachelijk lage snelheden, maar dat zal bij die Mirai ook wel zo geweest zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X