Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2020 Toyota Yaris Cross

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 2020 Toyota Yaris Cross

Toyota heeft zojuist het digitale doek getrokken van misschien wel zijn belangrijkste auto voor de komende jaren. We verwelkomen de Yaris Cross, een compacte cross-over waar Toyota verkooptechnisch bijzonder veel van verwacht!

Toyota heeft zojuist de Yaris Cross op het podium getild, een volledig nieuw model dat zijn publieksdebuut begin maart had moeten beleven tijdens de Autosalon van Genève. Dat de onthulling van het model anders loopt dan aanvankelijk gepland, doet niets af aan de relevantie van de nieuwkomer. Met de Yaris Cross gaat Toyota zich namelijk eindelijk mengen in de markt voor compacte cross-overs als de Renault Captur, Volkswagen T-Roc en Peugeot 2008. Dat doet Toyota op een geheel eigen manier, onder meer met een hybride aandrijflijn.
    De Yaris Cross is kort door de bocht de cross-over op basis van de nieuwe Yaris, maar daarmee zouden we de auto te kort doen. De koets van de Yaris Cross lijkt op enkele details na in niets op die van zijn reguliere hatchbackbroer. Sterker nog, de Yaris Cross oogt voor een compacte cross-over opvallend SUV-achtig. Dat heeft niet in de laatste plaats te maken met duidelijk zichtbare designinvloeden van auto's als de veel grotere RAV4. De Yaris Cross heeft hoekige wielkasten, een hoge en vrij recht aflopende, robuuste snuit en een scherp gesneden en vrij platte achterlichtpartij. De Yaris Cross is 4,18 meter lang en daarmee is hij 24 centimeter langer dan de Yaris. De wielbasis is met 2,56 meter echter identiek aan die van die hatchback. Het verschil in lengte zit hem dan ook in de overhang aan zowel voor- als achterzijde. Aan de voorkant is de overhang 6 centimeter groter, achter steekt de Yaris Cross 18 centimeter verder voorbij de achterwielen. Naast langer is de Yaris Cross ook breder dan de Yaris. Hij is 9 centimeter hoger, 2 centimeter breder en heeft een 3 centimeter grotere bodemvrijheid. Hoewel het dashboard sterk lijkt op dat van de Yaris geeft Toyota de Yaris Cross onder meer een eigen instrumentarium en een iets anders ingedeelde middenconsole mee.

Hybride

Het mag geen verrassing heten dat de Yaris Cross, net als elke recent model van Toyota en Lexus, volgens de TNGA-filosofie is ontwikkeld. De cross-over deelt zijn GA-B gedoopte versie van het modulaire TNGA-platform dan ook met de Yaris. Het is dus niet verwonderlijk dat de Yaris Cross de beschikking krijgt over van de Yaris bekende aandrijflijnen. De 1.5 Hybrid fungeert als het motorische uithangbord van Toyota. Deze hybride aandrijflijn bestaat uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor die volgens het Atkinson-principe loopt en die een afgeleide is van de 2.0- en 2.5-machines uit grotere Toyota-hybrides als de RAV4. De 91 pk sterke verbrandingsmotor is gekoppeld aan een 79 pk sterke elektromotor, die zijn levenslust put uit een klein lithium-ionaccupakket dat onder de achterbank is verwerkt. Fijn nieuws voor wie wel eens naast het asfalt meters maakt: de hybride versie van de Yaris Cross komt beschikbaar met Toyota's AWD-i, een systeem waarbij de achterwielen op elektrokracht bijspringen als de omstandigheden daarom vragen. Verwacht natuurlijk geen heftige offroadcapaciteiten. Liever geen Hybrid? Ren nog niet weg. Hoewel Toyota het nog niet heeft bevestigd, is het aannemelijk dat de Yaris Cross ook beschikbaar komt met een 1,5-liter viercilinder, die in de Yaris goed is voor 121 pk.
    Net als de nieuwe Yaris heeft ook de Yaris Cross het op veiligheidsgebied dik voor elkaar. Toyota geeft de auto namelijk standaard Safety Sense 2, een pakket vol actieve en passieve hulpsystemen. Adaptieve cruisecontrol is standaard en hetzelfde geldt voor een rijstrookassistent.
    Beschikbaarheid

De voor de Europese markt bestemde Yaris Cross loopt straks zij aan zij met de Yaris van de band in het nabij het Franse Valenciennes gelegen Onnaing. Samen met de Yaris moet de Yaris Cross omstreeks 2025 goed zijn voor ongeveer 30 procent van de Europese Toyota-verkopen. Medio volgend jaar staat de Yaris Cross bij de Nederlandse dealers. De prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie. Tegen die tijd maakt Toyota ook meer details van zijn nieuwe cross-over bekend.P
    Eerlijk is eerlijk: hoewel het lijkt alsof Toyota laat is met de komst van een compacte cross-over, was het merk er in feite vrij vroeg bij. In 2008, twee jaar voor de introductie van de Nissan Juke, presenteerde het merk in Genève namelijk al de Urban Cruiser, een gedeeltelijk op het platform van de toen actuele tweede generatie Yaris gebaseerde cross-over. De Urban Cruiser kwam in 2009 op de Nederlandse markt, maar wist hier verkooptechnisch geen potten te breken. In vier jaar verkocht Toyota er in Nederland slechts 2.225 exemplaren van.

2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Comment

Comment

Comment

Comment

Comment

Doet me denken aan de CH-R van Toyota.
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                  Doet me denken aan de CH-R van Toyota.
                  idem, maar vind deze net nog een tikkie vetter

Comment

is eigenlijk de derde toyota die ik wel zou willen

RAV4 om te beginnen, dan Corrola SW en nu dit. Lekker.

Comment

Nice! Beetje zoals de Kia Xceed, ook zo'n knappe verschijning.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Last edited by Jocar; 24/04/2020, 08:50.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Comment

Ziet er zeer goed uit!
                            2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

Heeft zeker iets. Ze beginnen bij Toyota eindelijk hun weg te vinden naar een wat acceptabel design.
                              Maar met dat dashboard gaan ze dan weer de hele andere kant op... Allé, toch op deze foto's. Precies gerecycleerd design uit de jaren '80 met een toegevoegd touchscreen. Zelden zo'n banaal design gezien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                Nice! Beetje zoals de Kia Xceed, ook zo'n knappe verschijning.
                                Hola, Joe! Oppassen met je vergelijking, hé. Je beledigt het verfijnde Europese design

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten

Hola, Joe! Oppassen met je vergelijking, hé. Je beledigt het verfijnde Europese design
                                  Bij nader inzien moet ik toegeven dat die Xceed idd knapper is

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Bij nader inzien moet ik toegeven dat die Xceed idd knapper is

It's all a matter of taste, of course...
                                      Toyota komt van ver

Comment

Ik ben wel fan van dat hoekige Toyota design, maar ik vrees wel dat het tamelijk snel veroudert.

Comment

Working...
                                        X