Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat/Cupra el-Born (2021)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Seat/Cupra el-Born (2021)

    SNELSTROOM

    CUPRA EL-BORN IS SPORTIEVE EV!

    De Volkswagen Group komt met een hele reeks EV's, waarvan een deel gebruik gaat maken van het MEB-platform dat we kennen van de Volkswagen ID.3. Vandaag is het Cupra dat zijn volledig elektrische el-Born laat zien.

    Volkswagen komt met de ID.3 en Seat voegt op termijn de el-Born aan zijn leveringsgamma toe. In feite moet je die Spaanse EV zien als Seats versie van de ID.3. Ook Cupra, het van Seat losgeweekte sportieve label dat alweer een tijdje een eigen merk is, krijgt een versie van de el-Born. Die sportiever uitgevoerde variant beleeft vandaag zijn digitale debuut.

    Eerlijk is eerlijk: het uiterlijk van de Cupra el-Born is geen wereldschokkende verrassing. Waar de Cupra Ateca simpelweg een sportief uitgedoste en krachtigere versie van de Seat Ateca is, is de Cupra el-Born niets anders dan het sportieve broertje van de Seat el-Born. Vanbuiten wordt de variant van Cupra aangekleed met zaken als afwijkend 20-inch lichtmetaal, sportiever ogend bumperwerk, sideskirts en een grotere achterspoiler. Ook ontbreken de Cupra-kenmerkende koperkleurige details natuurlijk niet. Daarnaast ligt de gepeperde EV iets dichter tegen het asfalt.

    De Seat el-Born werd gepresenteerd met de 204 pk sterke elektromotor en het 62 kWh grote accupakket dat we kennen van de Volkswagen ID.3. Die achterwielaangedreven versie krijgt op termijn waarschijnlijk gezelschap van een eveneens achterwielaangedreven minder krachtige versie die 150 pk sterk is en een kleiner accupakket heeft. Deze Cupra el-Born heeft ook de 204 pk elektomotor, maar deze is gekoppeld aan een 82 kWh (77 kWh netto) groot accupakket waarmee de Cupra el-Born zo'n 500 kilometer ver moet kunnen komen. Volgens Cupra sprint de el-Born in net geen 3 tellen naar de 50 km/h. Hoe rap de Spanjaard naar een snelheid van 100 km/h sprint, geeft Cupra nog niet vrij. Mogelijkerwijs komt de Cupra el-Born op termijn ook beschikbaar met het 62 kWh grote accupakket waarmee een actieradius van zo'n 420 kilometer mogelijk moet zijn. Aan een 100 kW-snellader is het accupakket in zo'n drie kwartier tot 80 procent van zijn kunnen vol te jagen met stroom.

    De Cupra el-Born rolt volgend jaar naast de Volkswagen ID.3 van de band in het Duitse Zwickau en staat volgend jaar bij de dealers. Prijzen en uitgebreide specificaties zijn er vooralsnog niet.

    Investeren

    Seat meldt zelf dat het tot en met 2025 5 miljard euro pompt in het elektrificeren van zijn modellengamma. Een deel van het geld gaat ook naar de fabrieken in Martotell en Barcelona. Vanaf 2025 moeten er in Martorell in ieder geval ook EV's gebouwd gaan worden. Daarnaast meldt Cupra dat het volgend jaar plug-in hybride varianten van de Leon en Formentor op de markt brengt.

    Bron: Autoweek








    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    Knapper dan de id 3! Ik kan hem wel smaken (buiten het logo)
    2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

    Comment


    • #3
      Idd, ziet er buiten en binnen beter uit dan de I.D.3.
      Gek eigenlijk want het zijn toch echt grotendeels dezelfde wagens.

      Comment


      • #4
        Cupra’s Version Of The VW ID.3, The el-Born, Will Feature A ‘Boost’ Function For Overtaking



        There are Pretenders among us.....
        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

        Comment


        • #5




          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Wanneer gaat die eigenlijk komen?
            Vind ik veel toffer dan de ID.3

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Wanneer gaat die eigenlijk komen?
              Vind ik veel toffer dan de ID.3
              Dit is de Cupra Born, de eerste auto uit Spaanse hoek op Volkswagens elektrische MEB-basis. Al in maart 2019 maakten we kennis met de Seat El-Born Concept, maar de productieversie van de Spaanse Volkswagen ID3 treedt nu pas aan. De belangrijkste wijzigingen: hij verliest het 'El' en het 'Seat'.
              • Cupra op MEB-basis
              • ID3, maar dan anders
              • Met e-Boost-functie voor 231 pk

              Blijkbaar was het een hele klus om te bepalen wat de beste aanvliegroute was om binnen de Spaanse tak van de Volkswagen Group met een eigen model op ID3-basis te komen. De Seat El-Born verscheen twee jaar geleden zelfs vóór het publieksdebuut van de Volkswagen ID3 zelf, maar zal naar het zich nu laat aanzien nooit als Seat op de markt verschijnen. In plaats daarvan is het altijd een Cupra. Het in 2018 van Seat losgeweekte merk haalt daarmee na de Formentor voor de tweede keer een ‘eigen’ model in huis. Waarom het ‘El’ uit de typenaam is verdwenen, is simpel: dat voorkomt dat Spaanstaligen de auto ‘el El-Born’ moeten noemen. De naam verwijst wel nog steeds naar El Born, een hippe wijk in Barcelona.

              ID3

              De volledig elektrische Cupra Born is de eerste auto uit Spaanse hoek op de elektrische MEB-basis, waarop we eerder de Volkswagens ID3 en ID4, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron zagen verschijnen. Laten we de ‘olifant in de kamer’ meteen maar bij zijn lurven grijpen: ja, de Cupra Born is in feite een stevig verbouwde Volkswagen ID3 en deelt buiten de techniek ook dak, deuren en ruiten met dat model.

              Dat lijkt logisch, maar dit is niet de weg die doorgaans wordt bewandeld binnen de Volkswagen Group. Zelfs als er ogenschijnlijk veel overeenkomsten zijn tussen twee modellen, zoals bij de Seat Ateca en Skoda Karoq en eveneens Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq, krijgen beide varianten vaak een uniek koetswerk mee en is de maatvoering net anders.

              Bij de Cupra Born is het beperkte verschil in lengte – 6 centimeter – geheel toe te schrijven aan de voor- en achterzijde van de auto, die natuurlijk wel helemaal anders zijn dan bij de ID3. Dat begint al direct op het voorscherm, waar de Cupra-koplamp een scherpe vouw achterlaat. De verlichting is rondom getekend in Seat-stijl, met gemeen loerende koplampen en een kamerbrede achterlichtbalk met driehoekige uiteindes. Niet gek, want Cupra bouwt het gros van zijn producten op Seat-basis en hanteert dus ook voor de ‘eigen’ modellen de bekende tekenstijl.

              Eén kleur

              Omdat dit de eerste als zodanig bedoelde EV van Cupra of Seat is, is dit ook de eerste auto uit deze hoek die het zonder de kenmerkende Seat-grille moet doen. In plaats daarvan is gekozen voor een verzonken, verbindende strip waarin de merknaam ‘Cupra’ staat uitgeschreven. Het logo is ook present, maar zit een verdieping hoger. Voor een Cupra-waardige uitstraling is de voorbumper voorzien van een opvallend grote en agressief ogende luchtinlaat, al is die slechts gedeeltelijk functioneel. De opvallende zwarte balk die bij de ID3 de ruitenwissers deels aan het zicht onttrekt, ontbreekt bij de Born. Dit ornament vormt bij de Volkswagen de duidelijke grens tussen het in zwart uitgevoerde dak en de rest van de carrosserie, maar de Cupra krijgt dan ook een koetswerk in één kleur mee.

              Patroontje

              Achter de achterste zijruit bevindt zich een opvallend paneel met een dito patroontje. De ID3 heeft op deze plek optioneel een sticker, maar bij de Born gaat het daadwerkelijk om een apart, keurig in de carrosserie geïntegreerd onderdeel dat de zijruitpartij optisch langer en vloeiender maakt.



              Hoewel de binnenmaten van de Cupra Born uiteraard identiek zijn aan die van de ID3 en het dashboard onmiskenbaar overeenkomsten vertoont met het Duitse voorbeeld, zijn er hier meer verschillen te vinden dan je wellicht zou denken. Zo krijgt de Cupra een touchscreen mee van 12- in plaats van 10-inch en is de auto verkrijgbaar met een uitgebreid Beats-audiosysteem, waar muziekliefhebbers in de ID3 vooralsnog niets te zoeken hebben.

              Hoewel het dashboard door de grote technische overeenkomsten dezelfde lay-out heeft als dat van de ID3, is de vormgeving waar mogelijk toch net even anders. Zo zijn onder meer de ventilatieroosters strakker getekend en maakt Cupra meer gebruik van horizontale lijnen. Bovendien beschikt de Cupra over een grote ‘brug’ tussen de stoelen en het midden van het dashboard, waar de ID3 deze ruimte zoveel mogelijk open laat. Bovenop, direct achter het stuur, prijkt een in bekledingsstof uitgevoerd element dat het deurpaneel met het centrale touchscreen verbindt. Cupra-rijders zitten altijd op sportief gevormde stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen.


              Cupra Born

              Ook gewoon met 150 pk

              De sportiviteit waarmee Cupra zich identificeert, blijft gelukkig niet helemaal beperkt tot uiterlijkheden. Ten opzichte van de ID3 heeft het merk onder meer de besturing en het onderstel aangepast. De auto ligt standaard 1,5 tot 2 centimeter lager op de weg dan de ID3 en moet net wat strakker sturen dan zijn grote voorbeeld.

              De aandrijflijnen van de Born zijn grotendeels identiek aan die van de ID3. Dat betekent dat de sportief ogende Spanjaard een elektromotor op de achterwielen meekrijgt en ook gewoon verkrijgbaar is met 150 pk en een accu van 45 kWh. De acceleratie van 0 naar 100 neemt in dit geval 8,9 seconden in beslag en het theoretische rijbereik ligt op 340 kilometer.

              Een trede hoger op de ladder vinden we een versie met 204 pk en een accu van 58 kWh netto. Precies: dit is de uitvoering die we ook van de introductieversie van de Volkswagen ID3 kennen en waarmee vele Nederlands dus al een tijdje rondrijden. 0-100 gaat hier in 7,3 tellen, het bereik zou 420 kilometer zijn.

              e-Boost

              Daarna wordt het interessant. Anders dan de ID3 is de Cupra Born namelijk verkrijgbaar met een e-Boost-pakket, wat het vermogen van de laatstgenoemde variant naar 231 pk tilt. Het koppel blijft met 310 gelijk. Het extra vermogen is beschikbaar in de sportiefste rijstand, maar ook als het pedaal ongeacht de gekozen rijmodus door de ‘kickdown’ wordt getrapt. In dat geval ligt een 0-100-tijd van 6,6 tellen in het verschiet.

              Tenminste, als de e-Boost-versie wordt gecombineerd met de 58 kWh-accu. Deze variant is er namelijk ook met 77 kWh. Dat weegt meer en betekent 0,4 tellen extra om van 0 naar 100 te komen, maar ook een theoretische ‘range’ van maar liefst 540 kilometer.

              De versies met e-Boost zijn indien gewenst beschikbaar met bredere achterbanden. Dat heeft een negatief effect op het rijbereik, maar moet het rijgedrag juist positief beïnvloeden. Ook krijgen deze uitvoeringen aangepaste remmen mee. Cupra belooft een ‘natuurlijk remgevoel’, wat bij een energie-regenererende EV niet vanzelfsprekend is.

              Nog dit jaar in Nederland

              Nederland is voor de Cupra Born een stuk belangrijker dan Spanje en dus krijgen wij 'm als één van de eerste landen voorgeschoteld.




              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8


























                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9








                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10






                    Deze is nog beter in het grijs met brons.

                    Mag zo met een 77 kWh accu pakket, e-boost en bredere achterbanden voor de deur gezet worden.
                    Nog even afmaken met een H&R verlaging-veren setje en klaar.
                    Last edited by The Pretender; 25/05/2021, 16:48.
                    There are Pretenders among us.....
                    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                    Comment


                    • #11
                      Eerste kennismaking - Cupra Born

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #12














                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Maak alvast kennis met de Cupra Born: het sportieve ID.3-broertje

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Vind hem wel iets hebben. Idioot grote grille voor een EV, maar ja.
                            Ik zou hem wel 1.000 verkiezen boven de ID.3!

                            Comment


                            • #15










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • #16
                                2021 Cupra Born 58 - Test - Review

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Cupra Born - Review

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    De EV met driftbuien? | Cupra Born (2021)

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • #19
                                      CUPRA Born | Hoe BRUTAAL is het Broertje van de VW ID.3?

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nog steeds niet te bestellen...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X