Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Enyaq iV (2020)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • SKODA ENYAQ COUPÉ IV ONTHULD

    SKODA'S ANTWOORD OP DE VOLKSWAGEN ID5



    De Skoda Enyaq is nog geen jaar op de markt, maar heeft al de nodige verkooprecords gebroken. De laatste maanden van 2021 was de SUV de best verkochte EV van Nederland en over heel 2021 haalde hij zelfs plek 5 van de algemene modellen top-10. Dat belooft wat voor een geliktere variant. Die is zojuist onthuld en wij waren eerder deze maand al in Mladá Boleslav om heb van dichtbij te bekijken. Highlights

    • Hoger gepositioneerd
    • Eerste elektrische RS

    Een coupé-versie van een SUV is misschien wat hoogdravend voor een bescheiden merk als Skoda, maar het succes van de Enyaq smaakte duidelijk naar meer en dat meer is waar we nu naar kijken. Het woord 'meer' heeft hier een dubbele betekenis, want de Enyaq Coupé komt er ook - en eerst - in de overtreffende trap, namelijk als RS. Dat is dan meteen ook weer de eerste volledig elektrische RS van Skoda.

    RS is de uitvoering die we zien op de eerste foto's van de Enyaq Coupé en dat is ook de uitvoering die we begin deze maand in Tsjechië filmden. Maar wees gerust, er komen ook minder dure varianten op de prijslijst. In totaal biedt Skoda keuze uit vier motoriseringen. Wat ze gemeen hebben is een rankere daklijn met een glasoppervlak dat bijna naadloos overgaat in de achterruit, wat de koets driekwart achter vanaf een keukentrapje wat Tesla-looks geeft. Door de meer gunstige Cw-waarde en zijn lagere gewicht rijdt de Coupé net wat efficiënter dan de gewone Enyaq, belooft Skoda.

    Interieur

    Het dashboard van de Coupé is identiek aan dat van de SUV. Het is mooi opgeruimd en is opgebouwd met frisse, moderne lijnen. De 5,3-inch digitale cockpit en 13-inch infotainmentscherm zijn standaard. Dat geldt ook voor de gescheiden klimaatregeling en het glazen dak. De versies met zwaardere accu krijgen bovendien flippers aan het stuur waarmee de mate van remkrachtregeneratie naar smaak en omstandigheden kan worden geregeld.

    Kleuren en materialen zitten gebundeld in een tiental sfeerpakketten waaruit je kunt kiezen. Voor de RS zijn twee exclusieve samenstellingen, met onder meer carbonlook panelen en sportstoelen met RS-logo's. Op de achterbank biedt de Enyaq Coupé royale beenruimte en verrassend veel hoofdruimte, dankzij het feit dat het glazen dak minder ruimte inneemt dan een conventioneel dak.


    Skoda Enyaq

    Motoriseringen

    Wat betreft de aandrijflijn valt er te kiezen uit een viertal configuraties. De meest bescheiden Enyaq Coupé is de iV 60. Die heeft zijn motor en aandrijving op de achteras (want MEB-platform) en biedt 180 pk en 310 Nm. De accucapaciteit bedraagt 62 kWh, waarvan 58 kWh effectief wordt benut. Wil je wat meer vermogen, kies dan de iV 80. Niet alleen heeft die 204 pk op de achterwielen (bij gelijk koppel), hij heeft ook een zwaardere accu: 82 kWh (77 effectief) en dat is dan ook de Enyaq Coupé die met een WLTP-actieradius van 545 km het verst komt op een lading. De Enyaq Coupé iV 80x heeft dezelfde accu, maar een extra krachtbron op de vooras, wat hem een 4x4 maakt, met een systeemvermogen van 266 pk en -koppel van 425 Nm.

    De RS tenslotte heeft ook die 82 kWh onder de vloer en een tweede motor voorin, maar dan met totaal 299 pk en 460 Nm. Daarmee gaat hij in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/h, met een topsnelheid van 180 km/h (de andere varianten zijn afgeregeld op 160 km/h). De achterwielaangedreven Coupé's mogen geremd maximaal 1.200 kg trekken, de twee versies met vierwielaandrijving kunnen maximaal 1.400 kg aan de haak slaan.

    De Enyaq Coupé iV haalt aan de snellader maximaal 135 kW, waarmee de 82 kWh-uitvoering in 29 minuten van 5 naar 80 procent lading gaat. Driefase wisselstroom levert maximaal 11 kW (vol in 6 tot 8 uur), aan het gewone huishoudnet laadt hij met 2,3 kW.


    Skoda Enyaq

    Skoda zet de Enyaq Coupé in mei bij de dealers neer. Dat begint met de RS, tegen het eind van de zomer volgen de minder extreme versies. Over prijzen is op dit moment nog niets bekend, maar mede gezien de rijkere standaarduitrusting mogen we er vanuit gaan dat de Coupé wel iets hoger geprijsd zal zijn dan de SUV.
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment
























    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


















      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Heeft heel veel van een Renault Arkana in zij- en achteraanzicht.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • Skoda Enyaq Coupé iV - Eerste Kennismaking

            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Toch een pak knapper dan zijn VW alternatief, als je't mij vraagt.

              Zowel exterieur als interieur.

              Comment


              • Škoda Enyaq Coupe 2022 Production (This is how it’s made!)

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Hoe knap ze ook zijn... je moet ze wel geleverd krijgen natuurlijk.
                  Collega van me wacht nu al bijna een jaar op de zijne, en productiedatum blijft maar opschuiven.

                  Comment


                  • SKODA BRENGT SOFTWARE-UPDATE NAAR ENYAQ IV

                    ME3-SOFTWARE BRENGT EXTRA FUNCTIES EN MEER ACTIERADIUS

                    Skoda komt met een omvangrijke software-update voor de Enyaq iV en Enyaq Coupé iV. Softwareversie ME3 brengt onder meer verbeteringen aan het infotainmentsysteem, het head-up display en een beter thermisch beheer van het accupakket met zich mee. In de tweede helft van dit jaar komt de nieuwe software ook beschikbaar voor bestaande Enyaq-eigenaren.

                    De ME3-software brengt onder meer extra functies voor het beheer van de accu met zich mee. De Enyaq krijgt onder meer een 'accuonderhoud'-modus, waarmee de auto als je die modus hebt ingeschakeld de levensduur van zijn accu zoveel mogelijk spaart. Dat betekent onder meer dat de accu in die modus tot maximaal 80 procent wordt opgeladen en de DC-laadsnelheid wordt beperkt. Zet je de 'accuonderhoud'-modus uit, dan kun je wel gewoon het volledige snellaadvermogen en alle netto accucapaciteit benutten. Daarnaast verbetert Skoda het thermisch beheer van de accu. De temperatuurregeling wordt nu bij lagere temperaturen dan voorheen geactiveerd en continu aangepast. Volgens Skoda leidt dat in de praktijk tot een betere actieradius en een langere levensduur van de accu.

                    Verder gaat ook de maximale laadsnelheid omhoog, wat moet resulteren in kortere laadtijden. De 62 kWh-accu kan voortaan met maximaal 120 kW worden volgejaagd met stroom (was 100 kW), bij de varianten met het accupakket van 82 kWh bedraagt de maximale laadsnelheid 135 kW (was 125 kW).



                    Om het plannen van laadstops op langere reizen makkelijker te maken, is onder het menu 'Opladen' voortaan te zien hoeveel laadstops je moet maken om bij je bestemming te komen. Voor alle geplande laadstops onderweg wordt de resterende accucapaciteit en de verwachte laadtijd weergegeven. Ook omvat de nieuwe software verbeteringen aan de weergaven in de Digital Cockpit en het Head-up Display. Verder krijgen de vierwielaangedreven versies van de Enyaq een 'tractiemodus', die het wegrijden op onverharde of gladde wegen makkelijker moet maken en constante vierwielaandrijving biedt bij snelheden tot 20 km/h. Ook grijpt de tractiecontrole dan minder snel in bij het wegrijden. Handig voor tijdens de wintersport.

                    Sinds de productiestart van de Skoda Enyaq Coupé iV installeert Skoda de nieuwe softwarevariant in alle Enyaq iV's. Bestaande auto's van klanten worden vanaf de tweede helft van dit jaar gratis geüpdatet door de dealer. Daarover krijgen de desbetreffende klanten nog bericht van Skoda. Het gaat hier dus nadrukkelijk niet om een over-the-air update.

                    Bron: Autoweek


                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Prachtige EV.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Skoda Enyaq Coupé vRS REVIEW sporty and beautiful EV but still practical?

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Wanneer zou hij leverbaar zijn met de kleine motor, met grote batterij?

                          De Volkswagen ID4 is zo al samen te stellen...

                          Comment


                          • Skoda Enyaq Coupé RS iV - Review

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment










                            • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Een verlichte Rolls-Royce grille voor de Skoda Enyaq

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Skoda Enyaq VS MG Marvel R | Elektrische 4WD SUV's getest! (2022)

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • ZELF RIJDEN in de TOUR DE FRANCE: per Skoda Enyaq naar de Alpe d'Huez!

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Skoda Enyaq Long Term Test: Is It Actually WORTH Buying?

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Skoda Enyaq iV: the electric car for EVERYONE?

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Vrijdag een testrit met deze gedaan, zoals ik ook al schreef in het ID4 topic.

                                          't Is echt zo'n no nonsense Skoda, die best goed rijdt en goed is opgehangen.
                                          Standaard zetels vond ik net iets minder, maar zeker leefbaar.

                                          Wel is het voor mij echt zo'n auto waar ik helemaal niet warm of koud van word.
                                          Eigenlijk ook te groot voor mijn noden, maar als je een stukje kleiner wil, boet je bijna bij alle modellen in aan range.
                                          Moeilijk dilemma.

                                          Eigenlijk komt dan momenteel enkel de Cupra in beeld, maar die heeft voor mij toch net iets teveel boytoy gehalte.
                                          Last edited by Bud Wijzer; 10/10/2022, 12:29.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X