Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Enyaq iV (2020)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Skoda Enyaq iV (2020)

Gelekt!

SKODA ENYAQ IV LAAT ZICH VROEGTIJDIG ZIEN

Het belooft een drukke week te worden vol met grote primeurs. Naast de S-klasse en de herziene Peugeot 3008 zijn op een later moment ook alle ogen op Skoda gericht, want die laat zijn gloednieuwe elektrische Enyaq iV zien. In Mladá Boleslav wordt waarschijnlijk flink gebaald, want die Enyaq belandt al vroegtijdig op social media.

Doordat het Twitter-account Skoda News foto's van Motor16 deelt, kunnen we de Skoda Enyaq iV al eerder dan gepland laten zien. Het zijn niet een paar schamele foto's, want de elektrische Skoda wordt haarscherp vanuit alle hoeken gelekt. De beduidend grotere broer van de Volkswagen ID.3 kenmerkt zich door veel hoekigere lijnen op de koets. Waar de ID.3 een wat ronder voorkomen heeft, staat deze Enyaq wat stoerder op zijn wielen. Verder giet Skoda overduidelijk zijn eigen ontwerpsausje over de elektrische SUV. Neem de typische grille, kenmerkende lichtpartijen en het onderscheidende Skoda-lettertype op de achterklep. Vooral de grille springt in het oog; die wordt overladen met led-lampjes die als een verlicht rooster opdoemen in het donker.

Zoals deze foto's laten zien, kunnen klanten voor uitbundige kleurstellingen kiezen. Neem de mintgroene versie of het zwarte exemplaar met de koperkleurige details. Ook de binnenkant wordt gelekt. Daar is het een bekend verhaal met herkenbare lijnen, hoewel het multimediascherm overduidelijk een maatje groter is dan bij andere Skoda-modellen. Het bruin lederen interieur staat hem verder goed.

De Enyaq iV komt net als een uitgebreide reeks nieuwe EV's van de Volkswagen Groep op het modulaire en speciaal voor elektrische auto's ontwikkelde MEB-platform te staan. De Enyaq iV wordt 4,65 meter lang en 1,62 meter hoog. Daarmee is hij een stuk langer dan de ID.3 (4,26 m), maar de wielbasis komt met 2,77 meter overeen. De bagageruimte heeft een inhoud van 585 liter, iets minder groot dan die van de huidige Octavia Combi (610 liter). De basisversie krijgt een 52 kWh accupakket in combinatie met een 148 pk elektromotor. Die variant moet 340 kilometer (WLTP) ver kunnen komen op een acculading. De actieradius loopt vooralsnog op tot 460 km met een 77 kWh-variant.

Later vandaag trekt Skoda zelf het doek van de Enyaq iV. Uitgebreidere informatie volgt dan.

Bron: Autoweek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Not bad at all! Mooi!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Ziet er echt goed uit!

Mooi interieur!

Zo'n zwarte zie ik binnen paar jaar wel zitten

Comment

Zeer knap! Ik keek al een tijdje vol ongeduld uit naar deze.
        freude am fahren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Bij deze foto vroeg ik me spontaan af:
          ”Welke BMW is dit?”

Comment

ID.4 VOOR DE ID.4

DIT IS DE SKODA ENYAQ IV!

Nu de Volkswagen ID.3 eindelijk bij de dealers binnendruppelt, is het tijd voor de andere merken van de Volkswagen Groep om met een variatie op het elektrische MEB-thema te komen. De inzending uit Tjechië heet Skoda Enyaq iV en die auto is een slag groter dan de ID.3.

De Enyaq iV – het ‘iV’ staat op alle plug-ins en EV’s van Skoda – deelt z’n wielbasis van 2,77 meter met de ID.3, maar is met 4,65 meter wel zo’n 40 centimeter langer. Skoda noemt ‘m een SUV en inderdaad staat de auto wat hoger op de poten dan een reguliere stationwagen. Toch is een Kodiaq duidelijk meer SUV, onder meer dankzij nog meer bodemvrijheid en een stoere, hoekige neus. De Enyaq is dus eerder een cross-over, die dankzij wielen van minimaal 18-inch wel lekker stoer uit de verf komt. In de breedte en de hoogte is de auto net even kleiner dan een Kodiaq, terwijl de Enyaq in de lengte zelfs door de nieuwe Octavia wordt voorbijgestreefd. Wie de vorm meent te herkennen is niet gek, want dit is in feite Skoda’s variant van de al in concept-vorm gepresenteerde Volkswagen ID.4.

Grille

In vergelijking met een ID.3 is de designtaal wat rustiger en behoudender. Een enorm opvallende auto is de Enyaq niet, maar dankzij de lange passagierscabine, vlakke voorruit en opgeruimde koets is de auto toch goed herkenbaar. Een opvallend detail is zonder twijfel de grille, als is het maar om het simpele feit dat de auto een grille heeft. Het gaat puur om een stijlelement, een afgesloten stuk kunststof in naar voorbeeld van de luchtinlaten van reguliere Skoda-modellen. Een bijzondere optie op de duurder 80-modellen (zie hieronder) is de ‘Crystal face’. Daarmee wordt de ‘grille’ vervangen door een doorzichtige etalage vol ledlicht. Aandacht gegarandeerd, vooral in het donker.

Ledkoplampen en -achterlichten zijn overigens standaard, zoals je dat tegenwoordig ook wel mag verwachten van een gloednieuw model. Wel zijn er net als bij de ID.3 verschillende varianten van het ledlicht beschikbaar. Het aankleden van de elektrische Enyaq gaat net even anders dan bij andere Skoda’s. Naar voorbeeld van Tesla kiezen steeds meer fabrikanten voor een insteek die de prijslijst en daarmee het productieproces minder complex maakt, wat vooral voor Europese merken veel verandering betekent. In plaats van reguliere uitrustingsniveaus zijn er ‘Design Selections’, waarbij het interieur bij iedere optie een andere sfeer moet ademen. Binnen die Selections valt er alsnog het nodige te spenderen aan opties, maar dat zal vaak zijn samengevoegd in pakketten.

Haakjes en vakjes

Wat iedere Enyaq wel standaard krijgt, is een bak binnenruimte. Dat is Skoda aan z’n stand verplicht, en de vorm van de Enyaq laat al zien dat een aanzienlijk deel van de lengte ten goede komt aan het interieur. We mochten al even op de achterbank plaatsnemen en daar blijkt inderdaad meer dan genoeg ruimte beschikbaar. Ook voor volwassenen is er weinig reden tot klagen, of het moet de wat beperkte voetenruimte onder de voorstoelen zijn. De vlakke vloer is een leuke bonus ten opzichte van bijvoorbeeld een Superb, waarmee de Enyaq wel luxe aankleding als zonneschermpjes, ventilatieroosters, achterbankverwarming en zelfs een ‘sleep package’ met een deken en speciale hoofdsteunen deelt. Uiteraard niet standaard, maar het kan dus wel. Met 585 liter kan de Enyaq op het gebied van bagageruimte niet tippen aan de Kodiaq, Superb Combi en Octavia Combi, want de aandrijflijn snoept wel wat ruimte weg. Toch is ook dit bagageruim riant, praktisch gevormd en goed toegankelijk. Handigheidjes als haakjes voor boodschappentassen, opbergvakken voor losse spullen en een ingenieuze tas voor de laadkabel maken het in- en uitladen zo aangenaam mogelijk.

13 inch

Tussen de voorstoelen zijn bovendien nog wat liters opbergruimte te vinden, want Skoda heeft de vlakke vloer hier goed benut. Een hoge middentunnel vol vakjes scheidt bestuurder en passagier van elkaar. Hoewel de basisindeling van de Volkswagen ID.3 zeker in het dashboard herkenbaar is, geldt ook vanbinnen dat de Skoda wat behoudender is vormgegeven. Het strakke dashboard oogt erg opgeruimd en door het bekledingsmateriaal van de stoelen ook op het dashboard toe te passen, ontstaat een vrij gezellige sfeer. Het twee- of driespaaks stuur biedt een doorkijkje aan een klein, 5,3-inch instrumentarium dat op een onopvallende manier in het dashboard is verwerkt. Het is duidelijk dat het epicentrum van de informatievoorziening een stukje verder naar rechts te vinden is, bij het centrale touchscreen. Dat meet in standaardvorm 10 inch en is in de getoonde duurdere variant 13 inch groot. Ook bij de Enyaq is een groot deel van de functies in dit scherm verstopt, tot en met de temperatuurregeling en alle audiobediening. Uiteraard is de Enyaq heel erg connected, met mogelijkheden tot over the air-updates, slimme online-tooltjes om navigeren te vergemakkelijken en een app om bepaalde functies van een afstand te bedienen. Bijvoorbeeld de verwarming, maar geen nood: Skoda verstopt alsnog een ruitenkrabber in de auto. Waar precies, zie je in de kennismakingsvideo.

Drie accu's, vijf vermogens

Net als de andere auto’s op het MEB-platform is de Enyaq in principe een achterwielaandrijver met de motor op de achteras. Bij de Enyaq komen echter ook varianten met twee motoren en vierwielaandrijving beschikbaar. Skoda houdt weinig onder de pet, want er wordt meteen een opvallend brede waaier aan aandrijflijnen gepresenteerd. Er zijn drie accupakketten en vijf vermogens-opties beschikbaar, waarbij een grotere accu automatisch meer vermogen betekent. De versies worden uit elkaar gehouden door een getal in de typeaanduiding dat het formaat van de accu in kWh (ongeveer) weergeeft. De instapper heet Enyaq 50 iV. Deze auto moet op 340 km kunnen rijden op een volle 55 kWh-accu en heeft een vermogen van zo’n 150 pk (109 kW), goed voor een 0-100-sprint in 11,4 tellen. De Nederlandse importeur verwacht dat de meeste kopers zullen opteren voor de Enyaq 60 iV, die 180 pk (132 kW), een accu van (bruto) 62 kWh en een bereik van 390 km biedt.

RS

Daarboven volgt de versie die met 82 kWh en 510 km de grootste batterij en de grootste actieradius heeft. Deze Enyaq 80 iV heeft in standaard-trim 204 pk (150 kW), maar is er ook in twee krachtiger smaken. Deze varianten beschikken over een tweede motor op de vooras, die het vermogen in het geval van de Enyaq 80x iV oppompt tot 265 pk (195 kW). De topversie heet, jawel, RS, waarmee Skoda als één van de eerste merken z’n sportieve label aan een EV helpt. De snelste Enyaq komt tot 306 pk (225 kW) en sprint van 0 naar 100 in 6,2 seconden. De top ligt op 180 km/h, 20 km/h meer dan de overige varianten. Bovendien mag deze versie als enige 1.400 kg trekken, tegen maximaal 1.200 kg voor minder bedeelde Enyaqs. De kracht van de vierwielaandrijvers betekent trouwens wel een klein offer op het gebied van rijbereik, want voor deze versies geeft Skoda maximaal 460 km op.

Comment

Comment

Ne grille met lampkes: moesten ze dat nu echt afkijken van een BMW X6?

Positief:
                - eindelijk een break (achtige) EV!
                - beter interieur dan de I.D.3 lijkt me zo op de foto's
                - genoeg keuze qua motoren en range

Negatief:
                - waarom weer zo hoog?
                - druk design
                - grille op een EV? verlicht of niet is dat belachelijk
                - net zoals de I.D.3 bediening op het scherm of met die schuifregelaars

Gaat wel goed verkopen schat ik.

Comment

Mooi. Exterieur, maar zeker het interieur.
                  Ook mooi dat ze even tonen aan BMW hoe hun neuzen er eigenlijk uit zouden moeten zien.
                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

Gaat wel goed verkopen schat ik.
                    het is ongelooflijk hoeveel nieuwe skoda suv's er rondbollen, alle verschillende modellen

Comment

Comment

Comment

holy fuck, da's een knap ding :o

spijtig genoeg komt er geen EV als volgende met de VREG hun dwaas gedoe met capaciteitstarief.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Skoda Enyaq - Eerste kennismaking

Comment

Knapste EV van het pak bij VAG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                holy fuck, da's een knap ding :o

spijtig genoeg komt er geen EV als volgende met de VREG hun dwaas gedoe met capaciteitstarief.
                                Vind deze ook heel mooi!
                                Waarom zou het capaciteitstarief zo'n probleem zijn?

Met 7kW heb je op 10h laden (gemiddelde nacht) toch de batterij vol, en dat kan op de meest simpele aansluiting.
                                Sneller dan 7kW heb je thuis eigenlijk niet nodig, en dan betaal je zeker niks extra aan capaciteitstarief.

Zelfs met 4kW en 12h laden krijg je er dik 40kWh bij, dat is genoeg voor 200km.
                                Ik neem aan dat je dat niet elke dag gaat leeg rijden....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Vind deze ook heel mooi!
                                  Waarom zou het capaciteitstarief zo'n probleem zijn?

Met 7kW heb je op 10h laden (gemiddelde nacht) toch de batterij vol, en dat kan op de meest simpele aansluiting.
                                  Sneller dan 7kW heb je thuis eigenlijk niet nodig, en dan betaal je zeker niks extra aan capaciteitstarief.

Zelfs met 4kW en 12h laden krijg je er dik 40kWh bij, dat is genoeg voor 200km.
                                  Ik neem aan dat je dat niet elke dag gaat leeg rijden....
                                  en daar mijn warmtepomp bij... en die van het zwembad. Ik denk dat ik continue boven dat maximumpiekske zit.

en 7kw? da's al meer dan het dubbele van toegelaten hé... tot 3,2kw piek zit je goed, daarboven betaal je.
                                  Last edited by Tomski; 02/09/2020, 15:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

en daar mijn warmtepomp bij... en die van het zwembad. Ik denk dat ik continue boven dat maximumpiekske zit.

en 7kw? da's al meer dan het dubbele van toegelaten hé... tot 3,2kw piek zit je goed, daarboven betaal je.
                                    Met een WP voor je huis en je zwembad, en dan af en toe iets koken zal je zeker boven de 3.2 kW komen. Jij zal sowieso aan die 7kW komen.
                                    Zorg dat je WP 's nachts niet of amper draait, en ga dan laden, dan is je probleem opgelost.

Mijn aansluiting is 220V - 40A mono, dat is 8,8kW.
                                    Alleen al de kookplaat is 7kW.
                                    Maar ik denk dat het haalbaar is om met die aansluiting een electrische auto thuis te laden in 95% van de gevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Met een WP voor je huis en je zwembad, en dan af en toe iets koken zal je zeker boven de 3.2 kW komen. Jij zal sowieso aan die 7kW komen.
                                      Zorg dat je WP 's nachts niet of amper draait, en ga dan laden, dan is je probleem opgelost.

Mijn aansluiting is 220V - 40A mono, dat is 8,8kW.
                                      Alleen al de kookplaat is 7kW.
                                      Maar ik denk dat het haalbaar is om met die aansluiting een electrische auto thuis te laden in 95% van de gevallen.
                                      en hoe hoger de piek hoe meer je gaat dokken. Dus een EV komt er bij mij dus echt niet in. Tot niet tot er een thuisbatterij is die én de piek kan afvlakken én betaalbaar is om alles te coveren.

Comment

Skoda Enyaq (2021): onthulling, prijzen en verschillende versies

Comment

Working...
                                        X