Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Skoda Enyaq iV (2020)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

en hoe hoger de piek hoe meer je gaat dokken. Dus een EV komt er bij mij dus echt niet in. Tot niet tot er een thuisbatterij is die én de piek kan afvlakken én betaalbaar is om alles te coveren.
    Een dikke thuisbatterij is 7 kWh. Een auto opladen zal 20-30 kWh worden op een nachtje. Je kan de pieken overdag een beetje af vlakken, maar ze gaan je niet kapot belasten voor een piekverbruik van 7kW tijdens het laden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Een dikke thuisbatterij is 7 kWh. Een auto opladen zal 20-30 kWh worden op een nachtje. Je kan de pieken overdag een beetje af vlakken, maar ze gaan je niet kapot belasten voor een piekverbruik van 7kW tijdens het laden.
      Dat willen ze dus wel. En ik ben principieel. Een ev kost al veel geld, en nu zou ik nog es extra mogen dokken om te laden. Puur uit principe komt zo een kar niet meer in huis. Het zal een phev worden, om fiscale redenen, maar inpluggen zal er niet meer bijzijn.
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Dat willen ze dus wel. En ik ben principieel. Een ev kost al veel geld, en nu zou ik nog es extra mogen dokken om te laden. Puur uit principe komt zo een kar niet meer in huis. Het zal een phev worden, om fiscale redenen, maar inpluggen zal er niet meer bijzijn.
        Met een warmtepomp en zwembad ben je sowieso al een grootverbruiker. Je huidige nettarief zal navenant dus eveneens nu al zeer hoog zijn.
        Net voor die grootverbruikers gaat (zou) het capaciteitstarief voordeliger zijn, zeker wanneer je je grootste verbruikers niet gelijktijdig opzet.
        Time will tell...

Zie artikel in de tijd: https://www.tijd.be/netto/energie/wo...10246564.html?

En zoals Tommie1 al zei: Je gaat met je 2 warmtepompen, kookfornuis, etc nu al een piekverbruik van 7kW of meer halen. Laad je wagen wanneer er geen andere grote verbruikers actief zijn aan max 7kW en je EV heeft 0,0 invloed op je piekverbruik.

Overigens wel een zeer knappe EV met ruime koffer, bruikbare range en interessante prijs.
        Last edited by bert631; 02/09/2020, 23:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bert631 Bekijk Berichten

Met een warmtepomp en zwembad ben je sowieso al een grootverbruiker. Je huidige nettarief zal navenant dus eveneens nu al zeer hoog zijn.
          Net voor die grootverbruikers gaat (zou) het capaciteitstarief voordeliger zijn, zeker wanneer je je grootste verbruikers niet gelijktijdig opzet.
          Time will tell...

Zie artikel in de tijd: https://www.tijd.be/netto/energie/wo...10246564.html?

En zoals Tommie1 al zei: Je gaat met je 2 warmtepompen, kookfornuis, etc nu al een piekverbruik van 7kW of meer halen. Laad je wagen wanneer er geen andere grote verbruikers actief zijn aan max 7kW en je EV heeft 0,0 invloed op je piekverbruik.

Overigens wel een zeer knappe EV met ruime koffer, bruikbare range en interessante prijs.
          Ik heb geen zin om te beginnen 's nachts uit te schakelen zodat ik een auto kan gaan laden. Waar zijn we dan mee bezig ?
          1x vergeten en je ganse maand is er aan want de hoogste piek van de maand telt.
          En als mijn piek toch te hoog blijkt vliegt de warmtepomp van de vloerverwarming eruit en komt er terug een gascondensatieketel. De gasleiding is nog niet afgesloten.

Comment

Ik heb geen zin om te beginnen 's nachts uit te schakelen zodat ik een auto kan gaan laden. Waar zijn we dan mee bezig ?
            1x vergeten en je ganse maand is er aan want de hoogste piek van de maand telt.
            En als mijn piek toch te hoog blijkt vliegt de warmtepomp van de vloerverwarming eruit en komt er terug een gascondensatieketel. De gasleiding is nog niet afgesloten.
            Als je geen zin hebt in een EV, dan is dat zo.
            Je hoeft daar geen foute redenen voor op te geven.

7kW piek, daar gaat iedereen aan zitten, en al zeker met verwarming op WP. Hoe ga je anders op zondag je patatjes koken en je roastbeef in de oven klaar krijgen.

En met een slimme laadpaal kan je via de digitale meter er voor zorgen dat je trager laadt als er andere grote verbruikers op springen. Dat is het doel van het nieuwe tarief.

Comment

Als je geen zin hebt in een EV, dan is dat zo.
              Je hoeft daar geen foute redenen voor op te geven.

7kW piek, daar gaat iedereen aan zitten, en al zeker met verwarming op WP. Hoe ga je anders op zondag je patatjes koken en je roastbeef in de oven klaar krijgen.

En met een slimme laadpaal kan je via de digitale meter er voor zorgen dat je trager laadt als er andere grote verbruikers op springen. Dat is het doel van het nieuwe tarief.
              Ik had net wel zin in een EV. Heel mijn zonnepaneelinstallatie was er op afgesteld. Gelukkig ligt deel 2 nog niet op mijn garage, ga ik daar dus de installatie niet voor laten uitvoeren. Met dat uitgespaarde geld gaan we terug naar gas voor vvw en verpatsen we die daikin op mijn plat dak.
              Apenland, hoe kun je hier nu deftig plannen voor de toekomst? En je blijft maar bezig over 7kw piek. De grens ligt op 3,2 voor je tarifering. Het gemiddelde in BE.

Comment

De droom dat iedereen privé mobiliteit zal kunnen blijven hebben aan nultarief, moet je toch maar opbergen, denk ik.

Het is momenteel voor iedereen complex wat dat betreft, maar dat zal je altijd hebben in een overgangsfase natuurlijk.

Persoonlijk had ik altijd gedacht dat waterstof het uiteindelijk zou winnen van EV's, maar het tegendeel blijkt voorlopig waar.

Los daarvan een zéér geslaagde auto toch wel van Skoda (VAG).
                Benieuwd naar de prijzen binnenkort

Comment

Ik had net wel zin in een EV. Heel mijn zonnepaneelinstallatie was er op afgesteld. Gelukkig ligt deel 2 nog niet op mijn garage, ga ik daar dus de installatie niet voor laten uitvoeren. Met dat uitgespaarde geld gaan we terug naar gas voor vvw en verpatsen we die daikin op mijn plat dak.
                  Apenland, hoe kun je hier nu deftig plannen voor de toekomst? En je blijft maar bezig over 7kw piek. De grens ligt op 3,2 voor je tarifering. Het gemiddelde in BE.

Dan denk ik dat je berekening niet klopt...
                  7kW piek gaat je 350€ aan netvergoeding kosten. Ik ben er van overtuigd dat je nu meer betaalt.

En je WP af breken en terug op gas zetten gaat je ook een zak geld kosten die je niet in 10 jaar terug verdient....
                  Je hebt nog altijd recht op een terugdraaiende teller, dus eigenlijk verandert er niks voor de komende 10-15 jaar (hangt af van wanneer je die zonnepanelen gelegd hebt).
                  Je hebt het recht om in het oude tarief te blijven, en ik ga dat doen (panelen van 2010). Eens de digitale meter er staat (mid 2022 sta ik op de planning) kan ik mooi simuleren of het zin heeft om over te schakelen of niet naar dat nieuwe tarief.

Comment

Dan denk ik dat je berekening niet klopt...
                    7kW piek gaat je 350€ aan netvergoeding kosten. Ik ben er van overtuigd dat je nu meer betaalt.

En je WP af breken en terug op gas zetten gaat je ook een zak geld kosten die je niet in 10 jaar terug verdient....
                    Je hebt nog altijd recht op een terugdraaiende teller, dus eigenlijk verandert er niks voor de komende 10-15 jaar (hangt af van wanneer je die zonnepanelen gelegd hebt).
                    Je hebt het recht om in het oude tarief te blijven, en ik ga dat doen (panelen van 2010). Eens de digitale meter er staat (mid 2022 sta ik op de planning) kan ik mooi simuleren of het zin heeft om over te schakelen of niet naar dat nieuwe tarief.
                    jij kent de tarieven al? De vreg kent ze zelfs nog niet.

Comment

Ze spreken van 20% stroomkost en 80% voor taksen & capaciteitsnetvergoeding. En reken dat een gemiddeld gezin jaarlijks over de 1000 euro aan stroom afneemt (wij vroeger 1300 euro per jaar) dan zie ik die 80% geen 350 euro kosten. Ja er bovenop.

Comment

Ik kan misschien nog eens iets over de Skoda posten

Skoda ENYAQ iV (2021): elektrische SUV van Skoda - Eerste kennismaking

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Ze spreken van 20% stroomkost en 80% voor taksen & capaciteitsnetvergoeding. En reken dat een gemiddeld gezin jaarlijks over de 1000 euro aan stroom afneemt (wij vroeger 1300 euro per jaar) dan zie ik die 80% geen 350 euro kosten. Ja er bovenop.
                          Je moet dat artikel uit De Tijd maar eens lezen.
                          In die 80% zit ook de BTW.

Er staat daar inderdaad in dat de prijs van de capaciteitsvergoeding gaat naar 50€ per Kw in de maandpiek.
                          Ik denk dat jij als grotere verbruiker in verhouding per kWh zelfs minder gaat betalen, zeker als je grote pieken kan vermijden.

Comment

On topic, please ;-).... of mss een topic openen over EV en de tarieven... Kan op termijn nog interessant blijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              On topic, please ;-).... of mss een topic openen over EV en de tarieven... Kan op termijn nog interessant blijken.
                              Ziezo: http://www.autoforum.be/forum/auto-a...aciteitstarief
                              Vind ik ook interessant, maar best niet hier inderdaad.

Comment

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Ik kan misschien nog eens iets over de Skoda posten

Skoda ENYAQ iV (2021): elektrische SUV van Skoda - Eerste kennismaking
                                  Hmm, zou de eerste keer zijn dat ik een Skoda overweeg. Kanshebber.

Comment

Als ik die Enyaq vergelijk met een ID4, dan vind ik dat de Skoda er beter uitziet, zowel van binnen als van buiten. Inderdaad kanshebber!

Comment

Skoda Enyaq short review

Comment

Der Tesla des Alltags? 7 Fakten zum Skoda Enyaq iV |

Comment

Ik zie deze als een goede vervanger van mijn huidige Skoda Octavia Combi. Dus dames en heren, veel bestelbonnen tekenen aub zodat ik over een jaar of 5-6 goed wat keus heb op de 2dehands markt.

Comment

Working...
                                          X