Beetje saai in het zwart ook.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Skoda Enyaq iV (2020)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenBeetje saai in het zwart ook.
Comment
-
SKODA ENYAQ IV RS: 299 PK STERKE TOPVERSIE
MET ENIGE VERTRAGING
Al bij de introductie van de Enyaq iV beloofde Skoda de komst van een sportieve RS. Tot op heden lieten de Tsjechen die Skoda Enyaq iV RS niet zien, maar een kleine twee jaar na het maken van zijn belofte is de Enyaq iV RS eindelijk onthuld.
Highlights- 299 pk en 460 Nm
- 0-100 km/h in zo'n 6 tellen
- 82-kWh accu, ruim 500 kilometer bereik
Toen Skoda in september 2020 het doek trok van zijn eerste elektrische auto, maakte het merk al melding van de komst van een reeks varianten. Een daarvan zou een heuse sportieve RS zijn. Het was echter de begin 2022 gepresenteerde en volgens de folder dynamischer gelijnde Enyaq Coupé iV die als eerste het RS-label mocht dragen. Nu is eindelijk ook de RS-versie van de conventioneler gelijnde Skoda Enyaq iV gepresenteerd. Dit is de Skoda Enyaq iV RS.
Voor wie bekend is met de Skoda Enyaq Coupé iV RS brengt de Enyaq iV RS - dus zonder Coupé-toevoeging - niet heel veel nieuws. Net als de Enyaq Coupé iV RS biedt de Enyaq iV RS dankzij twee elektromotoren namelijk 299 pk en 460 Nm aan elektrokracht. Daarmee sprint hij in 6,5 seconden naar de 100 km/h. Dat is in EV-land niet bijster snel, maar het is wel mooi rapper dan de plug-in hybride Skoda Octavia iV RS die voor dezelfde sprint 7,3 tellen de tijd neemt. De topsnelheid van de Skoda Enyaq iV RS ligt met 180 km/h boven die van de bescheidener gemotoriseerde Enyaqs, die zijn immers begrensd op 160 km/h.
Wie zich niet al te vaak tot het diep intrappen van het stroompedaal laat verleiden, moet een WLTP-bereik van iets meer dan 500 kilometer uit de 82-kWh accu kunnen persen. Opladen kan met maximaal 135 kW, met als gevolg dat het accupakket in 36 minuten van 10 tot 80 procent van zijn kunnen is vol te jagen met stroom.
Skoda Enyaq iV RS
Vanbuiten herken je de RS onder meer aan zijn specifieke bumperwerk, zwarte afwerking rond de grille, in de bumpers, rond de zijruiten, op de dorpels en op de spiegelkappen. Daarnaast heeft de Skoda Enyaq iV RS standaard het zogenoemde Crystal Face, de uit transparante en verlichte verticale lamellen opgebouwde grille tussen de koplampen. De 20- of 21-inch metende lichtmetalen wielen zijn eveneens herkenningspunten. Skoda levert de Enyaq iV RS net als de Enyaq Coupé iV RS voor wie het wil ook in het speciaal voor de RS-versies beschikbare Mamba Green geheten groen. Ook in het interieur komen de RS-genen tot uiting. Skoda's sportiefste elektrische SUV heeft onder meer zwart suède op het dashboard, stripjes met koolstofvezel-look op de deurpanelen, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en groene stiksels, een zwart hemeltje en een driespaaks sportstuur.
De Enyaq iV en Enyaq Coupé iV hebben Skoda overigens geen windeieren gelegd. Binnenkort verlaat namelijk het 100.000ste exemplaar de fabriekspoorten in Mladá Boleslav.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
-
Skoda heeft zijn elektrische Enyaq iV flink goedkoper gemaakt, en dat doet het niet zomaar. Speciaal voor onze markt gaat er namelijk zomaar even 6.310 euro van zijn prijs af, waardoor hij nu minder dan 40.000 euro gaat kosten… Precies waar je moet zijn dus om in aanmerking te komen voor de EV-premie.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk BerichtenDaar sta ik dan, nog 46k betaald voor een jonge tweedehands. Wel een coupé, daar spreken ze hier niet over. Die is sowieso al duurder.
In deze periode zijn er natuurlijk altijd wel 'koopjes' te doen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
Comment
-
Inderdaad straffe actie, achteraf gezien had ik misschien een nieuwe moeten laten samenstellen, het verschil na korting zal niet groot geweest zijn met wat ik betaald heb. Dit wist ik wel, geen wachttijd was me ook iets waard. Probleem is dat ik al bij de dealer geweest was voor een Octavia RS benzine en toen gaven ze 15k in overname terwijl ik bij mijn vertrouwde garage waar ik de Enyaq kocht 20K gekregen heb. En het is niet dat ze bijgelegd hebben want ik heb rechtstreeks het geld van de handelaar gekregen die hem kocht.2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
2023 Skoda Enyaq SUV Coupé
Comment
Comment